Koulumenestyksestä..
Kyllä, tiedän, lapsen koulumenestys ei saa olla äidille mikään pätemisen paikka eikä se välttämättä kerro siitä, miten lapsi tulee elämässään pärjäämään. Mutta, olen silti niin ylpeä 6.-luokkalaisesta pojastani...
...joka toi kotiin erinomaisen todistuksen: kaikkien aineiden ka 8,7 ja lukuaineiden ka 8.9.
En ole sellainen äiti, joka odottaa lapselta kympin suoritusta asiassa kuin asiassa, mutta edellytän, että lapset tekevät töitä koulun eteen ja yrittävät parhaansa. Minusta se on lasten työ. Parasta tämänkertaisessa todistuksessa olikin se, että poika huomasi itse miten kannattaa nähdä vähän vaivaa. Viime keväänä itse valitsemansa A2-kielen opiskelu jäi vähälle ja numero putosi seiskaan. Nyt syksyllä poika on tsempannut kovasti, lukenut hyvin läksyt ja valmistautunut kokeisiin, minä olen osallistunut kokeisiin valmistautumiseen ja viikottain kerrannut pojan kanssa niitä kieliläksyjä. Tämä tuotti tulosta ja poika sai todistukseen numeroksi 9 ja oli todella iloinen!
Mukavaa joulua kaikille ja iloitkaa lastenne kanssa juuri siitä, missä hän tuntee itse onnistuneensa! :)
Kommentit (17)
numerot ovat pääosin ysejä. Lukuaineissa on isoja koealueita, paljon pitää muistaa. Taitoaineissa oman lapsen kohdalla esim. käsityö/kuvis/musiikki ovat sellaisia, joissa kasia parempaa on mahdoton saada ja jos asenne ei olisi hyvä, tulisi takuuvarma seiska.
Minusta kaikkien vanhempien olisi hyvä muistaa, että 8-9 numerot todella ovat hyviä ja myös kehua lapsiaan!
Ja kiitos kolmoselle toivotuksista!
ap
mutta muista, että ala-asteen numerot eivät vielä kerro myöhemmästä koulumenestyksestä. Tiedän ja tunnen monia, joilla oli ala-asteella päälle seiskan mutta alle kasin keskiarvo ja ovat nykyisin maistereita tai jopa tohtoreita.
keskiarvot eivät kerro menestyksestä tulevassa elämässä.
Ennen vanhaan yliopistoon pääsi tarvittaessa pelkillä pääsykokeilla (tuskin enää nykyään) ja tunnen ihmisiä, jotka ovat vielä lukiossakin opiskelleet (=laiskotelleet) 6-7 keskiarvolla ja sittemmin lähteneet opiskelemaan ja lopulta väitelleet tohtoreiksi.
Mutta olen silti rauhassa ylpeä lapsestani ja toivon, että hänen asenteensa koulunkäyntiin pysyisi hyvänä vielä yläasteellakin.
ap, hymyilee ja odottaa yläkouluikäisen lapsen todistusta, joka luultavasti on selvästi kehnompi...
Kyllä, tiedän, lapsen koulumenestys ei saa olla äidille mikään pätemisen paikka eikä se välttämättä kerro siitä, miten lapsi tulee elämässään pärjäämään. Mutta, olen silti niin ylpeä 6.-luokkalaisesta pojastani...
...joka toi kotiin erinomaisen todistuksen: kaikkien aineiden ka 8,7 ja lukuaineiden ka 8.9.
En ole sellainen äiti, joka odottaa lapselta kympin suoritusta asiassa kuin asiassa, mutta edellytän, että lapset tekevät töitä koulun eteen ja yrittävät parhaansa. Minusta se on lasten työ. Parasta tämänkertaisessa todistuksessa olikin se, että poika huomasi itse miten kannattaa nähdä vähän vaivaa. Viime keväänä itse valitsemansa A2-kielen opiskelu jäi vähälle ja numero putosi seiskaan. Nyt syksyllä poika on tsempannut kovasti, lukenut hyvin läksyt ja valmistautunut kokeisiin, minä olen osallistunut kokeisiin valmistautumiseen ja viikottain kerrannut pojan kanssa niitä kieliläksyjä. Tämä tuotti tulosta ja poika sai todistukseen numeroksi 9 ja oli todella iloinen!
Mukavaa joulua kaikille ja iloitkaa lastenne kanssa juuri siitä, missä hän tuntee itse onnistuneensa! :)
mitä on nyt - kukaanhan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu ja olisi aika tylsä, jos mistään ei voisi sen vuoksi iloita!
Hyvää joulua kaikille ja hyvää mieltä!
tyttö, jolla oli aina kaikki numerot kymppejä ja ysejä. Mun keskiarvoni oli taas 7,6!! Myöhemmin haettiin samaan tiedekuntaan opiskelemaan; minä pääsin sisään mutta hän taas ei.
Se on oikein hyvä todistus kenelle tahansa!
En oikein ymmärrä näitä lyttääjiä tällä palstalla, on varmaan oma elämä aika kurjaa, kun asenne on noin negatiivinen kaikkeen. Ehkä se sitten tuo jollekin kaivattua mielihyvää?
Koulumenestys sinänsä ei takaa tosiaan mitään, mutta kyllä se asenne ja opiskelutaidot, mitkä kehittyvät ponnisteltaessa ovat tärkeitä jatkokin kannalta. Lapset jotka oppivat ponnistelemaan ja sietämään turhautumista ja sitä, että oppiminen vaatii työtä, tulevat yleensä pärjäämään hyvin myöhemminkin.
Hyvä todistus! Mun pojalla tuli keskiarvoksi kasi, ja ollaan koko perhe tosi tyytyväisiä. Etenkin kun todistus oli parantunut :)
Mutta olen tyytyväinen myös kasin keskiarvon 8.-luokkalaiseen lapseeni. Tiedän, että hän pystyisi parempaankin, siksi en tuolla keskiarvolla hirveästi ylpeile, mutta hänelle sitä kehuin ja olin tyytyväinen. Kasiluokka on varsinkin tytöillä aikamoista murkkuiän myllerrystä ja jos siitä rumbasta (joka meillä ainakin on tosi myllerrystä) selviää niin, että koulumenestys pysyy kasin tasolla, täytyy olla tyytyväinen!
ap
Mitä te oikein vaaditte lapsiltanne? Kyllä moni lapsi varmaan ahdistuu, jos vanhemmat eivät ole tyytyväisiä kasin-ysin keskiarvoihin vaan pitävät sitä itsestäänselvänä vähimmäistasona. Huhhuh!
t. ap
p.s. Itse olin lähes kympin koululainen aina ja elävästi muistan kuinka sitä pidettiin kotona itsestäänselvyytenä. Velipoikaa sitten kehuttiin kasin suorituksista, hänelle kun se ei ollut niin helppoa. Minä en vaadi enkä tule vaatimaan lapsilta mitään tiettyjä numeroita, ainoastaan sitä,e ttä tekee parhaansa.
Nyt on loma ja työn tuloksista saavat lapset nauttia ja olla tyytyväisiä itseensä.
aika huimaa aikaa, silloin on ihmiselämän suurin "hormonimyrsky". Murrosiässä ihmisen kognitiiviset kyvyt ovat heikoimmillaan, sillä hormonitoiminnan muutokset vaikuttavat aivojen toimintaan merkittävästi. Hormonitoiminnan muutoksissa on yksilöllisiä eroja, joillekin oppiminen on silloin vaikeampaa kuin toisille.
Kasin todistus on siis oikein hyvä, ja siitä on hyvä jatkaa.
Silloinkun lapsi saavuttaa itselleen asettamansa tavoitteet, saa olla äitikin aidosti ylpeä ! Ja tuohon keskiarvoon vielä, omalla 8-luokkailaisella pojalla oli nyt aika lailla samat lukemat ja oli niillä luokkansa paras.
Mutta aina on myös näitä vanhempia, joille mikään ei riitä... sääliksi käy heidän lapsiaan.
sinä olet vain luuserivanhempi, joka on tuupannut lapsensa todella surkeaan kouluun!
kuudesluokkalaiselle pojalle. Osoittaa, että kaverilla on pitkäjänteisyyttä ja keskittymiskykyä, mikä on harvinaista tuossa iässä... Upea suoritus, onnittelut pojalle!
Keskiarvo kasin pintaan (8,0) on se keskiverto.
ja ollut tukena, sillä just se vaikuttaa todella paljon lapsen koulumenestykseen, ihan tutkimustenkin valossa. Hyvä todistus lapsella ja oikeanlainen ote opiskeluun, hyvin tsempattu! Mukavaa ja rentouttavaa, ansaittua lomaa koko perheelle!