Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin sairaanhoitajien arjesta ja järkytyin. linkki

Vierailija
01.01.2012 |

Luin siis kirjan "Rankka kutsumus", joka kertoo koreilematta sairaahoitajien arjesta. Toki me kaikki tiedämme ja ymmärrämme saraanhoitajien työn olevan rankkaa, mutta kirja todella jo horjuttu uskoani siihen, saako sairaaloissa oikeanlaista hoitoa, koska hoitajaparat työskentelevt niin äärirajoillansa.

Suosittelen. Ja kakki kunnia sairaanhoitajillemme!

(ja opettajille, lastentarhanopetajille, lastenhoitajille, vanhustenhoitajille, vammaistenhoitajille, mielenterveyshoitajille ym ym...! Miksei yhteiskunta arvosta työtänne niin paljon, että se näkyisi palkassnne ja työoloissanne?!)

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan osalla sairaanhoitajista on kiire, mutta samoin on monella muullakin alalla. Turha sitä on ruikuttaa, vaihtakaa ammattia.

Ihan kuin sairaanhoitajia täytyisi kumartaa ja muita väheksyä. Kyllä joka ammatti on tärkeä.

Miksi täytyy aina vedota, että minun työni on rankempaa kuin sinun? Ärvostakaa minua, minä minä minä... olen parempi kuin sinä.

Vierailija
42/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan osalla sairaanhoitajista on kiire, mutta samoin on monella muullakin alalla. Turha sitä on ruikuttaa, vaihtakaa ammattia.

Ihan kuin sairaanhoitajia täytyisi kumartaa ja muita väheksyä. Kyllä joka ammatti on tärkeä.

.

Arvaa paljonko on sairaanhoitajan toimia täyttämättä, koska ei ole hakijoita? En soisi enää yhdenkään lähtevän muihin hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen parastaikaa tuota kirjaa ja kyllä rupesi mietityttämään hoitolaitosten turvallisuus! Kauhistuttaa!

Davis kirjoittaa, että menisi mielummin kammiovärinään kadulla kuin sairaalassa, koska osastoilla ei osata elvyttää. Ambulanssikuskit sen sijaan osaavat.

http://www.kaarinadavis.com/p/rankka-kutsumus.html

Näinkö veroeurot käytetään?

Vierailija
44/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väheksymässä ja tenttaamassa jatkuvasti sun työtäsi? Parturissa joku seisoo kampaajan seläntakana moittimassa, että kyllä nyt menee vinoon tuo leikkaus.. ihan väärin leikkaat! Kaupan kassalla keski-ikäinen tytär seisoo äitinsä takana ja arvioi sun työtäsi kun niin hidas kassa olet... Kukkakauppiaalle ruikutetaan suvun voimin, että ei muuten elänyt se kukka jonka äiti osti vaikka ihan kaikkien sääntöjen mukaan hoidettiin. Tarvitaan rahat takas ja valitus esimiehelle sun vääristä hoito-ohjeista.

Ravintolassa saat ehkä kuulla suoraa palautetta, että ruoka ei ollutkaan hyvää, mutta harvemmin sinnekkään tullaan henkilöstötiloihin kaffeehuoneeseen ruikuttamaan, että oli meinaan raaka pihvi mun äitillä viimekerralla, että me vaihdetaan nyt ravintolaa jossette tuu tekmään mulle uutta piffiä nyt heti!!

Vierailija
45/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Arvaa paljonko on sairaanhoitajan toimia täyttämättä, koska ei ole hakijoita? En soisi enää yhdenkään lähtevän muihin hommiin.

tehän olette vahvoilla työantajaa vastaan. Mikäli hoitajilta löytyisi kollektiivisuutta taistella etujensa ja inhimillisen työmäärän puolesta. Luulenpa vain, että naisvaltaisella alalla moinen henki puuttuu.

Vierailija
46/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

tehän olette vahvoilla työantajaa vastaan. Mikäli hoitajilta löytyisi kollektiivisuutta taistella etujensa ja inhimillisen työmäärän puolesta. Luulenpa vain, että naisvaltaisella alalla moinen henki puuttuu.

Viimeksi esim. lakkoilusta oltiin säätämässä pikaisesti pakkotyölakia, ettei potilasturvallisuus vaarannu.

Vierailija
47/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ne nyt jatkuvasti käy sairaaloissakaan. Ei kukaan omainen seiso sairaalassa yötä päivää, paitsi ehkä teholla. Eikä kaikki omaiset väheksy sitä työtä, nyt liiottelet, niin että korvat heiluu.

Onhan kaupoissa ja sairaaloissa aivan erilainen asiakaskanta, niitä on vaikea verrata.

Kaupoissa ja muissa käyvät asiakkaat, jotka valittavat milloin hintoja, milloin aukioloaikoja, milloin hitautta, sairaalassa taas harvemmin asiakkaat. He valittavat vasta jälkikäteen hoitovirheiden takia. Siitäkö sua nyt pitäisi palkita ja kumartaa, että joudut omaisten kanssa kohtaamisiin.

Eikö esim. sosiaalivirastojen työntekijät joudu koville, välillä saavat puukosta kadulla, kun ei oo rahaa tarpeeksi antaneet. Välillä heitä jahdataan huoneessa. Arvostetaan nyt joka ammattikuntaa, eikä vain yhtä.

väheksymässä ja tenttaamassa jatkuvasti sun työtäsi? Parturissa joku seisoo kampaajan seläntakana moittimassa, että kyllä nyt menee vinoon tuo leikkaus.. ihan väärin leikkaat! Kaupan kassalla keski-ikäinen tytär seisoo äitinsä takana ja arvioi sun työtäsi kun niin hidas kassa olet... Kukkakauppiaalle ruikutetaan suvun voimin, että ei muuten elänyt se kukka jonka äiti osti vaikka ihan kaikkien sääntöjen mukaan hoidettiin. Tarvitaan rahat takas ja valitus esimiehelle sun vääristä hoito-ohjeista. Ravintolassa saat ehkä kuulla suoraa palautetta, että ruoka ei ollutkaan hyvää, mutta harvemmin sinnekkään tullaan henkilöstötiloihin kaffeehuoneeseen ruikuttamaan, että oli meinaan raaka pihvi mun äitillä viimekerralla, että me vaihdetaan nyt ravintolaa jossette tuu tekmään mulle uutta piffiä nyt heti!!

Vierailija
48/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Viimeksi esim. lakkoilusta oltiin säätämässä pikaisesti pakkotyölakia, ettei potilasturvallisuus vaarannu.

pitämästä lakisääteisiä vapaitaan. En keinoja tiedä tarkemmin. Menkää vaatimaan joukoll sairauslomaa kun uuvutte. Eiköhän työantaja huomaa mikä on homman nimi. Vaihtakaa paikkaa hitusen inhimillisempään. Jos kerran paikkoja on tarjolla niin luulisi voivan valita vähiten ikävän. Kai siitä aikoinaan seuraa se, että ikävään paikkaan ei ole hakijoit.

Vierailija
49/110 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka palkka nousisi 1000e kk, silti se ei työstä tee sen viihtyvämpää. Nykynuoret arvostavat jotain muuta enemmän kuin palkkaa. Itse en ainakaan halua hoitoon sellaiselle hoitsulle, jonka silmissä vain eurot kiiltää. Tosin en halua myöskään kielitaidottomalle tai ammattitaidottomalle, joita palkataan kun muita hakijoita ei ole.

Raha ei tuo ihmisille sympatiaa, myötätuntoa ja lähimmäisenrakkautta, joita hoitotyössä tarvitaan.

Vierailija
50/110 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2012 klo 17:47"]

sairaalan ensiavussa joutunut lapsen kanssa käymään ja siellä on LAUMOITTAIN hoitajia, jotka joko istuvat kahvilla ja nauru vain raikaa käytäville tai sitten kävelevät verkkaisesti kyselemässä kuulumisia, samalal kun odotellaan lääkäriä, jolla TULI PEFFASSA rientää paikasta toiseen eli kyllä mun kokemuksen mukaan se on nimenomaan lääkäri jolla on kiire. No, riippunee sitten varmaan missä on töissä, mutta näin olen nähnyt.

