Millainen digitaalinen järjestelmäkamera olisi hyvä 10-vuotiaalle tytölle?
Kommentit (28)
Mikä sinun ongelmasi on?
Ei minulla ole ongelmaa, yritinpä vain auttaa. Mutta unohdetaan toki koko juttu, kun noin sattuu. Mikset mene esittämään näitä kysymyksiäsi suoraan kameraliikkeeseen, saat varmasti sieltä kaipaamasi huippukivat vastaukset.
tai kohtaa et tästä ymmärrä:"Millainen digitaalinen järjestelmäkamera olisi hyvä 10-vuotiaalle tytölle?"
kysymällä, tarvitseeko todella järkkäriä, kun kuvalaadullisesti varmasti saa pokkarilla samaa tasoa aikaiseksi. Mutta unohdetaan koko juttu. ;) Kuule, nauti oikein kovasti joulusta.
ikävästi ap vastaili. Olisi itse aloittanut kertomalla, että lapsella on kokemusta järkkäreistä, ja sellainen ehdottomasti on tulossa.
Kaverilla on muuten pokkari, jossa on mielestäni kaikki manuaalisäädöt, eikä maksanut kuin jotain kolmisen sataa.
Ja harvapa niitä mahtaa käyttää, aukon tai ajan esivalinnalla pääsee jo pitkälle.
t. Se toinen pokkaria ehdottanut
ja valmistajiensa edullisimpia malleja.
Hei! Tekniikan maailmassa oli viime kesänä edullisten järkkäreiden testi, jonka voitti Nikon D3100. Canon D1100 jäi testin huonimmaksi kameraksi. Noissa kameroissa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Kummatkin eivät suinkaan ole yhtä hyviä. Ymmärrät kyllä tämän tutustuttuasi molempiin kameroihin.
Aloittajan tytär lienee melkoinen nero kameroiden parissa. Itse en tiedä yhtään noin nuorta, joka osaisi käyttää järkkäriä niin että sen ominaisuuksista oikeasti olisi apua. Kyllähän näitä tietysti voi olla, mutta normaalisti lapselta tuo ei taatusti tyydyttävällä tavalla onnistu. Nikonia suosittelen ehdottomasti!
kameraahan voi "parannella" erilaisin objektiivein.
Järkkäreistä tosiaan löytyy nykää niin edullisia vaihtoehtoja, että hintaeroa pokkareihin nähden ei välttämättä ole ollenkaan.
Pokkari, "puolijärkkäri" tai pokkarin kokoinen järkkäri on usein kevyt ja menee pieneen tilaan ja nykyään niistä löytyykin yhä enemmän ja enemmän ominaisuuksia, esimerkiksi manuaalitarkennus ja salamakenkä.
Näiden hienojen ominaisuuksien käyttäminen ei kuitenkaan välttämättä ole yhtä hohdokasta. Esimerkiksi omassa Samsung EX1:ssä manuaalitarkennus tehdään digitaalisesti rakeiselta näytöltä hankalasti nappeja painamalla ja vääntelemällä. Järkkärillä sama tehdään kääntämällä objektiivin rengasta. Salamakenkäkin tuosta kamerasta löytyy, mutta irtosalamavaihtoehtoja on todella huonosti. Ainoa löytämäni kääntyvä salama maksaa miltei yhtä paljon kuin itse kamera.
Järjestelmäkameroille lisälaitteissa on paljon enemmän valinnanvaraa ja myös edullisempia vaihtoehtoja löytyy, kun halpamerkitkin tekevät lisävarusteita useimpien merkkien järkkäreille.
Myös järkkärien säädöistä löytyy automaattivaihtoehdot, joten jos kaikki asetukset eivät ole hallussa ja kuva pitää saada nopeasti, se onnistuu myös järkkärillä.
Kuitenkin mahdollisuus säätää asetuksia manuaalisesti on olennaisen tärkeää kuvatessa ja kuvausta opetellessa ja minun tietämykseni mukaan vain järjestelmäkamera pystyy sen tarjoamaan. Siis niin, että säätöjen käyttäminen on tehty oikeasti käytännölliseksi.
sai jäejestelmäkameransa 11-vuotiaana, nyt 12 ja oppi heti samana päivänä kuvaamaan niillä säädöillä. ja hyvin kuvaakin.
Etsin netistä Tekniikan maailman järkkäritestin viime kesältä, enkä tiedä, onko tiedonhakutaidoissani vikaa vai mitä, mutta vertailun nettiversiossa Canonin kamera ei suinkaan jäänyt huonoimmaksi, vaan Samsung vaikutti jutun perusteella huonommalta. Tosin mikään selkeä vertailu se ei edes ollut...
Selittäisitkö tämän?
Kysymys on aivan aiheellinen. Kuvauksen perusteet alkaa oppia vasta, kun saa kameran, jolla tietokone ei hoida kaikkea. Lapsena on paras aika oppia ymmärtämään miten kuva syntyy. Ap:n kysymys oli aiheellinen, mutta vastaajat eivät ymmärrä kuvauksen tekniikasta. Kuvaamisen opettelu kompaktikameralla on kuin opettelisi yhteenlaskua taskulaskimella. Jonkinlaisen tuloksen saa varmasti ja tiettyyn rajaan asti taidot kehittyvät, mutta siihen ne taidot jäävätkin, ei laskutaitoa sillä opita.
Miten saat säädettyä pokkarilla valkotasapainon tai suodatukset halutulle tasolle? Miten säädät valotusajan JA aukon, jotta ei tarvitse hämärässä salamaa, eikä kuvasta tule rakeinen? Etenkin, jos makrokuvia aikoo ottaa, saa unohtaa pokkarit.
Aloittaja kysyi, riittäisikö 1000 tai 1100 sarjat. Jos pienempää runkoa aikoo ja alkuun ei tarvitse vaikka valoituksen ja aukon samanaikaista säätöä, ne riittävät. Itse katsoisin yksinkertaisen kameran, josta löytyy kaksi rullaa tai muulla keinolla saa valoituksen ja aukon säädettyä. Ne on kuvauksen tärkeimmät muuttujat.
Itselle EOS 450 jää vajaaksi juuri siinä, että aukon ja valoituksen samanaikainen säätö ei onnistu helposti. Olen itse opetellut hyvin perus kameralla 7 vuotiaasta alkaen, jossa kaikki säädöt tarkennusta myöten tehtiin manuaalisesti.
Meillä 4:stä lapsesta vain 2 vuotiaalla ei vielä ole kameraa, mutta muilla 4 vuotiaasta ylöspäin on. Vanhin, 11 vuotias harrastaa kuvausta meidän vanhalla Canon AE-1:llä ja oppii kovaa tahtia kuvaamaan filmillekin. Sen ainoa puute on, että ei näe heti tulosta, mutta toisaalta se opettaa paljon.