Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette salli yhtään alkoholia lasten läsnäollessa, miten selitätte asian lapsillenne?

Vierailija
26.12.2011 |

Varsinkin, te jotka poistutte jostain paikasta mikäli tarjolla on alkoholia ( joulupöytä, rippijuhlat tms.) miten selitätte poistumisen?

Ylenmääräistä juomista ei varmaan tosissaan kukaan hyväksy/pidä järkevänä tai sopivana lapsen nähdä mutta hullulta tuntuu jos esim. 10-vuotias lapsi ei saa nähdä kuohuviinilasin kohottamista tai sitä, että aikuisille tarjotaan punaviinillä terästettyä glögiä.

Ja ennenkuin hyökkäätte kimppuun alkoholin kamaluudesta ja turmiollisuudesta niin toinen vanhempani on alkoholisti; väitän tietäväni kännäämisen ja kohtuujuomisen eron.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli terveydenhoitajan tarkastuksessa ja minä olin mukana.

Kysyi päihteiden käyttöä ja sanoin ettei käytetä ollenkaan.

Th oli sen näköinen ettei usko, mutta ei sanonut mitään.

41

Vierailija
42/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi pitäisi jotenkin erikseen selittää lapsille sitä, ettei heidän seurassaan saa käyttää päihteitä. Alkoholi on päihde, vaikka te "vain yksi lasillinen" -ihmiset väittäisitte mitä. Ja päihteidenkäyttö ei kuulu asiaan, kun lapsia on läsnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi pitäisi jotenkin erikseen selittää lapsille sitä, ettei heidän seurassaan saa käyttää päihteitä. Alkoholi on päihde, vaikka te "vain yksi lasillinen" -ihmiset väittäisitte mitä. Ja päihteidenkäyttö ei kuulu asiaan, kun lapsia on läsnä.

Sano se viinimaissa; Iltaliassa, Ranskassa, Saksassa....mitähän ajattelisivat?

Vierailija
44/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mahdollista että juhlissa kohotetaan malja?

Meilläkin on suvussa VL:ä mutta pystyivät silti osallistumaan häihimme onnittelumaljasta huolimatta. Tarjolla oli myös alkoholiton vaihtoehto mutta teidän että tiukimmat VL:t eivät edes ota alkoholitonta maljaa käteensä. Ja kunnioitan heidän vakaumustaan siinä; mutta silti olisin ihmetellyt ja loukkaantunutkin jos muiden maljankohottamisen takia olisivat poistuneet häävastaanotolta.

Vierailija
45/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisia tai provoajia. Koska eihän suomalainen suhtautumistapa ole keskimäärin ollenkaan tällainen.

Vierailija
46/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalaiset ihmiset on niitä heikkoja luonteita jotka käyttävät alkoholia väärin. Säälittäviä raukkoja hetkittäin. Selvinpäin ihan kunnon ihmisiä.

Vierailija
47/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join lasin sangriaa, lapset limua. Kukaan ei ihmetellyt, että lapset olivat siellä. Suomessa ei todellakaan onnistuisi. Eikä kukaan ollut humalassa. Sekään ei onnistu suomalaisessa baarissa, täällä en todellakaan menisi (jos lainsäädäntö sallisi) lasten kanssa katsomaan jääkiekkoa baarin. Puolet olisi humalassa ennen pelin alkua ja loppupuoli humaltuu pelin aikana.

Tämä on suomalainen suhtautumistapa

Sano se viinimaissa; Iltaliassa, Ranskassa, Saksassa....mitähän ajattelisivat?

Vierailija
48/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tällaisia joluja ja juhannuksia vietetään, missä ollaan niin humalassa että sammutaan? Tai mokaillaan? Puhutaanko tässä nyt juhannusfestareista?

Olen aika monta joulua ja juhannusta viettänyt (yhteensä jo lähes 100) ja ei ole vielä kertaakaan vanhempien tarvinnut minua kantaa pois tai itse poistua lasteni kanssa paikalta siksi, että ihmiset (sukulaisia ja ystäviä) olisivat humalassa. Yleensä kun saunaoluesta tai viinilasillisesta EI humallu.

Kaupungilla olen nähnyt kyllä känniääliöitä.

Vierailija
49/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tarjoaa rippijuhlissa alkoholia??

mutta asiaan, kyllä otamme kuohuviinit häissä ja valmistujaisissa ym mutta jos lapset on mukana lähdemme pois ennenkuin ihmiset humaltuu.

Muissa tilaisuuksissa ei olla viinan tarjoamiseen törmätty.

Vierailija
50/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ongelma. jos ei tarjota meillä alkoholia niin ei sitä tarvitse mitään selittää eikä varsinkaan lapsille. jos jossain juhlissa tarjotaan ne ovat aikuisten juhlia yleensä jossa voin nauttia alkoholia jos huvittaa. mikä ongelma?

Vierailija
51/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotkut juhlistavat sitä alkumaljalla ja tarjoavat ruoan kanssa viniä.

ensinnäkin kuka tarjoaa rippijuhlissa alkoholia??

Vierailija
52/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko nämä vastaajat esim. itse koskaan juoneet silleen, että oikeasti on hiprakassa tai humalassa? Ei sillä, että se olisi joku välttämätön kokemus todellakaan, mutta joko täällä todella on pari jotain lestadiolaista vastaajaa tai muuten jotenkin todella kieroutuneen suhteen alkoholiin omaavaa vastaajaa, koska esim. tuossa käly-ketjussa tarjolla olleesta alkoholista ei kukaan ala örveltämään, todellakaan.

Itse olen juonut ekan kerran ikinä ollessani n. 18-vuotias - suomalaisittain siis aika myöhään, onneksi. Olin joku 45-kiloinen balettia harravasta kiltti tyttö joka ei ollut koskaan edes maistanut alkoholia ja joimme kaverini kanssa helmeilevää omenaviiniä pullollisen puoliksi suht hitaasti. Joo, olimme hihittelykunnossa, emme todella missään kaatokännissä, kokemus ei silti ollut miellyttävä enkä kauheasti koskaan oppinut juomaan humalahakuisesti. Tykkään silti tosi paljon erilaisista alkoholijuomista eri yhteyksissä: Glögi ulkona pakkasella, nam. Täyteläinen punaviini pihvin tai juustojen kanssa nam. Kahvi ja konjakki täyttävän ruoan painikkeeksi, nam. Gin&Tonic tai lasillinen kuohuvaa aperitiiviksi jossain yhteydessä, nam.

Pointtina vaan se, että vaikka ihmiset kuinka reagoivat erilailla alkoholiin, niin ilman jotain sairautta kukaan ei tule häiritsevään humalaan vaikka alkumaljasta. Jos on joku jumalan vakaumus ettei voi olla samassa tilassa jossa käytetään alkoholia niin se on tietenkin kai ymmärrettävää ja varmaan myös ystävillä tiedossa. Mutta se, että poistuu juhlissa vaikka ruokapöydästä sen takia että joku muu juo lasillisen viiniä kuulostaa kyllä aika moukkamaiselta käytökseltä. Kenenkään ei tietenkään itse tarvitse missään nimessä juoda ja luulisi jo sen riittävän kontrolliksi: JOS tilanne riistäytyy muilla vierailla käsistä tai alkaa edes omasta näkökulmasta näytää siltä, niin sittenhän voi niiden lasten kanssa poistua?

Vierailija
53/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei tarvitse selittää.

Isännälle/emännälle selitetään näin, siis jos poistutaan:

- Hei, tiedätte että emme halua olla tälläisissä juhlissa. Siksi lähdemme nyt.

Mulla on periaate että jos lapset ovat mukana, niin siellä juhlissa ei tarvitse olla alkoholia. No, emme me jätä tilaisuutta väliin jos alkumalja on ja ruokalistalla viiniä, mutta yleensä poistumme ennenkuin ne ryyppäjäiset alkavat, eli noin jäliruoan jälkeen.

Kerran olen lähtenyt lasten kanssa miltei heti pois kun isäntä ja emäntä olivat jo juhlien alussa ympäripäissään.

Se on vain siinä että en ole elämässäni ollut kertaakaan sellaisissa suomalaisissa juhlissa/illanistujaisissa joissa ne jotka "sivistyneesti naukkailevat alkoholia" olisivat sitten oikeasti sivistyneessä kunnossa.

Ja miksikö emme ole juhlissa joissa on viinaa heti alusta asti tarjolla? SIksi että lapseni pelkäävät humalaisia, esikoinen on 5-vuotias ja kun hän oli nuorempi hänen isotätinsä huusi hänelle sekä löi häntä monta kertaa ollessaan humalassa. Ja ei, en ollut estämässä tuota koska olin miehen kanssa synnytyslaitoksella. Ja ei, emme ole enää hänen kanssaan tekemisissä, ja oikeuskäsittely on kesken.

