Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uhmaikäinen ja ls-ilmoitus

Vierailija
28.12.2011 |

hei! tarvitsisin hieman kasvatusvinkkejä uhmaikäiselle.

Nukkumaanmeno iltaisin, on yhtä tuskaa. Rupeaa pomppimaan pienemmän pinnasänkyyn, räkättää ivallisesti minulle kun sanon asioista monta kertaa (ei siis tottele), sitten korotan ääntäni että noin ei tehdä, annat veljellesi rauhan nukkua. Rupeaa huutamaan kurkkusuorana, sanon että jos ei huuto lopu, niin sammutan yövalon. Valon joudun käydä useaan kertaan sammuttamassa, että uskoo minun olevan tosissani, siitäkös sitten taas alkaa huuto. Tunti yleensä menee ennen kuin hän nukahtaa.

Iltaisin ei auta vaikka kuinka leikkisin hänen kanssaan, että hän väsähtäisi.

No sitten toiseen asiaan syyskuun lopulla meistä tehtiin ls-ilmoitus ''naapuri huolestunut kun asunnostamme kuuluu päivittäin iltaisin minun ja lapsien huutoa'', no sitten ne lastensuojelu työntekijät kävivät, ja ymmärsivät tämän meidän tilanteen.

Ja sitten TAAS tullut ilmoitus 21.12, iltaisesta huudosta, ja minä olen huutanut että en jaksa teitä, (todellisuudessa olen sanonut en jaksa tätä joka ilta), sitten lapsi huutanut apua.

Apua hän rupesi huutamaan kun sen yövalon laitoin kiinni.

Kertokaa minulle jotain apuja miten saan tuon isomman tottelemaan iltaisin, että ei saa huutaa kun menee nukkumaan, ja pikkuveljen pitää antaa nukkua rauhassa.

En jaksa jos noita ilmoituksia rupeaa tulemaan 3kk välein.

Ja jos äänen korottaminen on ainut asia mitä poika tottelee, niin mihin senkin vaihdan. APUJA, en jaksa!

(lisään vielä että poika tammikuussa 3v, ja TODELLA paha uhmaikä)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, jotenkin helpottavaa lukea, että muilla samaa taistelua! Täällä on 2v9kk tahtoneiti ja masussa 4vkon sisällä syntyvä pikkusisarus. Ja kyllä pelottaa, ei se miten pärjää taas vauvan kanssa vaan nimenomaan miten ton kiukkupussin kanssa sujuu! Huuto on jokapäiväistä, keskeyttää aikuisten puheen, jos ei muuten niin ihan vaan älämölöllä, kaikki tehdään mitä kielletään ja päälle vaan nauretaan ja virnuillaan hyvin kettumaisesti. Jos sanon "5 min niin sitten ruvetaan pukemaan" niin on ensin ihan messissä, mutta kun pukemisen aika koittaa, keksiikin että pitäis esim lukea kirja. Ja siitä se huuto tuleekin, kun sanon että nyt ei lueta mitään kirjaa vaan ruvetaan pukemaan niinkuin sovittiin. Oon niiiiiin väsynyt tohon kuvioon! Ja huudon volyymi nousee mun joka vastauskerran jälkeen pykälällä kunnes neiti karjuu ja ehkä lyö mua sillä kirjalla. Sit onkin jäähypenkki edessä, joka onneks ainakin välillä meillä toimii....

Kyllä, sorrun usein huutamiseen ja se hävettää. Nyt varsinkin kun olo on masun kanssa tukala, niin huuto jotenkin vaan tulee ulos... Pitää nyt yrittää tsempata tän kanssa :(

Ap:lle tsemppiä ja jaksamista ihan hirmuisesti!!!! Ihme kyttääjiä kyllä osaa jotkut olla >:(

Vierailija
2/33 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2v on myös joskus hieman "haasteellinen". Ihmettelen sitä, ettei meistä ole tehty minkäänlaista ilmoitusta. Jos itse en ole nukkunut kunnolla pariin yöhön ja kuopus laittaa rellestämiseksi, niin meteli on kova.

Mun 2v käy väsyneenä ylikierroksilla. Se kierii sängyllä ja yrittää syöksiä sängystä maahan. Yleensä se syöksy tapahtuu pää edellä. Kun muutaman kerran tuota tekee ja minä tarraan jalkaan ettei tippuisi eikä usko kieltoa (älä putoa pää edellä ettei satu!) ja kun samalla yleensä raivoaa sitä että häntä estän, niin jossain vaiheessa itsellä kilahtaa ja huudan takaisin.

Olen yrittänyt nukutusta monella tapaa. Sitten kun asettuu viereeni uniasentoon, nukahtaa kyllä aina välittömästi. Mutta siihen uniasentoon asti pääsemiseen menee joskus melkein kaksi tuntia. Joskus selvitään viidessä minuutissa.

Sinuna ap varmaan tekisin nyt niin että kirjoittaisin alakerran ilmoitustaululle kirjeen, jossa kertoisin että uhmaikäisellä on nukahtamisvaikeuksia ja siksi kiukuttelee iltaisin, että häntä ei missään tapauksessa pahoinpidellä vaan hän on vain tavallinen uhmaikäinen rasavilli poika.

Sitten yrittäisin varmasti sinuna nyt vain olla jämäkkä noissa iltapuuhissa. En antaisi uhmiksen määrätä tahtia vaan jos yövalo on päällä, niin sitä ei sitten enää pois oteta, sama musiikin kanssa. Vaikka se meteli syö itseä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko olla, että lapsi on silloin jo liian väsynyt? Meillä meinaan alkaa IHAN sama noiden APUA APUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA huutojen ja jumalattomien kauhun huutojen kera (siis mistä ne edes tajuaa huutaa apua ja kiljua kuin ..)helpotusta elämään tuo iltaulkoilu+tuhti iltapala+hammaspesu ja heti petiin ja cd-satu päälle. Tuo cd-satu on TAIVAAN LAHJA.Ainakin yksinhuoltajalle :)

Vierailija
4/33 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulosta tämä ketju sossuille :D

Vierailija
5/33 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut ongelman siten, että lapsi saa mennä illalla klo 20 huoneeseensa leikkimään. Jossain vaihessa puoli ysin ja ysin välillä hän menee sänkyyn ja nukahtaa. Käyn sitten sammuttamassa valon.

Ennen laitoin tytön sänkyyn, valot pois yms. ja jouduin sata kertaa viemään takaisin. Suutuin ja välillä huudettiin kumpikin (mies viikot töissä toisella paikkakunnalla). Jostain kumman syystä nyt nukkumaan meno menee ongelmitta, kun lasta ei laiteta nukkumaan, vaan menee vaan huoneeseensa leikkimään.

Meillä perivuotias asikoinen riehui aina kaksi tuntia ennen nukahtamista ja sitten syntyi viel jatkuvasti huutava pikkuveli. Istuttuani joitakin viikkoja raivoissaan huutavan esikoisen päällä vähintään yhtä raivoissaan, keksin vihdoin tämän "nukahda itte koska haluat kunhan pysyt huoneessasi" -kikan. Se oli hyvä.

Vierailija
6/33 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpien uhmisten äidit kertoo sortuvansa huutamiseen.. Niinhän se on. Huutaminen lisää uhmaa. Koettakaa olla aikuisia, niin ei tarvitse tapella lasten kanssa joka asiasta. Meidän naapuri rääkyy joka ilta lapsilleen ja kuulostaa karsealta. "AA- MÄ EN JAKSA! PAINU SÄNKYYS! USKO JO! OLE HILJAA! MÄ EN JAKSA-AA!!" joka hiton ilta tuota. Enkä tosiaan ihmettele, että menee valtataisteluksi, kun aikuinen heittäytyy lapsen tasolle.

Vierailija
7/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei miestä ole, tai tämä ratkaisu ei onnistu niin jatkat vain entisellä tavalla. Sossuthan ymmärtävät tilanteen.

Mahdollisia keinoja, jotka meillä eivät auttaneet; tarrataulu. Kun lapsi menee kiltisti nukkumaan saa aamulla tarran ja kolmesta tarrasta (aluksi täytyy olla nopeasti saavutettavissa) saa sitä valuuttaa mikä hänelle on tärkeää: lelu, herkkuja, lukemista peli, kyäily yms.

Iltarutiinit; iltapesut, pisut ja pusut, yöpaita, iltalaulu, iltarukous.

Siirtäisin mahdollisesti kolmivuotiaan/veljen toiseen huoneeseen nukkumaan, lapsen alkaessa temppuilla.

Jos olet yksin ja alat olla väsynyt, niin voisitko pyytää sukulaista/ ystävää tueksesi iltaisin? Ainakin olisi todistaja, että huolehdit lapsista.

Tuohon uhmaikään auttaa ikä.

Vierailija
8/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin sanoisin, että kannattaa pyrkiä välttämään noita toistuvia uhkaus-toteutus-tilanteita väsyneen lapsen kanssa (yövalon sammutus), koska se ei varmasti helpota tilannetta. Olisiko mahdollista esim. mennä pötköttämään yhdessä lapsen kanssa, nukkumaan yhdessä siihen asti kunnes lapsi nukahtaa? Tärkeää olisi varmasti myös pyrkiä välttämään äänen korotusta, mikä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty. Mutta siten ainakin onnistuisit vältäämään toistuvat ls-ilmoitukset. Joskus uhmaikäiseen tepsii hiljainen puhe, kun sitä jaksaa vain noudattaa silloinkin kun lapsi itse karjuu. Voisit ehkä yrittää perinteistä tarrapalkintosysteemiä: joka illasta saa tarran, joka menee hyvin, sitten kun on saanut tietyn määrän tarrojaa, seuraa palkinto (joku yhdessä tekeminen vaikka), noin pienellä vaikka kahdestakin tarrasta voisi saada palkinnon, sitten uusi kierros ja kolmesta tarrasta palkinto jne.

Asutteko kerrostalossa? En voi kuin ihmetellä noita huutamisen vuoksi tehtyjä ls-ilmoja. Onneksi asumme okt:ssa, sillä meillä on neljä lasta ja olemme kaikki kovaäänisiä! :)

Vierailija
9/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uhmis saa nukahtaa syliin.

Vierailija
10/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne saa vain illalla, vaihtele valikoimaa, ja 1 aapinen mukaan. Meidän 4 vuotias oppi itse lukemaan aapisen katselulla, ja ennen nukkumaan menoa opittu/ luettu, menee paremmin päähän. Miksi pitää olla joku valtataistelu teidän välillä?

Vierailija
11/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku laittoi että menisin viereen pötköttämään, sitä on kokeiltu mutta hän rupeaa vain naureskelemaan. Iltasatuja kokeiltu, rupeaa nauramaan, ja innostuu vain enemmän kun luen kirjoja. Täytyy kokeilla tuota tarrajuttua, kiitos ideasta :)

ja joo olen yksinhuoltaja, ja asumme kerrostalossa. Pienempi on aina siinä 9 aikaan niin väsynyt että simahtaa samantien sänkyynsä, niin ei ole mahdollista ottaa häntä siksi aikaa pois että saisi isomman nukkumaan ensiksi.

-ap

Vierailija
12/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttekö esim iltapalalla hedelmiä, joista saa c-vitamiinia, ja sitten ei varmasti nuku? Luulis että klo 21 muksu olis jo ihan naatti.

Vierailija
13/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku laittoi että menisin viereen pötköttämään, sitä on kokeiltu mutta hän rupeaa vain naureskelemaan. Iltasatuja kokeiltu, rupeaa nauramaan, ja innostuu vain enemmän kun luen kirjoja. Täytyy kokeilla tuota tarrajuttua, kiitos ideasta :)

ja joo olen yksinhuoltaja, ja asumme kerrostalossa. Pienempi on aina siinä 9 aikaan niin väsynyt että simahtaa samantien sänkyynsä, niin ei ole mahdollista ottaa häntä siksi aikaa pois että saisi isomman nukkumaan ensiksi.

-ap

Vierailija
14/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukutetaan vieressä. Muuten menee pomppimiseksi, leikkimiseksi ja sähläämiseksi, eikä nukkumisesta tule mitään. Nukkumaanmeno onkin sitten ainoa mikä nykyään onnistuu, vanhempi uhmis on ihan järkyttävässä vaiheessa, ei tottele yhtään mitään, nauraa vain kun häntä komennetaan, ainoa mikä auttaa on jäähylle pimeään kylpyhuoneeseen meneminen. Sen jälkeen totellaan taas hetki. Saa nähdä, tuleeko kohta ls-ilmoitusta meillekin, kun joskus tuota jäähyilyä jouduttiin harrastamaan illallakin ja sieltä sitten kylppäristä kaikuu muihin kerroksiin APUA APUA isi päästä pois.. :D

Vierailija
15/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmän sänkyä ei voi oikein muualle laittaa, asumme kaksiossa. Toinen on että nukutan pienemmän omaan sänkyyni, ja sitten siirrän siitä omaan sänkyyn, näin saisin isomman nukahtamaan yksin. Mutta alkaako siitä sitten huuto että haluaa pikkuveljen nukkumaan samaan huoneeseen, täytyy kokeilla.

Enkä tiedä mikä hypersuper pakkaus tuo vanhempi on, koska olen itsekin ihan rättipoikki klo9 aikaan illalla, päiväunia nukkuu yleensä 1h-1.5h, saattaa myös vaikuttaa ettei illalla enään väsytä, mutta monesti päiväunetkin taistoa, niin olen nyt antanut olla menemättä päiväunille, en ole huomannut mitään eroa iltanukutuksissa. -ap

Vierailija
16/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla pomppas oikeesti ihan sydän kurkkuun kun ne eilen soitti lastensuojelusta, olin ihan paniikissa.

Sitten se vielä soitti samana päivänä myöhemmin mulle ja kertoi päivän millon tulevat, nii minä rupesin itkemään puhelimeen että ettehän vie multa lapsia pois.

Tää on ihan hirveetä jos joutuu elämään koko ajan pelossa. Pelkään koko ajan että kohta ne vie mun lapset jos tuo nuorimmainen itkee jostain asiasta, kävelee tukia pitkin ja yrittää ilman eli kolhii itseään vähän väliä. ja sitten jos tuo isompi huutaa vielä illat. Ja se haitta vielä tässä rapussa on että me ollaan ainut lapsiperhe, muut jo vanhempia ihmisiä, lapset varmasti jo isompia. Voivat senkin takia olla niin pikkutarkkoja jos illasta kuuluu meteliä. En tiedä. Uuvuttavaa, kun käyn tässä läpi samalla eroa lasten isästä.. -ap

Vierailija
17/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tehtailee ls-ilmoituksia lasten huutamisesta

mulla pomppas oikeesti ihan sydän kurkkuun kun ne eilen soitti lastensuojelusta, olin ihan paniikissa.

Sitten se vielä soitti samana päivänä myöhemmin mulle ja kertoi päivän millon tulevat, nii minä rupesin itkemään puhelimeen että ettehän vie multa lapsia pois.

Tää on ihan hirveetä jos joutuu elämään koko ajan pelossa. Pelkään koko ajan että kohta ne vie mun lapset jos tuo nuorimmainen itkee jostain asiasta, kävelee tukia pitkin ja yrittää ilman eli kolhii itseään vähän väliä. ja sitten jos tuo isompi huutaa vielä illat. Ja se haitta vielä tässä rapussa on että me ollaan ainut lapsiperhe, muut jo vanhempia ihmisiä, lapset varmasti jo isompia. Voivat senkin takia olla niin pikkutarkkoja jos illasta kuuluu meteliä. En tiedä. Uuvuttavaa, kun käyn tässä läpi samalla eroa lasten isästä.. -ap

Vierailija
18/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kyllä ne siellä lastensuojelussa tajuavat tilanteesi. Voi olla, että tarjoavat jotain tukitoimia, että jaksaisit paremmin uhmiksen kanssa, ota siis apu vastaan!!

Melkein ehdottaisin, että muuttaisit pois tommoisesta kyylätalosta. Nyt jollain ei ole muuta tekemistä kuin kytätä ja kuunnella teidän tapahtumia.

Tiedän ihan tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu. Jäin yh:ksi kun kaksosemme olivat vajaa 3-v. Se oli rankkaa aikaa. Lapsilla uhma ja itse uupunut. Tuli huudettua helposti. Jäin tämmöisen kyttärimummon hampaisiin. Levitteli minusta juoruja ympäri rappukäytävää ja kerrankin yllätin hänet pimeästä rappukäytävästä kuuntelemassa ovemme takaa :). Hän väitti, että kun lapseni leikkivät meillä on helvetti irti. Ja tosiaan lapseni eivät ole saaneet edes juosta sisätiloissa vaan ne hommat on hoidettu ulkona. Asuimme vain 4 kk ko talossa. Kun olimme jo muuttaneet pois sain lastensuojelusta yhteydenoton. Nainen oli tehnyt ilmoituksen, lapseni eivät kuulemme kuulleet normaali puhetta lainkaan vain huutoa :).

Lastensuojelun ihmiset tajusivat mistä oli kyse. Lapset hyvin hoidetut jne. Kun muutimme uuteen osoitteeseen ei sen jälkeen ollut mitään ongelmia. Vaikka meillä edelleen aika ajoin huudettiin.

Tsemppiä sinulle ihan hirveästi!!!!

Vierailija
19/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luin satua vain, jos lapsi pysyi paikallaan sängyssä. Iltasatuja luin siis vain minä, niitä piti kuunnella sängyssä makaamalla eikä kuvia katsottu (aika usein valitsin kirjan, jossa ei ollut kuvia esim. Melukylän lapset vanhan version). Menihän siihen aikansa, että oppi ja pari kertaa piti ihan pitää kiinni, ettei olisi hyppinyt pois sängystä. Taidettiin silloin molemmat huutaa aika kovaa...

Onhan iltarytminne säännöllinen. Käyttekö illalla vielä ulkona? Käykö lapsi kylvyssä/suihkussa illalla? Saahan tarpeeksi äiti-aikaa? Kun nuo kaikki varmistuvat, on lapsi yleensä väsynyt ja nukahtaa vähän paremmin. Meillä tosin on aika vähän nukkuvia lapsia, joten meidän iltanukuttamiset tapahtuivat yleensä vasta klo 22, jos lapset nukkuivat päiväunet.

Tsemppiä. Kyllä tuokin ohi menee.

Vierailija
20/33 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetat sen huutamisen. Ymmärrän kyllä, että se helpottaa sitä sen hetken turhautumista, mutta mitään muuta hyvää se ei saa aikaan. Pidät suusi supussa vaikka tuntuu että räjähtäisit.

Lapsi tietää jo miten toimit, vaikka olisit täysin hiljaa. Olet liioitellun rauhallinen ja jämäkkä. Lapselle vaan hyvät yöt ja pusut tai mitä teillä tapana onkaan ja sitten pois huoneesta. Jos alkaa riekkuminen, palautat sänkyyn ja sammutat valon. Ilman sanaakaan. Ja toistat tämän. Se lapsi on saanut tosta nukkumaanmenosta kivan leikin ja huomannut miten ivallinen nauru saa sut hermostumaan. Se ei saa enää purra suhun!

Muutenkin, onko teillä kuri kunnossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme