Apua!! En pysty nukkumaan!!
Mikä neuvoksi??
Olen aina nukkunut hyvin, mutta viime aikoina on ollut ongelmia nukahtaa illalla. Herään usein noin 4 aikoihin ja on vaikea nukahtaa uudestaan. Lisäksi herään kaikenlaisiin ääniin ym. vaikka ennen olen nukkunut kuin tukki.
Mistä johtuu? Vaikuttaako ikä? Entä kilpirauhanen? Mikä neuvoksi?
Kommentit (7)
onneksi siinä on vieressä ymmärtäväinen tyttö-kaveri jonka kankkuja alan nosteleen ja sormia pilluun lipsuttelemaan. Ensin pari kertaa sormella sisälle ja sitten mullkua sinne sovittelemaan, siinä vaiheessa se yleensä levittää jalkojaan että voin antaumuksella työntää pohjaan saakka ja tehdä rytmikästä liikettä, aika useasti vaihdetaan asentoa että hän tulee päälleni tai sitten menee ihan makuulleen/kontalleen ja minä takaapäin painan menemään kuin aropupu. se onkin hyvä että nyt on tuo ehkäisy kunnossa et ei tarvi pelätä mitään raskauksia tms. Sittenpä sitä joutaakin jo nousemaan ylös kun työt alkaa klo7.
Tietenkin kannattaa mennä lääkäriin, sillä unenpuute vaikuttaa jo aika pian normaaliin elämään.
mulla sama juttu. Herään säännöllisesti (vaikka oisin kuinka väsyny!!) puoli kolme ja valvon noin tunnin kun en vaan saa unta uudestaan. :((
Kokeilkaa olla syömättä parisen tuntia ennen nukkumaanmenoa ja nukahtamiseenhan on paljon kaikenlaisia valmisteita yrttitee, melatoniini yms.
Tasainen rytmi on itselle myös tärkeä eli mennä samoihin aikoihin nukkumaan. Pari yötä jos valvoo reilusti myöhempään niin saattaa mennä viikko että saa rytmistä kiinni.
Nuorena nukuin hyvin. Ensimmäisen lapsen synnyttyä muutuin herkemmäksi nukkujaksi, eli herään hyvin helposti pieneenkin ääneen. Olen jotenkin valmiustilassa koko ajan.
Sittemmin esim. työstressi tai muut huolet alkoivat aiheuttamaan juuri noita klo O4 heräämisiä. Ne tosin loppuivat aina kun stressi helpotti.
Ikä alkoi tuoda mukanaan nukahtamisvaikeuksia, eli en saanut enää illalla millään unta. Nyt 39-vuotiaana tilanne on se, että ilman lääkitystä valvon vaikka koko yön ja monta yötä putkeen - uni ei vain tule. Niinpä joudun käyttämään lääkitystä, jotta pystyisin esim. käymään töissä. Oikean lääkityksen löytyminen oli melkoinen projekti. Ehkä noin 10.valmiste toimi kohdallani.
Elämäntapojen kanssa saa olla tarkkana: en juo kahvia tai muuta kofeiinipitoista enää klo 14 jälkeen. Alkoholia käytän hyvin harvoin. Rankemmat urheiluharrastukset yritän ajoittaa alkuiltaan. En syö raskaasti enää klo 17 jälkeen. Jne...
Olen varma, että ikä vaikuttaa. Jos olisin nuorempi, nukkuisin, kun väsyttää.
n39
Voisiko johtua joulustressin laukeamisesta? Onko hormonitoiminnassa jotain muutoksia? Nekin valvottavat.
masennusta vai stressiä vai jotain muuta?
Kiitos vastauksista ja lisääkin saa laittaa.
ap