Ero ja ulosotto
Siltä näyttää, että ero tulee avopuolison kanssa. Omistetaan talo puoliksi ja minä aion myydä oman puolikkaan hänelle. Mies on valmis ostamaan ja jäämään taloon. Oston jälkeen minulle jäisi siitä alle 5000e, joka menisi varmaan suoraan ulosottoon.
Itse olen siis ulosotossa ja käteen jää noin 1000€/kk. Miten vuokran maksusta selviää kun vuokrat ovat noin 600€/kk plus sähkölasku siihen päälle? Asumistukea ei käsittääkseni ulosotossa saa, koska kela katsoo bruttotulot.
Minulla on myös pankkilaina ja opintolainaa, joiden erät yhteensä 400e/kk. Pankkilaina ei ole ulosotossa, koska siinä on asuntoa vakuutena, joten nämä varmasti vaikuttavat toimeentulotukeen.
Pitääkö tässä kolmekymppisenä irtisanoutua töistä ja muuttaa takaisin vanhemmille asumaan toisellepuolelle suomea?
Vinkkejä tilanteeseen?
Kommentit (15)
Ei ole säästöjä. Nettotuloista menee 1/3 ulosottoon ja jää siis noin tonni kuussa käteen. Ilman ulosottoa palkka 1500-1900€/kk nettona. Vakituinen työ, mutta ei täydet tunnit.
Miksi olet ulosotossa? Vuokranantajat eivät halua vuokralaista, jolla on maksuhäiriömerkintä ja joka on ulosotossa. Vuokranantajalta voi jäädä vuokrat saamatta!
Kannattaa mennä ensin Marttojen taloustaitokurssille. Hankitaan osaamista kodin talousasioista ja maksetaan velat pois.
Pitääkö minun veronmaksajana taas maksaa jonkun paskoman parisuhteen kustannukset?
Vierailija kirjoitti:
Olisit nalkuttanut vähemmän ja ottanut suihin enemmän.
No mieshän tuo on olevinaan. 😁
Kullivikaa oli.
Pankki ottaa omansa asunnon myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ulosotossa? Vuokranantajat eivät halua vuokralaista, jolla on maksuhäiriömerkintä ja joka on ulosotossa. Vuokranantajalta voi jäädä vuokrat saamatta!
Kannattaa mennä ensin Marttojen taloustaitokurssille. Hankitaan osaamista kodin talousasioista ja maksetaan velat pois.
Peliriippuvuuden takia, johon olen apua saanut. Tämä ei ole siis ihan tuore juttu vaan vuosia vanha.
Asunto on pankkilainan vakuutena, mutta sinähän myyt osuutesi tulevalle ex-puolisollesi. Sillä rahalla maksat vakuusvelan pois.
Vinkki tilanteeseen: ota yhteyttä oikeusaputoimiston velkaneuvontaan ja hae velkajärjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Et selviä mitenkään.
Ruokajakeluihin pitkin kaupunkia.
Asuntolaan kaltaisiesi seuraan. Kesät voit viettää siltojen alla tai metsässä.
Jotain sulla on, mitä voi myydä.
Olisit hoitanut parisuhteesi kuntoon ja arvostanut sitä, että oli puoliso.
Paska on nyt housussa. Älä vingu.
Hakala hoitaa parisuhdetta kun toinen haluaa vain olla yksin eikä suostu terapiaan yksin tai yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Olisit nalkuttanut vähemmän ja ottanut suihin enemmän.
suihin...siis mitä...kurkkua, banaania, marjoja...
Liity facessa velallisten tukiryhmään. Sieltä saat hyviä neuvoja.
Selvennätkö asiaa eli pankin laina tulee maksettua pois. Onko tuo opintolaina jo ulosotossa?
Pitäisi laskea kuinka paljon sulle jää rahaa käytettäväksi. Jääkö se 400 euroa eli meneekö siitä muuta kun sähkölasku?
Kolmella sadalla kyllä selviät kun kituuttelet vähän aikaa. Noin puolitoista vuotta niin velat on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Selvennätkö asiaa eli pankin laina tulee maksettua pois. Onko tuo opintolaina jo ulosotossa?
Pitäisi laskea kuinka paljon sulle jää rahaa käytettäväksi. Jääkö se 400 euroa eli meneekö siitä muuta kun sähkölasku?
Kolmella sadalla kyllä selviät kun kituuttelet vähän aikaa. Noin puolitoista vuotta niin velat on maksettu.
Pankinlainaa tulee jäämään asunnon myynnin jälkeen. Pankinlaina noin 15k ja opintolainaa 12k.
Eli jos saisin kunnalta vuokra-asunnon joka on 600e/kk niin kaikki tulot menisivät heti vuokraan ja lainoihin.
Jos lainan vakuuden saisi pois asunnon myynnillä niin sitten voisin pyytää pankkia siirtämään lainan perintään. Samalla opintolaina. Nyt opintolaina menee automaattimaksulla mitä ei voi itse muokata.
Hyvin olet elämäs rahoittanut lainoilla. On varmaan ollut mukava esittää menestyjää persaukisena. Nyt sitten vaan nautiskelet saavutuksista.
Oletko kertonut puolisollesi rehellisesti, mistä ulosottovelat ovat kertyneet? Pelaamisesta. Miksi laitat rahasi pelaamiseen? Jotkut häviävät pelaamalla omakotitalonsa ja kaiken omaisuutensa. Jotkut sotkevat pelaamalla myös puolisonsa ja lastensa raha-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peliriippuvuuden takia, johon olen apua saanut. Tämä ei ole siis ihan tuore juttu vaan vuosia vanha.
Onko sinulla säästöjä? Olet kuitenkin töissä joten kun asut yksin ei ulosotto vie noin isoa summaa. Mistä meinaat saada asunnon ?