Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko beaglea pitää ulkokoirana 24/7/365?

29.04.2023 |

Onko koira-asiantuntijoita paikalla?

Mitä mieltä te olette:

Minulla on eräs pikkupaikkakunnalla asuva sukulainen, joka harrastaa metsästystä ja hänellä on metsästyskoiria, ainakin Suomen ajokoira ja Norjan harmaa hirvikoira ja lisäksi hänellä on beagle-koira. Hän pitää tätä beaglea ulkona aidatulla alueella niiden ajokoirien kanssa 24/7 vuoden ympäri. Siis toki niillä koirilla on (lämmitetty) koppi, mutta ei kai se koppi ole sama asia kuin ihmisten asunto. Mietin vaan, että onko tuo ihan oikein pitää beaglea ulkokoirana, kun minä olen siinä käsityksessä, että beagle on lemmikki-/seurakoira? Siis kapungeissahan beagle on nimenomaan seurakoira. Sitten toisaalta eräs henkilö sanoi minulle, että alunperin beagle on satoja vuosia sitten Iso-Britanniassa jalostettu metsästyskoiraksi ja sitten hiljalleen otettu seurakoiraksi ja siksi on ihan ok pitää sitä ulkokoirana. Mutta toisaalta , tämän logiikan mukaan esimerkiksi griffonit, joita on käytetty 1800-luvun lopulla Belgiassa hevostalleilla rottakoirana, voisi laittaa ulkokoiraksi hevostalliin asumaan, mutta eihän sitä kukaan Suomessa tee, vaan griffonit ovat nykypäivänä täysin sylikoiria.

Kommentit (10)

1/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja?

Vierailija
2/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snoopya pidettiin. Mutta siellä taitaa olla eri ilmasto, jossa hän vaikutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beagle on seurallinen ja ihmisrakas koira, joten ei sovi pelkäksi ulkokoiraksi, vaikka käyttötarkoitus olisi pääasiassa metsästys. Aika harva koirarotu on luotu elämään yksinomaan ulkona erossa omasta "ihmislaumastaan". Noista muista aloituksessa mainituista roduista ainakin harmaa norjanhirvikoira on sellainen, joka kaipaa isäntäväkensä seuraa, vaikka ulkosalla viihtyykin.

4/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes ymmärrä, jos haluaa metsästyskoiran, niin miksei voisi hankkia joko Suomen ajokoiran tai Norjan harmaan hirvikoiran, eikö tällaista beaglea, joka on nykypäivänä lähinnä seurakoira.

Vierailija
5/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beagle on erittäin ihmisrakas koira, eikä turkiltaankaan mikään ulkokoira.

Vierailija
6/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voi laittaa, mutta naapuri ei saa.

Vierailija
7/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beagle on laumakoira. Pack dog. Sille on tärkeintä, että sillä on samassa häkissä koirakaveri / on sisällä ja on ihmisseuraa. Ihanteellista on molemmat: koira työpäivän ajan tarhassa ajokin kanssa, illat ja yöt sisällä ihmisten kanssa. Sama ajokoiran kanssa. Kummankin turkki ei suojaa pakkasilla. Kovilla pakkasilla en tarhaisi.

Hirvikoira viihtyy yleensä tarhassa, sisällä voi olla tukalaa. Mutta sekin nauttii kyllä koira-ja ihmisseurasta. Ei yksin tarhaan 24/7 mikään koira.

Beagle nauttii pehmeistä makuupaikoista, on melko mukavuudenhaluinen ja hellyydenkipeä koira. Mutta muös kova ja äänekäs työkoira, ei pelkkä seurakoira.

8/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beagle nauttii pehmeistä makuupaikoista, on melko mukavuudenhaluinen ja hellyydenkipeä koira. Mutta muös kova ja äänekäs työkoira, ei pelkkä seurakoira.

Kannattaako sitä sitten hankkia kerrostaloon lemmikkikoiraksi?

Vierailija
9/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen beaglea käytetään metsästykseen ja sillä on säilynyt riistavietti vaikka sitä voidaan pitää myös seurakoirana.

Kyllähän jotkut pitää suomenajokoiraakin seurakoirana vaikka sen käyttötarkoitus on metsästys. Säälittää ajatus suomenajokoirasta kerrostalossa jonka kanssa tehdään vain ns perus ulkoilutukset eikä mitään muuta. Suosittelisin jättämään kaikki metsästys rotuiset koirat kokonaan pois listalta mikäli aijotaan hankkia pelkkä seurakoira. Ei sellainen elämä palvele niitä miksikä ne on jalostettu.

Vierailija
10/10 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sitä sitten hankkia kerrostaloon lemmikkikoiraksi?

Miten niin sitten? Etkö maininnut aloituksessa, että beagle on siellä sukulaisellasi tarhassa 24/7?

Tarkoitatko, että kannattaako kenenkään hankkia beaglea kerrostaloon seurakoiraksi? Ei kannata. Beagle on maaseudun koira, käyttökoira ja siinä sivussa erinomainen seuirakoira.