Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä jos vetäisee jotain ruokaa henkeen?

Vierailija
13.09.2011 |

Söin äsken salaattia ja rucolan pala meinasi mennä "väärään kurkkuun". Sain hirvittävästi kakomalla se pois sieltä (ainakin osittain) ja nieltyä alas. Nyt henkitorvea kutittaa oudosti.

Voiko tuommoinen mennä henkeen niin ettei se tulekaan pois? Mitä sitten tapahtuu?

Apua!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tämä oli kyllä ihan asiallinen kysymys, mitä ihmettä varten tarttee tulla tollasia kommentoimaan?

Oli kyllä läheltä piti -tilanne eikä mikään naurun asia!

Vierailija
2/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sait sen pois. Tuntuu tietty vielä jonkin aikaa kun meni väärään rööriin. Ootko koskaan vetänyt näkkärin murua väärään rööriin, se vasta inhottava onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään sitten enään, ihminen ei ole märehtijä eläin ja kun pystyy hengittään ei ole ruokaa henkitorvessa.

Vierailija
4/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinne jäi jotain hippuja, sitä tarkoitin? Että voiko jäädä ja tulevatko ne itsestään pois?

Vierailija
5/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainenkin arjen taito jo ihmisiltä hukassa? Jos olet yksin ja saat ruokaa tai juomaa väärään kurkkuun, nosta kädet ylös ja yski ja hengittele sen kummemin kiihtymättä. Oksennuskin voi tulla yskimisen seurauksena, mutta se ei ole vaarallista.

Jos olet seurassa voit eleillä osoittaa, samalla kun kasvosi sinertyvät, että toivot jonkun lyövän sinua selkään jotta ruokapala palaa suuhun ja sitä kautta ruokatorveen.

Vierailija
6/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis etteko te nyt tajua

vai ettekö halua tajuta?

Tahdon tietää, että voiko joku hippu ruokaa jäädä henkitorveen tai mennä jopa keuhkoihin, siis niin ettei kaikki tule yskimällä pois? Mitä tästä seuraa?

Alkaa pikkuhiljaa nyppimään, että tulette tänne viisastelemaan toisen hädällä.

Vierailija
7/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä on ollut ruokaa väärässä paikassa. Luulisin, että se menee kyllä pian ohi. Jos ei, ota yhteys lääkäriin. Mutta nyt kun hengität ja muuta niin en olisi kovin huolissani.

Vierailija
8/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis etteko te nyt tajua

vai ettekö halua tajuta?

Tahdon tietää, että voiko joku hippu ruokaa jäädä henkitorveen tai mennä jopa keuhkoihin, siis niin ettei kaikki tule yskimällä pois? Mitä tästä seuraa?

Alkaa pikkuhiljaa nyppimään, että tulette tänne viisastelemaan toisen hädällä.

seuraa yskä kun vierasesine henkiteissä ja tulehdus.

Vierailija
9/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se todellakin voi jäädä, mennä ihan keuhkoihin asti. Mulle kävi viime talvena niin että hotaisin keuhkooni pienen pienen kananpalasen. En ehtinyt edes yskäistä, se vaan meni sinne kuin imuriin. Tunsin että sinne meni. Koitin kakoa mutta mitäs sitä kakomaan kun perillä jo. Muutaman päivän tuntui omituista hengenahdistusta/rohinaa. Sitten se meni ohi. Mutta siitä todellakin voi kehkeytyä keuhkokuume. On hyvin yleistä että hengitetystä ruoasta kehittyy keuhkokuume. Googlaa vaikka ja saat yhdeksi keuhkokuumeen aiheuttajaksi keuhkoihin hengitetyn ruoan.

Toki se sun kutina voi johtua myös siitä että keuhkoputki ehti vähän ärtyä kovasta rykimisestä.

Vierailija
10/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalisti ja sulla on järkikin vielä tallella. Ei huolta.

Vierailija
11/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hengitetystä ruoasta/muusta materiasta saatu keuhkokuume on ns. aspiraatiokeuhkokuume.

Mä selvisin säikähdyksellä sen kananpalan kanssa mutta nukutuksesta herätessäni olen vetänyt mahanestettä keuhkoon ja silloin sain keuhkokuumeen, välittömästi. Lisäksi mahahapot poltti keuhkoputken niin että pari viikkoa yskin verta ja limaa.

Bon appetit vaan kaikille!

Vierailija
12/23 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos asiallisista kommenteista sinulle, joka asiasta jotain tiesitkin.

Vaikutampa ärtyneeltä tahi en, musta on aivan outoa tulla tänne viisastelemaan "onko arjen taidot hukassa" ja "mikä hätä sulla on kun hengität"

Täytyy seurata tilannetta,

ap

Vierailija
13/23 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle kävi just äsken samoin,et ruoka tuntui menneen keuhkoihin saakka, ja tuli oikeesti hätä, jota nää viisastelukommentit ei kyllä hälventäneet.

Vierailija
14/23 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta - uskomatonta! Minä olin kirjoittanut tuon pari vuotta, siis olin tuo rucolan hengittäjä. Ei minulle siitä tullut mitään, mutta edelleen olen sitä mieltä, että tuossa oli asiatonta kommentointia. Sinulle, joka nyt olit vastaavassa tilanteessa - seuraa, miten kehittyy ja mene lääkäriin jos tuntuu oudolta.

Vierailija
15/23 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni "väärään kurkkuun" leivänpala ja tunsin sen ihan selvästi. Pari päivää se siellä muhi ja ärsytti minkä jälkeen nosti kovan kuumeen ja yskän. Siis keuhkokuumeen. Kuumetaudin aikana yskiessäni pala irtosi. Lääkäri sanoi että yleisin syy keuhkokuumeeseen on ruuanpala hengitysteissä.

Vierailija
16/23 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät kysymykset

Vierailija
17/23 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse just googlainin samaa aihetta ja saavuin tänne. Pelkkää vittuilua näemmä. Mitäs sille ruualle tapahtuu keuhkoissa, jos se ei sieltä tule pois? Aiheuttaa keuhkokuumeen, mut jos se menee ohi nii mitäs sit? Rykiikö ihminen vaa sen mädän sieltä pois lopulta vai mitäs? :D 

Vierailija
18/23 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallinen kysymys ja tohon on kuollut porukkaa enemmänkin. Ei tota Hemlichin otetta ole turhaan keksitty https://www.youtube.com/watch?v=ZVYOEMP5sKo

Vierailija
19/23 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asiallinen kysymys ja tohon on kuollut porukkaa enemmänkin. Ei tota Hemlichin otetta ole turhaan keksitty https://www.youtube.com/watch?v=ZVYOEMP5sKo

No tossa tilanteessa se ruoka ei ole vielä keuhkoihin asti mennyt, vaa tukkinut henkitorven. Heimlichin ote auttaa yskäiseen sen palan pois henkitorvesta. 

Vierailija
20/23 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli vettä keuhkossa, jouduin sairaalaan. Siellä ne poisti. Reikä rinnasta keuhkoon ja letkulla imivät nesteen pois.