Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä alkoholia joulupöytäänne tulee? Täällä

Vierailija
20.12.2011 |

ruokajuomana olutta, valkoviiniä ja punaviiniä, jälkiruokien kanssa madeiraa, sherryä ja konjakkia ja juustojen kanssa edelleen punaviiniä.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessanikaan ei käytetty lainkaan alkoholia, vaan joulua vietettiin täysin meidän lasten ehdoilla. Ja olen siitä ikuisesti vanhemmilleni kiitollinen, että me lapset olimme joulussa tärkeintä, ei ne viinit ja "keski-eurooppalainen juomakulttuuri"

Vierailija
62/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huomaaa selvästi kuinka joillakin on ollut normaalit ja normaalisti alkoholiin suhtautuvat vanhemmat eli ei-alkoholiongelmaiset ja sitten niiden perheiden jälkeläiset, jotka on saaneet kärsiä niistä räkäjouluista, räkäjuhannuksista jne. ts. alkoholistiperheessä kasvaneet lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä ruuan kanssa ja illalla juustojen kanssa nautittavaksi.

Omassa lapsuudenperheessäni käytettiin alkoholia kohtuudella ja sama meininki meilläkin :)

Vierailija
64/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholia kipataan aivan älyttömiä määriä ja silti selitetään silmä kirkkaana, että meillä vain pari lasia ja ei olla kännissä. On toleranssin oltava jo melko kova jos noista määristä ei mene humalaan.

Sitten tammikuussa alkaa ne vakioketjut (joita tänä syksynäkin olen bongannut monta), että kuinka vaikeaa on lopettaa viinin tissuttelu. Kun on luultu, että ei ole alkkis, mutta ei pystykään olemaan ilman sitä viinipänikkää. Ja niihin ketjuihin ilmestyy heti kymmenkunta samanlaista kannustamaan, että yritetään pysyä ilman alkoholia edes viikko.

Ja kenelläkään ei toki ole alkoholiongelmaa. Ja miksi nykyiset lapsetkin tulevat 10-20 vuoden päästä muistelemaan katkerina kun heidän vanhemmat sönkötti joulupöydässä ja oli kännissä, vaikka he kivenkovaan väittivät ottavansa vain pari lasia viiniä. Alkoholistihan ei itse usko olevansa alkoholisti vaan kiivaasti puolustautuu vain nauttivansa viinin hyvästä mausta hiukan.

Vierailija
65/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Je meilläkin vietettiin joulu aina meidän lasten ehdoilla. Ei se poissulje sitä saunaolutta tai viinilasillista. Olen 36 enkä mitenkään traumatisoitunut :D

Vierailija
66/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen herneiden nenään vetoa kerron, että kaikki pöydässä olijat ovat yli 30-vuotiaita.

Vierailija
67/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen herneiden nenään vetoa kerron, että kaikki pöydässä olijat ovat yli 30-vuotiaita.

ja luulette muiden tuomitsevan alkoholinkäyttöänne. Ette te ole vastuussa muille kuin omille lapsillenne. Jos asiat on kunnossa niin ok. Mutta hyvin monessa perheessä asia on niin, että lapset pelkäävät jouluaaton ja silti vanhemmat on sitä mieltä, että kaikki on ok.

Muistakaa, ette ole vastuussa av.palstalle vaan omille lapsillenne. Ja jos teidän täytyy noin kiihtyen puolustaa alkoholinkäyttöänne niin eikö helähdä mielessä, että jotain voi olla silloin vikana.

Suurin osa osaa ottaa viiniä ruokajuomana. Mutta tosiasia on, että aivan liian monessa perheessä varsinkin perheen isä vetää lärvit ja lapset makaa pimeässä peiton alla sydän sykkien pelosta.

Lasinen lapsuus. Kuinka moni tajuaa tarjoavansa sellaisen lapselleen.

Vierailija
68/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL.n kampanja, tarjoa lapselle raitis joulu.

Palstamamma av.lla pää punaisena huutaa, että "VITTU, MULLA ON OIKEUS OTTAA JOULUNA, SAATANA SIITÄ EI LAPSET KÄRSI"

Vierailija
69/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä viskit ja rommit

Erikoiset oluet paukut ja pommit.

Punkut ja vinkut, snapsit ja jallut

Vierailija
70/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa edes yksi hyvä syy ja maku se ei voi olla.

Vierailija
71/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin lasillisen jälkeen ,joten ei kiitos. Lapsille raitis joulu!

Vierailija
72/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..salkku!

Vierailija
73/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään alkoholipitoista ostettuna, ainakaan vielä. Ruoan kanssa ei tykätä juoda alkoholia.

Saatan kyllä käydä jotain terästettyä glögiä, sitä illalla kun lapset nukkuu lasillinen/kaksi.

Mä olen junttiperheestä, jossa alkoholia on juotu aattonakin, sekä äiti että isäpuoli. On paskoja muistoja, mutta onneks jotain hyvääkin.

Joskus olivat pelit seis, joskus "vain pienessä sievässä".

Itse en halua tuota, mutta näen kyllä eron sillä, juoko lasin tai kaksi vai pullon.

Ps. vähän kyllä mietin että onkohan sitä alkoholia liiaksi aattona vain junttiperheissä? Noista osasta juomista päätellen myös hienostoperheissä osataan ryyppäämisen jalo taito! ;D

Vierailija
74/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nimenomaan siitä ruokailusta lapset ei traumatisoidu, mutta aikuisten jatkuvasta tissuttelusta kyllä!! kirjoitinko epäselvästi vai etkö osaa lukea? MIstä tiedät eurooppalaisesta traumatisoitumisesta tai sen puutteesta? Mä en tiedä. Mutta sen että lapset traumatisoituu alkoholihuuruuisista aikuisista olen nähnyt omin silmin ja monia erilaisia tapauksia. Lapsia ja aikuisia. Monihan perustelee tissuttelua sillä että ollaan vähän parempia; lapsen silmissä ei ole eroa sillä juoko iskä kalsareissa pullonsuusta vai puku päällä kristallilasista. En ole absolutisti itsekään, enkä mielestäni nipo, mutta en lasteni edessä paria viinilasia enempää juo. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tämän asian vähättely ja mitätöinti; lapset kärsivät silti vaikka aikuiset ongelmaa vähättelis ja keksisi kuinka hyviä selityksiä.Onhan tästä tutkimuksiakin tehty.

jos sun vanhemmat on olleet alkkiksia niin älä luule että kaikki traumatoituvat huppelista.

miehenkään perheessä ei ole alkoholiongelmaa. Meillä on kaapit täynnä alkoholia, koska sitä juodaan niin harvoin ja lahjaksi tulee tai juhlista jää. Juon lasillisen viiniä ruuan kanssa ravintolassa + juhlissa, ehkä kerran kuussa. Lisäksi kerran, kaks kuussa saatan ottaa sen lasilisen illan päätteeksi. Bilettämässä käyn ehkä 4 kertaa vuodessa, silloinkin yleensä jossain missä voi tanssia, viimeksi ehdin juoda koko illan aikana 4 lokeroa ja thäts it. Tosi traumatisoitunut alkkis tosiaan oon. JOuluna aion otta sen punkkulasin ruuan kanssa koska se maistuu oikeesti hyvälle ja rentouttaa. Ei ole mitään tarvetta vähätellä, ei ole mitään alkoholiongelmaa, ei mihinkään suuntaan. Ja sitten on lähipiirissä parikin perhettä, jossa tissutellaan sivistyneesti kunnes ollaan lärvit. lapset ovat oppineet olemaan häiritsemättä vanhempiensa biletystä. En traumoista tiedä, mutta ketään ei ainakaan kiinnosta lasten tunteet tai tarpeet koko iltana, pääasia että eivät häiritse. No, tässä maassa lienee ihan normaalia et paras lapsi on se joka ei aikuisten elämää häiritse, pleikkaria ja sipsit kouraan ja omaan huoneeseen.

Vierailija
75/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni kaverini vietti lasista lapsuutta. Niissä perheissä sitä vietettiin vain hiukan hienompien juomien parissa kuin duunariperheissä.

Ei mitään alkoholipitoista ostettuna, ainakaan vielä. Ruoan kanssa ei tykätä juoda alkoholia.

Saatan kyllä käydä jotain terästettyä glögiä, sitä illalla kun lapset nukkuu lasillinen/kaksi.

Mä olen junttiperheestä, jossa alkoholia on juotu aattonakin, sekä äiti että isäpuoli. On paskoja muistoja, mutta onneks jotain hyvääkin.

Joskus olivat pelit seis, joskus "vain pienessä sievässä".

Itse en halua tuota, mutta näen kyllä eron sillä, juoko lasin tai kaksi vai pullon.

Ps. vähän kyllä mietin että onkohan sitä alkoholia liiaksi aattona vain junttiperheissä? Noista osasta juomista päätellen myös hienostoperheissä osataan ryyppäämisen jalo taito! ;D

Vierailija
76/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaviiniä, ehkä yksi kirkas snapsi (pullo pakastimesta että on todella huurteinen), vähän olutta.

Tämä riittää ruokapöytään.

Ehkä sherryä, portviiniä tai konjakkia jossakin vaiheessa iltaa.

Mutta meillä ei viinan kanssa läträtä.

Vierailija
77/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunakaljat ja ruoan yhteydessä/jälkeen miehen kanssa punkkupullo puoliksi, Kun lapset nukkuvat, niin ehkä glögit/punkkua + juustoa päälle jos jaksaa. "Tiukkoja" viinoja ei meillä kotona juoda.

Periaatteessa normiviikonloppu meillä, joka viikonloppu ei viinejä tosin juoda mutta varmaan nuo lapset nyt sitten kuitenkin traumatisoituvat lopullisesti kun joulunakin sen viinan kanssa pitää läträtä.

Niin, ja isäni oli alkoholisti joka aloitti joulunakin ryyppäämisen heti aamusta ja sammui viimeistään iltakasilta. Haluan näyttää lapsilleni että alkoholia voi käyttää ihan ns, normaalistikin, aikuisten käytös ei muutu ja että se ei ole mikään peikko.

Vierailija
78/79 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma että näitä "sivistymättömiä junttisukuja" löytyy meiltä päin niin mahdottomasti, vaikka teillä päin kaikki osaavat siemailla joulupunkkua, jouluvalkkaria, pari jouluolutta, joulumadeiraa, joulukentuckyläistä ja joulukonjamiinia niin fiinisti että. Eikä meidän lapsi sitten ahdistu kun isi vähän horjuu ja kourii äitiä aattoiltana. Tai muuten et saa ensi jouluna lahjoja. Eihän aikuinen tuossa vauhdissa tajua, että puhe sammaltaa, silmät harittaa ja askel horjuu. Ei se meidänkään faija omasta mielestään juonut vaan suuttui niin pirusti kun valitin isompana sen juomisesta. Ihan niin kuin sinäkin. Se suuttuminen on merkki siitä ettei homma ole ihan hanskassa.

Ikinä en ole nähnyt kourimista, kompastelua, sammaltelua, silmien harittamista tai horjumista vaikka olen nähnyt alkoholia juotavan joten usko nyt hyvällä että sinä olet junttisuvusta jossa sellaista tapahtuu ja normaaliperheissä ei. Ja jos oma laskutaito ei riitä laskemaan promillemääriä niin kokeiles vaikka lintukodon alkoholilaskuria ja katso mikä huikea känni tuleekaan jos esim. 90 kg painava mies juo lasin valkkaria, lasin punkkua ja 4 cl konjakkia vaikka 3 tunnin aikana. Ja tosiaan, kerrothan meille ne ns.viinimaiden lasten traumatisoitumisoireet?

Vierailija
79/79 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi kerran taisi olla pullo punaviiniä joulupöydässä, joka ollut kovin suosittua.

Eli luultasti tänä joulunakaan ei ole alkoholia joulupöydässä.

Ei olla uskovainen tai 100%:n raitis perhe..