Pitääkö 30-vuotiaan jo hylätä toiveet useammasta lapsesta?
Meillä ei siis ole vielä lapsia kolme vuotta minua vanhemman mieheni kanssa.
Tajusin jokin aika sitten, että kaksikin lasta voi olla jo liikaa, niin että minulla tulee ikä vastaan lasten hankinnassa.
En haluaisi enää yli 35-vuotiaana hankkia lapsia.
Mutta siis, kiirettä pitää, sillä täytin äskettäin 30 vuotta. Vauvanyritys on käynnissä, ja saa nähdä koska tärppää, jos tärppää.
Miten teillä kolmekymppisillä on nämä asiat menneet? Koetteko olevanne liian vanhoja vauvan vanhemmiksi?
Kommentit (47)
Itse sain lapsia 23-, 26- ja 29-vuotiaana, tulin raskaaksi 1-3 kk tarkkuudella haluamanani hetkenä. Puhumme nyt 70-80-luvusta, jolloin aloitettiin aiemmin. Vielä 4-42 vuotiaana olisin halunnut avioliitossa iltatähden, mutta parisuhde veti viimeisiään - ja itse asiassa minulla oli parikin suhdetta.
Nykyisin suosittelen, että nainen hankkii kaikki haluamansa lapset peräkkäin, jos 1. hankinta siirtyy yli 30-vuotiaaksi. Eli ei ehkäisyä väleissä vaan antaa tulla.
HYVÄÄ YRITYSTÄ JA ONNISTUMISTA KAIKILLE! OTTAKAA ASIA AIVAN RAUHALLISESTI!
mutta kun se oikea kumppani löytyi vasta 25 vuotiaana.
Esikoisemme sain 28 vuotiaana ja seuraavat sain 30v,32v,34v,36v,38 ja 39v ja nyt 41 vuotiaana odotan kahdeksatta, enkä tunne olevani liian vanha lastensaantiin.
hankki lapsen 32-vuotiaana ja seuraavan 42-vuotiaana. Jos olisi enemmän halunnut, niin aika monta tuohon väliin olisi ehtinyt hankkimaan.
Sain ensimmäisen lapseni kun olin 30 v., nyt toinen tulossa ja olen 32. Mieheni on minua 7 vuotta vanhempi ja hänellä on 2 teiniä entisestä suhteesta. En ole missään vaiheessa kokenut että olemme liian vanhoja tähän, vaan koen, että etenkin minä olen siihen nyt vasta valmis ja ajankohta on juuri oikea. Toisen jälkeen emme aio yrittää enempää.
ja kuopukseni täyttää kohta kaksi. oikeastaan jaksan paljon paremmin nyt kun parikymppisenä, jolloin esiokoisen ulkoiluttaminen tuntui tosi rankalta kunn omia menoja olisi ollut. Ei ole tosiaa jaksaminen iästä kiinni!
29 kun toinen syntyi.. ajattelin että vielä kolmas mutta en enään halua.. en jaksa.. Nautin kun lapset jo vähän isompia, itsenäisempi ja saa itse enemmän omaa elämää.. nyt 35 v..
Mutta on myös olleet puitteet suotuisat, eli talossa tilaa ja opiskeluun kannustava puoliso. Äiti on kyllä ollut sitkeä tyyppi, kun meillä ei aina toimineet kotona sähköt ja vedet talvisin, ja hän sitten raijasi kaikki lapset itse lämminttämäänsä puusaunaan pesulle ja pyykkäsi nyrkkipyykillä vaatteet samalla.. :) Pistää omat kamppailut välillä uomiinsa, kun itsellä vain kaksi pientä lasta ja silti joskus väsyttää. :)