Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

karvan tunne kurkussa, apua...

Vierailija
28.12.2011 |

Mistäköhän voisi olla kyse? Nyt reilun viikon ajan ollut oireena kurkun kutina ja tunne niin kuin olisi karva/heinä kurkussa. Ihan aluksi ajattelin, että flunssahan se, kun tuli vähän sellainen flunssainen olo (kuitenkin ilman erityisiä flunssaoireita). Ei siis ole erityisemmin nuhaa (tai no aina olen vähän tukkoinen mutta nyt siis ei ole sellaista "flunssanuhaa" ollut). Kurkku ei myöskään ole ollut kipeä missään vaiheessa. Vain tuo tosi inhottava karvan tunne kurkussa JA yskä. Nyt alkaa tuntua, että siellä kurkussa olisi oikeasti jotain ylimääräistä. Nielaistessa tuntuu jokin "pala".

Tuo tunne ja kutina on vähän niin kuin tuolla kielen juuressa, juuri sen verran syvällä ettei peilistä mitenkään pysty itse katsoa. Ahdista kun tuntuu selvästi jokin "klöntti" siellä... Menen toki lääkäriinkin jos ei tämä tästä mene, mutta jos jollakulla on kokemuksia tällaisesta niin kuulisin mielelläni. Ties mitä kauhukuvia on jo käynyt mielessä. Välillä meinaa ihan oksettaa, kun se kurkun ärsytys on juuri sellaisessa yökkäysrefleksiä aktivoivassa kohdassa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa flunssan jälkeen jää kurkkuun tunne, että olis karva.

Vierailija
2/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä oot allerginen teidän joulukuuselle

Ei meillä ole joulukuusta... Allergiaa noin muuten voisikin olla, ainakin se karva kurkussa- tunne on joskus minulle tullut kun olen ollut pölyisessä paikassa tai paikassa, jossa on eläimiä sisällä. Nyt en ole kuitenkaan altistunut eläimille tai millekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän voisi olla kyse? Nyt reilun viikon ajan ollut oireena kurkun kutina ja tunne niin kuin olisi karva/heinä kurkussa. Ihan aluksi ajattelin, että flunssahan se, kun tuli vähän sellainen flunssainen olo (kuitenkin ilman erityisiä flunssaoireita). Ei siis ole erityisemmin nuhaa (tai no aina olen vähän tukkoinen mutta nyt siis ei ole sellaista "flunssanuhaa" ollut). Kurkku ei myöskään ole ollut kipeä missään vaiheessa. Vain tuo tosi inhottava karvan tunne kurkussa JA yskä. Nyt alkaa tuntua, että siellä kurkussa olisi oikeasti jotain ylimääräistä. Nielaistessa tuntuu jokin "pala".

Tuo tunne ja kutina on vähän niin kuin tuolla kielen juuressa, juuri sen verran syvällä ettei peilistä mitenkään pysty itse katsoa. Ahdista kun tuntuu selvästi jokin "klöntti" siellä... Menen toki lääkäriinkin jos ei tämä tästä mene, mutta jos jollakulla on kokemuksia tällaisesta niin kuulisin mielelläni. Ties mitä kauhukuvia on jo käynyt mielessä. Välillä meinaa ihan oksettaa, kun se kurkun ärsytys on juuri sellaisessa yökkäysrefleksiä aktivoivassa kohdassa.

Mulla välillä samaa,tosi veemäinen tunne!! Käikki mahdolliset kurkkusyövät jne. käyty mielessä läpi :/

Mulla toi tosin tulee aika ajoin eli se ei kyllä syöpään viittaa..

Mutta joo ap,tosi kenkku tunne kun kakoo ja kakoo "jotain karvaa" pihalle ja hyvä ettei laatta lennä!

..vaikka mistä sitäkään tietää vaikka oliskin koiran karva,niitä täällä ainakin piisaa ja voihan ne kai jämähtää tonne nieluun hetkeks..?

Vierailija
4/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt varmaan n. viikon ajan tuota tai ylikin, ja se tunne on tavallaan pahentunut, tai muuttunut. Tai ainakin tällä hetkellä ei ole niinkään karvatunnetta vaan nyt tuntuu kuin siellä kurkussa entisten karvakohtien paikalla olisi oikeasti jotakin. Niin kuin siellä olisi jokin klöntti. Saattaa tietenkin olla vaan jotenkin turvoksissa tms.

Ai niin ja sen kutinasta johtuvan yskän lisäksi on ihan keuhkoista lähtevää yskää, ainut flunssaan viittaava oire. Tuon yskän vuoksi olen ajatellut, että tämä olisi vain jokin outo flunssa, joka pitää sisällään vain yskän ja kurkun kutinan. Mutta nyt tuo ihan selkeä palan tunne on jo liikaa, vähän turhan outo flunssa... Välillä tuntuu niin kuin se "pala" liikkuisi, mietin jo että mikähän ötökkä sinne on pesiytynyt :D

Vierailija
5/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sunkaan sulla ole alkamassa parrankasvu?

Vierailija
6/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sunkaan sulla ole alkamassa parrankasvu?

No kyllähän tuossa leuassa yksi sitkeä karva aina sojottaa vaikka sen nypin :D Ei varmaan siitä ole kuitenkaan tässä kyse...

Nyt sen "palan" paikka on taas vähän eri kuin hetki sitten. Tosi outo vaiva...

Vierailija
7/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koittaaa hyppiä tasajalkaa...

josko vaikka menis se karva sinne alapäähän.

Vierailija
8/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat kurkussa, se voi olla pientä ärsytystä tai porinaa tms. ja siihen voi liittyä myös yskää. Yleensä ihmiset mieltää refluksin eli närästyksen ruokatorven poltteluksi, mutta siitä on olemassa myös tällainen toinen muoto, mikä tuntuu kurkussa - tämä muoto onkin yleisempi naisilla (ja myös hoikilla) kuin se "tavanomainen".

Aika useinhan just joulunaikaan voi alkaa olla liikahappoisuusongelmia, ja kaasumaisessa kurkkurefluksissa siis tuntemukset tulevat kurkkuun.

Voi tuo toki olla muutakin, mutta itselläni on ollut tällaista ja tämä on yksi vaihtoehto kurkun alueen oudoille tuntemuksille.

Vierailija
9/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile närästyslääkettä! Ihan vaikka apteekista Rennieta tms. Mulla myös palantunnetta aika ajoin ja tutkittu on ja närästykseksi todettu. Nyt joulunaikana vaivaa ollut enemmän kun ollaan syöty kaikenlaista epäterveellistä.

Toinen vaihtoehto on nieluproput.

Vierailija
10/22 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, voisikohan se sitten olla tuota refluksia... Minulla on kyllä pientä taipumusta närästykseen. Jotenkin vaan tuo oireiden alkaminen oli aika flunssamainen, ja tosiaan tuo yskäkin on jo nyt sellaista suht "limaista" yskää, eli jotakin flunssaakin kai silti on (tai sitten astmaa...).

Onko se närästyksen palantunne sellaista "epämääräistä"? Kun luulen tietäväni millaista se on, mutta tämä on erilaista. Samaten kuin se kurkun kutina ja se "karva", niin se pieni "pala" tuntuu aika selkeästi siinä kurkun limakalvolla, eli ei sellaisena paineena tai kuristavana tunteena kurkussa vaan just sellaisena että olisi jokin herne jäänyt kurkkuun jumiin. Illalla tuo "herne" tuntui tosi selkeästi, nyt tänään herätessä taas ei. Lisäksi se voi vaihtaa paikkaa, eli mietin olisko kyse jonkinlaisista rakkuloista tai aftoista, jotka sinne kohoavat ja sitten taas katoavat. Kipua ei kurkussa tosin ole vieläkään.

Proput oli hyvä veikkaus, tämä "herne" meinaan tuntuu vähän samalta kuin proput nielurisoissa. Proput on siis tuttuja. Muutama vuosi sitten leikkautin nielurisat pois niiden takia. Nämä tuntemukset ovat nyt syvemmällä, eli tuolla jossain alhaalla kielen "juuressa". Tuo "herneen" tunne oli tosi inhottava, siinä alkoi jo miettiä vaikka mitä ja pelätä että mitä jos se kurkku kasvaa umpeen. Mutta se nyt tosiaan on taas poissa. Sen sijaan karva tuntuu palailevan :D Jessus, kummallinen vaiva. Kuulostaako nyt tämän tarkemman kuvailun jälkeen vielä siltä, että voisi olla tuota refluksia?

Vierailija
11/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos auttavat, siinä selitys. Pääset kaikkein vähimmällä, kun ei niistä mitään haittaa ole.

Vierailija
12/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos auttavat, siinä selitys. Pääset kaikkein vähimmällä, kun ei niistä mitään haittaa ole.

Kokeilin, mutta täytynee kokeilla ihan "kuurina" vielä. Tai sitten vaan menen lääkäriin huomenna. On jotenkin vaikea uskoa, että juuri tällaiset tuntemukset voisivat johtua närästyksestä, mutta kai se mahdollista on.

Vierailija
13/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkkäriä/hapankorppua kuiviltaan ja nielaise, pitäis lähteä karvat kun pari näkkee syöt.

Vierailija
14/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli flunssan yhteydessä tuollaista. Lopulta kurkku tuli niin kipeäksi että tuntui kuin kurkussa olisi ollut turvonnut nakki sen karvan sijaan. Oksetti ihan törkeesti. Nyt kurkkukipu on hellittänyt ja enää on se karva. Yskä on kova. Kyllä se flunssaan liittyy, mutta saattaahan refluksi pahentaa sitä, jos kurkku muutenkin on ärtynyt.

Vierailija
15/22 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli flunssan yhteydessä tuollaista. Lopulta kurkku tuli niin kipeäksi että tuntui kuin kurkussa olisi ollut turvonnut nakki sen karvan sijaan. Oksetti ihan törkeesti. Nyt kurkkukipu on hellittänyt ja enää on se karva. Yskä on kova. Kyllä se flunssaan liittyy, mutta saattaahan refluksi pahentaa sitä, jos kurkku muutenkin on ärtynyt.

Okei, oliskohan sitten just tällaista liikkeellä... Oliko joskus hiljattain tuo flunssasi? Mulla ei ainakaan vielä ole kurkkukipua, mitä nyt vähän ehkä hellänä tuntuu kurkku olevan yskimisestä ja rykimisestä. Mutta voin just kuvitella tuon nakki kurkussa -tunteen, kun mullakin on välillä ollut ihan selkeästi tunne että siellä olisi jokin ylimääräinen asia.

Vierailija
16/22 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa kyllä mutta se on pelkkä plakkiköntti eli proppu kurkussa. Huolehdi suuhigieniastasi paremmin ja vältä sokerin syöntiä.

Vierailija
17/22 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurlaa ruokasoodalla. Laita haaleaan veteen n teelusikallinen soodaa ja kurlaa.

Desinfioi kurkkua ja on nopea apu kurkkukipuun

Vanha venäläinen keino

Vierailija
18/22 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksiia minäkin veikkaisin ja ihan ekaksi kokeilisin närästyslääkettä.

Minulla on myös tuota ajoittain, ja joskus siiihen jopa liittyy hengitysvaikeuksia ja hengityksen pihinää, kun kurkku ärtyy niin pahasti sinne nousevasta mahanesteestä. Yleisin oire on tuo epämääräinen kurkun kipeys ja kiristävä tai klönttinen tunne nielussa ja kurkussa.

Vierailija
19/22 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs jos on oikeasti nielaissut karvan ja se on jumissa kurkussa? Tästä syystä sylkirauhaset erittävät paljon sylkeä. Veemäistä, kun ei saa unta, kun suu erittyy täyteen sylkeä.

Vierailija
20/22 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista karvakurkkujuttua täällä. Pari viikkoa ihmetellyt. Mitään poikkeavaa ei näy, kutina kielen juuressa tai jossain vasemman puolen nielurisan kohdilla...vaikea edes tietää missä se helekatin karvapallerotunne on. Myös paineentunnetta kaulalla. Hammaslääkäri viikon kuluttua, erikoissellainen, kysäisen häneltä näkyykö mitään jännää.

Olen röyhtäillyt normaalia enemmän, onkohan sillä jokin yhteys asiaan.

Taitaa olla yleistä tällainen kutina kun googlailee.

Aika sanonko mistä silti.