Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS 19.12.2011: Työ saa äidin voimaan hyvin

Vierailija
19.12.2011 |

Työssäkäyvät äidit ovat onnellisimpia kuin kotiäidit, kertoo yhdysvaltalaistutkimus.

Työelämässä mukana olevilla alle kouluikäisten lästen äideillä on myös vähemmän masennusoireita ja parempi yleinen terveys kuin kotona olevilla äideillä.

Pohjois-Carolinan Greensboron yliopiston tutkimus perustui yli 1300:n yhdysvaltalaisäidin haastatteluun. Heillä on erilaiset koulutus- ja työtaustat. Haastattelut aloitettiin lapsen synnyttyä ja niitä täydennettiin kymmenen vuoden ajan.

Osa-aikaisessa ja kokopäivätyössä olevien äitien terveydessä ei ollut suuria eroja. Sen sijaan ajankäyttö vaihteli: osa-aikaiset viettivät vähän enemmän aikaa lastensa kanssa kuin kokopäivätyötä tekevät.

Asiasta kertoi American Phychological association.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa opettajat oma ketju!

Itse olen (useimmiten) täynnä energiaa työpäivän jälkeen, vaikka työni onkin av-mittapuun luusereiden paskahommaa. Kotiäitinä olin homssuinen kiukuttelija.

Vierailija
2/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa opettajat oma ketju!

Itse olen (useimmiten) täynnä energiaa työpäivän jälkeen, vaikka työni onkin av-mittapuun luusereiden paskahommaa. Kotiäitinä olin homssuinen kiukuttelija.

Hyvä, että sulla on noin.

Mutta olet siis sitä mieltä, että jos joku (kuten minä) ei ole samaa mieltä omalta kohdaltaan tuon tutkimuksen tuloksista - eli kokee olevansa onneton tehdessään töitä kodin ulkopuolella - niin hänen pitäisi olla hiljaa tai toisessa ketjussa?

Ei-opettajathan ne tässä alkoivat märistä, ettei ope voi olla onneton ja pettynyt työhönsä. Siitä keskustelu paisui. Se on hyvä, kun muut kokee oikeudekseen määritellä toisten tuntemukset ja millasia ne saa olla.

11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan Liisa Keltikangas-Järvinen täyttää av:n kriteerit luotettaville tutkimuksille, hänen joka sanansa on totta.

Kyllä vaan työn tekeminen on perseestä, siitä ei voi seurata kenellekään mitään hyvää, varsinkin jos työtä tekee äiti. Kaikki äidit kotiin, se tulee yhteiskunnallekin halvimmaksi, sekin on monta kertaa av:lla tieteellisesti todistettu laskemalla.

tosiasioita kuin sen, että on minä minä ja minä, ja minä tykkään ja minä haluan, ja minä. Lapset kyllä ovat loistavassa hoidossa päiväkodissa 9 h päivässä, eivätkä kärsi. Ja tärkeintä heille on, että se äiti, joka heidät laittaa päiväkotipäivän jälkeen nukkumaan ja aamulla vie päiväkotiin - ellei ole miehen vuoro - on maksimaalisen onnellinen, kun ei tarvitse suorittaa äitiyttä kuin tunti päivässä. Pirteä äiti on lapselle se paras lahja, ja kyllä siellä päiväkodissa muutenkin hoidetaan niin paljon paremmin kuin minä hoitaisin.

Joskus vain toivoisi, että ihmiset ymmärtäisivät ja osaisivat ajatella myös lapsen tarpeita ja näkökulmaa ennen kuin alkavat pykäämään lapsia, koska niin on tapana tehdä ja sukukin niitä odottaa.

Ihme juttu, että työssäkäyvät äidit eivät pysty keskustelemaan asiasta muuten kuin koittamalla mitätöidä vastakkaisen näkemyksen esittäjän henkilökohtaisella tasolla tai muulla lapsellisella asian ohi höpöttämisellä. Tai no ei se niin kumma ole, kun ajattelee miten suuri juttu on että toinen olisi parempi äiti kuin itse on.

Vierailija
4/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin just nyt olisin mieluummin kotona tekemässä joulupuuhia

t. sihteeri

Vierailija
5/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitää saada toteuttaa itseään myös aikuisten maailmassa.

Vierailija
6/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit huomannut, että osa oli kotiäitejä siksi, että mies oli lähtenyt lätkimään eli onnellisuus ei välttämättä johtunutkaan työstä vaan yleisistä elämänolosuhteista, lasten terveydestä, tukiverkosta jne.

Siinä tutkimuksessa ei oikeasti saatu selville, että työssäkäyvät äidit olisivat onnellisempia kuin kotiäidit vaan ainoastaan se, että tässä tutkimuksessa työssäkäyvillä äideillä oli parempi terveydenhuolto kuin kotiäideillä! Siellä kun ei ole neuvolapalveluja kuten Suomessa.

Vierailija
7/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että koulutustausta ja muu sosioekonominen asema oli sama. Noilla on jo itsessään vaikutusta terveydentilaan. Koulutetut ovat (ryhmänä) terveempiä ja kun koulutetuissa on suhteessa vähemmän kotiäitejä, tämä yksin voi selittää asian.

Vierailija
8/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minun kohdallani.

Teen kokoaikatyötä, mutta toivoisin voivani tehdä osa-aikatyötä jotta voisin viettää enemmän aikaa lasteni kanssa.

Kotiäitiydestäkin minulla on kokemusta.

Tykkäsin siitäkin, mutta työelämään palaaminen silti piristi ihmeen paljon.

Vierailija
9/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit huomannut, että osa oli kotiäitejä siksi, että mies oli lähtenyt lätkimään eli onnellisuus ei välttämättä johtunutkaan työstä vaan yleisistä elämänolosuhteista, lasten terveydestä, tukiverkosta jne.

Siinä tutkimuksessa ei oikeasti saatu selville, että työssäkäyvät äidit olisivat onnellisempia kuin kotiäidit vaan ainoastaan se, että tässä tutkimuksessa työssäkäyvillä äideillä oli parempi terveydenhuolto kuin kotiäideillä! Siellä kun ei ole neuvolapalveluja kuten Suomessa.

Miten Jenkeissä (vai mistä tämä nyt oli) voi olla kotiäiti jos mies on lähtenyt lätkimään?

Kyllä mä ihan av:ta lukemalla väittäisin että katkerat paheksujat (=onnettomat) löytyvät kotiäideistä.

Vierailija
10/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan Liisa Keltikangas-Järvinen täyttää av:n kriteerit luotettaville tutkimuksille, hänen joka sanansa on totta.

Kyllä vaan työn tekeminen on perseestä, siitä ei voi seurata kenellekään mitään hyvää, varsinkin jos työtä tekee äiti. Kaikki äidit kotiin, se tulee yhteiskunnallekin halvimmaksi, sekin on monta kertaa av:lla tieteellisesti todistettu laskemalla.

Vierailija
11/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit huomannut, että osa oli kotiäitejä siksi, että mies oli lähtenyt lätkimään eli onnellisuus ei välttämättä johtunutkaan työstä vaan yleisistä elämänolosuhteista, lasten terveydestä, tukiverkosta jne. Siinä tutkimuksessa ei oikeasti saatu selville, että työssäkäyvät äidit olisivat onnellisempia kuin kotiäidit vaan ainoastaan se, että tässä tutkimuksessa työssäkäyvillä äideillä oli parempi terveydenhuolto kuin kotiäideillä! Siellä kun ei ole neuvolapalveluja kuten Suomessa.

Miten Jenkeissä (vai mistä tämä nyt oli) voi olla kotiäiti jos mies on lähtenyt lätkimään? Kyllä mä ihan av:ta lukemalla väittäisin että katkerat paheksujat (=onnettomat) löytyvät kotiäideistä.

Lue se tutkimus sieltä lehdestä (googlaa), saat selville, että tutkimustulos ei oikeastaan ole tuo uutisoitu.

Vierailija
12/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan Liisa Keltikangas-Järvinen täyttää av:n kriteerit luotettaville tutkimuksille, hänen joka sanansa on totta. Kyllä vaan työn tekeminen on perseestä, siitä ei voi seurata kenellekään mitään hyvää, varsinkin jos työtä tekee äiti. Kaikki äidit kotiin, se tulee yhteiskunnallekin halvimmaksi, sekin on monta kertaa av:lla tieteellisesti todistettu laskemalla.

eli tuon tutkimuksen perusteella ei voi sanoa muuta kuin sen, että USA:ssa työssäkäyvillä naisilla on parempi terveydenhuolto kuin kotiäideillä.

Vierailija
13/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole. Olen opettaja ja niin naatti koulupäivän jälkeen, etten millään enää lisäksi jaksaisi omia lapsia.

Tuntuu, että aika ei riitä mihinkään. Olen koko ajan kireä ja ärtynyt, kun koulussa on niin levotonta.

Ehkä, jos olisi työ, jonne pääsisi vaihteeksi kotoa lepäämään, niin olisin onnellinen työssäkäyvä äiti.

Nyt töissä käynti vain vituttaa. Aamut ovat raskaita. Ei ole minkäänlaista työmotivaatiota. EVVK. Olen yrittänyt etsiä muun alan töitä, koska ei tämä ole hyvä oppilaillenikaan. Saati omille lapsille.

Voin rehellisesti sanoa, että olen masentunut sen jälkeen, kun piti palata töihin.

Vierailija
14/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitejä joka sosiaalisesta luokasta.

Terveisiä vitoselle.

Vierailija
15/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitejä joka sosiaalisesta luokasta. Terveisiä vitoselle.

ei ollut suunnilleen samaa määrää eri yhteiskuntaluokista. Ja kyllä siellä aika selkeästi näkyi, että alimmassa sosiaaliluokassa osa-aikainen työssäkäynti ei onnea lisännyt. Eli se oli pakko, ei valinta.

Vierailija
16/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut suunnilleen samaa määrää eri yhteiskuntaluokista. Ja kyllä siellä aika selkeästi näkyi, että alimmassa sosiaaliluokassa osa-aikainen työssäkäynti ei onnea lisännyt. Eli se oli pakko, ei valinta.

alimmassa sosiaaliluokassahan tehdään kahta-kolmea työtä yhtä aikaa, aamuvuoron perään iltavuoroa siis, ei siellä ole osa-aikaisia tai kotiäitejä.

Vierailija
17/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alimmassa sosiaaliluokassahan tehdään kahta-kolmea työtä yhtä aikaa, aamuvuoron perään iltavuoroa siis, ei siellä ole osa-aikaisia tai kotiäitejä.

Kyllä siellä on osa-aikaista väkeä alimmissa sosiaaliluokissa ilman toista ja kolmatta osa-aikaista.

Vierailija
18/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on tavallista pitää muutamasta viikosta kahteen kuukauteen äitiyslomaa ja palata töihin, jos työpaikka on. Ne, jotka valitsevat kotiin jäämisen, jäävät kotiin paljon pysyvämmin kuin suomalaisnaiset, jotka ovat vain vuoden pari hoitovapaalla.

Jos taas ei ole töitä mihin palata, Yhdysvallat on karu paikka elää lasten kanssa. Ei yhtään ihme, että silloin ei kauhean onnelliselta tunnukaan.

Vierailija
19/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neljä kuukautta lomaa!

Vierailija
20/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, sinullahan on lyhyet työpäivätja neljä kuukautta lomaa!

Jos joka päivä vituttaa mennä katsomaan niitä muiden rellestäviä, huorittelevia kakaroita.

Eikä ne työpäivät niin lyhyitä ole. Klo 8 alkaa, tunteja vähintään klo 14 tai 15 asti, sitten soittelet niiden pikku kusipäiden vanhempien jättämiin soittopyyntöihin, valmistelet tunteja, jne.

Koitapa itse elää vaan lomasta lomaan, kun työ ei anna sulle mitään.

Vihaan opettajan työtä. Inhoan niitä kakaroita. Enkä tiedä, mitä muuta voisi tehdä.

11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän