Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette salli yhtään alkoholia lasten läsnäollessa, miten selitätte asian lapsillenne?

Vierailija
26.12.2011 |

Varsinkin, te jotka poistutte jostain paikasta mikäli tarjolla on alkoholia ( joulupöytä, rippijuhlat tms.) miten selitätte poistumisen?

Ylenmääräistä juomista ei varmaan tosissaan kukaan hyväksy/pidä järkevänä tai sopivana lapsen nähdä mutta hullulta tuntuu jos esim. 10-vuotias lapsi ei saa nähdä kuohuviinilasin kohottamista tai sitä, että aikuisille tarjotaan punaviinillä terästettyä glögiä.

Ja ennenkuin hyökkäätte kimppuun alkoholin kamaluudesta ja turmiollisuudesta niin toinen vanhempani on alkoholisti; väitän tietäväni kännäämisen ja kohtuujuomisen eron.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että äiti ei pidä siitä, että juhlissa tarjotaan viinaa

kuten arvelinkin. Isikin joutuu lähtemään pois kylästä, kun ÄITI käskee. Tämä oli se "me".

Vierailija
22/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme me voi muiden alkoholin käyttöä säädellä ja kieltää tarjoamasta/pitämästä esillä sitä - mutta voimme kieltäytyä juomasta tai tulemasta paikalle. Kyllä minä varmistan tiettyjen ihmisten juhlien osalta, mikä on alkoholikäytäntö siellä, ja mikä on suunnitelma sitten, jos (tai pikemminkin kun) jollain menee överiksi. Olen myös todennut, etten halua tuoda lapsiani juhlaan, jossa on kännisiä örveltäjiä, ja jos joku on tätä joskus ihmetellyt, olen kertonut syyn: en ymmärrä, mitä ihmeen iloa/hyötyä lapselle voisi olla siitä, että hän näkee kännisiä ihmisiä. Niitä pakkonäkee kaupungilla liikkuessa kuitenkin, ja mielestäni lapsellakin on oikeus olla hauskaa silloin, kun mennään juhliin. Ei ole hauskaa, jos jonkun käytös pelottaa. Joka kerran juhlan emäntä/isäntä on vastaukseni ymmärtänyt ja hyväksynyt, eikä ainakaan minulle suoraan ole sanottu että olisin kenenkään mieltä pahoittanut omalla mielipiteelläni. Päinvastoin monesti on jopa kiitelty, että osaan nähdä myös lasten näkökulman, ja esimerkiksi siskoni nimenomaan halusi järjestää häänsä niin, että minä ja perheeni pääsemme sinne paikalle. Hän soitti ja kysyi etukäteen, mihin aikaan me poistumme lasten kanssa, ja kun kerroin, että pikkulasten kanssa viimeistään klo 18 on jo hyvä aika poistua (siihen mennessä päivä on jo ollut pitkä, ja juhlapaikalta yöpymispaikkaan oli myös jonkin verran matkaa), sisko totesi, että alkoholitarjoilua alkaa sitten vasta klo 18, toki alkumaljoja lukuunottamatta.

Ja minäkin olin alkoholistin lapsi, tiedän miltä tuntuu katsoa kännistä ihmistä. Eikä sellaisia suomalaisia juhlia olekaan, etteikö joku vetäisi överikänniä, jos alkoholia on tarjolla.

Meillä kotona alkoholiin on nollatoleranssi - me itse emme käytä, eikä sitä meille kotiin myöskään vieraat tuo. Taloyhtiön yhteisistä jutuista lähdemme kotiin siinä vaiheessa, kun alkaa näyttää siltä että aikuisilla alkaa olla "hauskaa", ja olen kertonut lapsilleni ihan rehellisesti, että minun mielestäni siinä vaiheessa on paras aika poistua. Meilläkin on vielä hauskaa, ja juhlista jää hyvä mieli, mutta jos olemme pidempään, joillakin menee alkoholin ottaminen liian pitkälle, ja sitten juhlista jääkin vain paha maku suuhun. Esikoinen on kerran kysynyt, mistä voin tietää, että niin käy, ja kerroin, että minä olen tähän ikään mennessä nähnyt niin monet juhlat, että tiedän jo, miten tilanne etenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

just siksi, kun siellä konfirmaatiossa läträtään viinan kanssa. Ja tarjotaan vielä alaikäisille! Liekö edes laillista?

Ja sukulaisen konfirmaatiossa lähdettiin lätkimään kirkosta siinä vaiheessa kun papit alkoi nostella maljoja esiin. En halua lasteni näkevän minkäänlaista alkoholin käyttöä. Varmaan niillä papeillakin oli koko ajan kännääminen mielessä.

Vierailija
24/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että jos on jossain, missä itsellä on paha olla, on aina lupa lähteä pois. Ei ole pakko jäädä katsomaan, miten toiset tupakoivat tai vaikka varastavat. Saa ja voi lähteä pois.

Lapsille ja nuorille tulee vielä monta tilannetta eteen elämässä jotka vaativat itsetuntoa olla erimieltä massan kanssa. Ei ole pakko lähteä kaikkiin tyhmyyksiin mukaan.

Ei ole pakko olla mukana sen takia että toiset haukkuvat jos et uskalla ottaa tai kokeilla. Kun kaverit kokeilevat varastamista, tupakkaa, juomista tai jopa huumeita on oikeus sanoa ei ja poistua tilanteesta. Ilman syyllisyyttä.

Vierailija
25/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. juhla-ateriaa, eikä mitenkään seli-seli-mielessä, vaan oikeasti, eikä kukaan ole vähääkään kännissä, eikä alkoholia ole edes hankittu niin paljon, että voisikaan olla. En voi olla ainoa tällaisen perheen kasvatti ja kaikki muut ovat näillä juhla-aterioilla tillin tallin, vaikka niin yrittävät selitellä ryyppäämistään "ruokajuomiksi".

Eli uudestaan: lähdettekö tosiaan pois tällaisesta sivistyneestä seurueesta, jossa pääasassa on hyvä ruoka ja seurustelu, EI alkoholi, joka ei ole pääosassa, vaan juhlavana ruokajuomana, jonka osa seurueesta valitsee ruokajuomakseen ja tosiaan nousette ja lähdette pois seurueesta lapsinenne päivinenne? Ihan oikeasti? Voitteko kuvitella, että myöhemmin lapsenne tuntevat häpeää ja vihaa teitä kohtaan tällaisen käytöksen takia, saavat traumoja ja ahdistusta?

Vierailija
26/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan tuolla tavalla tulekaan skismaa sukulaisten kanssa, kun keskustelet asiasta etukäteen asiallisesti etkä juhlissa ala tylysti määräillä tai poistu mielenosoituksellisesti varoittamatta.

Mutta se on surullista, että olet nähnyt niin paljon juhlia, että oletat tietäväsi, miten niissä loppuillasta aina käy. Onko todella noin suuria eroja sukujen välillä? Meidän suvun kekkereissä käytetään jkv alkoholia ja ihan yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat, kun joku on tullut ottaneeksi liikaa. Eikä silloinkaan sammuta tai haasteta riitaa, korkeintaan jutut menevät pöhkömmiksi ja puhe hieman sammaltavaksi. En lapsenakaan muista, että olisin mitenkään koskaan kenenkään alkoholinkäytöstä ahdistunut. Ehkä meidän suvussa ei vain ole sitä alkoholismigeeniä. Minulle tuollainen alkoholinkäytön pelkääminen on aivan vierasta.

Vierailija
27/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että äiti ei pidä siitä, että juhlissa tarjotaan viinaa ja että jos on jossain, missä itsellä on paha olla, on aina lupa lähteä pois. Ei ole pakko jäädä katsomaan, miten toiset tupakoivat tai vaikka varastavat. Saa ja voi lähteä pois.

Etkä myöskään salli lastesi näkevän tupakointiako???

Vierailija
28/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalimpaa mielestäni on tarjota alkoholittomia tuotteita.

Vierailija
29/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei puututa muiden ihmisten tekemisiin.

Sitä ei tarvi selitellä, ettei käytä alkoholia.

Tosin lapset ymmärtää, että se on hyvä asia.

Toisten alholin käyttöä en selittele, sillä sanon yleensä lpasille, ettei muiden tekemisiin puututa.

Ei meidän sukujuhlissa käytetä alkoholia ollenkaan, mutta se ei mahdu näiden naukkaajien kaaliin, että on paljon ihmisä, jotka ei alkoholia käytä.

Vierailija
30/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tällainen keskustelu on aivan käsittämätöntä. Mutta tällainen juhlista poistuva henkilö ei tietenkään voisikaan asua missään viinilaaksossa.

Vierailija
31/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasillinen viiniä on ihan viatonta eikä sillä alkoholilla siinä ole merkitystä, niin miksi siinä ylipäätään pitää olla alkoholia? Kaikki alkoholijuomat voisi kieltää. Ei niitä kukaan tarvitse.

Vierailija
32/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät voi lasten läsnäollessa juoda esim. jouluaterialla lasia punaviiniä tai illanistujaisissa paria lasia kuohuviiniä(jos siis muuten käyttävät alkoholia). Mielestäni moinen käyttäytyminen antaa lapsille hyvin erikoisen kuvan alkoholinkäytöstä ja siitä, että siinä on jotain epämääräistä ja pahaa..itse uskon siihen ettei asiaa kannata mysterisoida sen enempää kuin muitakaan asioita - ääripäät asiassa kuin asiassa ovat tutkitusti huonoja. Mutta kukin tyylillään ja kunnioitan myös heitä jotka tekevät toisin. Ei ne kaikki omatkaan tekemiset suoraan kasvatustieteiden oppikirjoista ole :) Hyvää joulua kaikille!

Vierailija
33/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei lähdettäisi pois juhlista, mutta en ole asiaa edes ajatellut, kun sellaista tilannetta ei ole tullut, että alkoholia tarjottaisiin.

Vierailija
34/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut messu jo vuosikausia, eikä messun pääpaino ole ehtoollisviinissä.

Ilmeisesti ehtoollisjumalanpalveluskin lasketaan tähän kategoriaan. Alkoholi lienee merkittävässä asemassa, kun ehtoollinen oikein mainitaan tilaisuuden nimessä. Useimmiten ehtoollisviinissä on kuitenkin alkoholia.

messu = ehtoollisjumalanpalvelus

Vierailija
35/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tarpeeton myrkky nautittavaksi.

Vierailija
36/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, miksi alkoholin käyttämättömyys ärsyttää niin ihmisiä

Miksei se nyt voi juoda kun muutkin juo? Mikä se kuvittelee olevansa kun ei juo? Kuvittelee levansa parempi kuin me kun ei juo. Se on täällä vain vahtimassa meidän juomista.

Vierailija
37/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kerrotteko lapsen koulussa myös totuuden, kun terkkari kysyy päihteiden käytöstä?

Uskon, että moni onnellinen naukkaaja ei siellä kerrokkaan totuutta.

Alkoholi nousee päähän ja muuttaa persoonaa. Toisille siihen riittää pienikin määrä.

33

Vierailija
38/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sellaista tilannetta ei ole tullut, että alkoholia tarjottaisiin.

Todella harvinaiset kaveri/ystävä ja sukulaispiirit teillä. Jännä huomata että täälläkin on näin paljon täysin alkoholivastaisia vastaajia.

Vierailija
39/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kerrotteko lapsen koulussa myös totuuden, kun terkkari kysyy päihteiden käytöstä? Uskon, että moni onnellinen naukkaaja ei siellä kerrokkaan totuutta. Alkoholi nousee päähän ja muuttaa persoonaa. Toisille siihen riittää pienikin määrä. 33

Ei ole vielä koskaan kysytty. Miksi en voisi sanoa että kyllä meillä käytetän alkoholia silloin tällöin juhlien yhteydessä? Miksi en voisi sitä sanoa?

Joo, varmaan kaikki ei kerro totuutta, mutta kun kerran alkoholi on sellainen saatana, niin eikä se näy lapsista ammattilaisen silmiin jos alkoholinkäyttö kotona ahdistaa??? Ja jos näin on, varmasti takana on ongelmakäyttöä.

Vierailija
40/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä verran alkoholia kotona käytetään. Kun kerran ei ole ongelmakäyttöä, miksi sitä pitäisi salailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän