Pyydän asiatietoa: ostettavan asunnon haju.
Minulla on kiikarissa kiinnostava asunto.
Siellä kuitenkin haisee epämiellyttävältä. Välittäjän mielestä kyse on koiran hajusta. Asunnosta päätellen asukkaat eivät ole mitään ylisiistejä, tosin ei mitenkään törkyisiäkään.
Haju ei ole varsinaisesti pissan haju, vaan sellainen josta kyllä märkä koira voi tulla mieleen.
JOS kyse on "vain" koiran hajusta, lähteekö se pois siivotessa vai onko se piintynyt parketteihin, seiniin tms.
Itselläni ei ole koiraa enkä kovin runsaasti vieraile koiraperheissä, mutta noin voimakasta koiranhajua en ole ennen tuntenut. Jos se nyt on sitä.
En viitsisi turhan takia jokaisesta kiinnostavasta asunnosta kuntokartoitusmaksujakaan maksella, toki sitten jos tarpeen on :(
Kommentit (29)
Maimaikai kirjoitti:
Haju jää leijumaan. Kävin katsomassa pari kuukautta tyhjillään ollutta asuntoa, heti eteisessä haistoin että asunnossa on ollut koiria. Jos ostat asunnon jossa on ollut koira, joudut tekemään täydellisen remontin. Tästä syystä koira laskee asunnon arvoa. Itse en uskaltaisi ostaa asuntoa jossa on ollut koiria, onneksi sen kyllä haistaa joten sen voi itse todeta.
Hehtaaria, vähän on ohjeeksi myöhässä, ketju on vuodelta 2011.
Muutimme avopuolison kanssa joskus vuosia sitten muutettiin vuokralle kerrostaloasuntoon, jossa oli ollut monta isoa, pahan hajuista rasvaturkkista koiraa. Haisi pitkään. Niin pitkään kun oli saatu jpkaikinen karva pois listojen yms. Välistä. Mutta kyllä se lopulta lähti :-) toki ostaessa tee kunnon kuntotarkastus! Voihan haju tulla muustakin.
Osa koirista haisee ihan hirveälle mutta myös home voi haista vaikka miltä, riippuen missä vaurio on. En ostaisi ennenkuin olen asunnon nähnyt raikkaana. Kuntotarkastajista ei ole hyötyä elleivät avaa kaikkia rakenteita ja sitä eivät tee vaan tekeveät vaan riskiarvion. Tärkeintä on siis että et haista mitään hajuja kun ostat asuntoa. Kaikki tämä tieto rajujen kokemusten perusteella.
Tuttavani asui märälle koiralle haisevassa talossa. Rakennus osoittautui läpimädäksi.
Maalaamalla/pintaremontilla voidaan hajua saada pois. Jos kyseessä on koiratalouden haju, niin tämän tosiaan pitäisi auttaa. Kannattaa kuitenkin tsekata tuo ilmanvaihto. Joskus vaikeissa hajutapauksissa täytyy turvautua otsonointiin. https://www.allergia-apu.fi/otsonointi
Oli syy mikä tahansa, niin luota vaikutelmaan ja nenääsi. Jos haju on ikävä, älä edes harkitse ostamista.
kyllä se koiran haju lähtee parissa kolmessa viikossa normi siivousten ja ilmanvaihdon avulla. Jos on jotain muuta niin se ei lähde.