Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö 30-vuotiaan jo hylätä toiveet useammasta lapsesta?

Vierailija
28.12.2011 |

Meillä ei siis ole vielä lapsia kolme vuotta minua vanhemman mieheni kanssa.

Tajusin jokin aika sitten, että kaksikin lasta voi olla jo liikaa, niin että minulla tulee ikä vastaan lasten hankinnassa.

En haluaisi enää yli 35-vuotiaana hankkia lapsia.

Mutta siis, kiirettä pitää, sillä täytin äskettäin 30 vuotta. Vauvanyritys on käynnissä, ja saa nähdä koska tärppää, jos tärppää.

Miten teillä kolmekymppisillä on nämä asiat menneet? Koetteko olevanne liian vanhoja vauvan vanhemmiksi?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kävin poistattamassa kierukan, gyne sanoi ikäni ovan ihanteellinen lasten hankintaa ajatellen. Ja tulinkin heti raskaaksi. Sulla on siis aikaa. Rauhoitu!

Vierailija
22/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriporukan nuorin äiti olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

aion lopettaa lasten teon viimeistään 27 vuotiaana, mieluiten lapsiluku täyteen ennen 25. Nyt ikää 19, yksi lapsi vasta, vielä ehtii....

Varmaan olet jo hankkinut hyvä kouluutksen ja työpaikan? Ethän elätä mukeloasi minun rahoillani??

Aviomieheni on hyväpalkkaisessa ammatissa, minä olen freelancer, eli teen juuri niitä töitä mitä haluan, ihan milloin vain haluan, missä vain haluan, ja tienaan myös oikein hyvin, vaikkakaan en säännöllisesti, mutta se ei meitä haittaa kun miehellä on hyvä vakituinen työpaikka. Koulutukseni ei varmaan ole yhtä korkea kuin sinulla, mutta koulutus ei ole kaikki kaikessa ja me pärjäämme oikein hyvin ja lapseni sai varmasti ihan yhtä paljon/hienoja joululahjoja kuin sinun lapsesi.

Vierailija
24/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka neljättä lastamme odottaessani olen 36 v. Itse olin ap:n tavon kokenut että olen suunnilleen mummoikäinen odottaja, mutta neuvolan terkka oli erimieltä.

Kuulemma vasta 40 päällä riskejä alkaa olla enemmän, tämä minun ikä on lapsenhankintaan ihan ok.

Olen itsekin lukenut joskus juttuja, miten biologisesti optimi-ikä lasten saannille olisi n. 22 vuotta. Noita lääkäreiden yksittäisiä lausutoja ei kuitenkaan kannata aina niin orjallisesti ottaa, yhtälössä kun on muitakin asioita vaikuttamassa.

Vierailija
25/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti liikaa lukenut (jopa lääkäreiden) kirjoituksia siitä, kuinka nainen on 35-vuotiaana liian vanhan lapsen saamiseen.

kolmekymppiset vielä asiasta tietämättömät naiset havahtuisivat huomaamaan, että jos aikoo saada lapsia, ei ehkä kannata odotella enää pitkään. Koska hedelmällisyyshän kyllä laskee keskimäärin aika reilusti tuossa 35 ikävuoden tienoilla. Ei se silti tarkoita, ettei kolmevitosen jälkeen voisi tulla raskaaksi, joten luultavasti sinulla ap ei ole huolta tässä asiassa! Minulla oli eri juttu, lapsen saaminen vei viisi vuotta, vaikka aloitin jo alle 25-vuotiaana yrittämisen. Varhaiset vaihdevuodet syynä hedelmällisyyden alenemiseen. Onneksi koeputkihoito kuitenkin tuotti tulosta, kun hakeuduin hoitoon ajoissa. Jos olisin aloittanut yrittämisen päälle 30-vuotiaana, en varmastikaan olisi enää onnistunut. Joten itseä aina vähän kauhistuttaa sellaiset, jotka päälle kolmikymppisinä vielä puhuvat, että ehtiihän sitä muutaman vuoden päästäkin raskautua ja haluavat vielä tehdä uraa, harrastaa ym. vaikka ovat jo pitkään olleet miehensä kanssa yhdessä ja rahaa on. Vaikka tiedänkin, että useimmilta se perheen perustaminen onnistuu vanhanakin niin silti, miksi riskeerata?

Vierailija
26/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

aion lopettaa lasten teon viimeistään 27 vuotiaana, mieluiten lapsiluku täyteen ennen 25. Nyt ikää 19, yksi lapsi vasta, vielä ehtii....

Varmaan olet jo hankkinut hyvä kouluutksen ja työpaikan? Ethän elätä mukeloasi minun rahoillani??

Aviomieheni on hyväpalkkaisessa ammatissa, minä olen freelancer, eli teen juuri niitä töitä mitä haluan, ihan milloin vain haluan, missä vain haluan, ja tienaan myös oikein hyvin, vaikkakaan en säännöllisesti, mutta se ei meitä haittaa kun miehellä on hyvä vakituinen työpaikka. Koulutukseni ei varmaan ole yhtä korkea kuin sinulla, mutta koulutus ei ole kaikki kaikessa ja me pärjäämme oikein hyvin ja lapseni sai varmasti ihan yhtä paljon/hienoja joululahjoja kuin sinun lapsesi.

Heh, hyvä kommentti.

Moni vanhan kansan ihminen ei taidakaan tietää, että tulevaisuuden työt ovat yhä enenevässä määrin freelance-pohjaisia, entistä harvemmalla on sitä "vakituista työpaikkaa" eikä sitä välttämättä edes halutakaan.

Toivon enemmän tervettä yksityistämistä ja mittavaa suojatyöpaikkojen karsimista yhteiskunnassamme. Meillä on virkamiehiä tämän kokoisessa maassa 600 000 mikä on aivan järkyttävä luku.

T: 22

Vierailija
27/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni 31 vuotiaana, nyt olen 40v, lapsia on neljä ja viides tulossa, ehtii syntyä ennen kun täytän 41.

Kaikki lapset suunniteltuja ja toivottuja, iso perhe on ihana, aina on tuntunut että meneehän tässä vielä yksi... En olisi kyllä ikinä uskonut että saan näin monta lasta. Olin kyllä varautunut jäämään lapsettomaksikin, jos ei puolisoa olisi löytynyt.

Vierailija
28/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, 22! Suomalaiset on niin kaavoihin kangistuneita että kauhistuttaa poiketa tuolta turvallisuuden polulta... Ja kiitos puolustuksesta :) Ei nuori äiti ole välttämättä aina huono äiti joka on jättänyt koulut kesken pamahdettuaan paksuksi... Ihan kyllä suunniteltu lapsi oli aviomiehen kanssa ja etukäteen laskeskeltiin taloustilannettamme ennen lapsen hankintaa.

Ja totta, hyvin ehtii kouluttautua vielä! Tässähän on hyvin aikaa opiskella etätyönä, äitiyslomalla kun ollaan ja tuo lapsonen ei muuta tee kun nukkuu ja jokeltaa :)

Vierailija
29/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen 43 ja minulla kolme lasta. Siis kolme lasta kolmessa vuodessa ja olen tyytyväinen, energinen ja hyväkuntoinen. Kaikilla ei ehkä näin hyvin käy, joten siinä mielessä kannattaa aloittaa hieman aikaisemmin, jos on sellainen elämäntilanne. Siinä mielessä ikäni vaikutti, että neljättä lasta ei enää tule,koska näissä kolmessa pienessä on jo tarpeeksi hoitamista ja aikaa ei ole odotella. Kaikkea hyvää.

Vierailija
30/47 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, 22! Suomalaiset on niin kaavoihin kangistuneita että kauhistuttaa poiketa tuolta turvallisuuden polulta... Ja kiitos puolustuksesta :) Ei nuori äiti ole välttämättä aina huono äiti joka on jättänyt koulut kesken pamahdettuaan paksuksi... Ihan kyllä suunniteltu lapsi oli aviomiehen kanssa ja etukäteen laskeskeltiin taloustilannettamme ennen lapsen hankintaa.

Ja totta, hyvin ehtii kouluttautua vielä! Tässähän on hyvin aikaa opiskella etätyönä, äitiyslomalla kun ollaan ja tuo lapsonen ei muuta tee kun nukkuu ja jokeltaa :)

Ilkeät ihmiset aina kuittailevat, niistä ei kannata välittää.

Tosiasia on, että aika monella raskaus alkaa suunnittelemattomasti, talous voi olla kuralla eikä välttämättä ole edes sitä puolisoakaan auttamassa. Oli ikää vähän tai paljon.

Näistäkin huolimatta asiat voivat loppupeleissä mennä vaikka kuinka hyvin, kunhan tekee ja yrittää.

Me suomalaiset olemme kuolemassa sukupuuttoon. On pelkästään hyvä, että fiksut ihmiset täällä hankkivat lapsia.

T: 22

Vierailija
31/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljännen eli viimeisen 43-vuotiaana.

Vierailija
32/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meille ei tule koskaan lapsia, mutta sitten saatiinkin kolme lasta minun (äidin) ollessa 31, 32 ja 35 vuotta.

Vierailija
33/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti liikaa lukenut (jopa lääkäreiden) kirjoituksia siitä, kuinka nainen on 35-vuotiaana liian vanhan lapsen saamiseen.

35-vuotiaana ilmeisesti hedelmällisyys alkaa usein laskea ja lapsen saaminen alulle voi olla vaikeampaa, mutta missään muussa mielessä silloin ei ole liian vanha. Mä en ymmärrä niitä puheita siitä, miten yli kolmekymppisenä väsyy helpommin ja ei jaksa sitä ja tätä ja ties mitä. Missä ihmeen rapakunnossa ihmiset oikein ovat, jos ne eivät enää 30-40-vuotiaina jaksa normaalia elämää? Vai onko tää nyt taas sitä, että parikymppiset eivät tajua, että elämä jatkuu vielä yli 25-vuotiaanakin?

Vierailija
35/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en sinun iässäsi kokenut olevani edes valmis äidiksi!! Lapset olen tehnyt 36- ja 38-vuotiaana, ja vaikka luulin, etten viihtyisi kotiäitinä, niin tämä on ollut elämäni parasta aikaa!! Nyt vasta tajuan, mitä varten sitä oikeastaan on elänyt, ja kaikki ennen-muka-niin-hienot-jutut tuntuvat aika naurettavilta tähän nykyelämään verrattuna.

Itseasiassa työn tekeminenkin on aika typerää puuhaa, sitäkin ehti painaa ihan riittämiin ennen äippälomia. Pakkohan sinnekin on vielä palata...

Vierailija
36/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset saatu alulle ekasta ja tokasta kierrosta, ja molemmat täysimetetty ensin, sitten osaimetetty yli vuotiaiksi. Eli eipä ole kroppakaan tainnut ikääntyä... Tosin en polta, en käytä juuri alkoholia, olen normaalipainoinen, ei sairauksia ja sama juttu miehen kohdalla. Joka tosin on vielä seitsemän vuotta vanhempi...

Vierailija
37/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä sain esikoisen ja toisen kolmekutosena. Täällä meidän suomalaisyhteisössä ulkomailla on hyvin tavallista, että lapset tehdään myöhään, joten olen melko nuori äidiksi täällä tuttavapiirissäni.

Vierailija
38/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautuuko helposti, miten tiheään haluaa lapset tehdä, kuinka vanhana niitä vielä tahtoo tehdä.

Äitini sai esikoisensa 26-vuotiaana ja kahdeksannen lapsensa 43-vuotiaana. Sen jälkeen on mm. lukenut tohtorisarvon. :)

Vierailija
39/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin joskus lisää lapsia, mutta pieni ikäero ei ole meitä arten. Esikoisen kanssa oli paljon valvomista, on mielestäni vielä kovin pieni, en haluaisi vielä uutta lasta. Nyt vaan mietin, että ikä tulee vastaan, eli pitäisi aktivoitua tässä lapsiasiassa.

Nyt pikkasen harmittaa, ettei yritetty esikoistsa aiemmin, ei olisi nyt niin kiire

Vierailija
40/47 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. viidestä salaa haaveileva, kolmatta odottava 30-vuotias.

Raskautuuko helposti, miten tiheään haluaa lapset tehdä, kuinka vanhana niitä vielä tahtoo tehdä.

Äitini sai esikoisensa 26-vuotiaana ja kahdeksannen lapsensa 43-vuotiaana. Sen jälkeen on mm. lukenut tohtorisarvon. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän