Te, jotka ette salli yhtään alkoholia lasten läsnäollessa, miten selitätte asian lapsillenne?
Varsinkin, te jotka poistutte jostain paikasta mikäli tarjolla on alkoholia ( joulupöytä, rippijuhlat tms.) miten selitätte poistumisen?
Ylenmääräistä juomista ei varmaan tosissaan kukaan hyväksy/pidä järkevänä tai sopivana lapsen nähdä mutta hullulta tuntuu jos esim. 10-vuotias lapsi ei saa nähdä kuohuviinilasin kohottamista tai sitä, että aikuisille tarjotaan punaviinillä terästettyä glögiä.
Ja ennenkuin hyökkäätte kimppuun alkoholin kamaluudesta ja turmiollisuudesta niin toinen vanhempani on alkoholisti; väitän tietäväni kännäämisen ja kohtuujuomisen eron.
Kommentit (88)
Itse juon joskus mutta en koskaan lapseni nähden sillä jos juon lasin viiniä niin tulen humalaan. Yksi olut ei ehkä tee mitään mutta kahden jälkeen minun äänestäni ym huomaa että olen juonut, ja en halua että lapseni näkee minut sellaisena, koska se olisi ehkä pelottavaa?
Joko olet todella pienikokoinen tai sulla on ämpäri lasina.
Jos kuitenkin oluen voi juoda, mutta ei lasillista viiniä, niin taitaa olla viinilasiin lipsahtanut vähän reiluummin kuin tavallinen annos. Noh, joillekin viinilasillinen on puoli pulloa kuten taannoin täällä toisesta ketjusta saimme lukea, joten ei ihme jos se nousee päähän. Normaalisti lasillinen on kuitenkin sen verran pieni määrä, ettei takuulla nouse päähän, jos yksi olutkaan ei nouse.
Monet aasialaiset eivät kestä alkoholia laisinkaan. Pienestä lasista voi tulla ympäripökerryksiin.
kuitenkin kertoi voivansa juoda oluen, joten ei liene siitä kyse, ettei kestä alkoholia. Ja tällaiset ihmiset Suomessa kyllä luulisi tietävänsä olevansa poikkeuksia, eivätkä tee mitään johtopäätöksiä sen perusteella muiden alkoholinsiedosta.
mitä aikuisten laseissa on. Ei ne kiinnitä huomiota jos pöydässä kyläpaikassa on vaikka punaviinipullo. Ei sellainen ainakaan mun lapsiani kiinnosta.
Joten ei ei mun tarvitse selitellä yhtään mitään. Lapsistani on luonnollista, että voivat juoda kaikkea mitä äitikin juo. Toisekseen kuulun niin tylsään sukuun, ettei meillä juuri kohotella kuohuviinejä.
Hyvän ruuan kruunaa hyvä viini, ihan vain se lasillinen. Viiniä juodaan maun takia (siis jos alkoholi ei ole ongelma), siinä se. Mikään muu juoma ei korosta ruuan makua samalla tavalla kuin oikein valittu viini.
Jos lasillinen viiniä on ihan viatonta eikä sillä alkoholilla siinä ole merkitystä, niin miksi siinä ylipäätään pitää olla alkoholia? Kaikki alkoholijuomat voisi kieltää. Ei niitä kukaan tarvitse.
Sä elät kyllä ihmispolo ihan väärällä vuosikymmenellä :D Sanavalinnat kuulostavat ainakin siltä, että sun henkinen kotisi olisi kieltolain Suomessa. En voi kuin sääliä ihmistä, jolle yksikin kuohuviinilasi tarkoittaa tietä turmioon ja alkua rapajuoppoudelle.
en ymmärrä enkä pidä hyväksyttävänä sitä, että lapsille ja nuorille annetaan alkoholista positiivinen kuva ja annetaan ymmärtää sen käytön olevan ihan normaalia. Kun moni on kuitenkin joutunut ihan rapajuopoksi kerran aloitettuaan. Ei ole mitään viatonta kuohuviinilasillista, sillä viinanhimo siinäkin on taustalla. En minä vaan ymmärrä, miksei voi tarjota tervetuliaismaljaksi jotain alkoholitonta? Pysyy ajatukset ja mieli kirkkaina eikä tule turhaan sorruttua juoppouden tielle.
mutta vastaan silti. Ensinnäkään kukaan ei ole sanonut, että sille rippilapselle tarjoiltaisiin sitä kuohuviiniä ja toiseksi: se vajaa desi kuohuviiniä, mikä lasiin menee, ei tee kenestäkään 15-vuotiaasta juoppoa.
Eiköhän niillä lastensuojeluviranomaisilla ole vähän akuutimpiakin tehtäviä kuin ottaa "kiireellisesti huostaan" nuoria, joiden elämän isoa juhlaa juhlistetaan lasillisella (!!) kuohuviiniä :D
on aika yleinen käytäntö tarjota lasillinen kuohuviiniä rippijuhlissa.
tuo jos joku olisi syy tehdä lastensuojeluilmoitus ja kiireellinen huostaanotto? Juomista lasten aikana JA alaikäiselle alkoholin välittämistä. Näistä on ihan lakikin, ja kumpikin on tiukasti kiellettyä maassamme!!!
että vanhempiensa juhlissa teini-ikäiset toimivat "baarimikkoina". Olen monesti ollut todistamassa, että baaritiskin takana hääräävät perheen teinit ja keräävät laseja ja pulloja pöydistä esim. kesäisissä grillijuhlissa. Mutta ehkä sellainen ei toimisi Suomessa. Kai alkoholi on sen verran arkinen asia täällä Keski-Euroopassa, ettei kukaan saa pelkästä sen läsnäolosta ahdistuskohtausta ja joudu poistumaan viinipullon nähdessään.
Muuten tuosta lasten pelosta, kyllä se liittyy vain omiin vanhempiin. Jos jättää itse juomatta ja on raitis ja oma itsensä, lapset kestävät kyllä vieraiden ihmisten tai sukulaistensa viininjuonnin aterioinnin yhteydessä ilman traumoja. Ne traumat tulevat, jos ovat tullakseen, omien vanhempien alkoholinkäytöstä, ei pöydän ääressä istuvien vieraiden viinilasillisista.
Sen verran ihmetytti tuon toisen ketjun kälyn käytös, koska olisihan hän voinut jättää viinin juomatta ja heidän lapsensa olisivat siis säästyneet traumoilta. Ja kaikkien niiden muidenkin, joiden lapsia alkoholin näkemiseltä varjellaan. Kyllä se riittää, kun omat vanhemmat eivät juo.
Monet aasialaiset eivät kestä alkoholia laisinkaan. Pienestä lasista voi tulla ympäripökerryksiin.