heinäkuisia???
en nähnyt vielä heinäkuisille pinoa nii alotampa minä sit!!
täällä plussa testattu eilen ja la olis 23.7.2006
meiilä ensimmäinen inssi toi plussa.tosin ennestään jo neljä keskenmenoa mut jospa se nyt kestäis!
mistä muut odottelijat ovat
Kommentit (43)
Ilmoittaudunpa mukaan minäkin.
Meille on tulossa PAS-vauva heinäkuussa. Meillä on jo ICSI-tuplapojat 4-v. ja tämä koko katras siis samasta punktiosta lähtöisin. Kolmas PAS toi toivotun plussan.
Ultrassa viikko sitten nähtiin pieni toukka, mittaa 11 mm ja syke näkyi :)
HILMIS: Moi vaan täältäkin puolelta! Mulla loppuu luget jo ensi viikolla, aika paljon tuntuu olevan eroja hoitopaikkojen välillä. Ultrassa näkyi selvästi oma keltarauhanen oikeassa munasarjassa. Tosin sulla voi olla eri juttu kun sullahan oli ne laastaritkin. Jokos olet sopeutunut tupla-ajatukseen?
Onnittelut kaikille plussanneille!!
Virna 8+1
Moi!
Mulla oli tänään jo toinen ultra, ekan kävin yksityisellä 1,5 viikkoa sitten vuodon vuoksi. Kaikki näytti olevan edelleen hyvin, pituutta vauvanaluilla oli noin 17 mm, B-vauva oli ihan vähän suurempi kuin A. Viikkoja kasassa 8+0, laskettu aika varmentui 5.7. Lääkäri kirjoitti äitiyskorttiin lasketuksi ajaksi ensin 5.6, johon sanoin että kyllähän ne tuplat ehkä vähän etuajassa syntyvät, mutta älä nyt vielä tuohon kirjoita kuukautta aikaisempaa aikaa :)
Tukilääkitys jatkuu siten, että estradot-laastarin voin puolittaa ja jatkaa pari viikkoa, lugeja laitan nyt viikon verran 2+2, sitten viikolle 12 asti 1+1. Eli en pääse siitä touhusta vielä eroon :(
Mulla on muuten ihan hyvä olo, paitsi kärsin ummetuksesta. Kuulemma en saisi käyttää mitään laksatiivia, vaan ruualla, riittävällä juomisella ja liikunnalla pitäisi pärjätä. No, katsotaan miten käy.
Mites Virna, muistatko vielä tuplaodotuksestasi jotain? Missä vaiheessa sulla alkoi jotain näkyä ulospäin? Ja oliko vatsasi iso loppuvaiheessa?Jouduitko sairauslomalle ennen äitiyslomaa?
Hilmis
Erilailla tosiaan laskevat nuo raskausviikot eri hoitopaikoissa, mulla on la kans 5.7.
Mites Virna, muistatko vielä tuplaodotuksestasi jotain? Missä vaiheessa sulla alkoi jotain näkyä ulospäin? Ja oliko vatsasi iso loppuvaiheessa?Jouduitko sairauslomalle ennen äitiyslomaa?
Muistan kyllä ja raskauspäiväkirja on hyvänä apuna. Suosittelen, muuten. Sitä on kiva lueskella jälkeenpäin.
Tunsin itse massun rv 8+5 kun pötköttelin lattialla vatsallani. Joskus viikkojen 13-16 aikoihin ulkopuolinenkin huomasi massun, riippuen katsojasta ja vaatteista. Samoihin aikoihin painokin alkoi pikkuhiljaa nousta.
Massu oli aika iso mutta hyvin sen kanssa pärjäsi ihan loppumetrejä lukuunottamatta. Pidän harrastuksena jumppatunteja ja viimeisen circuitin pidin joskus rv 22.
Mulle tuli kiloja 27 ja vyötärönympärys oli loppuvaiheessa 122 cm. Viimeisen kahden viikon aikaan oli tosi vaikeeta saada edes alushousuja jalkaan, tosin heinäkuun helteet ja lievä raskausmyrkytys turvotti tosi paljon. Olin sairaalassa reilut 2 viikkoa raskausmyrkytysoireiden takia ennen kuin pojat syntyi rv 35+4. Painoivat 2,5 kg ja 2,8 kg eivätkä tarvinneet keskoskaappeja tms.
Pojat kun syntyi etuajassa niin ehdin olla äitiyslomalla kokonaiset 2 päivää ennen synnytystä. Jäin töistä pois 2 kk ennen poikien syntymää eli 3 kk ennen laskettua aikaa, mutta pidin siinä kesälomaa sen 4 viikkoa ja sairaslomaa vajaan kuukauden. Oli kyllä ihan hyvä vaihe päästä vähän rauhoittumaan ja laittelemaan kaikkea valmiiksi. Kannattaa hyödyntää mahdollisuus sairaslomaan jos vaan olo tuntuu sille.
Meillä on nuo lasketut ajat hyvään aikaan. Ne pahimmat helteet ei varmaan kovasti ehdi kiusata, toisin kuin mulla poikien kanssa. He syntyivät heinäkuun viimeisenä päivänä. Siinä heinäkuussa oli hellepäiviä tuplasti normaaliin verrattuna ja se oli pahinta koko raskaudessa.
Toisaalta sunkaan ei tarvii ison vatsan kanssa etsiä toppavaatteita päälle. Ja vauvojen kanssa pääsee heti ulkoilemaan.
Tätä tarinaa voisi jatkaa vaikka koko romaanin verran :)
Antoisaa massunkasvatusta!
Virna
hei,
rohkaistun ilmoittautumaan. testiin tupsahti selkeä viiva isänpäivänä, esikoisen laskettu aika 15.7., nyt seitsemättä viikkoa siis. taustaa: reilun vuoden tulee jos on tullakseen -tyyppisesti luomukeinoin.
koska sovimme puolison kanssa, ettei vielä puhuta tästä kuin keskenämme, ei tosiaan ole ketään, jolta kysyä sellasia, kuin että rinnat ihan hullun kipeät, kuuluuko asiaan viikko- tai kuukausitolkulla, ja onko niksejä, joilla kipua lievittää? mitä tehdä, kun työkaverin parfyymi on alkanut etoa niin, että on vaikea keskittyä kokouksessa asiaan, kun pelkää vain antavansa ylen?
lueskeltuani aikani palstan keskustelijoiden viestejä, totesin, että täällä voi kertoa kaikista kummallisista sattumuksista ja tuntemuksista ja saa ja kuuluu olla innoissaan, vaikka on vain niin hämmentynyt ja ihmeissään. ja että niin kornilta kuin se kuulostaakin, on ok tehdä useita raskaustestejä, koska tuntuu niin hienolta nähdä niiden viivojen ilmestyvän...
onnea ja iloa kaikille!
Kiitos Virna vastauksestasi! Musta on ihanaa lukea muiden kokemuksista, kun en tunne ketään tuplien äitejä. Että antaa tulla vaan, vaikka romaanin verran.
Taitaa olla melko yleistä tuo sairausloman tarve ennen tuplien syntymää. Kyllä itsekin lähden sille linjalle sitten jos alkaa tuntumaan tukalalle. Työni kun on sellaista että joudun välillä matkustamaan, niin en jaksa kuvitella itseäni ajamassa pitkiä matkoja ison vatsan kanssa :) Ja lentääkään ei kai saa enää loppuvaiheessa.
Virna:
Erilailla tosiaan laskevat nuo raskausviikot eri hoitopaikoissa, mulla on la kans 5.7.Kiva, että sattui ihan samaan tuo la !! Olen myös tyytyväinen tuohon ajankohtaan, ei vielä helteitä, ja vauvojen kanssa pääsee heti ulos :)
" Muistan kyllä ja raskauspäiväkirja on hyvänä apuna. Suosittelen, muuten. Sitä on kiva lueskella jälkeenpäin. "
Olen myös aloittanut päiväkirjan kirjoittamisen. Varmasti myös lapset (varsinkin jos tulee tyttöjä) haluavat joskus lukea sitä. Nyt alussa ei ole kovin paljoa kirjoitettavaa, mutta eiköhän se siitä etene. Ultrakuvia ainakin on jo monta kappaletta :)
" Tunsin itse massun rv 8+5 kun pötköttelin lattialla vatsallani."
