Kielitaidosta: meinasin kuolla häpeästä kun kuulin suomalaisen sanovan
eräässä Keski-Euroopan maassa eräässä kahvilassa: " Can I have a PILLI?"
Myyjä katseli ihmeissään. Suomalaisasiakas yritti nonverbaalisti viestiä mistä on kyse.
Myyjä kysyi: " Do you mean a straw?"
Junttisuomalainen vastasi: " No."
Niinpä. Hän kuitenkin sai lopulta pillinsä.
Kommentit (97)
Noloa on ainoastaan, jos alkaa rähjätä sille asiakaspalvelijalle ellei tämä ymmärrä. Oli kieli sitten mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni ei osaa suomea kuin pari sanaa, mutta ihan kaikki Suomessa asuvat kaverini ovat kyllä opiskelleet englantia. Monet lukevat englanniksi kirjoja ja ovat matkustelleet paljon. Silti kun mun miehen kanssa vaikka vieraillaan luonaan (kun käydään Suomessa), eivät koskaan edes koeta puhua miehen kanssa
mitään
, vaikka ovat itse kutsuneet kylään. Voivottelevat sitten mulle, että harmi kun tää mun englanti on niin huonoa, ettei kehtaa puhua... Kyllä mun mielestä on enemmän häpeämistä, ettei ollenkaan edes koeta jutella vieraalleen, joka yrittää sitten hämillään vähän jotain juttua saada aikaan sillä aivan olemattomalla suomen taidollaan....
Mun kaverin mies on kans ulkomaalainen ja kielitaito tuota luokkaa. Kyllä siinä alkuun aina meinaa mennä kieli solmuun kun yrittää enkuksi puhua, mutta kyllä se siitä sitten. Loppuvierailusta juttu luistaa jo ihan hyvin, sujuvasti sekaan suomen sanoja jos ei muista jotain ja jos toinen ei ymmärrä niin selitetään, tai joku kaveri auttaa.
Olin keskikoulun jälkeen Ruotsissa töissä. Kävin 6-vuotisen keskikoulun(tyttölyseo), jossa opiskelin 6 v ruotsia, 5 v saksaa ja 3 v enkkua. Työpaikan sain muka hyvän ruotsini ansiosta. Kerran palkkatoimistossa veroasioita hoitaessani sinne tuli amerikkalainen mies, jolla oli myös verojuttuja.
Toimiston nainen osasi vain ruotsia. Minä tulkkasin huonolla enkun taidolla ruotsiksi verojuttuja, joista en suomeksikaan tiennyt mitään, mutta kaikki osapuolet saivat asiat toimitettua. Tästä opin että yrittänyttä ei laiteta.
T. Mummeli
Suurin osa ei opi toista kieltä hyvin koskaan vaikka kuinka harjoittelisi. Ihmisen aivot on sellaiset.
Meille valheellisesti selitetään että kun opiskelee ahkerasti niin kaikea voi saavuttaa, mutta ei oikeasti.
Kun aikoinan ensikertaa itse sain myötähäpeän tilan aikaiseksi ja huomasin miten se heikentää omaa oloa, niin aloin tutkia ilmiötä tarkemmin. Kouluaikana kun esitelmiä pidettiin ja myös yleisesti teini-ikään kuuluvana osana sosiaalista elämää.
Myötähäpeää voi aiheuttaa lähimmäisiin hyvin pienellä energialla. Vastaanottaja käyttää paljon enemmän energiaa ja samalla heikkenee. Kun parikymppisenä tutustuin brittiläiseen Office sarjaan, niin tajusin jo paljon. Myötähäpeällä voi rangaista muita ja antaa heille opetuksia, mutta samalla olla halveksittu uhri. Henkilö satuttaa itseään, kun sanon the phill. Cänaihäv van phill.
Henkilön verenpaine nousee ja hänen hengitystä polttelee. Henkilö selvästi haluaisi olla muualla kuin vierelläni kahvilassa.
Hymyilen tyhmänä. plees cänaihävöpill. jeess the tube tät ai cän suk mai soda pleeesah.
Itseään hakkaa ja minä hymyilen tyhmänä. Minä imen soodapoppia ja sinä imet häpeää.
Minä imen kasvoiltasi tunnetiloja.
Amerikkalaismies puolestaan hämmästyi Suomessa, kun naismyyjä lohkaisi kassalla, että "pussi?".
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni ei osaa suomea kuin pari sanaa, mutta ihan kaikki Suomessa asuvat kaverini ovat kyllä opiskelleet englantia. Monet lukevat englanniksi kirjoja ja ovat matkustelleet paljon. Silti kun mun miehen kanssa vaikka vieraillaan luonaan (kun käydään Suomessa), eivät koskaan edes koeta puhua miehen kanssa
mitään
, vaikka ovat itse kutsuneet kylään. Voivottelevat sitten mulle, että harmi kun tää mun englanti on niin huonoa, ettei kehtaa puhua... Kyllä mun mielestä on enemmän häpeämistä, ettei ollenkaan edes koeta jutella vieraalleen, joka yrittää sitten hämillään vähän jotain juttua saada aikaan sillä aivan olemattomalla suomen taidollaan....
Johtuu juuri siitä asenteesta mitä ap levittää ympärilleen. Kukaan ei kehtaa koska ei osaa täydellisesti. Pelätään virheitä.
Totuus on ettei toista kieltä opi koskaan hyvin, koska ihmiselämä ei riitä sen oppimiseen täydellisesti. Edes natiivit eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli saanut pukamia lomareissullaan.
Eikä sitten ollut muistanut miten pukamat sanotaan englanniksi ja oli sanonut lääkärille... " I have balls in my ass."
Siis että niinkuin pallit perseessä.... Tai pallot....
Ahahhahhaa! Kuinka hassua! Not!
Ei oo vaikeeeta etsiä netistä peräpukamia englanniksi (haemorrhoids). Ja peräaukosta voi käyttää sanaa anus. Luulis lekurin latinaa opiskelleena ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Hirveintä että joku yrittää puhua SUOMEN kielellä sekaisin ulkomailla. Varmaan ymmärtävätkin...... " pilli" , voi tauti.
Hirveetä - mitäköhän NE meistä ajattelee..
Osaan suomen lisäksi ruotsia, saksaa, englantia ja vähän venäjää. Olen huomannut vuosien varrella kohdallani jännän ilmiön. Jos paikalla on joku suomalainen, joka puhuu ko. kieltä paremmin kuin minä, olen hyvin vaitonainen. Jollei ole, uskallan puhua reippaasti, eikä hävetä yhtään.
Tänne kolmekymmentä vuotta sitten tulleet puhuvat suomea todella hyvin, suorastaan ilo kuunnella. Vâttykin tulee ihan lennosta.
Kieltä pitää käyttää että sen käyttö sujuvoituu oli se sitten opittu millä menetelmällä tahansa. Tiedän paljon suomalaisia jotka kuvittelevat osaavansa englantia tai ulkomaalaisia jotka kuvittelevat osaavansa suomea mutta ei todella.
Aina kannattaa opetella perussanoja ja fraaseja ja vaikka kuunnella äänikirjoja tvast. Perusjuttuja jotka maksaa itsensä takaisin myöhemmin.
Rohkeasti vain käsiliikkeillä ja suomen, englannin, ruotsin ja vaikka venäjän sekoituksella.
Pilli on sinänsä paha, että kun selittää "this thing you can suck! I WANT!..ja sit ottaa kädet mukaan eleiksi, niin voi löytää itsensä illalla oudosta paikasta.
Tällaiset ihmiset kuin ap ne vasta noloja on...
Ja sitä kanssaihmistä ei voi auttaa sitten millään? Kivempi tulla kehumaan omilla taidoilla vauva-palstalle tai pyöritellä silmiä ja naureskella vieressä. Pääasia että ihmiset käyttää kieliä ja yrittävät, sillä muutenhan ne viimeisetkin taidot ruostuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Hirveintä että joku yrittää puhua SUOMEN kielellä sekaisin ulkomailla. Varmaan ymmärtävätkin...... " pilli" , voi tauti.
Väitätkö, ettei minkään muun maalaiset käytä omaa kieltään, kun yrittävät tulla ymmärretyksi toisella kielellä ja sanat hukassa? Että ihanko vaan suomalaisten juttu, voi tauti... Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä kanssaihmistä ei voi auttaa sitten millään? Kivempi tulla kehumaan omilla taidoilla vauva-palstalle tai pyöritellä silmiä ja naureskella vieressä. Pääasia että ihmiset käyttää kieliä ja yrittävät, sillä muutenhan ne viimeisetkin taidot ruostuu pois.
Ei varmaan raukka itsekään tiennyt.
Muistan kun kävimme perheen kesken venäjällä. Etsimme yhtä hotellia, minkä varasimme. Me jäimme lasten kanssa autoon kun mies lähti kävellen etsimään. Sitten se hotellin omistaja kenen kanssa piti tavata, tuli siihen auton.
Minä aloin sönkkäämään tälle, "my man, my huspand, lähti jonnekki etsimään teitä".
Lapset, yläaste ikäiset, nauroivat kippurassa, kun kuulivat mun puhuvan.
Ja vielä vuosia myöhemminkin, matkivat puhettani nauraen. Ja kyllä muakin naurattaa, 😅
Olet oikeassa, sillä nuo arvostelijat saavat aikaan sen, ettei kaikki edes uskalla yrittää puhua vierasta kieltä. 🙄