Toinen lapsi taas kammoksuu pientäkin viinanhajua. Kuten myös vahvoja hajuvesiä.

Ei siinä, en kyllä minäkään hirveämmin pidä humalaisista, ihan jo siksi että moni suomalainen on humalassa a) todella rasittava, b) itsesääliä täynnä c) väkivaltainen, d) yrittää panna kaikkeaa mikä liikkuu tai e) kaikkia noita.

Ja ei, en ole suomalainen itse alunperin.

Vierailija
54/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en toisaalta enää ihmettele, miksi jotkut kammoavat juhlia, joissa käytetään alkoholia, jos tuttavapiiri sattuu olemaan tuollainen, että alkoholia ei oikeasti osata juoda kohtuudella.

Itselleni on todella vierasta kuulla juttuja, kuten edellisen, joissa alkoholin käyttö repeää käsistä ja joka paikassa juodaan aina liikaa. Jos tuollaiset ovat ainoita kokemuksia, voi olla vaikea puolestaan uskoa, ettei kaikilla ole samanlaista.

Omassa kokemuspiirissäni kun tuollainen on erittäin harvinaista, vaikka absolutisteja ei montaa tuttavapiirissä olekaan.

t. se puolella viinipullollisella koko kuuden aikuisen jouluateriasta selvinnyt

Vierailija
55/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä, en kyllä minäkään hirveämmin pidä humalaisista, ihan jo siksi että moni suomalainen on humalassa a) todella rasittava, b) itsesääliä täynnä c) väkivaltainen, d) yrittää panna kaikkeaa mikä liikkuu tai e) kaikkia noita.

Jos liikkuu tällaisissa piireissä, kuten lainauksessa kuvataan, en ihmettele, jos juhlista on poistuttava jo aljupalojen aikana ja kuten tuossa aiemmin kerrottiin, jo ovella, kun vastass aoli isäntäpari ympäripäissään. Nyt ymmärrän. Jos kaveri- ja sukulaispiiri on tätä tasoa, ei muuta voikaan.

Silloin on vaikea ymmärtää ja edes uskoa, että muunkinlaisia piirejä on.

Itse olen menossa tammikuun alussa onnittelemaan erästä 87-vuotiasta rouvaa, joka takuulla tarjoilee synttäriensä kunniaksi meille shampanjaa. Vesi kielellä odotan jo ihanaa juomaa hienoista kristallilaseista! Tällaistakin on. Ehkä teille vähemmän onnekkaille ihan hyvä tietää.

Vierailija
56/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis kokemukset ovat noin rankkoja, niin en ihmettele. Kumma, kun näinkin homogeenisessä maassa on näin erilaisia ympyröitä. Meidän piireissä känniryyppääminen olisi nolouden huippu. Sammuminen, muu mokailu, tappelun haastaminen - ei vaan kuulu asiaan. Huomaan, että taidan olla aika onnekas näiden asioiden suhteen.

Emme kyllä myöskään käy baareissa ja viihteellä, hyvissä ruokaravintoloissa lähinnä. Yökerhotkin ovat jääneet parrin nuoruuden kokemukseen.

Vierailija
57/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei tarvitse selittää. Isännälle/emännälle selitetään näin, siis jos poistutaan: - Hei, tiedätte että emme halua olla tälläisissä juhlissa. Siksi lähdemme nyt. Mulla on periaate että jos lapset ovat mukana, niin siellä juhlissa ei tarvitse olla alkoholia. No, emme me jätä tilaisuutta väliin jos alkumalja on ja ruokalistalla viiniä, mutta yleensä poistumme ennenkuin ne ryyppäjäiset alkavat, eli noin jäliruoan jälkeen. Kerran olen lähtenyt lasten kanssa miltei heti pois kun isäntä ja emäntä olivat jo juhlien alussa ympäripäissään. Se on vain siinä että en ole elämässäni ollut kertaakaan sellaisissa suomalaisissa juhlissa/illanistujaisissa joissa ne jotka "sivistyneesti naukkailevat alkoholia" olisivat sitten oikeasti sivistyneessä kunnossa. Ja miksikö emme ole juhlissa joissa on viinaa heti alusta asti tarjolla? SIksi että lapseni pelkäävät humalaisia, esikoinen on 5-vuotias ja kun hän oli nuorempi hänen isotätinsä huusi hänelle sekä löi häntä monta kertaa ollessaan humalassa. Ja ei, en ollut estämässä tuota koska olin miehen kanssa synnytyslaitoksella. Ja ei, emme ole enää hänen kanssaan tekemisissä, ja oikeuskäsittely on kesken. Toinen lapsi taas kammoksuu pientäkin viinanhajua. Kuten myös vahvoja hajuvesiä. Ei siinä, en kyllä minäkään hirveämmin pidä humalaisista, ihan jo siksi että moni suomalainen on humalassa a) todella rasittava, b) itsesääliä täynnä c) väkivaltainen, d) yrittää panna kaikkeaa mikä liikkuu tai e) kaikkia noita. Ja ei, en ole suomalainen itse alunperin.

Ja jos todella joutuu tuollaisissa piireissä pyörimään, niin poissaolo on varmasti fiksuinta ja näissä porukoissa varmaan tiedetään mitä tuleman pitää sen alkumaljan kanssa.

Mutta ei varmaan tarvitse olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että lasillinen viiniä ruoalla ei aiheuta tällaista, ei todellakaan! En ole ikinä törmännyt moiseen, vaikka kaikkiin suku- ja ystäväpiirin juhliimme alkoholi on useimmiten jossain määrin kuulunut - jopa ristiäisissä on kerran ollut viiniä ruoan kanssa kun kerran oli sellainen tilaisuus että tarjottiin ajankohdasta johtuen juhlava ateria lähimmille kasteen jälkeen.

Se, että isotäti hakkaa humalapäissään 5-vuotiasta äidin ollessa synnyttämässä lienee Suomessakin todella harvinaista, ainakin toivon näin! Ainakaan isotäti ei tuossa tilanteessa ole ihan nauttinut lasillista kuohuvaa syntyvän lapsen kunniaksi - kuten meidän perheessämme isäiti ja vaikka se istotäti olisivat voineet nauttia ja käyttäytyä silti moitteettomasti!

Vierailija
58/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan lämmöllä vanhempieni järjestämiä juhlia/illanistujaisia, kun itse olin lapsi. Aikuiset olivat joskus hiprakassakin (ikinä ei muistaakseni kukaan ollut kännissä), mutta tunnelma oli iloinen ja meillä lapsilla oli mukana myös oikein mukavaa!

Lapsilla oli omat juhlalimut ja osalla aikuisista aikuisten juhlajuomat. Ikinä en lapsenakaan (eikä kuulema pikkuveljenikaan) tuntenut pelkoa tai ahdistusta,päinvastoin! Odotimme juhlia aina innolla, vaikka näitä viestejä lukemalla saa sen käsityksen, että pikkuhiprakassa oleva aikuinen on aina lapsen mielestä pelottava. Kysymys on enemmänkin siitä, että lapsista pidetään koko ajan aidosti huolta ja heidät huomioidaan!

Enemmän lapselle voi aiheuttaa ahdistusta tuollainen hysteerinen "viinalta" suojeleminen... Lapselle voi jäädä se käsitys, että kaikki tulevat alkoholia käyttäessään samanlaisiksi kuin kaupungilla hilluvat agressiiviset juopot.

Vierailija
59/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei tarvitse selittää. Isännälle/emännälle selitetään näin, siis jos poistutaan: - Hei, tiedätte että emme halua olla tälläisissä juhlissa. Siksi lähdemme nyt. Mulla on periaate että jos lapset ovat mukana, niin siellä juhlissa ei tarvitse olla alkoholia. No, emme me jätä tilaisuutta väliin jos alkumalja on ja ruokalistalla viiniä, mutta yleensä poistumme ennenkuin ne ryyppäjäiset alkavat, eli noin jäliruoan jälkeen. Kerran olen lähtenyt lasten kanssa miltei heti pois kun isäntä ja emäntä olivat jo juhlien alussa ympäripäissään. Se on vain siinä että en ole elämässäni ollut kertaakaan sellaisissa suomalaisissa juhlissa/illanistujaisissa joissa ne jotka "sivistyneesti naukkailevat alkoholia" olisivat sitten oikeasti sivistyneessä kunnossa. Ja miksikö emme ole juhlissa joissa on viinaa heti alusta asti tarjolla? SIksi että lapseni pelkäävät humalaisia, esikoinen on 5-vuotias ja kun hän oli nuorempi hänen isotätinsä huusi hänelle sekä löi häntä monta kertaa ollessaan humalassa. Ja ei, en ollut estämässä tuota koska olin miehen kanssa synnytyslaitoksella. Ja ei, emme ole enää hänen kanssaan tekemisissä, ja oikeuskäsittely on kesken. Toinen lapsi taas kammoksuu pientäkin viinanhajua. Kuten myös vahvoja hajuvesiä. Ei siinä, en kyllä minäkään hirveämmin pidä humalaisista, ihan jo siksi että moni suomalainen on humalassa a) todella rasittava, b) itsesääliä täynnä c) väkivaltainen, d) yrittää panna kaikkeaa mikä liikkuu tai e) kaikkia noita. Ja ei, en ole suomalainen itse alunperin.

Ja jos todella joutuu tuollaisissa piireissä pyörimään, niin poissaolo on varmasti fiksuinta ja näissä porukoissa varmaan tiedetään mitä tuleman pitää sen alkumaljan kanssa.

Mutta ei varmaan tarvitse olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että lasillinen viiniä ruoalla ei aiheuta tällaista, ei todellakaan! En ole ikinä törmännyt moiseen, vaikka kaikkiin suku- ja ystäväpiirin juhliimme alkoholi on useimmiten jossain määrin kuulunut - jopa ristiäisissä on kerran ollut viiniä ruoan kanssa kun kerran oli sellainen tilaisuus että tarjottiin ajankohdasta johtuen juhlava ateria lähimmille kasteen jälkeen.

Se, että isotäti hakkaa humalapäissään 5-vuotiasta äidin ollessa synnyttämässä lienee Suomessakin todella harvinaista, ainakin toivon näin! Ainakaan isotäti ei tuossa tilanteessa ole ihan nauttinut lasillista kuohuvaa syntyvän lapsen kunniaksi - kuten meidän perheessämme isäiti ja vaikka se istotäti olisivat voineet nauttia ja käyttäytyä silti moitteettomasti!

Minulla ei ole suomessa muita sukulaisia kuin äitini, joka ei käytä alkoholia.

Miehen puolelta oli tuo isotätikin, ainoa joka saatiin lasta vahtimaan. Mies ei itse oikeastaan käytä alkoholia, hänellä on taipumus migreeniin, ja alkoholi laukaisee sen.

Ja tiedän kyllä ihmisiä jotka osaavat jättää sen ottamisen siihen yhteen, mutta valitettavasti suurin osa on näitä "vedetään kännit ja sekoillaan" tyyppejä. Eivätkä nämä ole edes kaikki duunareita, vaan joukosta löytyy akateemisia ja korkeissa viroissakin olevia.

Minua oikeastaan huvittaa kun täältä lukee että vain duunarit tai ns. alempiluokkaiset ovat niitä jotka juovat överit ja oksentavat ja sammuvat oksennukseensa. Näitä löytyy myös niistä paremmista piireistä, ne asiat tapahtuvat vain paremmin piilossa.

Mutta omat ystäväni ovat raittiita, onneksi. Ja myös mieheni on aikalailla lopettanut noiden ihmisten kanssa pyörimisen.

Ja ei, en luule että lasillinen aiheuttaa örvellyksen, en ole tippunut päälleni kun olin vauva. Kuten kirjoitin, voin olla lasten kanssa paikalla jos tiedän varmasti että se juominen ei lähde heti käsistä.

Vierailija
60/88 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahva alkoholikielteisyys lisää kasvavan lapsen kiinnostusta asiaan? Meinaan sitten kun nuorikin alkaa itse tutustua aineeseen. Tietenkin silloin pitääkin lähteä jos joku käyttäytyy häiritsevästi tai pelottavasti.

Osa meistä todellakin voi käyttää alkoholia kohtuudella, itse kuulun onnekseni tähän ryhmään. Mutta totta on sekin että suuri osa suomalaisista on perimänsä takia alttiita alkoholisoitumaan kun alkoholi vaikuttaa heissä vahvemmin. Siinä mielessä ne keskieurooppalaiset juomatavat ei täällä toimi.

Jokin mörkö ja kamala tabu se vasta houkuttaakin. Enkä tosiaan ole lapsen suuhun viinaa kaatamassa tai viemässä ehdon tahdoin johonkin örvellyspaikkaan. Itse olen alkoholismia lähipiirissä nähnyt, silti juon joskus siiderin tai viiniä lapsen nähden. Toisaalta tiedän muutamia sukulaislapsia, joita kaikelta pahalta (karkit, alkoholi ja tupakka) varjeltiin, kunnes täysi-ikäisinä tajusivat nämä "mukavuudet". Kiskovat tupakkaa ja viinaa monta kertaa enemmän kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä