Miksi ette opeta lapsia kiittämään
lahjoista (synttäri, joulu ym.) tai kiitä edes itse, jos lapset vielä ei osaa puhua? Taidan lopettaa sisarusten lapsille lahjojen oston, sillä veljen vaimo lapsineen jättää aina kiittämättä.
Omassa lapsuuskodissa kyllä otettiin puhelu ja kiitettiin.
Kommentit (9)
kiittämään lahjoista. Moukkamaista olla kiittäättä. Lahjavirrat kannattaa tyrehdyttää, ellei kiitosta osata sanoa.
kaksi lasta, joista toiselta kohteliaisuusfraasit tulee helposti, toiselta ei. Toki olen kasvattanut heidät ihan eri tavoin aivan tarkoituksella, ja toinen on sydämeltään kylmä ihminen :D Minäkin olin lapsena huonosti kasvatettu ja ilkeä, sen kaiken ohessa olin by the way aika ujo.
Mutta lapset osaa sanoa kiitos, kun saavat jotain käteensä. Jos esim. joululahjan saa äiti tai isä, joka laittaa sen kuusen alle, niin ne kiittää antajaa saadessaan. Sitten kun lapsi seuraavan kerran näkee antajan, jos siis ei ole antaja paikalla katsomassa kun lapsi avaa lahjaa, niin yritetään muistaa sanoa kiitos. Mutta mä en koe, että on mikään pakko ruveta soittelemaan perään ja kiittämään lahjasta. Luulen, että sukukin kokisi sen kovin oudoksi.
Silti en koe, että meidän perheessä ollaan kovin kiittämättömiä. On vaan erilaisia tapoja. En halua mennä siihen jenkkimeiniinkiin, jossa kiitoksista ei meinaa tulla loppua, kiittelyt saattaa kahden ihmisen välillä mennä edes takaisin aika pitkään kun kiitellään kiitoskorteista jne.
että vihasin lapsena tuota pakkokiittämistä, sukulaisnaiset vahtivat silmät kaksi senttiä päästä nokka terävänä kuola valuen että osaako se kakara edes kiitos sanoa. Sitten tuli nyrpeä ilme ja tuhahdus kun uskaltauduin sen sanan sanomaan.
että vihasin lapsena tuota pakkokiittämistä, sukulaisnaiset vahtivat silmät kaksi senttiä päästä nokka terävänä kuola valuen että osaako se kakara edes kiitos sanoa. Sitten tuli nyrpeä ilme ja tuhahdus kun uskaltauduin sen sanan sanomaan.
Mitäs se veli tekee? Eikö äiti ja isä aikanaan opettanut? Provo.
sun mielestä lahjoista ei pidä kiittää?
Lähtee ruokapöydästä sanaakaan sanomatta ja heti kun on syönyt. Muut jää syömään.
Eipä tule enää kovin usein kutsuttua heitä kylään.
Vanhimman lapsen (ei miehen) olen minä opettanut pienenä kiittämään, keskimmäinen (ei miehen) kiittää joskus, kuopus ei kiitä (on miehen). Siskoni joskus kiittää ja yrittää saada lapsia kiittämään.
Tosin siskonmies on täys idiootti muutenkin.
pojan kymmenes sana 1v 3kk oli Kiitos, ja osaa sen sanoa käskemättä.