Mitä alkoholia joulupöytäänne tulee? Täällä
ruokajuomana olutta, valkoviiniä ja punaviiniä, jälkiruokien kanssa madeiraa, sherryä ja konjakkia ja juustojen kanssa edelleen punaviiniä.
Kommentit (79)
Minäkin kuulun siihen junttisukuun, jossa faija oli umpikännissä aina aattona. Ihan pikkuisena sitä ei edes muista, mutta jo teini-ikäisenä sitä vaan häpesi. Aikuisena olin onnellinen aina, kun sain olla joulun töissä. Faijan viimeiset vuodet hän oli selvinpäin ja ne joulut ovat korvaamattomina ja unohtumattomina mielessäni. Ne olivat niin mukavia.
Nyt oman perheeni kanssa otan kuohuviiniä jouluruoan kanssa, mies ottaa oluen. Mutta määrä pysyy aina kohtuudessa. On se niin selkärangassa kiinni myötähäpeä, enkä halua sitä omille lapsilleni.
Iltarukouksessani pyydän, että itse pysyisin kohtuudessa alkoholin kanssa. Myös muulloinkin, kun jouluna. Joskus pelkään, että isäni juomistapa vielä tulee minulle.
Vannon kautta kiven ja kannon etten tosiaan ole koskaan nähnyt yhtään sukulaistani rehellisesti humalassa(pikku hiprakassa joskus) vaikka sukujuhlissa on alkoholia ollutkin aina tarjolla, samoin kuin isovanhempien luona sunnuntailounailla. Sehän olisi kauhea häpeä jos ei osaisi omaa juomistaan hillitä...
Millaisia ovat muuten tälläiset suvut ja perheet sitten jos julkinen juopuminen ei ole noloa?
Ja muuten, jos tottuu kohtuujuomiseen niin ei se humalahakuisuus enää aikuisena mistään perimästä rävähdä päälle, ole huoleti.
mutta meillä ei kukaan vedä perskännejä, kukaan ei ole juoppo eikä keneltäkään lähde ketju rattaalta. Meidän ei ole pakko vetää viinaa, mutta juomme erilaisia juomia joulupöydässä. Emme aio mennä koppiin skoolaamaan.
Kun lapsuuden muistot ahdistavat edelleen sinua noin paljon sinun kannattaisi ehkä yrittää käsitellä niitä jotenkin. Ei alkoholin takia, vaan ihan oman henkisen hyvinvointisi takia.
40
Lapsena oli ankeaa, kun isä veti perskännit jouluna. Välillä tuli juoppo setämieskin meille, kukaan muu ei häntä huolinut. En osaa nykyisinkään oikein asennoitua jouluun ja ahdistun jo sen valmisteluista. Vaikka en olekaan absolutisti, niin olen päättänyt tehdä joulusta lasten juhlan. Meillä ei siis juoda jouluna edes olutta.
Meni pari vuotta sitten hermo vaimon sukulaisten luona, kun naiset rupesivat aattoiltana kantamaan viinipulloja pöytään "ruokajuomaksi". Tiesin, että lankomiehellä lähtee ketju rattaalta aika helposti. Sai suvun joulut päättyä meidän osalta siihen. En myöskään lasten syntymäpäivillä tarjoa sukulaisille edes olutta.
Jos on pakko vetää viinaa niin menkää johonkin kopppiin jossa lapset eivät näe teitä. Ja jättäkää viina ja olut väliin aattoiltana. Lapsi huolestuu kun isä alkaa käyttäytyä "hassusti".
mutta mä kyllä kysyisin vieraalta, mitä merkkiä ostan. Jos ap:n perheessä ei olutta mene, on ihan turha ostaa montaa eri sorttia kaapin täytteeksi.
Hän tulee vieraaksi niin ei mielestäni olisi kohteliasta laittaa häntä itseään tuomaan oluitaan :D Ostat muutamia eri merkkejä.
Mies ehkä saattaa ottaa maistiaiset jostain viskistään, mutta muuten ei.
Normaalina jouluna olisi ehkä ollut punaviiniä ruoan kanssa, ja illalla hehkuviiniä.
Nyt sattui toinen raskaus tähän itselleni, niin mies sanoi ettei hänkään ota.
vieraanvaraisuuden kanssa? Omituinen vakaumus, jos se tekee ihmisestä niin jäykän, ettei edes vieraalle voi käydä paria pulloa olutta ostamassa.
Jos taas takana on joku vahva vakaumus niin keskustelisin vieraan kanssa ja ehdottaisin että toisi juomat itse.
Meillä ei ole ollut koskaan jouluna tarjolla alkoholia. Nyt en tiedä mitä tehdä. Läheiseni kuoli ja hänen kumppanisa tulee meille jouluna, jottei joudu olemaan yksin. Hänen jouluateriaan kuuluu olut. Sanonko hänelle, että ostaa oluen itse vai miten toimisin?
ehdottomuudessakin!!! Meidän joulupöytään on aina kuulunut ruuan kanssa viini/olut tms kuten ravintolassa syödessä, onhan se juhlatilaisuus, mutta muuten jouluun ei kuulu alkoholi. Lapsia kohtaan tissuttelevat vanhemmat on törkeä teko. Mutta lasi, pari on mielestäni ruuan kanssa ihan ok- sillä ei ole mitään tekemistä "juomisen" kanssa. Eli minusta olet kyllä aika ankea ihminen jos et voi ottaa sen vertaa toista huomioon että ostat hänelle muutaman oluen. Kyllä mäkin huomioin juhlapöydässäni allergiat, kasvisruuan, lapset. Ei ole mitenkään multa pois et joku tarvii muuta kuin minä.
Ja tosiaan; vaikka olisi millaisia selityksiä niin; tissutteleva, pikku hiljaa humaltuva aikuinen- vaikka olisi kuinka hieno koti ja sivistynyttä tissuttelua hienoista laseista; on AINA lapselle loukkaavaa. Humaltuva aikuinen ei ole oma itsensä, eikä pysty huomioimaan tai vastaamaan lapsen tarpeisiin; eli lapsi saa kokea olevansa arvoton alkoholin edessä; alkoholin vaikutus on aikuiselle tärkeämpää ja arvokkaampaa kuin kyky kuunnella lasta ja olla kiinnostunut hänestä, antaa hänelle aikaansa ja huomiota; jouluhan lienee lasten ja perheen juhla lapsiperheessä. Lapset läheisyydenkaipuun voi dumpata kallilla lahjoilla, sokerihumallala yms, mutte sekään ei poista lapsen hiljaa sisimmässään kokemaa arvottomuuden tunnetta. Mitä vaivattomampi lapsi, sen arvottomammaksi hän itsensä todennäköisesti aikuisten tissuttelun edessä tuntee. Ja arvottomuuden seuraukset tulevat näkyviin pikkuhiljaa kasvun myötä, aikuisena ne sitten puhkeavat kukkaan.
Nyt 50 sitten selitti miten kaikki muut eurooppalaiset paitsi absolutistit suomalaislapset ovat traumatisoituneet lapsena ruokailun yhteydessä. Kerrotko vielä miten ne sitten aikuisena näkyvät ne vaikutukset? Ihmiset juttelevat ja halailevat ihan ilman syytä, vai miten?
Nyt 50 sitten selitti miten kaikki muut eurooppalaiset paitsi absolutistit suomalaislapset ovat traumatisoituneet lapsena ruokailun yhteydessä. Kerrotko vielä miten ne sitten aikuisena näkyvät ne vaikutukset? Ihmiset juttelevat ja halailevat ihan ilman syytä, vai miten?
siis nimenomaan siitä ruokailusta lapset ei traumatisoidu, mutta aikuisten jatkuvasta tissuttelusta kyllä!! kirjoitinko epäselvästi vai etkö osaa lukea? MIstä tiedät eurooppalaisesta traumatisoitumisesta tai sen puutteesta? Mä en tiedä. Mutta sen että lapset traumatisoituu alkoholihuuruuisista aikuisista olen nähnyt omin silmin ja monia erilaisia tapauksia. Lapsia ja aikuisia. Monihan perustelee tissuttelua sillä että ollaan vähän parempia; lapsen silmissä ei ole eroa sillä juoko iskä kalsareissa pullonsuusta vai puku päällä kristallilasista. En ole absolutisti itsekään, enkä mielestäni nipo, mutta en lasteni edessä paria viinilasia enempää juo. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tämän asian vähättely ja mitätöinti; lapset kärsivät silti vaikka aikuiset ongelmaa vähättelis ja keksisi kuinka hyviä selityksiä.Onhan tästä tutkimuksiakin tehty.
siis nimenomaan siitä ruokailusta lapset ei traumatisoidu, mutta aikuisten jatkuvasta tissuttelusta kyllä!! kirjoitinko epäselvästi vai etkö osaa lukea? MIstä tiedät eurooppalaisesta traumatisoitumisesta tai sen puutteesta? Mä en tiedä. Mutta sen että lapset traumatisoituu alkoholihuuruuisista aikuisista olen nähnyt omin silmin ja monia erilaisia tapauksia. Lapsia ja aikuisia. Monihan perustelee tissuttelua sillä että ollaan vähän parempia; lapsen silmissä ei ole eroa sillä juoko iskä kalsareissa pullonsuusta vai puku päällä kristallilasista. En ole absolutisti itsekään, enkä mielestäni nipo, mutta en lasteni edessä paria viinilasia enempää juo. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tämän asian vähättely ja mitätöinti; lapset kärsivät silti vaikka aikuiset ongelmaa vähättelis ja keksisi kuinka hyviä selityksiä.Onhan tästä tutkimuksiakin tehty.
jos sun vanhemmat on olleet alkkiksia niin älä luule että kaikki traumatoituvat huppelista.
Anteeksi, mutta jos jouluaterialla nautitaan muutama lasi viiniä niin eihän se ole sama asia kuin "viinan vetäminen".
Pahoitteluni siitä, että olet noin pahasti traumatisoitunut.
Itse olen sitä mieltä, että kaikki ääripäät ovat aina huonoja vaihtoehtoja. Kultainen keskitie ja kohtuus rulaavat, myös alkoholin käytössä. Myös lapsille on terveellistä oppia siihen, että alkoholia voi nauttia örveltämättä.
Jos on pakko vetää viinaa niin menkää johonkin kopppiin jossa lapset eivät näe teitä. Ja jättäkää viina ja olut väliin aattoiltana. Lapsi huolestuu kun isä alkaa käyttäytyä "hassusti".
alkuun glögit tervetuliaisiksi. Ruokapöydässä kalojen kanssa valkoviiniä, lihojen ja laatikoiden kanssa punaviiniä (varmaan ranskalaisia, koska anoppi ne tuo - itse tykkäisin enemmän espanjalaisista mut lahjahevosen suuhun jne.). Juustojen kanssa appi kuulemma tuo 40-vuotiasta portviiniä, jälkkärien kanssa ihanaa Donnafugata-jälkkäriviiniä.
Kahvin ja suklaan kanssa calvadosta, konjakkia tai likööriä.
Ruokailuun kuuluu monessa maassa myös se viini ruokajuomana ja sinun mielestäsi se lapsi aina traumatisoituu siitä alkoholista ja sen juomisesta.
Siis, miten se lasi punkkua ruoan kanssa traumatisoi suomalaislapsen jos se ei traumatisoi sitä etelä-eurooppalaistakaan lasta?
Antakaa lapsille raitis joulu!
En ymmärrä miksi lapsiperheissä täytyy oikein luetella mitä juodaan aattona, on punkkua, valkkaria, välillä vähän terästettyä glögiä ja illalla tietty madeirat ja sidukat!
Onko tosiaan niin vaikeaa olla perheen yhteissä juhlassa selvinpäin?? Ja ihan turha selittää, että ei päihytä, jos kerta pitkin päivää tissutellaan jos jonkin sorttisia viinoja!
Itse käyn kyllä baareissa ja joskus otan oikein kunnollakin, mutta joulu vietetään meillä niin, että KAIKKI aikuiset ovat ajokunnossa! Sitä viinaa ehtii vetää sitten taas vuoden varrella riittävästi pilaamatta lasten tunnelmaa.
Antakaa lapsille raitis joulu!
En ymmärrä miksi lapsiperheissä täytyy oikein luetella mitä juodaan aattona, on punkkua, valkkaria, välillä vähän terästettyä glögiä ja illalla tietty madeirat ja sidukat!
Onko tosiaan niin vaikeaa olla perheen yhteissä juhlassa selvinpäin?? Ja ihan turha selittää, että ei päihytä, jos kerta pitkin päivää tissutellaan jos jonkin sorttisia viinoja!Itse käyn kyllä baareissa ja joskus otan oikein kunnollakin, mutta joulu vietetään meillä niin, että KAIKKI aikuiset ovat ajokunnossa! Sitä viinaa ehtii vetää sitten taas vuoden varrella riittävästi pilaamatta lasten tunnelmaa.
Sinä ilman muuta kuvittelet, että kaikissa lapsiperheissä lapset on ihan vauvoja vielä? Lapset kasvaa, ihan tiedoksi vain.
Ruokailuun kuuluu monessa maassa myös se viini ruokajuomana ja sinun mielestäsi se lapsi aina traumatisoituu siitä alkoholista ja sen juomisesta. Siis, miten se lasi punkkua ruoan kanssa traumatisoi suomalaislapsen jos se ei traumatisoi sitä etelä-eurooppalaistakaan lasta?
Tunnetko niin monta etelä-eurooppalaista, että voit sanoa etteivät he ole traumatisoituneet vanhempiensa alkoholinkäytöstä? Oletko kenties oikein tehnyt jonkin tutkimuksen aiheesta kun olet niin varma asiastasi?
ja monta eri alkoholimerkkiä luetelluista vastasi siihen toiseen ketjuun viettävänsä alkoholitonta joulua, mikä aika monelle tarkoitti "pari lasia viiniä ruuan kanssa".
Tunnen tietysti paljon enemmän eteläeurooppalaisia ihmisiä, mutta läheisemmin noin muutaman kymmenen joiden kanssa tästä hassusta alkoholiaiheesta on juteltu eikä kenelläkään ole mitään erityistä traumatisoitumista mielessä. Miehenikin sanoi että miten voi tulla ahdistus viinistä ruokajuomana, mutta ei esimerkiksi tuoremehusta tai maidosta?
Mielellään kello soimaan jo aamulla kuudelta, ettei vaan mene kunnon ryyppyaikaa hukkaan. Ensin korkataan koff laatikko ja tissutellaan pitkin aamupäivää. kun ne loppuu, vetäistään jallua reilut siivut. Aamun riisipuuron kanssa sopii erittäin hyvin taskulämmin aperiitta, haisee krapulapaskakin ärjymmälle siellä housuissa kun sitä juo. Glögit ja kotikalja on nynnyille, eihän ne perhana nouse edes päähän. Joulusaunassa juopotellaan siideriä, ihan sama mitä makua, kunhan sitä vain on useampi puteli. Saunan jälkeen syödään kunnon jouluruoka ja nautitaan hienosti kossua. Kun kossu loppuu, käydään naapurin pulijaskalta ostamassa keskenkäynyttä kiljua, joka nautitaan jälkiruuaksi.
Kun kiljukin loppuu, juodaan liköörikonvehdeista litkut pois sisältä toivoen että nousisko päähän.
Minäkin kuulun siihen junttisukuun, jossa faija oli umpikännissä aina aattona. Ihan pikkuisena sitä ei edes muista, mutta jo teini-ikäisenä sitä vaan häpesi. Aikuisena olin onnellinen aina, kun sain olla joulun töissä. Faijan viimeiset vuodet hän oli selvinpäin ja ne joulut ovat korvaamattomina ja unohtumattomina mielessäni. Ne olivat niin mukavia.
Nyt oman perheeni kanssa otan kuohuviiniä jouluruoan kanssa, mies ottaa oluen. Mutta määrä pysyy aina kohtuudessa. On se niin selkärangassa kiinni myötähäpeä, enkä halua sitä omille lapsilleni.
Iltarukouksessani pyydän, että itse pysyisin kohtuudessa alkoholin kanssa. Myös muulloinkin, kun jouluna. Joskus pelkään, että isäni juomistapa vielä tulee minulle.