Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko lanttulaatikon maistua tosi kitkerälle ennen uuniin menoa?

Vierailija
20.12.2011 |

Tuo mun sosesörsseli ei tosiaankaan maistunut hyvälle, ihan tosi kitkerän makuista. Missä vika? Vai muuttuuko se uunissa pehmeäksi lanttulaatikoksi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sen kyllä kuulu maistua pahalta raakanakaan. Milläköhän maustoit sen?

Vierailija
2/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin suolaa, valkopippuria ja yrttipippuria.

Siirappi jäi pois kun ei sattunut olemaan.

Laatikko tuli jo uunista ulos ja on tosi pahan ja kitkerän makuista, täytyy tehdö huomenna uusi jollain toisella reseptillä. Tein sen siis näin:

- keitin lantut ja soseutin

- kerma-maito-korppujauhoseos

- mausteet

- uunissa 2h 175 astetta.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulis olevan kitkerää ilman siirappiakaan. Mun mielestä sitä pitää kyllä olla, itse en laita mitään pippureita ollenkaan, vain suolaa ja siirappia.

Olisko niissä lantuissa ollut jotain vikaa?

Mä teen aina valmiista soseesta, mutta kerran kävi niin että se sose ei ollukaan sosetta vaan raakaa raastetta, ja siitä ei tullut hyvää vaikka miten kauan paistoi. Soitin ja valitin siitä valmistajalle, et pilalle meni jouluruoka, kun paketissa sanotaan sose ja raastetta saa.

Mä pidän normaalisti 200 astees ja tunnin vaan, varmaan pitäis tulla parempaa vaan kun pitää miedommassa lämmössä kauemman.

Vierailija
4/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy olla joko siirappia tai hunjaa tai sitten täytyy imellyttää 2-4 tuntia lämpymässä ennen uuniin laittoa (samaan tapaan kuin imelletty perunalaatikko)

Muuten jää kitkeräksi.

ps. itse laitan myös makeata sinappia.

Vierailija
5/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirappi jäi pois kun ei sattunut olemaan.

Haukkaapa lanttua raakana ja mieti, mikä niistä mausteista voisi tehdä siitä kitkerän. Se maku kyllä pehmenee keittäessä, kun siellä on siirappia pehmentämässä.

Keitä joku kerta karviaishilloa ilman sokeria.

Jos korvaat seuraavassa satsissa maidonkin kermalla, pehmenee maku, kun siinä on siirappia riittävästi.

Vierailija
6/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen huomenna uuden, siirapin kera ja ilman yrttipippuria.

Mä mietin myös voiko ne lantut olla jotenkin pilalla, en nimittäin maistanut niitä ollenkaan raakana.

Kaikki lanttulaatikot mitä olen tähän asti syönyt on olleet ihanan makuisia ja pehmeitä, ei todellakaan tuollaisia kuin tämä mun eka oma laatikko :D

AP

Vierailija
7/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä tulee paljon paremmat laatikot.

Vierailija
8/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta semmosta valmista lanttusosetta niistä tulee paljon paremmat laatikot.

Paras tulee, kun kunnolla survoo ja antaa seistä. Se siirappi on muistettava, kerma tarvitaan valkopippuria on hyvä olla. Muita mausteita en laittaisi. Itse laitan sen muutamaksi tunniksi kulhossa 50 asteeseen, jonka jälkeen vielä survon ja annostelen vuokiin. Tulee hyvää.

Vierailija
9/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pelkkää lanttua, suolaa (vähän) ja siirappia. Pinnalla vähän korppujauhoja ja voita. Ei pippureita, ei kermamaitoa. Makeaa ja unelmanpehmeää.

Olisit varmaan huomannut jos lantuissa olisi ollut joku vika, ainakin jos ne olisivat olleet homeisia, mätiä, epäilyttävän pehmeitä, huokoisia tms.

Vierailija
10/17 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin myös voiko ne lantut olla jotenkin pilalla, en nimittäin maistanut niitä ollenkaan raakana.

Sillä maistamisella vain selvität itsellesi, mikä niiden maku on suhteessa epäonnistuneeseen. Mausteiden puutteesta ja vääristä mauista oppii parhaiten, kun miettii miltä raaka-aineet maistuvat ilman mitään lisättyä. Lanttu on hieman kitkerää raakana ja muut ainekset pehmentävät makua. Riippuu myös minkälaista rakennetta hakee, suolan määrällä saa säädettyä, runsaalla suolalla tulee vetisempää, ilman suolaa se rakenne pehmenee eri tavalla. Korppujauhoja tarvii vähän enemmän, kun käyttää suolaa. Voita on hyvä käyttää notkistamaan sitä ja kerma pehmentää makua.

Vierailija
11/17 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantut pitää kuoria huolellisesti. Pitää ottaa paksulti kuorta pois. Yhtään vihreää ei saa olla mukana. Siitä se kitkerä maku tulee.

Vierailija
12/17 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantut kuoritaan huolella, kuten jo sanottu, ja pitää tosiaan hautua pitkään miedolla että maku pehmenee. Minä käytän lisäksi bechamel kastiketta kerman sijasta ja mausteiksi valkopippuria, suolaa ja muskottipähkinää. Eli se imeltyminen pitää saada aikaan.

Vierailija
13/17 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvauden kolme yleisintä syytä ovat erityisen karvaat lantut, liian vähäinen suolan määrä tai epätarkka kuoriminen.

Huonoille lantuille ei oikein voi mitään, suolalla, siirapilla ja kermalla voi koittaa auttaa tilannetta.

Oikeanlainen suolankäyttö on tärkeää, suola taittaa karvautta. Sitä täytyy olla tarpeeksi (ei liikaa!!) ja sen on oltava jo lanttujen keitinvedessä, valmiin soseen suolaaminen ei enää auta.

Lantut on tärkeää kuoria kunnolla, sillä ulkokuoren ja keltaisen lantun väliin jäävä valkoinen osa on karvaan makuista, ja voi pilata koko soseen.

Vierailija
14/17 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tietty duunata tuota tekemääsi:

Jos teit soseen kilosta lanttua niin,

1-2dl Kuohukermaa

1 kananmuna

Siirappia, ruokosokeria, sokeria, hunajaa  jotain näistä

Maistelet ja lisäät makeutta, suolaa lisää ellei maistu oikealta

Vierailija
15/17 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikon voi halutessa imeltää, mutta imellystulos ei aina ole läheskään yhtä makea verrattuna perunalaatikon imeltämiseen.

Peruna imeltyy riittävästi 65-75 asteessa 2-4 tunnissa, niin lanttu vaatii samassa lämpötilassa noin 6-7 tunnin imeltymisajan.  Olen imeltänyt pitempiäkin aikoja mutta silloin maltoosi pilkkoutuu edelleen vähemmän makeiksi aineiksi.  75 asteessa muodostuu makeita dekstriinejä ja ne on pysyviä ja siinä mielessä tärkeitä lantun makeuttajia. Joitakin perunoita mukana tehostaa imeltymistä.

Lantut keitetään vähässä vedessä ja soseutetaan suoraan keittoveteen. Sose jäähdytetään huolellisesti 75 asteiseksi ja jäähdytettyyn soseeseen lisätään jauhot. Jauhoa voi käyttää hiukan enemmän kuin perunaa imeltäessä.  

Sose laitetaan imeltymään 65-70 asteiseen uuniin ja 2-3 tunnin kuluttua uuni säädetään 75 asteeseen ja annetaan imeltyä 2-3 tuntia. 

Imeltynyt lanttusose valmistetaan paistamista varten halutulla tavalla. 

Pinnan voi viimeistellä paistamista varten  voinokareilla ja korppujauhoilla.

Paistetaan noin 2-3 tuntia 140-200 asteessa. Paistamisen voi aloittaa 200 asteessa ja kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, lämmön voi alentaa 140 asteeseen.

Vierailija
16/17 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lanttuja (tai nauriita tai turnipseja) säilyttää väärin ne tuottavat puolustukseen jämäkästi katkeroaineita.

Siihen ei auta mikään maustaminen. Kannattaa maistaa näitä vihanneksia ennen käyttöä.

Vierailija
17/17 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene uuniin.