Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että suuri ikäluokka

Vierailija
30.12.2011 |

vauraustui aikana, joilloin kaikki meni kaupaksi neuvostoliittoon, vaikka oli minkälaista kuraa.

Suuri ikäluokka siis kuppasi (ehkä osittain ymmärtämättömyyttään) neuvostoliiton kansan kuiviin (siltä osin kun suomi sen pienenämaana voi tehdä)

Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen suuret ikäluokat aloittivat velkaantumisen ja kuppasivat omat lapsensa ja lasten lapsensa kuiviin ja elävät nyt muhkeammilla eläkkeillä kuin kukaan suomessa ennen tai jälkeen tämän ikäluokan.

Nyt kun suunnitellaan verojen kiristyksiä ja eläköitymisten tilalle vain murto osa uusia työpaikkoja (esim kuntien hallintoon), eikö olisikin oikeus ja kohtuu, että tämän kaiken aiheuttanut sukupolvi maksaisi oman osansa.

Tarkoitan lähinnä että koko suomen velka tulisi lyhentää eläkkeiden leikkauksilla seuraavan 25 vuoden aikana ja antaa mahdollisuus kohtuulliseen elintasoon myös paljon tuottavammin ja kovemmin työtä tekeville sukupolville. Toki elintaso tulee joka tapauksessa laskemaa (kiitos törsö kulttuurin viime vuosikymmeninä vrt. julkiset rakennukset pilattu ym. ym.), mutta hävytöntä on, että yksi sukupolvi kuppasi kaiken muilta ja jättää muille työt tehtäväksi.

Nykysuomessa on köyhyys pahinta koskaan ja kärsimys sekä luokkaerot omaa luokkaansa. niistä ei suurten ikäluokkien tarvinnut koskaan kärsiä. Heillä oli kaikki yhtä hyvin verratuna naapureihin. Henkisesti helppoa elämää.

Velliperseet kun muuhun eivät kyenneet, niin velkaannuttivat tämän maan.

Joo ja kyllä, kyllä tästä tekstistä katkeruus paistaa läpi.

Jos saisin päättää, puolittaisin pienet eläkkeet ja poistaisin isot.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on AINA jossain muualla. Tuttu juttu.

Vierailija
2/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä samat velliperseet ovat eläköityneet nuorina, jotkut eläkeputkien kautta jo 55v. nauttimaan makeasta elämästä: omaisuudestaan, matkustelusta yms. Tai ovat jääneet osa-aikaeläkkeelle. Suurin osa on eläköitynyt viimeistään 60v.

Nyt he odottavat että nuorempi polvi työskentelee vähintään 65v. jopa 68v. maksaakseen näiden itsekkäiden paskojen eläkkeet.

Omat lapsensa he ovat aikanaan hoidattaneet vanhemmillaan mutta nyt ei heiltä liikene hoitoapua lapsille koska omat harrastukset ja riennot ajavat kaiken edelle. Silti nämä kermaperseet odottavat että heitä huomioidaan kun tarvitsevat vanhoina apua.

Huoltosuhteen vääristymä on ollut tiedossa jo 30v. silti suuret ikäluokat eivät ole tehneet asialle mitään, ovat vaan kahmineet itselleen kaikki edut ja lasku lankeaa nuoremmille. kyllä niin vituttaa tämä tilanne!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä eläkerahoja kun ei oikeasti ole olemassakaan kuin pieneltä osin.

Suurin osa on nuorempien maksettavana.

Joo ja ihan totta. Kuten kreikassa on suomessakin muutamia aivan älyttömiä eläkeratkaisuja juuri nuo bussikuskit (kunnallisella alalla) ja jotkut veturimiehet ja monet muutkin, pääsetäv eläkkeelle about 55 vuotiaina, ilman mitään järkevää syytä.

Kiva se on omia juttuja junailla, kun ei tarvitse vastuuta kantaa. Luulen että ei tuo sukupolvi suurelta osin edes ymmärrä mistä on kyse, kouluttamattomia kun ovat, ovat heti päässeetä leveän leivän ääreen, nuorempi sukupolvi kun on velaksi elänyt aikuisuuden ensimmäinen 5 - 10 vuotta. Itse ainakin olen ottanut opintolainaa 17 ikävuodsta aina 26 ikävuoteen asti. Lähempänä kiinalaisia kuin nykypäivän suomalaisia.

Omat opintolainani on maksettu kun ikä on reilusti yli 40 ja ihan on suurten ikäluokkinen kehittämä järjestelmä tämäkin. Käytännössä maksan suurten ikäluokkien eläkkeet moneenkertaan, ensin maksan oman 10 veuoden velkaelämiseni, johon muka yhteiskunnalla ei ollut varaa, vaikka koko nykyinen ulkomaankauppa on koutukseni ja kaltaisteni tekemää. Sitten vielä otamme velkaa noihin eläkkeisiin.

Kyllä eläkkeistä pitää nyt alkaa keskustelemaan.

Suoraan sanoen kuuluisivat kiinaan viettämään eläkepäivänsä, paikallisella elintasolla.

Vierailija
4/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkatyössä?

Vierailija
5/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat lapsilleen peruskoulun, siis ilmainen koulu kaikille! Aivan hirveää! Olisi pysytty vanhassa hyvässä oppikoulusysteemissä. Ja samaan syssyyn vaativat terveyskeskukset eli hyvästi vanha hyvä kunnanlääkärijärjestelmä. Ja kun sekään ei riittänyt, halusivat vielä subjektiivisen päivähoidon! Melkein ilmaisen kaiken lisäksi.

Ja vaikka itse eläköityivät, eivät suostuneet siihen, että kaikesta haluamastaan olisi luovuttu, vaikka niin olisi ehdottomasti pitänyt tehdä. Hyvästi peruskoulu ja päivähoito, nuo suurten ikäluokkien vaatimat parannukset!

Kaikki tämä meidän eli nuorempien ikäluokkien kiusaksi. Olisi pysytty vanhassa systeemissä, missä köyhä oli köyhä ja rikas oli rikas, silloin ei itkettäisi luokkaeroja, koska ne olisivat oikeasti olemassa eikä velkoja olisi.

Vierailija
6/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä samat velliperseet ovat eläköityneet nuorina, jotkut eläkeputkien kautta jo 55v. nauttimaan makeasta elämästä: omaisuudestaan, matkustelusta yms. Tai ovat jääneet osa-aikaeläkkeelle. Suurin osa on eläköitynyt viimeistään 60v. Nyt he odottavat että nuorempi polvi työskentelee vähintään 65v. jopa 68v. maksaakseen näiden itsekkäiden paskojen eläkkeet. Omat lapsensa he ovat aikanaan hoidattaneet vanhemmillaan mutta nyt ei heiltä liikene hoitoapua lapsille koska omat harrastukset ja riennot ajavat kaiken edelle. Silti nämä kermaperseet odottavat että heitä huomioidaan kun tarvitsevat vanhoina apua. Huoltosuhteen vääristymä on ollut tiedossa jo 30v. silti suuret ikäluokat eivät ole tehneet asialle mitään, ovat vaan kahmineet itselleen kaikki edut ja lasku lankeaa nuoremmille. kyllä niin vituttaa tämä tilanne!!!

Tuskin nuoremman polven muuten pitäisi olla töissä 68v ikään asti niitä eläkkeitä maksaakseen, koska kuollut ei saa eläkettä.

Vierailija
7/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat lapsilleen peruskoulun, siis ilmainen koulu kaikille! Aivan hirveää! Olisi pysytty vanhassa hyvässä oppikoulusysteemissä. Ja samaan syssyyn vaativat terveyskeskukset eli hyvästi vanha hyvä kunnanlääkärijärjestelmä. Ja kun sekään ei riittänyt, halusivat vielä subjektiivisen päivähoidon! Melkein ilmaisen kaiken lisäksi.

Ja vaikka itse eläköityivät, eivät suostuneet siihen, että kaikesta haluamastaan olisi luovuttu, vaikka niin olisi ehdottomasti pitänyt tehdä. Hyvästi peruskoulu ja päivähoito, nuo suurten ikäluokkien vaatimat parannukset!

Kaikki tämä meidän eli nuorempien ikäluokkien kiusaksi. Olisi pysytty vanhassa systeemissä, missä köyhä oli köyhä ja rikas oli rikas, silloin ei itkettäisi luokkaeroja, koska ne olisivat oikeasti olemassa eikä velkoja olisi.

Vierailija
8/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suureen ikäluokkaan kuuluvat jättävät tulevaisuudessa suuret perinnöt lapsilleen. Aivan toista luokkaa kuin itse ovat saaneet. Mun vanhemmat ovat niin sairaan itsekkäitä ja törkeitä että ovat jo ennakkoperintöä kehdanneet antaa. En saanut edes asuntolainaa maksaa kuin osan itse!!!!!!!

Vierailija
9/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat kuuluvat suuren ikäluokkaan ja hyvin saattavat olla elossa vielä 30 vuoden päästä kun minä olen 68 v.

"Eli suuret ikäluokat elävät noin 125 vuoden ikäisiksi?

"

Vierailija
10/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmista kumpikin sai mökkipalstat ja metsää vanhemmiltaan jo 30-vuotiaina eikä sellainen ollut tuolloin harvinaista ollenkaan, sen sijaan todella harva nykykolmekymppinen omistaa rantamökin.

että suureen ikäluokkaan kuuluvat jättävät tulevaisuudessa suuret perinnöt lapsilleen. Aivan toista luokkaa kuin itse ovat saaneet. Mun vanhemmat ovat niin sairaan itsekkäitä ja törkeitä että ovat jo ennakkoperintöä kehdanneet antaa. En saanut edes asuntolainaa maksaa kuin osan itse!!!!!!!

Vierailija
11/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis sunkin elämä paljon ankeempaa jos se suuri ikäluokka ei olisi raatanut niska limassa jälkeläistensä paremman elämän puolesta.

Vierailija
12/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lähdit opiskelemaan liian pitkäksi aikaa? Työelämänkin kautta voi edetä haluamaansa työhön ja ok palkkaan kun on fiksu ja kekseliäs eikä tyydy tavanomaisiin ratkaisuihin ja aloihin joihin kaikki muutkin hakevat. Kolmekymppisenä on jo sitten asuntoa pitkän aikaa maksettu ja 10 vuotta eletty omalla palkalla.

Vierailija
13/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat lapsilleen peruskoulun, siis ilmainen koulu kaikille! Aivan hirveää! Olisi pysytty vanhassa hyvässä oppikoulusysteemissä. Ja samaan syssyyn vaativat terveyskeskukset eli hyvästi vanha hyvä kunnanlääkärijärjestelmä.

Kunnanlääkärijärjestelmässä olisi puolensa ja oppikoulussa varsinkin!

Vierailija
14/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat lapsilleen peruskoulun, siis ilmainen koulu kaikille! Aivan hirveää! Olisi pysytty vanhassa hyvässä oppikoulusysteemissä. Ja samaan syssyyn vaativat terveyskeskukset eli hyvästi vanha hyvä kunnanlääkärijärjestelmä. Ja kun sekään ei riittänyt, halusivat vielä subjektiivisen päivähoidon! Melkein ilmaisen kaiken lisäksi. Ja vaikka itse eläköityivät, eivät suostuneet siihen, että kaikesta haluamastaan olisi luovuttu, vaikka niin olisi ehdottomasti pitänyt tehdä. Hyvästi peruskoulu ja päivähoito, nuo suurten ikäluokkien vaatimat parannukset! Kaikki tämä meidän eli nuorempien ikäluokkien kiusaksi. Olisi pysytty vanhassa systeemissä, missä köyhä oli köyhä ja rikas oli rikas, silloin ei itkettäisi luokkaeroja, koska ne olisivat oikeasti olemassa eikä velkoja olisi.

He syntyivät 1945 - 1950 ja kun subjektiivinen päivähoito-oikeus saatiin 1980-luvun puolivälissä, oli suurilla ikäluokilla hoitoikäisiä lapsia.

Vierailija
15/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmista kumpikin sai mökkipalstat ja metsää vanhemmiltaan jo 30-vuotiaina eikä sellainen ollut tuolloin harvinaista ollenkaan, sen sijaan todella harva nykykolmekymppinen omistaa rantamökin.

Vierailija
16/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani menivät tosiaan reilu 2-kymppisinä töihin käytyään lyhyet ammatilliset opinnot. Ja niitä töitä riitti vakipaikalla saman firman palveluksessa eläkeikään saakka. Palkat näillä lyhyesti koulutetuilla, mutta hyvään asemaan päässeillä oli lisäksi runsaat, tulojen perusteella kuuluivat ylempään keskiluokkaan!

Teepä sama temppu tänä päivänä! Joten aivan turha jankuttaa varhaisesta töiden aloittamisesta.

Nyt nämä lyhyesti koulutetut, hyvissä työpaikossa olleet nostavat reippaasti yli 3000€/kk eläkettä.

Miten voitte olla noin halvatan puusilmäisiä, että laitatte yksilön ominaisuuksiksi hänen sosioekonomiset mahdollisuutensa, kun ne ovat hyvin pitkälti kiinni yhteiskunnallisesta tilanteesta!

"Työelämänkin kautta voi edetä..." Niin, nykyään joka paikkaan kun vaaditaan koulutus ja koulutuksen hankkiminen ei käy käden käänteessä. "Tavanomaisiin ratkaisuihin..." Aivan! Hanki ihmeessä erikoisempi tutkinto, niin varmasti saat töitä jos olet valmis muuttamaan hörönkönkkölään sen osaamisesi perässä. Muulla perheelläsi sitten ei olekaan töitä siellä hörönkönkkölässä. Työ vie ihmisen elinajasta niin paljon aikaa, että kuka haluaa ja pystyy tekemään itselleen täysin sopimatonta tai ei-luontevaa työtä!?

Kyllä asia on niin, että tämän päivän mahdollisuudet ovat aivan eri kaliiperia kuin suurilla ikäluokilla panos-tuotos periaatteen mukaan. Ennen sai vähällä panostuksella ison hyödyn. Nyt työtehot ovat aivan erit, koulutusvaatimukset samoin, mutta palkat saati sitten tulevat eläkkeet päinvastoin.

Oma perheeni on monin verroin kouluttautuneempi kuin vanhempani. Vain toisella meistä on vakituinen työpaikka, toinen tekee akateemista pätkää. Sanomattakin on selvää, että tulotasome perusteella kuulumme alempaan keskiluokkaan.

Ja eläkkeellä kuulun leipäjonoluokkaan.

Vierailija
17/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetää itsensä heti jojoon ettei tarvitse koko loppuelämäänsä itsesäälissä rypeä.

Vierailija
18/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä ei ole jäämässä, kun kaikki menee mitä tuleekin: Nyt matkustellaan kun on terveyttä ja sitten kun se terveys menee, menee varallisuus sen terveyden hoitamiseen yksityisellä sektorilla. Toimivaa julkistahan kun meillä ei enää juuri ole!

Lopussa myydään talot ja ostetaan hoivapalvelu yksityisestä ehtookodista, jonka ylläpitomaksu lienee tasan eläkkeen kokoinen.

Vierailija
19/20 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, suurten ikäluokkien nuoruudessa oli helppo kivuta sosioekonomisessa asteikossa ylöspäin kouluttautumisen avulla. Mitä enemmän luit ja opiskelit, sitä paremmille tienesteille päädyit. Ja vaikka ei lukupäätä ollutkaan, niin töitä riitti myös vähemmän osaaville.

Nykyään nuoret aikuiset liusuvat sosioekonomista asteikkoa persposket kuumottaen alaspäin. Enää koulutus ei takaa pysyvää ja hyväpalkkaista työtä, ja jos koulutusta ei ole ollenkaan niin duunista on turha edes haaveilla. Näin ollen minäkin maisterisnainen olen nyt kolmenelosena heikommassa asemassa kuin sairaanhoitajaäitini minun ikäisenäni.

Toinen pointti on nuo eläkkeet. Suuret ikäluokat keksivät alkaa maksaa eläkkeitä vanhemmilleen, joka toki oli hieno ja jalo idea, mutta toteuttivat sen saatanan huonosti. He nimittäin suurena ikäryhmänä maksoivat pienelle ikäryhmälle, mutta eivät sitten viitsineet tehdä itselleen eläkkeenmaksajia yhtä paljon kuin heitä on. Eli nyt me pienet ikäpolvet maksamme suurille ikäluokille aivan kohtuuttoman paljon per nuppi. Eläkejärjestelmästä olisi pitänyt alun alkaen tehdä varastoiva, eikä sellainen että tämän hetken työntekijät maksavat tällä hetkellä eläkkeellä olevien elämisen. Tämä epäsuhta on ollut tiedossa aina, mutta koskaan sille ei ole mitään tehty.

Eikä tehdä, niin kauan kuin suuret ikäluokat ovat suurin äänestäjäryhmä. Sellaista se demokratia välillä on.

Vierailija
20/20 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä eläkerahoja kun ei oikeasti ole olemassakaan kuin pieneltä osin.

Suurin osa on nuorempien maksettavana.

Joo ja ihan totta. Kuten kreikassa on suomessakin muutamia aivan älyttömiä eläkeratkaisuja juuri nuo bussikuskit (kunnallisella alalla) ja jotkut veturimiehet ja monet muutkin, pääsetäv eläkkeelle about 55 vuotiaina, ilman mitään järkevää syytä.

Kiva se on omia juttuja junailla, kun ei tarvitse vastuuta kantaa. Luulen että ei tuo sukupolvi suurelta osin edes ymmärrä mistä on kyse, kouluttamattomia kun ovat, ovat heti päässeetä leveän leivän ääreen, nuorempi sukupolvi kun on velaksi elänyt aikuisuuden ensimmäinen 5 - 10 vuotta. Itse ainakin olen ottanut opintolainaa 17 ikävuodsta aina 26 ikävuoteen asti. Lähempänä kiinalaisia kuin nykypäivän suomalaisia.

Omat opintolainani on maksettu kun ikä on reilusti yli 40 ja ihan on suurten ikäluokkinen kehittämä järjestelmä tämäkin. Käytännössä maksan suurten ikäluokkien eläkkeet moneenkertaan, ensin maksan oman 10 veuoden velkaelämiseni, johon muka yhteiskunnalla ei ollut varaa, vaikka koko nykyinen ulkomaankauppa on koutukseni ja kaltaisteni tekemää. Sitten vielä otamme velkaa noihin eläkkeisiin.

Kyllä eläkkeistä pitää nyt alkaa keskustelemaan.

Suoraan sanoen kuuluisivat kiinaan viettämään eläkepäivänsä, paikallisella elintasolla.

Hah, kenenkähän rahoilla ja työllä se sinun opintolainasi on hankittu? Ei kuule ennen ollut opintolainoja eikä nuorisoasuntoja eikä nuorisoasuntoliittoja. Kukahan nekin on hankkitnut? Oletpahan vain uusia helvetin itsekkäitä polvia.