Siis ihanko oikeasti jotkut tuoreet äidit käy synnärillä röökillä?!
Mä olen itsekkin polttanut ennen lasta mutta en mä olis ikimaailmassa kehdannut käydä synnärillä röökillä.
Missä vauva on sen ajan? Kiikuttaako mammat vauvan hoitsuille ja kysyy että "katotsä tätä kun mä käyn röökillä?"
Kommentit (55)
Nää äidit jotka polttaa on sellasia minä.minä.minä tyyppiä.
Julkaistu 12.12.2000Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi.
Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa:
•keskenmenon
•ennenaikaisen synnytyksen (14% ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista)
•lapsen alhaisen syntymäpainon (hapen saannin vähyyden vuoksi)
•kätkytkuoleman
Tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta myös raskauden aikaisiin komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Se kaksinkertaistaa lapsen riskin saada astma tai allergia.
Tupakointi ja imetys
Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita.
Tupakointi lisää imeväiskuolleisuutta. Kuolleisuuden riski on noin puolet suurempi 20 tai useampia savukkeita polttavilla kuin tupakoimattomilla äideillä. Myös äidin tupakoinnin ja kätkytkuolemien välillä on havaittu olevan yhteyttä. Äidinmaidon nikotiinipitoisuudet ovat viisinkertaiset veren pitoisuuksiin verrattuna. Nikotiinia on maidossa merkittäviä määriä vielä 3-5 tuntia savukkeen polttamisen jälkeen. Tupakoivat äidit lopettavat imettämisen aikaisemmin kuin muut.
Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa.
Tupakoinnin lopettaminen
Raskaus on hyvä syy lopettaa tupakointi. Yli puolet tupakoivista äideistä pystyy lopettamaan tupakoinnin ennen raskautta tai viimeistään raskauden alkuvaiheessa. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Lopettaminen ei raskauden loppuvaiheessakaan ole liian myöhäistä. Myös pelkästä tupakoinnin vähentämisestä on hyötyä.
Osalle äidestä tupakoinnin lopettaminen on hyvin vaikeaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tehtävänä on tarjota kaikki mahdollinen tuki tupakoinnin lopettamista harkitseville vanhemmille. Lopettamista helpottaa olennaisesti, jos toisetkaan eivät tupakoi perheessä. Äidin ja isän tulisi siis lopettaa samanaikaisesti.
Markkinoilla olevat nikotiinikorvaushoitovalmisteet soveltuvat hyvin lopettamisen tueksi. Niitä käytettäessä veren nikotiinipitoisuudet eivät nouse yhtä korkeiksi kuin savukkeita polttaessa. Nikotiinivalmisteita käytettäessä vältytään veren hiilimonoksidipitoisuuden nousulta. Valmisteita voidaan käyttää myös raskauden aikana:
"Tupakoitsijoiden synnyttämien lasten pienet syntymäpainot on liitetty nikotiinin verisuonia supistavaan vaikutukseen istukassa. Kuitenkin nikotiinikorvaushoito haittaa sikiön kehitystä vähemmän kuin tupakoinnin jatkaminen. Nikotiinihoidon katsotaan olevan aiheellista raskauden aikana, jollei 10-15 savuketta päivittäin polttavan naisen tupakoinnin lopettaminen muuten onnistu. Tällöin korvaushoito tulisi toteuttaa raskauden alkuaikana, jolloin sikiön kasvun on osoitettu hidastuvan vähemmän." (Kirsi Pietilä - Pekka Puska, Nikotiinikorvaushoidon turvallisuus, Suomen Lääkärilehti 1-2/2000)
Jos tupakoinnin lopettaminen osoittautuu mahdottomaksi, tupakoinnin vähentämisestäkin on hyötyä. Sama koskee tupakointia raskauden jälkeen. Tupakoinnista tulisi pidättyä ainakin 2-3 tuntia ennen imetystä.
Vanhempien tupakoinnin vaikutus lapseen
Lapsen tupakointi on selvästi yhteydessä vanhempien tupakointiin. Tupakoivien perheiden lapset alkavat polttaa useammin kuin tupakoimattomien. Lasten tupakointiin ei vaikuta mainittavasti se, tupakoiko perheessä vain toinen vanhemmista vai molemmat. Vanhempien tupakointi ei siten ole vain heidän oma asiansa vaan se vaikuttaa myös heidän lastensa terveyteen nyt ja tulevaisuudessa.
www.tohtori.fi
tekopyhiä ihmisiä täynnä. Luulen että tupakointi ei liity mitenkään siihen millainen äiti lapselleen on tai millainen persoona on. Käsittääkseni tupakoiva äitikin voi olla rakastava äiti. Tupakoimaton äiti taas voi puolestaan olla kovinkin minä keskeinen.
Minun lapsuuden kodissa poltettiin sisällä, alleviivaan sisällä. Ja vielä tänäpäivänäkin haju tuo lapsuuden kodin mieleen ja ne lämpöiset muistot. Minulla oli rakastava äiti. Toiset haisee tupakalta, toiset hieltä, toiset paskalta ja toiset hajuvedeltä. Kyllä nyt sellaiset vanhemmat sietäisiväy hävetä jotka hajustavat itseään ja tukehduttavat lapsensa siihen.
taas huomaa millaiset järjenjättiläiset tupakoivat lapsen kanssa/raskaus aikana/imetysaikana. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
ja olen sitä mieltä, että olisi hyvä kenen tahansa olla polttamatta. On tietenkin ikävää jos lapsi altistuu tupakan haitoilla.
Muistakaa nyt kuitenkin, että tupakointi aiheuttaa vakavaa riippuvuutta.
Minusta ei pidä yöuniaan menettää siksi, että joku äiti tupakoi synnärillä. Itse jos ottaisin tällaisesta asiasta kamalat pultit en kyllä voisi tehdä työtä lastensuojelun sosiaalityöntekijänä. Kävisi elämä liian raskaaksi.
Alkuperäiseen kysymykseen: Vauvalaan tosiaan voi lapsen jättää tai isälle tai muulle vieraalle hoitoon. Vauvalaan kun jättää, varsinkin jos monta kertaa niin kyllä ne kätilöt siitä helposti supisevat (olen ollut töissä sairaalassa joten tiedän). Sitä ei varmasti hyvällä katsota, että jättää vauvan yksin huoneeseen mutta varmasti sitä tapahtuu.
kiellettiin tupakoinni lopettaminen neuvolassa, koska takana toistuvia keskenmenoja.. Eli mitään ylimääräistä stressiä ei sallittu (Aiemmissa raskauksissa olin YRITTÄNYT lopettaa huonoin tuloksin).. No lapsi syntyi terveenä ja normaalipainoisena ja kävin synnärilläkin tupakalla vauvan nukkuessa n. 17-0 kertaa päivässä.. Yritin tähdätä kerrat siihen että olin juuri imettänyt että en juuri ennen imetystä mennyt röökille..
kiellettiin tupakoinni lopettaminen neuvolassa, koska takana toistuvia keskenmenoja.. Eli mitään ylimääräistä stressiä ei sallittu (Aiemmissa raskauksissa olin YRITTÄNYT lopettaa huonoin tuloksin).. No lapsi syntyi terveenä ja normaalipainoisena ja kävin synnärilläkin tupakalla vauvan nukkuessa n. 17-0 kertaa päivässä.. Yritin tähdätä kerrat siihen että olin juuri imettänyt että en juuri ennen imetystä mennyt röökille..
H-Ä-P-E-Ä!!
Sä oot just näitä ********** !!
Odottavat äidit, hiljattain synnyttäneet äidit jne. Naiset, jotka eivät voisi vähempää välittää lastensa hyvinvoinnista.
Tupakoinnissa on se hyvä puoli, että tupakoivat leikkauspotilaat paranevat muita nopeammin, koska tupakalle on päästävä vaikka suoraan avosydän- tai keuhkosyöpäleikkauksesta tippapullo kädessä. Näitä sääliöitä näkee mm. Meilahdessa pilvin pimein. Noloa. Todella noloa.
H-Ä-P-E-Ä!!
Sä oot just näitä ********** !!
Tarkalleen kuusi vuotta sitten. Lääkäri nimenomaan kehotti mieluummin vähentämään kuin lopettamaan koska lopettaminen (tai sen yritykset) sai stressin kohoamaan ihan huippulukemiin. Kuulemma stressi olisi haitallisempaa kuin muutama tupakka per päivä. Tiedä siitä sitten, mutta olettaisin lääkärin olevan oikeassa.
Joskus sitten myöhemmin onnistuin lopettamaan ja kuopuksen raskausaika menikin savuttomana.
mutta vauvan synnyttyä kävin vetämässä yhden juhlatupakan. Sen jälkeen vaihdoin vaatteet ja pesin hajut pois ennenkun tulin takaisin. Ja taas imetysaikana, ja nyt sen jälkeenkään en ole polttanut. Mielestäni olin sen yhden tupakan ansainnut, enkä usko, että siitä vauvalle oli kamalasti haittaa, varsinkin noiden varotoimien jälkeen.
Kaikista kamalimpia on ne äidit, jotka ovat riskiraskauden vuoksi osastolla ja silti käyvät tupakalla. Teki mieli kysyä, että oikeinko väkisin yrität saada lapsen tapettua.
Tuntui välillä kuin olisin kaksoset saanut, kun piti molempia vauvoja yhtäaikaa lohdutella.
Pyysi multa muutenkin apua vauvansa hoitoon, miten lie kotona pärjännyt.
ihan urbaanilegendaa.
Kauheeta, että joku voi mennä vastasyntyneen luo tupakalle haisevana :(
H-Ä-P-E-Ä!! Sä oot just näitä ********** !!
Tarkalleen kuusi vuotta sitten. Lääkäri nimenomaan kehotti mieluummin vähentämään kuin lopettamaan koska lopettaminen (tai sen yritykset) sai stressin kohoamaan ihan huippulukemiin. Kuulemma stressi olisi haitallisempaa kuin muutama tupakka per päivä. Tiedä siitä sitten, mutta olettaisin lääkärin olevan oikeassa. Joskus sitten myöhemmin onnistuin lopettamaan ja kuopuksen raskausaika menikin savuttomana.
Ja yhtään ei käynyt mielessä, että voisi ihan ITSE ilman lääkäreitä, ottaa ja lopettaa?
Mut hei, kun siitä tulee NIIN kamala stressi, ettei voi!
T. 05/07 tupakoinnin lopettanut ja ilman ollut tähän päivään asti. Ja kuopus syntyi 12/10.
REVI SIITÄ
Jos nyt ajatellaan, ettei ihan koko askia vedä päivässä, niin kyllä paha stressi voi olla lapsen kehitykselle kohdussa ihan yhtä paha (esim. tilanne jossa mies yllättäen lähtee kävelemään tms.). Tupakan aiheuttama riippuvuus on niin voimakas, että vieroitusoireet voivat olla fyysisesti vaarallisia ja silloin ne tietenkin ovat vaarallisia myös sikiölle. Sama juttu on psyykenlääkkeiden kanssa - eivät ne terveellisiä ole, mutta katsotaan pienemmäksi pahaksi. Eli jokainen tapaus katsotaan erikseen. Ei pidä sortua mustavalkoiseen ajatteluun, se ei hyödytä ketään.
t. yksi tupakoimaton
lukea tällaista ketjua, koska äitini on polttanut kaikki raskausajat ja imetysajat. Sekä isäni myös on polttanut. Molemmat vielä sisätiloissa ja autossa. Kumpikaan eivät siis ole välittäneet lapsistaan! Tupakka on heidän rakkautensa, eivät lapset!
Ollessani itse raskaana ilmoitin, että en tule vanhempieni luona käymään jos tupakoivat niin ilmoittivat ettei tarttekaan. Sanoivat suoraan ettei haittaa vaikka eivät näkisi lastenlastaan koskaan. Saivat mitä halusivat! En juurikaan käy heidän luonaan, vaikka eivät poltakaan juuri silloin sisätiloissa, mutta kaikki tuo on satuttanut minua niin pahasti. Heille tupakka on oikeasti se tärkein asia elämässä!
Vihaan tupakkaa ylikaiken elämässäni! Vihaan äitejä ja isejä jotka polttavat, koska MINUN mielestäni kukaan heistä ei välitä lapsestaan, vain ja ainoastaan itsestään! Minulla on tästä kokemusta kuinka vanhemmat hylkäävät lapsensa tupakan takia!
Ja äitini kehtasi vielä sanoa, kun kysyin, että miksi poltit raskaus-, imetys- ja lapsuusajat, että eihän teistä kukaan oo kuollut! Hän ei oikeasti ajatteli että kun ei tähäänkään asti meistä lapsista ole kukaan kuollut, niin hänen tupakointinsa on ollut oikeutettua! Toistaalta jos joku meistä olisi kuollut niin arvatkaa vain olisiko äitini syyttänyt siitä tupakkaa?? Hänen maailmassaan tupakointi ei aiheuta mitään pahaa, vaikka meillä lapsilla ongelmia olisikin niin äitini tupakointi ei äidin mielestä ole syyllinen!
Pahtinta oli, että vanhempani antoivat omasta mielestään hyviä neuvoja imetysaikaan, että mun pitää välttää mm. mansikkaa, suklaata ja olikohan se viinirypäleitä, koska ne aiheutti äidilläkin imetysaikana lapsille ihottumaa, MUTTA tupakkaa hän ei voinut lopettaa, vaikka se altisti eniten kaikkeen pahaan!!!
Miten voi oikeasti olla tällaisia vanhempia?? Sinä tupakoivat äiti tai isä, MIETI! Haluatko sinä, että sinun lapsesi jonain päivänä kirjoittaa tällaisia tuntemuksia johonkin keskustelupalstalle??
Minä rakastan lastani niin paljon, etten voisi koskaan kuvitellakaan altistani häntä tupakalle!!!!!! Rakastatko sinä tupakoiva äiti tai isä??
Minä rakastan lastani niin paljon, etten voisi koskaan kuvitellakaan altistani häntä tupakalle!!!!!! Rakastatko sinä tupakoiva äiti tai isä??
Ja mitä rakkauteen tulee, itse rakastan kaikkia tasa-arvoisesti, olen tupakoinut tai en....
ja poltti silloin kuin imetti ja polttaa varmaan elämänsä loppuun asti. Niin tärkeä asia se tupakka on. Lapset on pienikokoisia ja sairastelevat ihan hirveästi. Heille se on vaan joku meriitti, he ovat vahvoja ihmisiä ja heille on annettu enemmän kestettävää kuin moni jaksaisi. Ihan käsittämätön se haju mikä heistä tulee.
Ihan ensiksi,tupakointi on oma asiani,samoin hoitsun asia jos hän tupakoi.En imettänyt,ja kyllä aion mieheni kanssa asua yhdessä vaikka hän tupakoi.Mitä ihmeen saarnaajia täällä taas on?