Kivaa, eli aika pian! Kyllä mulla jo jotkut housut kiristävät, ja rinnat ovat kipeytyneet nyt ihan lähipäivinä oikein kunnolla. Ilman liivejä olo on melko ilkeä." Pidän harrastuksena jumppatunteja ja viimeisen circuitin pidin joskus rv 22. "
Minäkin olen melko aktiivinen liikkuja, ja nyt olen joutunut ottamaan rauhallisemmin kun oli niitä verisiä vuotoja. Nyt lääkäri ei maininnut mitään, joten taidan taas jatkaa urheilua. Kun tämä flunssa vaan hellittäisi, onneksi on viikonloppu edessä niin saa levätä.
Oletko kärsinyt väsymyksestä? Minä olen pari päivää mennyt nukkumaan 20-21 välisenä aikana, voi olla että flunssa yhdistettynä tähän raskauteen vie kaikki voimat :(
" Painoivat 2,5 kg ja 2,8 kg eivätkä tarvinneet keskoskaappeja tms."
Hyvän kokoiset pojat sulla syntyi. Minäkin toivon kovasti sitä että keskosuudelta vältyttäisiin!!Hoiditko poikiasi heidän omaan tahtiin vai samantahtisesti? Siis nukuttamiset, syömiset jne. Olen lukenut Monikkopalstalta näitä juttuja, ja kummassakin tavassa tuntuu olevan hyötyjä ja haittoja. Itse haluasin tavan, joka olisi helpoin (jos sellaista nyt tuplien kanssa onkaan...)
" Antoisaa massunkasvatusta!"
Sitä samaa sinulle ja kaikille muillekin Heiniksille !!Ja myös mukavaa viikonloppua !
Hilmis
hei,
toden totta, aloitin ehti väärällä palstalla, anteeksi. olin lukenut tätä ilmeisen valikoiden ja satunnaisesti, enkä tajunnut palstan nimestä, ketkä voivat kuulua plussanneisiin lapsettomiin. ja kuun alun paikkeilla jenny80:n saama ryöpytys väärälle palstalle eksymisestä liikutti vähän. ei tänne olisi kuulunut tulla. siirryn ehkä odotus-palstalle, vaikka tällä hetkellä asian tuoreudesta johtuen tämän lapsettoman olo on kyllä paljon enemmän " plussannut" kuin " odottava" .
onnea, terveyttä ja hyvää mieltä teille.
Et ole tehnyt mitään munausta! Tuo Plussanneet Lapsettomat-otsikko taitaa tosiaan olla vähän harhaanjohtava. Luulen että suurin osa meistä ymmärtää kyllä, vaikka tänne harhautuisi ilman lapsettomuusongelmaa :)
Onnea sinulle myös plussauksen johdosta, ja onnellista odotusaikaa !!
Hilmis
Olen ensimmäistä kertaa näillä sivuilla. Tähän asti olen seurannut lapsettomuuskeskusteluja. Olen tehnyt kolme raskaustestiä ja tänään kävin terveyskeskuksessa virtsatestissä. Kaikki on ollut positiivisiä, mutta en usko, ennen kuin käyn veritestissä. Minulle tehtiin kolmas PAS ja tukilääkityksenä Pregnyl, joka voi vääristää raskaustestin tulosta...Eli vielä jännittää, vaikka lääkärin mukaan ei tarvitsisi enää pelätä. Minulla la olisi heinäkuun viimeinen päivä eli alkumetreillä ollaan.
Pelottaa. En uskalla vielä oikein iloita. Kolme pitkää odotusvuotta takana, joista kaksi hoidoissa ja tämä ensimmäinen plussa! Nyt vaan toivon, että se on todella totta ja pysyy siellä sisällä. Myös mieheni on aivan onnessaan.
Onnea ja tseppiä kaikille!
Hilma-Kaisa:
Oletko kärsinyt väsymyksestä?
Kyllä unentarve on nyt suurempi kuin normaalisti, sama juttu silloin poikia odottaessa. Tämä pahoinvointi, tai siis jatkuva vellominen massussa, vie voimat kokonaan. Edelleen olen sitä mieltä että ei ole oireissa eroa oli vauvoja yksi tai kaksi. Onneksi nuo pojat on niin isoja jo että leikkivät kiltisti kahdestaan tai katsovat videoita kun äiti tarvii lepohetken.
Hoiditko poikiasi heidän omaan tahtiin vai samantahtisesti?
Samaan tahtiin mentiin melko pitkään. Kun toinen heräsi yöllä niin syötin ja sen jälkeen herättelin toisen. Sitten sain itsekin nukkua useamman tunnin yleensä ennen seuraavaa herätystä. Samaan tyyliin meni kaikki muutkin: vaipanvaihdot (pojat jopa teki kakat yleensä peräkkäin ;)), unillemenot, syönnit päivälläkin. Syöntipuuhissa piti vähän ennakoida jos olin hoitamassa itsekseni ettei sille toiselle ehdi tulla kova nälkä. Imetin minkä pystyin (9kk) ja se vaikeutti kyllä syöttämistä mutta toisaalta oli ihanaa. Kaksi lasta voi syöttää pullosta yhtä aikaa melko helposti, mutta tuplaimetys ei ole ihan niin yksinkertaista vaikka sitäkin harrastin välillä.
Näissäkin asioissa varmasti muotoutuu sellainen oma tapa toimia, ei ole yhtä oikeaa. Niinkuin yleensäkin vauvan hoitamisen kanssa.
Urheilemisesta kommentoisin vielä sen verran että mulla ainakin kipeytyi selkä raskauden loppuvaiheessa kovasti. Luultavasti sen epänormaalin asennon (selkä notkolla) takia minkä painava vatsa tekee. Mietin vaan että jos lihakset olis olleet huonommassa kunnossa niin olisinkohan päässyt liikkeelle ollenkaan. Yksistään kyykystä ylös nouseminen vajaan 30 kilon ylimääräisen painon kanssa oli melkoinen suoritus. Kannattanee tosiaan liikkua edelleen, rauhallisemmin vaan. Itse meinasin suunnistaa uimahallia kohti viimeistään sitten kun jumppatouhut käy hankalaksi, vedessä olo tuntui ihanan kevyeltä tuplienkin aikaan. Tosin mulla oli kohdunsuu 4 cm auki jo kk ennen synnytystä joten en voinut loppuun asti uida.
Tuplat on kyllä ainakin täällä meidän maalaiskunnassa melkoisen mielenkiinnon kohteena. Kun pojat syntyi niin ihan vieraat ihmiset kyseli kaupassa että oliko helppo synnytys ja riittääkö maito. Lopuksi vielä tuumasivat että on sulla siinä käsitöitä. Ja jokaisella uteliaalla on ainakin se yksi pikkuserkku tai muu tuttu jolla on kaksoset ;) Se tuntui aluksi jotenkin oudolta.
Rentouttavaa viikonloppua!
Virna
Hei, erityisesti Hilma-Kaisa ja Virna...
Ensimmäinen ultra takana ja viikot vähenivät 7+2:sta 6+5:teen, mutta ei haittaa: siellä sykki kaksi pientä sydäntä!! Eli kaksoset olisi meidänkin perheeseen tulossa. Erimunaiset ovat, joten sekin juttu oli oikein hyvä. Vähän tietenkin vielä jännittää, mutta molempien syke oli vahva, joten se antaa uskoa tulevaan. Laskettu aika siirtyi heinäkuun puoleenväliin. Toivottavasti veijarit jaksavat pinnistää loppuun saakka...ja toivottavasti äippä jaksaa myös!
Äklö olo on tullut nyt kuvioihin. Aamulla on sellainen olo, kuin olis krapula. Hih, nyt kun ei voi/saa juoda, niin sitten on kuitenkin darraolo: ei oo reiluu!! :) Noh, ei haittaa niin kauan kun babyt on kunnossa.
Hauskaa viikonloppua muillekin heinämasuille!
Terveisin,
Onnellinen omena
Ajattelin vaihteeksi kirjoitella kuulumisia tännepäin..olen saanut kauhean flunssapöpön ja tuntuu että ei mene millään ohi, mutta enempi kuin niiskutus huolettaa vauvan vointi tämän heikkotuksen keskellä. Jostain olin lukevinani että vauvat eivät olisi moksisikaan, mutta kun vielä ollaan näin alussa niin kaikki huolestuttaa. Olo on muuten hiukan kohentunut, ja raskauspahoinvointi hiukan helpottunutkin. Rinnat kipeänä niin ettei mahalla kärsi kunnolla maata, sääli sillä nukun mieluiten juuri vatsallani. Eka neuvola oli hiukan pettymys, ei tullut mitään uutta tietoa eikä sydänääniä kuunneltu lainkaan. Nyt odotellaan niskapoimu-ultraa joka olisi 27.12., tulisipa pian niin saisi hengähtää, edellyttäen että kaikki kunnossa..Oliko täällä muita joilla suunnitelmissa synnyttää Jorvissa?
Hei!
En ole juuri arvannut tänne sen ensi ilmoittautumisen jälkeen kirjoitella, niin epävarmalta alkoi raskauden normaali eteneminen näyttää jo heti alussa.
Ensin tuli muutaman kerran veristä vuotoa, rv 6 todettiin ultrassa syke, mutta alkio oli pieni, rv 7 oli edelleen syke, mutta alkio edelleen aivan liian pieni viikkohin nähden. Tänään rv 8+2 todettiin sykkeen lakanneen. Vielä oli alkio yrittänyt vähän kasvaa.
Nyt sitten odotetaan josko kohtu tyhjenisi itsestään kun jätän Zumenonit ja Luget pois. Muuten edessä lääkkeellinen tyhjennys tai kaavinta.
Viimeiset pari viikkoa ovat olleet surua täynnä ja epävarmuudessa eläminen on ollut raastavaa. Nyt on jotenkin helpottunut olo kun tilanne on selvä.
Poistun siis heinäkuun odottajien listoilta. Seuraavaa IVF kierrosta pääsemme aloittelemaan varmaan helmi-maaliskuussa. Toivottavasti silloin paremmalla onnella.
Onnea odotukseen teille kaikille ja hyvää joulunaikaa.
todella isot pahoittelut ja lohtuhalaukset surullisten uutisten vuoksi! Kovasti voimia ja tsemppiä ja onnea uuteen hoitokertaan.
Toivottavasti seuraavasta kerrasta onnistaa.
Täällä elellään itsekin lievässä pelossa edelleen. Vuotoa ei ole ollut ja kaikki ollut OK. Tänään oli ultra (rv7+4? luultavasti), pieni papu ja sykekin näkyi. Vaikka lääkäri sanoi että tilanne näyttää hyvältä niin muistutteli kuitenkin että vielä on km riski 10% joten ei kannata uutista vielä levitellä. Kahden viikon päästä seuraava ultra ja sitten tiedetään taas enemmän. Joten kai tässä saa vähän varpaillaan olla vielä ties kuinka kauan. Ai niin, ja siis yksi syke näkyi. Kaksi alkoita siirrettiin mutta toisesta ei näkynyt merkkiäkään eikä ole ollut vuotoa joten ei ilmeisesti jatkanut edes kehittymistä. Onnellisia ollaan yhdestäkin ja yksöisraskaus on aina kuitenkin turvallisempi.
Mitä muille heinäkuisille kuuluu? Varsinkin believe ja Kanij jotka olivat yhtäaikaa IVF-piinapinossa? Ja tietysti kaikki muutkin?
Hello pitkästä aikaa! En ole ehtinyt paljoa käymään palstalla ja jotenkin en tunne kuuluvani mihinkään pinoon.:) Epävarmuus täälläkin silloin tällöin vaivaa, vaikka mitään vuotoja ei alun jälkeen ole ollutkaan. Kävin vkolla 7 ultrassa ja siellä näkyin silloin 8mm alkio kohdun sisällä, joten vastasi viikkoja. Neuvolassakin olen ehtinyt kertaalleen käymään ja äitiyspolin ultra olis 3.1. Pahoinvointia on ollut ja väsymys on ollut todella lamaannuttava, töissä oleminen on ollut tuskaista. Muuten täällä vaan odotellaan 12 viikon täyttymistä, mihin on vielä aikaa pari vkoa. Onko sinulla sonjaemma ollut mitään raskausvaivoja?
Palaillaan..
believe rv. 9+1
kiva kuulla believe että vielä olet sinäkin mukana. Täällä mennään rv 8+6, eilen oli ensimmäinen neuvola. Tuli paljon ohjetta ja lappusta mukaan, pitäisi päättää noista tutkimuksistakin mitä tehdään. Kunan puolesta on vain tuo seerumiseula, ja siinä kun iän puolesta taidan muutenkin narahtaa. Lapsivesi- tai istukkatutkimus pitäisi tehdä yksityisellä ja se keskenmenon pieni mahdollisuus arveluttaa. Varsinkin kun ei tuo raskautuminen niin helppoa ollut.
Olen voinut itseasiassa oikein hyvin. Rinnat on välillä kipetä, varsinkin iltaisin. Ja joskus oikein kivistää nännejä. Joudun myös öisin heräämään nykyisin vessaan ainakin kerran yössä. Muutenkin vessassa juoksuttaa useammin. En ole oksentanut mutta varsinkin iltaisin yökkäyttää. Ja tänään taas aamulla autoon istahtaessa. Ruokahalua ei ole, ei oikein mikään maistu, vaikka nälkä kyllä tulee. Nälkä iskee jo kaksi tuntia aamiaisesta.
Neuvolatäti sanoikin että pitäisi syödä jotain pientä parin tunnin välein kun tuo huono olo iltaisin johtuu liian jyrkistä veresokerin heilahteluista. Mulla kun rytmi on ollut aamiainen, lounas, iltaruoka, eli tuonne väliin pieni välipala, hedelmä mielellään. Ja vettä pitää juoda runsaasti. Väsyttää myös helpommin kuin ennen, jo yhdeksän aikaan alkaa olla nukuttamaan.
Ensi viikolla siis uusi ultra klinikalla, sitten taas nähdään miltä tilanne näyttää.
Ehkä aloitellaan uusi pino heinäkuisille kun tämä on jo aika pitkä...?
Meilläkin plussattiin just joku päivä sitten, vaikka jo pahoinvoinnista ja menkkojen poissaolosta johtuen aika varmoja oltiin! Vissin 2.7 ois meidän tämänhetkinen laskettu aika, ainakin ton vauvalasurin mukaan!
Onnittelut myös teille ja kuulemisiin!
ja nyt menossa laskujen mukaan 6+5. Eli heinäkuussa olisi vauveli tulossa:)
Meille plussa tuli eilen ja nyt olis sitten rv4+1. Vauvalaskurin mukaan la aika olisi 25.7. Kovasti tässä toivotaan, että sinne asti päästään.
mul ois kans 23.7 la laskurin mukaan mut kattoo ny ku 15.12 ois eka neuvola et jos sinne asti pääsee mitä ne siel sanoo.töissä on semmosii juttui et välil etova olo ja vatsakipuja.ja muutenkin olo turvoksis. toivottavasti tää viesti tulee oikein ku eka mitä kirjotan :/