Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arhg, päiväkodin tädit valittavat että lastemme ulkovaatteet ovat liian hienoja!

Vierailija
18.12.2011 |

Olemme hankkineet lapsille säänkestävät kunnolliset ulkoilukamppeet, ja nyt tuleekin päiväkodista valitusta. On kuulemma "surku kurata noin nätti puku" ja "aina joudutaan varoittamaan ettei noin kauniit kengät ihan kastuisi".

Olen yrittänyt sanoa, että ihan touhuamista varten ne vaatteet ovat olemassa, EIKÄ HAITTAA VAIKKA KURAANTUU, PESUKONE PESEE! Mutta jostain syystä tämä ei mene jakeluun. Todella usein päivän päätteeksi valitellaan ja pyydellään anteeksi, että lasten vaatteissa on kuratahra.

En ymmärrä, miksi päiväkotiin pitäisi väkisin laittaa päälle jotain huonoa ja rumaa. Eikö tärkeintä olekaan, että vaate lämmittää, kestää ja pitää kuivana?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita lapsilla on päällä päiväkodissani. Ja olen kiitollinen vanhemmille, joiden lapset ovat sellaisissa vaatteissa, joiden päälle ei näillä ällösäilläkään tarvitse kurakamppeita kiskoa.

Mutta toki myös kiskon kurakamppeita niiden päälle joiden tarvitsee.

Sopimuskysymyksiä, jos ei joku tarvitse kuravaatteita, vanhemmat ilmoittavat sen, ja sitten niin toimitaan. Jos joku henkilökunnasta muuta väittää, rikkoo hän asiakkaan ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUTTA (huudan:D)

Vierailija
22/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan järkkyä, että vanhemmat (lue:äidit) valittaa päiväkodin henkilöstölle, jos lapsen haalarit likaantuu tai rikkoontuu tarhassa. Eli kun se äidin lapsonen leikkii pihalla ja itse rikkoo haalarinsa liukumalla vaikka polvillaan pitkin asfalttia niin se on tätien vika?

Ihan järkkyä.

Sellaiset vaatteet tarhaan, jotka kestää elämää. Mutta pakko sanoa, että olen tässä viime viikkojen aikana ihmetellyt kun lapsille ei laiteta kuravaatteita. Meidän lapsilla ei ole teccejä ja täccejä vaan ihan tavalliset toppavehkeet eikä ne kestä tätä vesisadekeliä.

Mut en tiiä, kehtaanko sanoa hoitajille et voisitteko laittaa kuravaatteet -kun en todella, todella halua leimaantua siihen valittaja-äitien kerhoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoidossa vain viitsittäisiin pukea kuravaatteet vesikelillä, niin monelta valitukselta säästyttäisiin. Sitä varten ne kuravaatteet on sinne hoitoon viety, että niitä voisi käyttää.

Asiasta on toki sanottu ystävällisesti ja monta kertaa..

Vierailija
24/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan järkkyä, että vanhemmat (lue:äidit) valittaa päiväkodin henkilöstölle, jos lapsen haalarit likaantuu tai rikkoontuu tarhassa. Eli kun se äidin lapsonen leikkii pihalla ja itse rikkoo haalarinsa liukumalla vaikka polvillaan pitkin asfalttia niin se on tätien vika?

Ihan järkkyä.

Sellaiset vaatteet tarhaan, jotka kestää elämää. Mutta pakko sanoa, että olen tässä viime viikkojen aikana ihmetellyt kun lapsille ei laiteta kuravaatteita. Meidän lapsilla ei ole teccejä ja täccejä vaan ihan tavalliset toppavehkeet eikä ne kestä tätä vesisadekeliä.

Mut en tiiä, kehtaanko sanoa hoitajille et voisitteko laittaa kuravaatteet -kun en todella, todella halua leimaantua siihen valittaja-äitien kerhoon.

saa niihin tavan toppiksiinkin jos ovat mikrokangasta. Meillä tehtiin niin kuoritakeille ja housuille että suihkutettiin niihin sitä suihketta niihin ja nyt hylkivät vettä. Toki eivät ole goretexin tai vastaavaan verrattavissa, mutta hyvin toimii.

Itseäni kyllä aina jaksaa huvittaa, esim leikkipuistoissa ne äidit jotka valittavat lapsilleen heidän vaatteista "katso nyt kuinka rapainen olet" ja nimenomaan sellaisella motkottavalla äänellä, kyllä te tiedätte.

Lapset leikkivät, vaatteet likaantuvat, mutta ei se nyt ole maailmanloppu jos lapsen vaatteet ovat likaiset..

No kaikesta ihmiset niitä paineita ottavatkin.

Vierailija
25/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi erittäin leikkivää lasta, jotkä haluavat pihalle säällä kun säällä ja hyvä niin, mutta vaikka meilläkin käytetään vedenpitäviä vaatteita ja kuravaatteitakin niin haluaisin opettaa lapsille että leikkiä voi vähän siistimminkin. Että oppisivat katsomaan mihin jalkansa, polvensa ja takapuolensa pistäisivät. Oppisivat ottamaan takapuolen alle vaikka laudanpätkän tai astumaan kiville savivellin sijaan. Tuntuu, ettei nykylapsen tarvitse ajatella mitään, kaikkea saa tehdä esim. kuran ruiskimisesta ympäriinsa (näin kävi juuri kun hain lapsia ja sain ne kurat päälleni) tai tavaroiden siivoamisesta leikin loppuessa (niin moni lähtee tarhasta siivoamatta jälkensä ja usein omani vie sitten kavereidenkin lelut laatikkoon).

Vierailija
26/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut päiväkodilla, että lapset saavat leikkiä rauhassa, meillä on pesukone. Mutta olen myös huomautellut kuravaatteiden käytöstä, kun olen hakenut märkiä ja palelevia lapsia kotiin. Kurahousut on jalassa aina kun tarpeellista, mutta lapset voivat olla täydessä sateessa ilman sadetakkia tai vesilätäköissä ilman kumppareita. Kiva sitten viedä läpimärässä haalarissa lasta (vaunuissa, noin 30min matka) kotiin kun ei olla laitettu naulakosta sadetakkia päälle. Murh...

Vierailija
27/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen esteettinen ihminen ja pukeudun itse aina kauniisti ja sama pätee lapsiinkin. Sanoin silloin päiväkodin tädeille että meillä on pesukone joka pesee ne vaatteet, likaantuminen ei haittaa. En todellakaan ruvennut ostamaan rumia kuteita sen takia ettei päiväkodin tädit kestäneet nättejä vaatteita lapsilla.

Vierailija
28/46 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tätä miettinyt, että minkä vaatteiden päälle ei tarvita ollenkaan kurahousuja. Joskus päiväkodissa olen nähnyt joillain lapsilla tavalliset siistit ulkovaatteet vaikka on vesikeli... Jos jotain merkkejä/malleja/ominaisuuksia olisi niin olisi kiva tietää...

Vierailija
29/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tätä miettinyt, että minkä vaatteiden päälle ei tarvita ollenkaan kurahousuja. Joskus päiväkodissa olen nähnyt joillain lapsilla tavalliset siistit ulkovaatteet vaikka on vesikeli... Jos jotain merkkejä/malleja/ominaisuuksia olisi niin olisi kiva tietää...

Kaikki haalarit tai housu+takkiyhdistelmät, jotka maksaa yli 100 e ja näyttävä tulkoiluun soveltuvilta, ovat just niit äpukuja jotka pitää niin hyvin vett että kurahousut jää kakkoseks.

Vierailija
30/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi erittäin leikkivää lasta, jotkä haluavat pihalle säällä kun säällä ja hyvä niin, mutta vaikka meilläkin käytetään vedenpitäviä vaatteita ja kuravaatteitakin niin haluaisin opettaa lapsille että leikkiä voi vähän siistimminkin. Että oppisivat katsomaan mihin jalkansa, polvensa ja takapuolensa pistäisivät. Oppisivat ottamaan takapuolen alle vaikka laudanpätkän tai astumaan kiville savivellin sijaan. Tuntuu, ettei nykylapsen tarvitse ajatella mitään, kaikkea saa tehdä esim. kuran ruiskimisesta ympäriinsa (näin kävi juuri kun hain lapsia ja sain ne kurat päälleni) tai tavaroiden siivoamisesta leikin loppuessa (niin moni lähtee tarhasta siivoamatta jälkensä ja usein omani vie sitten kavereidenkin lelut laatikkoon).

mielestäni pitää olla lapsi eikä hänen tarvitse ulkoleikeissä miettiä istuinalustaa tai sitä mihin astuu. Muistatko itse lainkaan omaa lapsuuttasi, miten hauska oli hyppyiä lätäkössä niin, että vesi roiskuu? Tai kesällä paljain varpain astua saveen ja katsoa kun savi pursuaa varpaiden välistä?

Lelujen korjaamisesta ja muusta siisteydestä olen samaa mieltä kanssasi, niitä vaaditaan lapsilta aivan liian vähän. Leikkien jäljet pitää korjata (ellei sitten erikseen sovita, että samaa leikkiä saa jatkaa aamulla), myös kylässä ollessa. Vettä, kuraa jne ei saa roiskia ympäriinsä.

Mutta aika ankealta kuulostaa jos lapsen pitää ulkoleikeissä miettiä, mihin peppunsa tai jalkansa asettaa ja näin varoa likaantumista :(

Vierailija
31/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millainen ulkovaatetus on liian hieno?

Tykkään itsekin laittaa lapselle yhteensopivat pipot ja muut, ihan edellisen kauden alesta ostetuilla reimateceillä tms mennään ja kenkiä on valittavana useampi pari per kausi ja ne kengätkin sopii ainakin jonkun takin väreihin.... ihan perustoimintaa mun mielestä, ja käyttöä varten hankittuja ja silti tunnen joskus olevani outo... olenko?

Vierailija
32/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt kuopukseni aloittaessa päiväkodissa marraskuussa mainitsin erikseen omahoitajan kanssa käydyssä keskustelussa, että lapsen vaatteita ei tarvitse varoa - ne ovat kaikki käyttöä varten, kurahousuja ei ole pakko käyttää ulkoillessa (sellaiset kuitenkin naulakosta löytyy jos talon "politiikka" niitä vaatii) ja lopuksi esitin pyynnön, että tarvittessa kertovat jos jotkut vaatteet ovat hankalat esim. pukemisen kannalta. Minä haluan panostaa lasten vaatteisiin; minusta on tärkeää, että vaatteissa on mukava olla ja leikkiä niin sisällä kuin ulkona - kiva ulkonäkö on tietysti myös tärkeä tekijä. Käytännöllisyys/tekniset ominaisuudet ovat myös tärkeitä eli mahdollisimman helppoja vaatteita myös ulkoilun kannalta. Joten jos joku pahoittelee päivän aikana kertynyttä pyykkiä tai tahroja, niin kärsivällisesti toistan ettei vaatteita tarvitse varoa vaan niitä saa ihan reippaasti käyttää.

Kun olimme tutustumassa päiväkotiin ja leikkimässä pihalla, huomasin yhden pienen tytön jolla oli kauniit mutta ulkoleikkeihin sopimattomat vaatteet päällä. Kiipeilytelineessä kireä helmainen lyhyt takki koko ajan nousi ylös (ja alla ollut paita myöskin), joten alaselkä paljaana lapsi kiipeili... Päässä oli aivan ohut baskerimallinen neulehattu, joka ei suojannut lainkaan korvia tuulelta ja sateelta; käsissä oli ohuet (läpimärät) neulelapaset. Ja jaloissa kauniit nahkasaappaat. Suloiset vaatteet ja kaunis kokonaisuus mutta tytöstä näki, että hän paleli ja ensimmäinen sisälle lähtenyt hoitaja otti tytön mukaansa (kuten kuulemma joka päivä). Sääliksi kävi mutta mietin onko henkilökunta ymmärtänyt kertoa vanhemmille asiasta - eivät kaikki välttämättä tiedä millaiset vaatteet ovat ulkoiluun sopivat, ei varsinkaan sellaiset, jotka ovat tottuneet vaatettamaan lapset lähinnä ostosreissua tai rauhallisia sisäleikkejä varten.

Vierailija
33/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukea ja pitää. Niitä ei mielestäni kuulu pitää kuin oikeasti märällä säällä. Jos pihasta löytyy yksi kurainen kohta ja muuten kuivaa niin silloin annan lasten mieluumin liikkua vapaammin ja mukavammin ilman kumikerrosta.

Vierailija
34/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei nykylapsen tarvitse ajatella mitään, kaikkea saa tehdä esim. kuran ruiskimisesta ympäriinsa (näin kävi juuri kun hain lapsia ja sain ne kurat päälleni) tai tavaroiden siivoamisesta leikin loppuessa (niin moni lähtee tarhasta siivoamatta jälkensä ja usein omani vie sitten kavereidenkin lelut laatikkoon).

ja ei meidän vanhemmille tullut mieleenkään valittaa rapaisista vaatteista! Jos olisivat siitä mäkättäneet, niin olisivat saaneet pari äärimmäsen tylsistynyttä lasta. Me kiipeiltiin puissa, juostiin metsässä, painittiin mudassa, pelattiin milloin mitäkin nurmikentällä ja SAATIIN OLLA LAPSIA (kyllä huudan, mielelläni).

Kyllä ne lapset osaavat sitten varoa vaatteiden likaantumista kun alkavat ajatella enemmän ulkonäköään. Ihan ilman mäkättävää vanhempaakin.

Miksi LAPSEN tulisi ajatella vaatteitaan!? Hei haloo, ne on lapsia, leikkiminen, ja jopa se mudan viskominen (no en hyväksy minkään ei-heittelyyn tarkoitettavan heittelyä, mutta ei ne lapset sitä muista.) on sitä leikkimistä.

Tässä itseasiassa yksi tuttu siisteysintoilija valitti saaneensa rapaa päällensä, kun kävi hakemassa lapsia. Valitti ja valitti siitä varmaan tunnin. Totesin vain että nyt olisit varmaan tyytyväinen jos olisi talvi ja se rapa olisikin ollut lunta.

Jatkan vielä tuota ajattelemista. On eri asia opettaa sitä siisteyttä, meitä ainakin käskytettiin päiväkodin puolesta, hoitajat siis sanoivat hyvissä ajoin että NYT alkaa sitten lelujen siivoaminen. Eikö niin enää tehdä? (ainiin kun sitten tulisi joku joka valittaisi että ei heidän lapsiaan saa käskeä)

Kyllä itse ainakin opin olemaan ihan siististikin, vaikken ajatellutkaan niitä vaatteita jotka saattoivat olla kuorrutettu pihkalla, ruoholla, mudalla ja hiekalla leikkien jälkeen. Ne on vain vaatteita, ei käytöstapoja tai merkkejä siitä kuinka sivistynyt lapsesta tulee..

Vierailija
35/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei nykylapsen tarvitse ajatella mitään, kaikkea saa tehdä esim. kuran ruiskimisesta ympäriinsa (näin kävi juuri kun hain lapsia ja sain ne kurat päälleni) tai tavaroiden siivoamisesta leikin loppuessa (niin moni lähtee tarhasta siivoamatta jälkensä ja usein omani vie sitten kavereidenkin lelut laatikkoon).

Meidän päiväkodissa jokainen osallistuu pihalelujen keräämiseen ennen sisälle menoa tai kotiinlähtöä. Se on sääntö. Mä kyllä huomauttaisin päiväkodin työntekijöille tapakasvatuksen puutteesta, jos lapset saavat jättää tavarat pihalle huiskin haiskin tai roiskia kuraa toisten päälle.

Vierailija
36/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi aina kun uudet vaatteet on päällä tädit sanovat, että voi laittaa huonommat ja likaantuvat jos rymytään metsässä yms. Jokakerta sanon,että ei haittaa! Kaikki lapsen vaatteet ovat käytettäväksi eikä niitä tarvitse varoa.

Eivät sitten sen jälkeen enää asiasta huomauta :). Luuen ,että varmistivat vain ,että ei tule sitten sanomista jos on vaatteet likaantuneet.

Vierailija
37/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puen lapsille mieluummin ne kunnolliset vaatteet; käytännölliset ja ulkoiluun sopivat eikä ollenkaan haittaa vaikka oisivat nätitkin! :) Kurikset voin laittaa, mutta jos puku tarpeeksi hyvä ja pitää vettä, jätän mielellään kurikset eteisen naulakkoon (ja saa ne kotiinkin jättää.. ;)

Näin puen omatkin lapset, vedenpitävää ja lämmintä ja kuitenkin sievää ja värit sointuu keskenään.

Vierailija
38/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini voisin kuitenkin kuvitella tekevän semmoista jos olisi pk:ssa töissä. Hänen mielestään lapsilla pitää olla ulkoleikkejä varten 'rökövaatteet'. Tärkeää niissä rökövaatteissa on, että mikään ei sovi yhteen minkään kanssa ja että ovat jotenkin huonolaatuisia.

Muutaman kerran on halunnut ostaa rukkasia lapsilleni. Olen tietenkin kertonut minkä väriset sopivat lasten talvivaatteisiin, ja äitini on tietysti valinnut jonkun aivan epäsopivan värin vaikka sopivia värejä olisi ollut vieressä. Perusteli värivalintaansa "nehän tulee rökökäyttöön". Hänen mielestään on jostakin syystä paha juttu laittaa ulkoleikkeihin toisiinsa sopivat vaatteet.

Jos joskus hoitaa lapsia, niin kieltää heiltä mm. liukumäen laskemisen. ..ettei ulkohousut likaannu :/

Olen ajatellut tämän olevan vain äitini ominaisuus. En olisi uskonut että päiväkodissa olisi tuommoista asennetta. Siellä kuitenkin näkevät monenlaisia vaatteita ja heidän pitäisi tietää mitkä ovat hyviä mihinkin olosuhteisiin.

Vierailija
39/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten joku jo sanoikin, että monet vanhemmat eivät ole tahroista mielissään. Siksi laitamme osalle lapsista kuravaatteet ylle, vaikkei välttämättä tarvitsisikaan. Ei ole mukavaa, jos vanhempi saa likaisesta haalarista kiukkukohtauksen lasta hakiessaan. Sulla on kyllä hyvä asenne itsellä ulkovaatteiden suhteen. Mä olen myös sitä mieltä, että käyttöä varten ne on. Joillain voi tietty olla se, että jos perheessä on useampia lapsia, niin halutaan pitää vaatteet hyvinä sisaruksille ja jonkin verranhan peseminenkin kuluttaa varsinkin haalareita.

Vierailija
40/46 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi pystyä ymmärtämään erilaisia tilanteita.

Kaikki eivät omista pesukonetta, vaan käyttävät taloyhtiön pesutupaa ja voi olla että illaksi on suunniteltu muuta tekemistä ja pesutupa-aikoja ei välttämättä ole tarjolla.

Itsellä vähän sama tilanne kuin ap:llä, mutta hoitajat valistivat minua, että nykyään ei hoitajat saa enää sanoa lapsen vaatetuksesta, vanhemmat tietävät parhaiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi