Vituttaa ku mies sössi raha-asiat, nyt koko perhe kärsii =(
Miehelle jäi kaameet velat ja mitä ei pysty ikinä maksamaan ja tyhmä kun on niin ei hoida vieläkään asioitaan vaan toiset joutuu kärsimään niistä, nyt sillä menee ulos-ottoon palkasta joka kuukausi kauhee summa ja mein pitää sit pärjätä mun palkalla (oon myös jäämässä ä-lomalle joten tulot pienenee) ja miehen 1200€/kk...
Kommentit (43)
Se voidaan toimeenpanna ääritapauksessa vaikka ulosotolla.
Mulla määräaikainen työ joka loppuu kohta ä-lomaan, ei jatko mahdollisuutta alunperinkään.
Menot ilman ruokaa tai lääkkeitä tms on 1800€/kk, sisältää vakuutukset, netin, puhelimen, lainat, hoitomaksun, veden, öljyn yms...
2720€/kk on meidän tulot kuussa (sis lapsilisät), ihan hyvin siis mutta kun on rästilaskuja 3000€ tällä hetkellä jotka johtuneet siitä että tämä miehen tilanne löi silmille täysin yllättäin ja tullut muutama äkillinen erittäin kallis menoerä tähän samaan syssyyn.
Saisin kyllä nuo rahat riittämään mutta kun saisin jollain konsitlla nuo rästilaskut pois mutta jos kuussa jää käteen, ruokaan, bensaan, vaatteisiin, lääkkeisiin yms 920€ työmatkakuluihin meillä menee yhteensä miehen kanssa kuussa 150€ eli jää 770€, mies vielä polttaa tupakkaa siihen menee 150€/kk jää 620€ josta pitäisi maksaa kaikki muu niin tekee kyllä tiukkaa.
Kyllä olen tyytyväinen että näinkin isot tulot mutta kun tälläinen asia tulee täysin yllättäin ja odottamatta selville niin se sekoittaa aivan kaiken.
Kyllä me selvittäisiin jos tosiaan saisin ne rästit pois mutta kun en saa.
ap
Jaa siinäpä hyvä kysymys, en tiedä, olen yrittänyt miestä sinne saada mutta ei vain mene...
ap
ex ny vähän paremmin trollailla!
Pöyristyttää millaisissa suhteissa eräät miehet joutuvat kärsimään.
No, itsepä ovat naisensa valineet ja lapsensa heidän kanssaan tehneet. Turha tässä on enää ketää auttaa.
Minulle ei tuollainen tulisi kuuloonkaan.
T: Ex
ex ny vähän paremmin trollailla!
Pöyristyttää millaisissa suhteissa eräät miehet joutuvat kärsimään.
No, itsepä ovat naisensa valineet ja lapsensa heidän kanssaan tehneet. Turha tässä on enää ketää auttaa.Minulle ei tuollainen tulisi kuuloonkaan.
rakentakoon kesäksi takapihallenne huvipuiston..
Ja vippaa sille rahaa jäätelöön tai hattaraan niin saat sinäkin huvipuiston kesääsi.
Tsemppiä! Ja soitat NYT sinne velkaneuvontaan. :) Ja tarkoitatko noilla rästeillä miehen velkaa vai velkaa mikä on tullut miehen velkojen takia?
Selvitä kaikki mahdollinen tuki mitä voitte saada yhteiskunnalta, kelasta ja sossuta yms.
Yritä vaikka turvautua läheisiisi!
Auto pois ja tupakka pois..
Kun saatte velkaneuvonnasta suunnitelman, kaikki alkaa näyttää valoisammalta.
Ja kun kaikki raha-asiat tasapainossa, kannattaa tehdä säästötili käyttötilin rinnalle, näiden pahojen päivien varalle.
kaikki paperiasiat hoitamatta kaatuneessa firmassa esim verojutut ja sellaset ja ne kai tarvis olla kunnossa ennen velkajärjestelyä tai jotain.
Autoa ei voida laittaa pois kun sitten ei täällä maalla pääse töihin. Tupakasta olen kyllä yrittänyt miestä vierottaa mutta ei onnistu.
Ja noi rästi laskut on niitä joita tullut miehen velkojen takia kun ei olla pystytty maksamaan esim 1500€ öljylaskua tai niitä yllättäviä hammaslääkärikuluja yms sairaalareissuja ja joitain pikku laskuja jotka nyt menee perintään ja kasvaa vaan suuremmaksi...
ap
ymmärrä miksi ap:n pitäisi vielä soittaa velkaneuvojallekin miehensä puolesta! Ossako mies itse pyyhkiä edes pyllynsä?
T. Ex
..ja maksa pois, jotta ei tule hirveitä ulosottokuluja.
Lainaahan saa esim remonttilainan nimissä tms, jos sulla edes määräaikaisesti säännöllise tulot, just tarvittavan kauan, jos ei esim raskau näy vielä päällä, älä mainitse sitä tai peitä vaatteilla, että oot jäämässä äitiyslomalle ,
Ja sovit tarpeeksi piiiiiitkän maksuajan! On SILTI joka tapauksessa edullisempaa kuin korkoa koron päälle maksaminen ulosotossa.
Ja teet kirjallisen sopimuksen miehesi kanssa (ja vaikka sen avioehdon viimeistään tässä vaiheessa ks. Netistä ohjeet, et tarvi mtn kallista asianajajaa kunhan teet laillisen sopimuksen kikkien yksityiskohtien mukaan) ja mies maksaaa sitten sulle joka kk lyhennyssummat! Ja JOS ei maksa, otat avioeron.
Esim. Sampo-pankista saa aikas helposti lainaa. Tuoollaisen summan joka on sentään ihan nippelisumma - vielä tässä vaiheessa, ennenkuin kasvaisi korkoa korolle hurjasti!
Tee näin, lastesi ja omn mielenrauhasi parhaaksi.
Ja jos ei sulla itsellä ole luottotiedot kunnossa kysy lainaa vnahemmiltasi, tai joltai suopealta sukulaiselta. Teette viralliset asiakirjat, ehdotomast! Ei tuollaisen summan takia kannata surra monia vuosia ja pilata arjen iloa elämstä.
MUTTA et tietnkään alistu maksamaan noita yksin.
Mm, se, että sulla ois lainanhoitokuluja äitiyslomalla, niin eikös siinä yhteiskunta tulo vastaan veroveähennyksenä yms . Kannattaa selvittää asiat! Sä joudut sen tekem
Än nyt kun mies on noin lamaantunut ja kauhuisssaan! Voi selvitä tuosta ihan positiiviseks eri ihmiseksi kun saat sen tuosta suosta jeesattua. Mutta katso tarkkaan, ettet itse uppoa suohon kanssaan!
Otat lainanlyhennykseksi vaikka vain 50€ tai 75€/ kk. Sillä pärjäät! Useamman vuoden maksuaika. Ja jos saat aiemmin lainan pois, hyvä.
Ja jos niin pieni paikkakunta että ukkos rahavaikeudet tiedetään yritä silti kaikkia pankkeja joita paikkakunnalla on! Ei he kaikkea tiedä. Ja parin kk:n tiliotteet joudut viedä , omat, mukanasi. Ks. Ettei niissä näy uloottofirmojen nimiä. Jos näkyy, otat lainan parin kkn päästä vasta ja sillä aikaa et tee maksuja suoraan omalta tilitäsi niihin, vaan nostat vaik käteisenä , tai siirrät ensin ukkos tilille ja maksatte sieltä pois.
Jotain sun täytyy tehdä, yritä edes!
Lykkyä!
...kalliimmat lainat pois ja pakotin miehen maksamaan takaisin mulle. (no ei se täysin maksanut mutt osansa eli parhaansa yritti, ei oltu avioliitossa, kuitenkaan. Sain lainan maksettua jopa etuajassa mutta ukon kanssa en lopulta jatkanut, kuitenkaan.) ja nyt menee hyvin :)
Valkataakat on kurjia, mutta tuo summa on ihan pieni vielä! Kukan tahansa saa tuollaisen summan jolla vaan töitä on, edes määräaikasisena. Sanot että on varmaan jatkumassa sun työ, voiko niin hiukan kaunistella asiaa , tässä tapuksessa... Kun joka tapaukseesa aiot kaikkeasi tehdä maksaaksesi lainan pois. Ja 2maksuvapaata kuukauttahan saat vuoteen joka tapuksessa lainanlyhennyksitä. Esim joulu-ja kesäkuut.
Ja tarvittaessa ilmoitat AJOISSA ettet siinä kuussa pysty lyhentää, mutta kysyt maksusuuunnitelmaa eli lyhennät ainakin sen mitä voit, silloinkin. Jos esim sairauskuluja tms yllättävää menoa.
Tsemiä!
Meillä on myös öljylämmitteinen talo ja tilataan öljyä kaksi kertaa vuodessa. Alussa maksoimme summat könttänä, kunnes selvisi, että laskut saa myös osissa. Nyt maksamme yhtä öljytilausta muistaakseni viidessä osassa, eikä tämä tuo laskuun lisäkuluja kuin ehkä euron per lasku jos sitäkään. Siis ei juuri mitään.
Vinkiksi, että kannattaa sopia laskuttajan kanssa maksusuunnitelma avoimena olevalle laskulle ennen kuin lasku siirtyy perintätoimistoon. Näin välttyy yleensä (isoilta) ylimääräisiltä perintäkuluilta.
Maailman vanhin ammatti pelastaa teidänkin talouden, haara konttori pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jäit miehesi luo, meillä lähipiirissä vaimo otti välittömästi eron kun mies teki samantyylisen tempauksen, heiltä meni alta myös talo.
Eihän se talo alta mene, omaisuus ositetaan joten kumpikin saa omansa. Eli kumpikin kyllä saa sen osuutensa, ei siinä keneltäkään mitään alta mene.
Velkaisessa tilanteessa asunnon myynti voi olla hyväkin strategia, koska myynnistä saatuja rahoja voi käyttää velkojen maksuun. Jos asuntolainaa ei enää pysty lyhentämään, on myynti ainoa oikea ratkaisu.
Jos toinen on velkaantunut pahasti, eikö se ole hyvä, että edes toinen voi pitää omaisuutensa?
🇺🇦🇮🇱
Kuule ap, vaikuttaa siltä että miehesi on saamaton vetelys eikä hänellä ole aikomustakaan hoitaa asioitaan. Eikä hänen tarvitsekaan - sinähän niitä taidat hoitaa...
Jos olisin sinä, laittaisin kaikki ongelmani paperille. Ja sitten katsoisin sitä ongelmalistaa, ja miettisin mitkä johtuu miehestä. Sitten miettisin miehen hyviä puolia - ei mitään yleistä ihanuutta, vaan sitä mitä hyvää hän voi tulevan lapsenne ja perheenne elämään tuoda. Tämän plus ja miinus-listan avulla tekisin sitten tarpeelliset päätökset.
Sinun täytyy nyt miettiä omaa ja lapsesi hyvinvointia ensisijaisesti! Muista, että et ole miehelle mitään velkaa, ainoastaan lapsellesi.
Tsemppiä, pärjäät kyllä!
Tuossa tilanteessa pitää toimia tiiminä.
Ap lienee tienaa enemmän joten heti äitiysloman jälkeen töihin ja 3kk vauva miehen hoiviin. Tai isovanhemmille/ammattihoitoon ja molemmat duuniin.