[/quote]

Eli hoitaja ei saisi pitää ruokataukoakaan?

Vierailija
51/110 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:05"]

Satuin löytämään tämän keskustelun ja vaikka aloituksesta onkin jo aikaa niin on ihan pakko vastata. Sairaanhoitajalla on aivan saatananmoinen kiire. Ihan oikea kiire eikä vain kiireen tuntu niinkuin joku asiasta tietämätön kehtasi väittää. Minulla on aamulla 40min aikaa laittaa 20 potilaan lääkkeet valmiiksi jotta ehdin jakamaan ne aamupalalle. Kaksi minuuttia per potilas on aika vähän kun työ pitäisi tehdä hyvin ja virheitä ei saa sattua. Tämän jälkeen menen jakamaan lääkkeitä ja aikaa on n. tunti. Pitäisi ehtiä siis antaa "tavallisten" lääkkeiden lisäksi inhalaatiot, insuliinit, "napapiikit", laastarin vaihdot, silmätipat joita ei aina saa kaikkia tiputtaa peräkkäin vaan esim. 5min tauko. Toki voin käydä silloin muualla mutta helpostikos siinä unohtuu loput tipat sitten. Lisäksi pitää vahtia että potilaat ottavat lääkkeet ja toisilla se nieleminen kestää KAUAN. Välissä saattaa joku tulla pyytämään tarvittavaa lääkettä ja homma keskeytyy.. Lääkkeiden jaon jälkeen ehdin käydä pikakahvilla ennen lääkärinkiertoa joka saattaa kestää yli kaksi tuntia varsinkin jos uusia potilaita on tullut paljon. Lääkärin kierto ei aina ole edes ohi kun täytyisi olla jakamassa klo 12 lääkkeitä. Ole siinä sitten kahdessa paikassa samaan aikaan ilman että on kiire. Tämän jälkeen pitäisi hoitaa lääkemääräykset ja muut kuntoon ja ehtiä kirjata mitä on tehnyt ja päivittää raporttilistaa. Yhdeltä tuleekin jo iltavuoro ja pitäisi olla rapsaa antamassa ja lounaskin syödä siinä 12-13 välissä... Tämän jälkeen jatkuu lääkemääräysten toteuttaminen ja mahd. uusien potilaiden vastaanotto + paikan valmistelu. Koko ajan saa siis olla menossa/juoksemassa johonkin. Monta asiaa pitäisi hoitaa samaan aikaan, jotta ehtisi hoitaa kaiken oman vuoron aikana jättämättä kaikkea iltavuorolaiselle, jolla tälläkin on vielä omat hommat päälle. Ei se ihan inhimillistä ole että ehdit pitää sellaisen lounastauon jolloin vain lämmität ruoan ja lapat suuhun ja nielaiset suurinpiirtein purematta. Stressi on aivan järkyttävä. Minulla hoitajana on valtava vastuu potilaista. Kukaan joka ei ole tehnyt hoitotyötä ei voi sanoa että ei ole kiire.

[/quote]

''lääkkeiden lisäksi inhalaatiot, insuliinit, "napapiikit", laastarin vaihdot, silmätipat joita ei aina saa kaikkia tiputtaa peräkkäin vaan esim. 5min tauko'' 

Kaikkia näitä voi tehdä myös lähihoitaja, miksi helvetissä 1 sairaanhoitaja tekee kaiken? Anna Klexane lähärille ja sano, että pistä kun teen aamutoimia, samoin silmätipat ja inhalaatiot ja voi antaa samalla, meillä ne onkin korissa potilaan pöydällä listan kanssa, johon merkitään rasti sen päivän annoksen kohdalle kun se on annettu. Näin kaikki voi antaa niitä klo 07-09. Niin turha kiireen keksimistä

[/quote]

Kävikö mielessä, että sillä lähihoitajallakin voi olla kiire? Että ehtii ne kaikki 15 potilasta saada pestyksi aamun aikana?

Vierailija
52/110 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laskin, että viime työvuorossa minulla oli 7,5 min aikaa / pt.

Vierailija
53/110 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sairaanhoitaja ja olen työskennellyt hyvin erilaisissa paikoissa. On osastoja joissa oli aina kymmenen asiaa tekeillä yhtäaikaa ja toiset kymmenen odottamassa. Näissä paikoissa ei välttämättä ehtinyt edes syömään.

Tällä hetkellä olen työssä muistisairaiden parissa ja siellä kiireen määrä vaihtelee. Jos potilaat ovat rauhallisia niin iltapäivällä on useampi tunti jolloin ei kiirettä ole. Silloin kirjataan, annetaan raportti, autetaan potilaita jos tarvetta on, sekä juodaan rauhassa kahvit :) Silloin jos tulet tapaamaan omaistasi niin näyttää että hoitajat vain istuvat ja juovat kahvia. Toki tuossakin kahvinjuonnin ohessa vahdimme 13 muistisairasta, joista joku voi vaikka lyödä/töniä toisia, heittää tavaroita seinään, pissata lattialle, etsiä äitiään hädissään ym. Tämä vahtiminen ja läsnäolo on itseasiassa erittäin tärkeä osa työtämme.

Illalla sitten taas juostaan, jotta ehditään ruokkia, lääkitä ja laittaa kaikki valmiiksi ennenkuin yökkö tulee.

Vierailija
55/110 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyseisen kirjan aloitellessani opiskeluja sairaanhoitajaksi. Nyt valmistuttuani olen alkanut todella katumaan alavalintaani. Kiire on järkyttävä. Kyse on kuitenkin isoista virheistä, joita kiireen vuoksi sattuu, joten luulisi jotain tapahtuvan. Mutta ei, hoitoalaa ei arvosteta.

Vierailija
56/110 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään töissä mietin, että onneksi pääsen tästä p...sta äitiyslomalle. Sen aikana ehdin kyllä miettimään jaksanko enää tehdä työtä, jota harva arvostaa.

Vierailija
57/110 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kiire. Nykyajan pullamössöt eivät vain ole tottuneet siihen että töissä pitäisi tehdä töitä. Kuvitellan että töissä kuuluu voida surffailla netissä ja vetelehtiä. Tottakai työssä tehdään kokoajan töitä. Kiire ei voi koskaan olla, koska kiireellä ei kannata töitä tehdä! Rauhallisesti mutta tehokkaasti tekemällä saa enemmän aikaa kuin kiirehtimällä. Väite että olisi kiire on siis epätosi ja mahdoton ja älytön

Vierailija
58/110 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään töissä mietin, että onneksi pääsen tästä p...sta äitiyslomalle. Sen aikana ehdin kyllä miettimään jaksanko enää tehdä työtä, jota harva arvostaa.

Kyllä sh:n työtä ennevanhaan arvostettiin korkealle.

Vierailija
59/110 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kiire. Nykyajan pullamössöt eivät vain ole tottuneet siihen että töissä pitäisi tehdä töitä. Kuvitellan että töissä kuuluu voida surffailla netissä ja vetelehtiä. Tottakai työssä tehdään kokoajan töitä. Kiire ei voi koskaan olla, koska kiireellä ei kannata töitä tehdä! Rauhallisesti mutta tehokkaasti tekemällä saa enemmän aikaa kuin kiirehtimällä. Väite että olisi kiire on siis epätosi ja mahdoton ja älytön

Jos et ole niin turha tulla väittämään ettei ole kiire.......

Vierailija
60/110 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalan ensiavussa joutunut lapsen kanssa käymään ja siellä on LAUMOITTAIN hoitajia, jotka joko istuvat kahvilla ja nauru vain raikaa käytäville tai sitten kävelevät verkkaisesti kyselemässä kuulumisia, samalal kun odotellaan lääkäriä, jolla TULI PEFFASSA rientää paikasta toiseen eli kyllä mun kokemuksen mukaan se on nimenomaan lääkäri jolla on kiire. No, riippunee sitten varmaan missä on töissä, mutta näin olen nähnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan