Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihduttaisin? Tiedän kyllä miten, mutta miten käytännössä se toimii?

Vierailija
11.11.2005 |

Minun pitäisi saada viisi kiloa pois. Olen yrittänyt sitä monta kertaa, mutta en vain saa pois yhtä helpolla kuin nuorena. Nyt housut puristaa jo makkaran niin rumasti, vaikka olen koko syksyn yrittänyt päästä kiloista pois.

Miten olen yrittänyt laihduttaa? Olen noudattanut neuvoa, etten ole kiinnittänyt huomiota kiloihin - ja olen lihonut vain enemmän. Olen yrittänyt syödä vähemmän ja vähärasvaisempaa. Mutta minulle ei tällainen " pitäisi" -ruokavalio tehoa. Pitäisi olla selkeät ohjeet, joita noudattaisin. Ehkä kaloreiden laskua tai pisteiden laskua?

Haluaisin yrittää vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta en saa sitä toimimaan! En ehdi töissä lyhyen työajan vuoksi syödä lounasta, vain hakemaan jotain välipalaa, ja patonki vie paremmin nälän kuin salaatti. Saatika, kun teen kotona makaronilaatikkoa lapsille, niin mitä minä sitten syön?

Kaipaisin vinkkejä, miten ihmeessä se toimii normaalissa arjessa!

Käyn kaksi kertaa viikossa salilla, poljen stepperillä 30-40 min. Sen jälkeen voimaharjoittelua. Arkiliikunta on vähäistä.

Syön aamupalan klo 7, lounaana klo 12 usein vain patongin tms, iltapäivällä klo 17 lasten kanssa lämpimän ruoan, illalla teen kanssa jotain riippuen lämpimän ruoan koosta.

Ja karkkia useampana päivänä viikossa (en suklaata kuitenkaan). Olen karkkiholisti, en pääse siitä irti, vaikka mitä tekisin. Eli kaipaan ideoita tähänkin.

Vastaanotan myös hyviä linkkejä!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppauksessa elimistö menee ketoasidoosiin ja siksi laihdut. Ketoasidoottinen tila on myrkkyä elimistölle (mm. diabeetikko, joka laiminlyö sairautensa, menee helposti ketoasidoosiin)

Et tarvitse mitään pisteiden laskua, kun syöt normaalia, vähärasvaista ruokaa ehkä pienempinä annoksina kuin ennen. Täytä puolet lautasesta salaatilla tai vihanneksilla.

LIIKU! Kaksi kertaa viikossa reipas tunnin kävelylenkki ja kaksi kertaa viikossa KUNTOSALILLE! On tärkeää säilyttää lihaskunto, muuten laihtuessa menetät myös lihaskudosta, etkä pelkästään rasvaa! Muista syödä vähärasvaista lihaa ja maitotuotteita, munaa yms. niin saat proteiinia, joita lihakset tarvitsevat kasvuun!

Lupaan, että tällä tyylillä vaatekokosi pienenee pari numeroa jo ensimmäisen kuukauden aikana. Paino ei välttämättä paljon tipu, koska lihas painaa enemmän kuin läski.

Sairaanhoitaja

Vierailija
2/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppauksessa elimistö menee ketoasidoosiin ja siksi laihdut. Ketoasidoottinen tila on myrkkyä elimistölle (mm. diabeetikko, joka laiminlyö sairautensa, menee helposti ketoasidoosiin)

Joko olet provo (toivottavasti!) taikka sitten on hoitsulla niin pahasti puurot ja vellit sekaisin, että huh. Karppauksella ei kukaan mene ketoasidoosiin. Ketoosi ja ketoasidoosi ovat kaksi aivan eri asiaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Joko olet provo (toivottavasti!) taikka sitten on hoitsulla niin pahasti puurot ja vellit sekaisin, että huh. Karppauksella ei kukaan mene ketoasidoosiin. Ketoosi ja ketoasidoosi ovat kaksi aivan eri asiaa...

Itselläsi on nyt vellit puurossa!!

Vierailija
4/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hurjalta. En tosin tiedä karppauksen kokonaisuutta.

Sinä annat niitä samoja neuvoja, joihin tämä laihduttaminen koko ajan tökkää: pystyn irrottautumaan viikolla liikuntaan kaksi kertaa viikossa. Muu aika on lapsilta pois. Liikun siis 2-3 kertaa viikossa. Eikö se riitä?

Olen muuten tosi lihaksikas, koska olen käynyt salilla viimeiset 14 kk säännöllisesti (alussa useamminkin). Vedän varmaan vertoja lihaksieni kanssa monelle miehellekin. En kaipaa niinkään painon pudottamista vaan sitä, että vatsamakkarat eivät pursu housujen vyötärönauhan ulkopuolelle ja että vanhoissa housuissani olisi jälleen kerran mukava olla.

Vierailija:

Et tarvitse mitään pisteiden laskua, kun syöt normaalia, vähärasvaista ruokaa ehkä pienempinä annoksina kuin ennen. Täytä puolet lautasesta salaatilla tai vihanneksilla.

LIIKU! Kaksi kertaa viikossa reipas tunnin kävelylenkki ja kaksi kertaa viikossa KUNTOSALILLE! On tärkeää säilyttää lihaskunto, muuten laihtuessa menetät myös lihaskudosta, etkä pelkästään rasvaa! Muista syödä vähärasvaista lihaa ja maitotuotteita, munaa yms. niin saat proteiinia, joita lihakset tarvitsevat kasvuun!

Lupaan, että tällä tyylillä vaatekokosi pienenee pari numeroa jo ensimmäisen kuukauden aikana. Paino ei välttämättä paljon tipu, koska lihas painaa enemmän kuin läski.

Sairaanhoitaja

Vierailija
5/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketoosi ketosis

ketonimyrkytys, tila jossa veressä on ketoaineita, esim. hoitamattomassa diabeteksessa

Vierailija
6/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että et syö mitään esim. klo 19 jälkeen. silloin jää iltanapostelu pois. pidä huoli että syöt kunnon ruokaa työsta tullessasi ja sen jälkeen vielä yhden kunnollisen välipalan ennen ilta ja yöpaastoa. tällä tavalla oma painoni on tipahtanut hitaasti mutta varmasti tämän vuoden aikana 3kg. muuten en ole muuttanut elämääni mitenkään.

Vierailija
7/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketoosi ketosis

ketonimyrkytys, tila jossa veressä on ketoaineita, esim. hoitamattomassa diabeteksessa

Ketoasidoosi tarkoittaa tilaa, jossa diabeetikon elimisto " happamoituu" . Dietaarinen ketoosi on luonnollinen tila, jossa useat ihan normaaliravintoakin syovat heraavat aamuisin taikka ovat vaikkapa lenkin jalkeen - eli elimiston ravinnosta saadut hiilihydraatit ovat vahissa ja elimisto siirtyy rasvanpolttoon energiantuotannossaan, mista syysta elimistoon syntyy (ja siita poistuu) ketoaineita.

Vierailija
8/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älytöntä syödä verisuonet tukkivaa rasvaa tai ylenmäärin proteiinia (joka on vaarallista diabeetikolle munuaiskuormituksen vuoksi). Ei laihaksi terveyden uhalla.

Vierailija
9/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On älytöntä syödä verisuonet tukkivaa rasvaa tai ylenmäärin proteiinia (joka on vaarallista diabeetikolle munuaiskuormituksen vuoksi). Tuo juttu munuaiskuormituksesta on turhaa liioittelua. Ps. Minä syön prot noin 300g päivässä :P

Vierailija
10/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" 5. Mitä tarkoittaa ketoosi?

Ketoaineet ovat elimistön kuljetusmuoto energialle. Lyhyesti ilmaistuna ketoosi on vesiliukoisten ketoaineiden esiintymistä veressä ylitse tietyn raja-arvon, joka tällä hetkellä on määritelty olemaan 0,2 mmol/dl (millimoolia per desilitra).

Hiilihydraattiruokavalioon tottuneella arvo veressä on normaalitilanteessa noin 0,1 mmol/dl, mutta esimerkiksi liikunnan jälkeen arvo voi nousta tasolle 2 mmol/dl. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla taso asettuu korkeimmillaan 5-6 mmol:iin/dl (riippuen vähähiilihydraattisen ruokavalion suuntauksesta), paastossa taso asettuu 6-8 mmol:iin/dl. Yli 8 mmol/dl tasolla puhutaan jo ketoasidoosista, mutta tyypin 1 sokeritautisilla diabeettinen ketoasidoosi voi johtaa jopa 25 mmol/dl arvoihin.

Mikäli haiman toiminta on tervettä, ei ketoosi normaalitilanteissa pääse muodostumaan ketoasidoosiksi, itse asiassa ketoasidoosi on juuri se " ketoosi" , josta aina varoitellaan.

Ketoaineita syntyy maksassa silloin, kun ihminen siirtyy käyttämään enemmän rasvaa energianlähteenä. Rasvankäyttö energianlähteenä on tarkoituksenmukaista varsinkin laihdutusvaiheessa: ainoa poistumisreitti varastorasvoille on niiden käyttö!

Onko siis ketoosi myrkyllinen, epänormaali tila ihmiselle? Ei missään nimessä! Ketoosi on luonnon kehittämä keino tuottaa vesiliukoisia pienikokoisia energianlähteitä vereen rasvapohjaisen energiantuotannon aikana. Tärkein syy tähän on aivojen energiansaannin varmistaminen ilman, että elimistön omia kudosvarantoja jouduttaisiin merkittävissä määrin muuttamaan sokeriksi, mikä nopeasti johtaisi kuolemaan. Rasvat suurina molekyyleinä eivät pääse sellaisina aivoihin johtuen veriaivoesteestä. "

http://www.varputavi.com/alakarppi/ukk.php

Vierailija
11/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä alkoi ällöttää paksu makkara vyötäröllä ja aloin syödä 1200 - 1500 kaloria vuorokaudessa. Laskin kalorit Virtuaaliravintolassa. Mistään muusta en tinkinyt kuin ruuan määrästä; jopa herkkuja olen vedellyt etenkin viikonloppuisin. Olo on hyvä ja kevyt.

Vierailija
12/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ketoosi ketosis

Ketoasidoosi tarkoittaa tilaa, jossa diabeetikon elimisto " happamoituu" . Dietaarinen ketoosi on luonnollinen tila, jossa useat ihan normaaliravintoakin syovat heraavat aamuisin taikka ovat vaikkapa lenkin jalkeen - eli elimiston ravinnosta saadut hiilihydraatit ovat vahissa ja elimisto siirtyy rasvanpolttoon energiantuotannossaan, mista syysta elimistoon syntyy (ja siita poistuu) ketoaineita.

Vierailija
13/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ylipainoisille ja diabeetikoille suositeltava määrä on 1 g/painokilo, tavallisille laihduttajille 1,5g/painokilo ja punttitreeniä harrastaville 2 - 3 g/painokilo. Ylärajasta tosin kiistellään.

Olen laihtunut erittäin miellyttävästi viitisen kiloa syyskuun alusta noudattamalla kalorilaskuri.fi:n kulutuslaskurin antamia arvoja ja soveltamalla Holmalan ja Mannisen Tehokiinteytys-kirjan oppeja. En ole vaakauskovainen, mutta ajattelin vuodenvaihteeseen asti konkreettistaa tavoitteeni siten, että punnitsen itseni viikoittain ja yritän laihdutuksesta huolimatta saada pidettyä salilla samat painot (ja yhtä puhtaan tekniikan) kuin aiemmin. Vanhat farkut pystyy nyt vetämään jalasta vetoketjua avaamatta. Vuodenvaihteen jälkeen lisään proteiinin ja energian määrää siten, että pääsen tavoitepainoon, pysyn siinä ja kykenen muuttamaan vielä kehon koostumusta (rasvaa pois ja lihasta lisää). Ruokavaliosta olen vähentänyt huonot hiilihydraatit ja kovat rasvat mahdollisimman vähiin ja tällä linjalla aion pysytellä tulevaisuudessakin.

Vierailija
14/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.tohtori.net

Tarkoittainet tohtorit.fi?

Juu, heidän puheet tiedetään, valitettavasti, tästä aiheesta. Paula Hakalahan se siellä kirjoittelee kovin " asiantuntevasti" vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta osiossa " muotidieetit" . Informaatiota on aiheesta vaikka minkälaista ja kukin uskokoon valitsemaansa tahoa, taikka kokeilkoon itse. Turha on Suomessa vielä koettaa ketään valistaa, kun virallistaho suhtautuu asiaan, kuten suhtautuu. Tosin ei Paula Hakalakaan sentään väitä, että Atkinsilla ketoasidoosiin joutuu...

Vierailija
15/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.kutri.net ja siita sitten etiapain

Vierailija
16/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö joka päivä neljä viipaletta ruisleipää ja laita jokaisen päälle teelusikallinen kevytmargariinia, syö lisäksi kaksi hedelmää, ja juo kolme lasillista rasvatonta maitoa.

Järjestä suhteellisen säännölliset ateria-ajat viisi kertaa päivässä ja syö kahdella aterialla lämmin ruoka lautasmallin mukaan (puoli lautasellista kasviksia, neljäsosa perunaa ja neljäsosa lihaa).

Minulla on ollut töissä mukana apetitin pakastekeittoja tai kaupasta ostettu valmis salaatti, edellinen vaatii mikrotuksen, jälkimmäinen ei mitään muuta kuin syömisen.

http://www.mtv3.fi/oletmitasyot/

Vierailija
17/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki käsiisi Salmenkaita, Tavi: Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla kirja

Niin ja toki voit vierailla http://www.karppaus.info

Vierailija
18/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa! Se aika on poissa jääkaapilta, se vilkastuttaa aineenvaihduntaa, parantaa ryhtiä ja reipastaa kaikin puolin. Itse aloitin lenkkeilyn jo keväällä. Aluksi homma on vastenmieleistä ja kannattaa aloittaa varovaisesti. esim. 15 reipasta kävelyä, 15 min juoksua ja lopuksi taas 15 min kävelyä. Tärkeintä on, että olet 45-60 liikkeessä. Juoksun osuutta voi lisätä sitä mukaa kuin tuntuu. Toki laji voi olla jokin muukin, mutta juoksu on helppoa kun se ei ole jumppatuntien aikoihin sidottua. Tärkeintä on liikunnan säännöllisyys, eli 3-5 kertaa viikossa! Jos sataa vettä, niin tee edes jotain, vaikka dvd-jumppaa kotona. Syömisen suhteen olen ollut realistinen, poppakonstit voivat auttaa hetkeksi, mutta kilot tulevat takaisin. Sitoudu vain sellaiseen ruokavalioon, josta voit pitää kiinni myöhemminkin. Itse olen siirtynyt syömään 2 krt viikossa lounaalla salaattia. Pitää yllättävän hyvin nälän pois, kun syö sen kanssa pari ruisleipäpalaa. Ja lounaalla muutenkin rakennan lautaseni niin, että puolet lautasesta on salaattia ja tuoreita vihanneksia. 1/4 hiiliareita (keitettyä perunaa, pastaa tai riisiä) ja 1/4 sitten lihatuotteita. Viikonloppuisin syön kuten ennenkin, mutta salaattia puolet lautasesta. Kiinnitä myös huomiota siihen mikä sinut on lihottanut. Itse en ole koskaan ollut makean perään. Heikkouteni ovat juustot... niiden syömistä olen vähentänyt, mutta en kokonaan luopunut.

Vierailija
19/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen karppailut 4viikkoa ja 5 kiloa on lähtenyt! Painoa alussa 67kg

(olen 166 pitkä) ja nyt siis 62kg.

Itse en mitenkään kirjaimellisesti karppausta ota, missään vaiheessa en ole mitään hiilihydraatteja yms. laskenut. Olen yksinkertaisesti jättänyt leivän, pastan ja sokerin pois.

Suklaa-addikti, varsinainen sellainen!, olin minäkin mutta enää ei makeata mieli tee!

Etkö voi tehdä valmiiksi salaattia, jossa esim. kinkkua/metvurstia, juustoa ja majoneesikastike ja ottaa sen töihín mukaan? Sen lisäksi runsaasti vettä tai teetä mutta ilman sitä sokeria.

Aloitusjaksohan kestää vain 2vk ja sen itse päätin kestää vaikka stiten hammasta purren:). Nyt taidan jatkaa loppuelämäni, suklaa-addiktiksi en enää halua.

Vierailija
20/20 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille vastauksista. Olen tutustunut sivustoihin.

Liikuntaa voisin lisätä, mutta sitten olen vieläkin vähemmän lasten kanssa työpäivän jälkeen.

Ruokapuolta vaikeuttaa lisäksi kaksi asiaa: se, että perheessä on mies, jonka ei tarvi eikä suostu syömään vähärasvaisia tuotteita.

Toinen asia on se, että asun ulkomailla. En saa ruisleipää, enkä rasvatonta maitoa. (Ainoat vähärasvaiset tuotteet ovat jugurtteja, joissa on kaksi kiloa sokeria mukana).

Syön hyvin paljon kasviksia ja salaatteja. Lautaseni koostuu oikeaoppisesti. Onglma taitaa olla rasvan käyttö sekä hiilidyraatit. Tässä maassa niitä on ruoassa vielä enemmän kuin Suomessa (ehkä juuri siksi olenkin täällä ollessani lihonut?).

Tuo karppaus kiinnostaa. Mutta kun niin rakastan muroja maidon kanssa! Ja karkkia ja marjapiirakoita. Ja grillissä paahdettua leipää, jossa juusto sulaa tomaatin päälle...puhumattakaan pizzasta.

Onko tämä kaikki minulta kielletty, jos karppauksen aloitan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi