Millä rahasummalla sinä ja miehesi olette ostaneet joululahjan/lahjoja lapsellenne/lapsillenne?
Siis millä summalla yksi lapsi teillä saa joululahjoja vanhemmiltaan? Ja saako sitten paljon muilta lahjoja? Minkä ikäinen lapsi kyseessä?
Itse laskin juuri, että olemme ostaneet miehen kanssa n. 345 eurolla lahjoja lapselle. Kyseessä 11-vuotias ja tuossa summassa on 5 lahjaa: pieni taulu-tv omaan huoneeseen, yksi vaatelahja ja kirjoja (nämä omia toiveita). Saa muilta sukulaisilta n. 5 lahjaa, arvoltaan pari-kolme kymppiä kpl.
Onko teistä paljon vai vähän esiteinille?
Kommentit (27)
Itse emme osta lapselle oikeastaan mitään muulloin kuin synttäreinä ja jouluna, eli itse saa viikkorahoistaan säästää, jos vuoden mittaan tavaroita tai pelejä haluaa (poikkeuksena matkat, joilta saa aina jonkun pienen tuliaisen).
Itse arvostan kirjalahjoja ja kannustan lukemiseen; siksi kirjoja tulee annettua, kun on joku tilaisuus. Ja mitä vaatelahjaan tulee, vaatteita nyt täytyy ostaa joka tapauksessa...Se ei siis ollut mikään ylimääräinen "tahdon tuon tietyn lippalakin kymmenen muun lippikseni lisäksi"-lahja, vaan vaate, jonka lapsi tarvitsisi muutenkin. Tv oli se lapsen TOIVE joululle.
Mutta siis ymmärrän toki, että lahjoihin meni meidän perheellä näin ollen aika iso summa. Onkohan muita "tuhlareita"?
ap
Neljä lasta, yksi lahja jokaiselle
lisäksi isovanhemmat ja kummit muistavat rahalahjoin. Kaksi nuorinta saa leluja ja kirjoja noin 50 eurolla kumpainenkin.
mutta onkin sitten ainut lahja minkä saa. On toivonut sitä hartaasti eikä empinyt yhtään kun pistettiin ehdoksi ettei saa sitten lainkaan muita paketteja. Siskonsa taas uskoo vielä enemmän määrään ja saa meiltä 4 pakettia ja lisäksi isovanhemmilta ja kummeilta.
Yhdet lelut molemmille on tulossa. Synttärit on molemmilla keväällä ja silloin saavat saman verran lahjoja (kaverilahjat tietenkin lisäksi). Eikä muuten sitten ostellakaan mitään. En mä tiedä, ollaanko me jotenkin julmia. Mutta eipä nuo tunnu mitään muuta kaipaavankaan :)
Ihan sivuhuomautuksena sanon, etten kyllä yhtään ymmärrä, mitä 11-vuotias tekee omalla telkkarilla. Mutta onneksi mun ei tartte.
2
Kahdelle pojalle läppäri 700 eur, molemmille kännykät yht 300 eur, sitten kaikkea sekalaista n. 100 euroa per tyyppi. Yhteensä kolmen lapsen joulubudjetti on 1300 euroa.
Ostamme näin paljolla koska ollaan nykyään hyvätuloisia ja on varaa. Muutama vuosi sitten kun olimme vielä opiskelijoita, samaisen kolmikon joululahjabudetti oli n. 100-150 euroa.
Minusta ei voi sanoa, onko teillä tai kenelläkään muullakaan paljon vai vähän lahjoja. Perheen tilannehan sen ratkaisee eikä mikään muu - ainakin toivon ettei kukaan lähde joulun ja lahjojen vuoksi elämään yli varojen.
Ihan kamalan isolta summalta kuulostaa tuo! Meillä varmaan yhteensä mennyt noin paljon kaikkien lasten lahjoihin.
Meiltä saavat pienimmät lapset (3v. ja 5v) kumpikin 4 lahjaa. Nuoremmalle nukke, nukenvaatteita, nukenrattaat ja keijuasu (kaikkia toivoi itse). 5v:lle on legoja, pikku autoja, lautapeli ja värityskirja (legoja ja värityskirjaa toivoi itse).
10v. pojalle ostin kaksi kirjaa joita toivoi, hienon hupparin jota ihaili kaupassa aikaisemmin, lautapelin ja palapelin.
12v kaksosille ostin yhteiseksi kaksi pleikkapeliä. Toiselle heistä on kirja, mp3-soitin ja toivomansa cd-levy. Toinen saa kännykän kesällä hukkaamansa tilalle (on käyttänyt minun vanhaa tähän asti), toivomiaan sarjakuvalehtiä ja muutaman uuden dvd-levyllisen weediä.
Jokainen heistä saa vielä n. 3-4 tuohon lisäksi. Arvoltaan nuo lahjat ovat n. 15-35e kappale.
pojat. Isompi nimesi kännykän toiveekseen ja etsi sopivan mallin. Löysin sen halvimmalla Elisa shopista (60 e hintaero muihin). Saa sen ja yhden kirjan (15 e´) ja lompakon 15 e=145 e, ja nuorempi saa kirjan (30 e), kotisukat (5 e) ja toivomansa vaatelahjakortin varmaan 60 e eli 95 e. Saavat sitten isovanhemmilta myös vaatelahjakortit sekä tädiltä.Muuten muilta sukulaisilta karkkia ja sellaista.
että nuo lisälahjat tulevat siis mummolta, kummeilta ja siskoltani.
ja rahaa mennyt n 50 euroa. Ihan passeli.
Tohon mun vanhemmat antavat 40 euroa.
Enempää ei noin pieni lapsi halua ja tiedän että tykkää niistä mitä saa.
lapset vasta reilu 1 v ja kohta 3 v.
Pienempi saa meiltä
interaktiivisen ponin
kirjan
duploja
yöpuvun
Isompi saa meiltä
yhden osan junarataan
duploja
kirjan
palapelin
yhdessä saavat pienen rumpusoittimen ja haarukat, sekä little people -talon ja hahmoja.
Lisäksi saavat muumisalkut, joissa kylpyvaahtoa,
Pari pikkulelua (a n. 5 e) ja pari vaatepakettia ja pari pakettia, jota en tiedä.
Juu, vähän on kyllä liikaa. Myönnän innostuneeni hiukan kaupassa. Toisaalta osa lahjoista on kierrätystavaraa, ostettu käytettynä. Lisäksi meillä ei - ihan oikeasti - vielä hukuta leluihin. Ja joulun jälkeen mm. vauvaleluista ja tavaroista suurin osa lähtee.
Jotan 80-100€. Tuohon kuuluu 2-3 lahjaa per lärvi. Ja saavat reippaasti lisää lahjoja.
11v noin 400 € jossa on yksi isompi, kallis lahja (pingispöytä) + kirjoja + angry bird + vaatetta
7v noin 150 €, barbi, piirustusvälineitä, korvikset, angry bird, vaatetta.
Sukulaisilta tulee varmaankin kymmenkunta lahjaa molemmille.
11v saa liput jääkiekon toukokuun MM-pronssi- ja kultapeleihin sekä wiin. (Wii ollut kaapissa toukokuusta asti.)
3v saa Tuomas-Veturi alusasun ja kengät
0,5v saa Baby´s first Christmas -pallon.
Tuo 11v jääkiekkoliput on harvinainen, "vain kerran elämässä"-lahja. Ja varmasti mieluinen.
meiltä vanhemmilta noin 80e:lla lahjoja, siinä on useampi pienehkö lahja, leluja lähinnä. Muilta saavat arviolta 120e:lla lahjoja / lapsi ja rahaa on molemmille isovanhemmat antaneet 75e jo etukäteen. Tai siis meille vanhemmille ja niillä ostamme alennusmyynnistä vaatteita.
Ei ollut mitään halpoja lahjatoiveita, mutta ei roskaa viitsikään ostaa.
ehkä noin 150 eurolla. Muut sukulaiset eivät osta kovinkaan kauheasti lahjoja ja haluamme itse ostaa tietyt lahjat, jotta lapsi saa mieluisia lahjoja
lapsi (ml. sukulaisten lahjat). Kappalemäärällisesti ei paljoa sillä sisältää konsolin ja pari peliä.
maksoivat 26 euroa ja sitten vielä pipo 23 euroa. Eiköhän ole tyytyväinen, sillä saa vielä muutaman muun lahjan sukulaisilta ja kummeilta.
Kaikki listan 5 toivetta täyttyvät.
Saavat muilta 3-5 lahjaa, arvoltaan max. 30 euroa kpl. Meiltä saavat siis kaksi pientä lahjaa kumpainenkin.
Mielestäni teidän kuvio kuulostaa ihan hullulta. Jos meillä olisi ostettu tv, niin se olisi sitten ehdottomasti ainoa lahja koko jouluna. Viime jouluna esikoinen sai pelikonsolin ja siihen osallistui kaikki, jotka hänelle lahjoja tapaavat antaa ja sai siis näin ollen vain sen yhden lahjan. Oli oikein tyytyväinen poika.