Onko eka-/toka-luokkalaisen vaikea saada todistukseen paras arvosana?
Eli kirjallinen arvosana "Osaa erittäin hyvin", mitä numeroa vastaa?
Saavatko keskinkertaiset oppilaat sitten sen seuraavaksi parhaan arvosanan "Osaa melko hyvin"? Mitä numeroa vastaa?
Kommentit (15)
että osaa asian tavanomaista paremmin.
mutta hän sai siis parhaimman arvosanan sekä äikän että matikan kaikista osa-alueista.
On osannut lukea jo pari vuotta, lukee paksujakin kirjoja, ehtii mm. lukemaan tekstitykset vaivatta. Kirjoittaa päiväkirjaa.
Matikasta tykkää kovin, tekee aina myös vapaaehtoiset lisätehtävät, saa testeistä yleensä täydet pisteet.
Mutta minun on vaikea arvioida että onko oikeasti niin hyvä, koska en tiedä mitä koulussa tapahtuu.
Läksyt kyllä aina tarkistan että on kaikki oikein. Harvoin on huomautettavaa.
Kaikki kokeet on olleet täydellisen oikein tänä syksynä.
Meillä oli ekaluokkalaisella pojalla kaikki parhaassa, myös käytökseen liittyvät kahdeksan kohtaa. Oppinut 5v. lukemaan. Kaikista testeistä saa täydet. Ehkä hän on sen ansainnut. Sai myös maininnan hyvästä käsialasta.
Meillä tuon 2-luokkalaisen opettaja on hyvinkin tiukka kriteereissään, luokkatovereilla vilisi C-kohdat ja joillakin jopa D..
Pojalla oli muutama C ja suurin osa B ja A-kohdissa.
tai ainakaan vanhemmille ei ole niistä kerrottu.
Meidän lapsi sai parhaan niistä neljästä matikasta ja lukemisesta, kirjoittamisesta toka parhaan. Minusta pitää paikkansa, sillä lapsella saattaa jäädä helposti esim. toinen konsonantti pois.
Käyttäytyimiseen liittyvistä kohdista lapsella oli muut parhaassa, mutta kohtelias käyttäytyminen toiseksi parhaassa. Se minua kiinnostaa, tai enemmänkin huvittaa :) Kyseessä siis tyttö, joka kyllä mielestäni osaa kiitokset ja ole hyvät. En epäile opettajan arviointia, mutta halusin tiettää, miten tyttö käyttäytyy tunneilla.
Opettajalla on kyllä ollut koko skaala käytössä, ja huonoimmassakin kohdassa oli lapsilla rasteja.
meillä myös nyt tokaluokkalaisen pojan opettaja korosti vuosi sitten, että hän käyttää todellakin koko skaalaa. Eli jos käyttäytymiset ei ole kaikki parasta arvosanaa, ei ole mikään huligaani kuitenkaan :) Sanamuotoja hän sanoi karsastavansa, koska meillä se huonoin vaihtoehto on "harvoin", eikä hän kuulemma ole koskaan tavannut lasta, joka noudattaisi ohjeita vain harvoin! Siksi erikseen sanoi, että koko skaala on kuitenkin käytössä, sanamuodosta viis. Mielestäni hyvä näin. Omassa lapsuudessani käyttäytymisarvosana oli ihan vitsi, koska se oli aina 10 ellei jotain ihan tavatonta tehnyt.
arvosana muuta kuin äitiä ilahduttaakseen. ei ne sellaista tarvitse elämässään.
hyvä kun on parannettavaa ja motivaatiota siihen eikö vaan?
Esim. hyvä todella tarkoittaa hyvää tasoa, numerona 8.
osaa erittäin hyvin-kohdassa. Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Kaikilla eri opet olleet.
Helposti sen saa. Tai ainaakin tyttöni sai kaikkiin kohtiin ton parhaan kakkos-ja ykkösluokalla. Vvaikka kyllä saa hyviä numeroita nyt vanhempanakin.
Ope on vaihtunut ja eka ope antoi kaikista lapsellemme erittäin hyvä. Seuraava ei antanut sitä yhdestäkään (ekaluokan syksyllä ope vaihtui siten, että eka ja toka antoivat molemmat oman arvionsa. kuukausi oli väliä. )
Tokaluokalla taas uusi ope ja taas tuli kaikesta erittäin hyvä.
ja ekalla ja tokalla kaikki aina siin parhaassa kohdassa.
Nyt lapsella on neliportainen asteikko ja ei käsittääkseni kellään koko luokalla ollut kaikki rastit siinä parhaassa.
Eli paljon on kiinni opettajasta.
jos lapsi edistyy juuri niinkuin kuuluukin, esim. edistyy lukemaan oppimisessa juuri opetettua tahtia, saa B:n. Jos osaa lukea paljon tavanomaista paremmin, saa A:n, ja jos lukeminen takkuilee, saa C:n.
Ne, jotka eivät opi edes tunnistamaan kirjaimia, saavat D:n ja erityisopetusta ja paljon muutakin tukea.
ja sanoi, että tosi harvoin antaa sen parhaan eli "osaa erittäin hyvin". Sehän tarkoittaisi, ettei lapsella olisi mitään parannettavaa, se olisi täysi kymppi.
Riippuu varmaan tosi paljon opesta, jakaako kymppejä vai ei.