Mistä hyvälaatuiset lakanat?
Olen pettynyt moniin suomalaisten firmojen lakanoihin. Kaupassa tuntuvat hyviltä, mutta kun ne on pesty ja mankeloitu, ovat ihan rimpuloita. Missä myydään laadukkaita lakanoita?
Kommentit (57)
Et halua lepsua kangasta, joten lankoja (thread count) pitää olla noin 300 neliötuumalla. Tämä on sama kuin noin 120 neliösenttimetrillä tai noin 370 per 10 cm^2. Hyvissä lakanoissa tiheys on kerrottu. Paljon tätä suuremman luvut (yli 400 lankaa neliötuumalla) ovat yleensä harhautusta eli laskettu jollain valmistajan omalla luovalla tavalla. Sidoksia on monenlaisia, mutta lakanoissa parhaana pidetään yleensä satiinisidosta, joka on liukas ja kiiltävä. Koska etsit hyvälaatuisia lakanoita, niiden tulee olla puhdasta puuvillaa tai puuvillamodaalia, ei keinokuitua.
Etsi siis puuvillasatiinia tai puuvillamodaalisatiinia, jonka tiheys on vähintään yllä mainittu.
Et halua lepsua kangasta, joten lankoja (thread count) pitää olla noin 300 neliötuumalla. Tämä on sama kuin noin 120 neliösenttimetrillä tai noin 370 per 10 cm^2. Hyvissä lakanoissa tiheys on kerrottu. Paljon tätä suuremman luvut (yli 400 lankaa neliötuumalla) ovat yleensä harhautusta eli laskettu jollain valmistajan omalla luovalla tavalla. Sidoksia on monenlaisia, mutta lakanoissa parhaana pidetään yleensä satiinisidosta, joka on liukas ja kiiltävä. Koska etsit hyvälaatuisia lakanoita, niiden tulee olla puhdasta puuvillaa tai puuvillamodaalia, ei keinokuitua.
Etsi siis puuvillasatiinia tai puuvillamodaalisatiinia, jonka tiheys on vähintään yllä mainittu.
Mutta mistä niitä löytää?! En ole juurikaan nähnyt lakanoita, joissa olisi threadcount 300, myytävänä. Stockalla on joitakin. Mutta olisi kiva, jos olisi vielä kiva kuviointi, eikä vain yksivärisiä tai ruudullisia tms.
kaikkein tyytyväisimpiä Marimekon lakanoihin, myös Finlaysonit on olleet hyviä mutta hieman häviävät Marimekolle.
https://stockmann.com/p/fi/Villa-Stockmann-Park-Avenue-pussilakana/7472…
Napakka, tiheä kangas ja ihanan tuntuinen iholla. Hinta-laatisuhde kohdallaan.
Hei,olen ostanut luxury aluslakanat egyptilaista puuvillasta boutiquessa Helsingissa. Se on Lönnrotinkatu ja Frederikinkadun kulmassa.
Hyvää vuodevaatteet on Yves Delorme ranskalainen tuotteet . Helsingissa on kaupaa
Vanhin pakanoille ääni minulta. Parempiin en ole törmännyt. Salaisuus on ilmeisesti egyptiläinen kampapuuvilla. Lexingtonin laatuun olen pettynyt. Jos halvalla haluaa päästä, kannatan ikeaa, josta ostetut pussilakanat pn ainakin meillä kestäneet vuosikausia
Kankaiden laatu on todella huonontunut vuosikymmenien mittaan. Meillä on nimittäin sekä 60-luvulla ostetut aluslakanat, että 70-luvulta olevat pussilakanat; molemmat ovat ehjiä ja siliävät helposti eivätkä ole yhtään nyppyisikään! Kaikkia niitä on käytetty todella paljon.
Olen ostanut miltei vain Finnlaysonin lakanoita eivätkä ne kyllä vedä vertoja noille vanhoille, mutta toki ihan käyttökelpoisia. Joitain ns. halpislakanoitakin olen erehtynyt ostamaan, kun ovat olleet kauniita. Ne ovat olleet kyllä "hintansa väärti" eli surkeita!
Me ollaan ainakin oltu ihan tyytyväisiä Marimekon lakanoihin, jotka lähes kaikki ollaan saatu lahjaksi. Ne vaan kestää ja kestää ja kestää... Osa on uudempaa ja osa kai jo vanhempaa tuotantoa. Finlaysonin lakanat ovat jotenkin kulahtaneet nopeammin (väri lähtenyt, nyppyyntyneet ym).
Ja Ikean lakanoita ei missään nimessä laadukkaiksi voi sanoa. Halpoja ja ohkasia rättejä ne on, mutta ovatkin melkein ilmaisia.
Ikealla on ainaki yks laadukas pussilakana, normi/tupla. Vaalea, jossa harmaita kiehkurakuvioita, napit alareunassa, ei kaipaa mankelointia. Materiaali mukavan kahisevaa ja laadukasta. hain toisen tuplapussin, ku tykkään!
Juuri ostin finlaysonin lakanat ja lähtevät reklamaationa takasin. Ensimmäistä kertaa puin peiton päälle ja molemmat lakanoista repes alareinasta. Vitutti ja tuli todella laho kuva laadusta. En osta sieltä enää mitään.
Uusi suomalainen verkkokauppa on avattu, mistä löydät ylelliset ja todella korkealaatuiset lakanat. www.delfino.fi
Debenhams, Egyptiläistä puuvillaa.
Kyllä mulle ovat finlaysonin lakanat kelvanneet. Ei laatu toki oleenääniin hyvä kuin "ennen vanhaan".
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 12:08"]
ja kestävär todella pitkään!
[/quote]
Joo mäkin tykkään Finlaysonista. Paitsi ostin juuri Finlaysonin lasten aluslakanan joka on ihan onneton, sellasta todella ohutta ja läpinäkyvää kangasta.
Brittien lakanakoot eri kuin suomalaisten, tarkkana nettiostoksilla!
Miten vaikeaa voikaan olla löytää riittävän hienot lakanat! Ottaisinko ranskalaista, englantilaista via peräti egyptiläistä? Vai kelpaisiko suomalainen tai ruotsalainen?
Jos ei valmiina löydy, tehkää itse. Valitkaa mieleisenne kangas ja sitten vain Singeriä polkemaan.
Mun makuun paras yhdistelmä: Stockan Vilan perkaalipuuvillaiset lakanat ja pariksi Marimekon tai Nanson trikoopussilakanat. EI kannata kokeilla noita trikoopussilakanoita, jos ei halua uusia kaikkia pussilakanoita :D
Olivat kyllä harvinaisen ohkaisia ja onnettomia ja halpiksen oloisia jo kaupassa. Ei kiitos. Millaiseksihan ne menee pesussa.
ap