Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS 19.12.2011: Työ saa äidin voimaan hyvin

Vierailija
19.12.2011 |

Työssäkäyvät äidit ovat onnellisimpia kuin kotiäidit, kertoo yhdysvaltalaistutkimus.

Työelämässä mukana olevilla alle kouluikäisten lästen äideillä on myös vähemmän masennusoireita ja parempi yleinen terveys kuin kotona olevilla äideillä.

Pohjois-Carolinan Greensboron yliopiston tutkimus perustui yli 1300:n yhdysvaltalaisäidin haastatteluun. Heillä on erilaiset koulutus- ja työtaustat. Haastattelut aloitettiin lapsen synnyttyä ja niitä täydennettiin kymmenen vuoden ajan.

Osa-aikaisessa ja kokopäivätyössä olevien äitien terveydessä ei ollut suuria eroja. Sen sijaan ajankäyttö vaihteli: osa-aikaiset viettivät vähän enemmän aikaa lastensa kanssa kuin kokopäivätyötä tekevät.

Asiasta kertoi American Phychological association.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on todellakin lyhyet päivät ja neljä kuukautta lomaa.

Miksei teillä ole wilmaa tai muuta yhteydenpitovälinettä.

Vierailija
22/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajien työpäivät ei yleensä ole lyhyitä. Luokassa vietetty aika on vain jäävuoren huippu kaikesta siitä, mitä pitää tehdä. Sen lisäksi eri kouluissa ja kouluasteilla työnkuva vaihtelee kovastikin.

Esim. minä opettajana olen tehnyt tämän syksyn ajan 45-50-tuntista työviikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on todellakin lyhyet päivät ja neljä kuukautta lomaa.

Miksei teillä ole wilmaa tai muuta yhteydenpitovälinettä.

Menee senkin viesteihin vastaamiseen aikaa. Ja jos ei heti vastaa, tulee niiden kakaroiden vanhemmilta naputusta. Ihan kuin se heidän pentu olisi ainoa maailmassa!

Eikä kaikkia asioita voi hoitaa wilmassa. Ja jotkut vanhemmat soittelee silti jostain kallevillen varastetusta lyijykynästä, kyllä se nyt varmaan on koulukiusausta. Huoh.

Vierailija
24/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄtä tyypillistä opettajien höpinää. Tai sitten olet vaan tumpelo tai aloittelija ammatissasi.

Mutta hei! Eihän se haittaa jos vaikka joskus tekisitkin noin pitkiä työviikkoja. LOMAA ON SEURAAVASTI:

- kesällä 2.5 kk

- jouluna 2 viikkoa

- hiihtoloma 1 vk

- syysloma 1 vk

- lisäksi kaikki juhlapyhät ja niihin yhteyteen lisät

Eli kyllä sinun työaikasi kokonaisuutena jää todella alhaiseksi vuodessa keskimäärin, vaikka joskus raataisitkin.

Ja minä joka huomautan hyvästä tilanteestasi, olen IT alan esimies, työtunnit 37.5 h/viikko mutta ylitöitä joka päivä, lomia 5 vkoa/vuosi + juhlapyhät ilman lisäpäiviä.

Vierailija
25/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurihan tuo selitti, että päivä on 8 - 14/15 ja päälle yhteydenpitoa ja valmistelua.

Eli on helvetin lyhyet päivät, kun ottaa sen lisäksi huomioon, että lomaillaan kolmannes vuodesta.

45 - 50 tunnin työviikko on täysin tavallinen työviikko.

Vierailija
26/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrottiin vain loppupäätelmä: eli töissäkäyvät äidit ovat terveempiä. Ainakaan tässä lyhyessä tiivistelmässä ei sen kummemmin pohdittu niitä taustoja eli onko pitkään kotiäitinä olevilla jo ennen äitiyttä huonompi terveys (ja myös esim. koulutustausta, erilainen päihteidenkäyttö ym.) joka valikoi ihmiset töihin pystyviin ja niihin, jotka eivät töihin pysty.

Vierailija
27/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä pitäisi sitä aloittelijuutena. Ja tosiaan, mulla on tällä hetkellä opetustunteja 36 joka viikko. Valmisteluihin ja tarkistuksiin voi karkeasti laskea esim. puoli tuntia per pidetty oppitunti. Lisäksi ajoittain on iltatunteja, koska opetan toisella asteella. Niitä on tosin vain 4-6 tuntia ja tosiaan pari viikkoa ja sitten ei enää. Sitten minulla on työtehtävä, joka edellyttää töissä olemista noin kuutena lauantaina vuodessa. Välillä ko. lauantai on lomalla.

Joululoma on meillä vain reilun viikon, koska tosiaan olen toisen asteen koulutuksessa ja meillä lomat ei mene ihan niin kuin kunnallisella puolella (ja oli jo syysloma).

Lähden töihin aamulla klo 7.20, haen lapset päiväkodista 16.50 ja jatkan töitä lasten mentyä nukkumaan noin 20.30-22.00. Viikonlopuista yleensä vähintäänkin toinen päivä menee osittain seuraavaan viikkoon valmistautuessa. Jos sattuu olemaan jaksonvaihde, jossa tarkistan kokeita ja suunnittelen alkavaa, töitä on vielä enemmän.

Suunnilleen ainoa aika, jolloin koskaan ehdin olla kotona ja nähdä perhettäni, on silloin, kun mulla on loma. Jos sitä pitkää kesälomaa ei olisi (sekin on kyllä vähän lyhyempi kuin kunnallisella), en olisi tässä työssä enää.

Mutta hei, tule tutustumaan. Sovitaan yksityisviestein, milloin haluat tulla pariksi viikoksi tekemään mun töitä. Mun opiskelijat voisivat hyötyä sun ammattitaidosta ja sinä voisit oppia jotain elämästä.

t. 23

TÄtä tyypillistä opettajien höpinää. Tai sitten olet vaan tumpelo tai aloittelija ammatissasi.

Mutta hei! Eihän se haittaa jos vaikka joskus tekisitkin noin pitkiä työviikkoja. LOMAA ON SEURAAVASTI:

- kesällä 2.5 kk

- jouluna 2 viikkoa

- hiihtoloma 1 vk

- syysloma 1 vk

- lisäksi kaikki juhlapyhät ja niihin yhteyteen lisät

Eli kyllä sinun työaikasi kokonaisuutena jää todella alhaiseksi vuodessa keskimäärin, vaikka joskus raataisitkin.

Ja minä joka huomautan hyvästä tilanteestasi, olen IT alan esimies, työtunnit 37.5 h/viikko mutta ylitöitä joka päivä, lomia 5 vkoa/vuosi + juhlapyhät ilman lisäpäiviä.

Vierailija
28/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä pitäisi sitä aloittelijuutena. Ja tosiaan, mulla on tällä hetkellä opetustunteja 36 joka viikko. Valmisteluihin ja tarkistuksiin voi karkeasti laskea esim. puoli tuntia per pidetty oppitunti. Lisäksi ajoittain on iltatunteja, koska opetan toisella asteella. Niitä on tosin vain 4-6 tuntia ja tosiaan pari viikkoa ja sitten ei enää. Sitten minulla on työtehtävä, joka edellyttää töissä olemista noin kuutena lauantaina vuodessa. Välillä ko. lauantai on lomalla. Joululoma on meillä vain reilun viikon, koska tosiaan olen toisen asteen koulutuksessa ja meillä lomat ei mene ihan niin kuin kunnallisella puolella (ja oli jo syysloma). Lähden töihin aamulla klo 7.20, haen lapset päiväkodista 16.50 ja jatkan töitä lasten mentyä nukkumaan noin 20.30-22.00. Viikonlopuista yleensä vähintäänkin toinen päivä menee osittain seuraavaan viikkoon valmistautuessa. Jos sattuu olemaan jaksonvaihde, jossa tarkistan kokeita ja suunnittelen alkavaa, töitä on vielä enemmän. Suunnilleen ainoa aika, jolloin koskaan ehdin olla kotona ja nähdä perhettäni, on silloin, kun mulla on loma. Jos sitä pitkää kesälomaa ei olisi (sekin on kyllä vähän lyhyempi kuin kunnallisella), en olisi tässä työssä enää. Mutta hei, tule tutustumaan. Sovitaan yksityisviestein, milloin haluat tulla pariksi viikoksi tekemään mun töitä. Mun opiskelijat voisivat hyötyä sun ammattitaidosta ja sinä voisit oppia jotain elämästä. t. 23

TÄtä tyypillistä opettajien höpinää. Tai sitten olet vaan tumpelo tai aloittelija ammatissasi. Mutta hei! Eihän se haittaa jos vaikka joskus tekisitkin noin pitkiä työviikkoja. LOMAA ON SEURAAVASTI: - kesällä 2.5 kk - jouluna 2 viikkoa - hiihtoloma 1 vk - syysloma 1 vk - lisäksi kaikki juhlapyhät ja niihin yhteyteen lisät Eli kyllä sinun työaikasi kokonaisuutena jää todella alhaiseksi vuodessa keskimäärin, vaikka joskus raataisitkin. Ja minä joka huomautan hyvästä tilanteestasi, olen IT alan esimies, työtunnit 37.5 h/viikko mutta ylitöitä joka päivä, lomia 5 vkoa/vuosi + juhlapyhät ilman lisäpäiviä.

opettajan työstä takaisin teollisuuden palvelukseen kun en jaksanut pitkiä työpäiviä (35 opetustuntia viikossa).

Töissä olin aikuiskoulutuksen puolella, missä ei ole edes niitä pitkiä lomia.

Jos lomat olisivat olleet samanlaiset kuin perusopetuksessa niin sitä olisi saattanut jaksaakin, ehkä.

Vierailija
29/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pitäisin. Mutta en pidä suurimmasta osasta oppilaita.

Ongelma ei ole päivien pituus eikä tilannetta helpota lomien kesto. Joka arkipäivä vituttaa, koska en saa rauhassa tehdä sitä, mihin minut on koulutettu - eli opettaa - vaan päivä menee huonosti kasvatettujen kakaroiden kurissa pitämiseen.

Joukossa kaikenmaailman erikoisdiagnosoituja käytöshäiriöisiä ja sitten mamulapsia, joista osa todella kilttejä ja ahkeria, mutta joista osalla jotain kansallisuuteen liittyviä kostojuttuja muiden oppilaiden kanssa.

Joka päivä kiroilua, huorittelua, tappeluita. Käytöshäiriöitä, metelöintiä, suoranaista ilkeilyä.

Ei mua kiinnosta, onko joku menetetty tapaus tehnyt läksynsä vai ei, jos vanhempiakaan ei kiinnosta.

Mä en vaan jaksa tätä työtä! Olisin onnellisempi kotona. Tai jossain toisessa työssä.

11

Vierailija
30/30 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se ei oikeasti ole sama, jos on 37,5 tuntia viikossa toimistossa töissä tai jos on 37,5 tuntia opettajana luokassa.

Olen tehnyt molempia. 37,5 tuntia toimistoympäristössä oli kevyttä ja kivaa. Työt loppuivat, kun lähdin kotiin! Opettajana olen opettanut enimmillään 32 tuntia viikossa + kaikki valmistelut ym. ja se oli aivan hirveä työmäärä. Työ ei lopu ikinä, ei illalla eikä viikonloppuna.

Oma juttunsa on tuo oppilaiden rasittavuus, josta nro 11 kirjoittaa. Opettajan työ on nykypäivänä tosi, tosi raskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän