Käytiin miehen mummolla viemässä joulukukka
ja samalla siivosin keittiössä, tyjjensin jääkaapista vanhat ruuat pois jne.
Äsken anoppi soitti ja ihmetteli, miksi olin viskonut roskiin kaikki mummin ruuat. Tämä oli itku kurkussa soittanut anopille, että eilen tuodut ruuat on nyt kaikki roskissa. Sanoin heittäneeni pois vain ne, joissa oli päiväys mennyt vanhaksi, siellä oli jotain lokakuusta asti! Ei sellaisia säilytellä, vaikka anoppi ja äitinsä miten pihejä ovat.
Anoppi ilmoitti, että seuraavalla kerralla voisin pakastepurkin päiväyksen sijaan haistaa ja vaikka maistaa, mistä on kyse. Ruuat olivat kuulemma ihan tuoreita, vain kannessa väärä päivä. Ja nyt mies tuolla ilkkuu minulle, että anoppilan joulupöydässä jokainen jauhopussi ja makkara tuodaan näytille, että ymmärrän, mikä on syötävää.
Kommentit (41)
että todellako te vaan nakkelette toisten ruoat pois, ettekä vie tuoretta ruokaa tilalle? Ihan oikeasti?
Eipä olisi oman mummoni kohalla tullut mieleenkään toimia noin, aina VIETIIN mummolle ruokaa, ja sitten katsottiin oliko jotain mitä pitäisi nakata mäkeen...
samaa meininkiä, vaikka olisi jo homeessa pinnalta niin sen voisi vain ottaa lusikalla pois ja syödä hyvällä ruokahalulla
armotta heitän vanhat pois ja kuuntelen märinät ja nälkäänkuolemisvalitukset, tosin vien sitten uutta tilalle
Kerran laitoin margariinia leivälle. Se haisi aivan kaamealle ja havaitsin, että päiväys oli mennyt vanhaksi vuosi aiemmin. Sen jälkeen olen aina katsonut ruokien päiväykset. Jääkaapissa saattaa olla homeisia kasviksia, monta viikkoa vanhaa maitoa, muutaman kuukauden vanhaa kinkkua ja juustoa jne. Vietämme anoppilassa viikonloppua kerran puolessatoista kuukaudessa, joten asia on merkittävä. Anoppi ei ole dementoitunut, mutta on niin pihi ja oppinut siihen, ettei ruokaa saa heittää roskiin. Sitten valittaa vatsavaivoja...
vanhat ihmiset ei jaksa tajuta etta yksikin pilaantunut ruoka pilaannuttaa kaiken muunkin tosi nopeasti, homeitiot leviavat ilman valityksella. Kannattaisi pitaa oikein luento tuosta, meilla vanha naapuri aina ihmettelee miksi maito pilaantui niin nopeasti, ja jaakaappi olikin aina taynna kaikenlaistra pilaantunutta ruokaa. Tuossa pihiys kostautuu jos ei raaski heittaa edes pilaantunutta ruokaa. Onneksi ap:lla on ennekkoluuloton mioes jollekka kannattaa syottaa niita vahemman tuoreita ruokia kun kerran on samaa mielta kuin aitinsa.
ei edes katso, onko ruoka kunnollista vaan pelkän päiväyksen takia viskoo pois? Entäpä jos se anoppi oli edellisenä päivänä tuonut parin päivän ruuat, tyhjentänyt samalla kaiken vanhan pois ja sopinut mummon kanssa, että seuraavan kerran tuodaan sitten jouluruokaa. Ja lapsenlapsen puoliso menee jääkaapille, ryhtyy lappamaan ruokia roskiin pelkän päiväyksen perusteella tarkistamatta, onko siellä pakasterasiassa jotain vuodelta 2007 vai sittenkin tuoretta kanapastaa.
Minusta on kummallista, että kukaan menee toisen jääkaapille tekemään yhtään mitään ilman lupaa. Dementoituneet mummot ovat asia erikseen, mutta silloinkin tulee sopia, kuka siitä jääkaapista vastaa eikä olettaa, että kun mummo on 65v täyttänyt niin se on niin seniili, ettei sen puheista enää välitetä.
Siellä se on nälässä kärvistellyt ap:n mummo ellei sitten syö sitä joulukukkaa.
Meillä ihan samanlainen tilanne. Anoppi on niin pihi, ettei mitään voi heittää pois. Kävimme eilen syömässä heillä ja - yllätys yllätys - koko perhe on ripuloinut illan ja yön. Alkoi kaikilla samanaikaisesti, 2h lounaan jälkeen. Epäiltynä on punajuurisalaatti, jonka anoppi kehaisi tehneensä jo pari viikkoa sitten ja sitten kun sitä ei ollut syöty, oli pakastanut sen. Sitten taas otettu sulamaan hyvissä ajoin ja säilytetty pöydässä. Kermapohjainen kastike... ÖÖÖK! Enpä taida jouluaattona syödä siellä.
minäkin pakastan ruokia, ja jossain leipäpussissakin voi olla päiväys ties miltä ajalta. Ymmärrän kuitenkin, että tarkoitit hyvää, mutta kysy ensi kerralla ennen kuin toimit. Saisitko vietyä hyvitykseksi uusia ruokia?
toivottavasti menette vielä mummolle nyt sitten takaisin ja hommaatte sille ruokaa sinne kaappiin.
Aika ikävä joulu tulossa muuten mummolle..
Mokia sattuu ja niistä pitää oppia. Ainakin nyt puhelin kauniiseen käteen ja mummolle pahoittelupuhelua soittamaan.
ryhtyisi tyhjentämään jääkaappia vedoten päiväyksiin... Näköjään niin saa tehdä, jos on hyvä tarkoitus.
Ei sen pitäisi olla liian vaikeaa. Ihan varmuuden vuoksi. Voihan joskus olla, että joku toinen tosiaan tulee huusholliinne eikä voi mistään tietää, että vuoden 1998 mansikat on itseasiassa vuodelta 2011.
Minun äitini tekee tuota samaa.
Heittää täysin syömäkelpoisia ruokia roskiin kun kuvittelee niiden olevan pilaantuneita.
Meiltä on heittänyt jääkkaapista roskiin mm. leikkeleitä joiden viimeinen myyntipäivä on 'huomenna' ja pakasteesta jääkaappiin sulamaan nostettuja lihapakkauksia joiden viimeinen myyntipäivä on ollut 2-3 kk sitten.
Samaa teki omalle äidilleen kun tämä oli vielä elossa. Mummoni oli täysin kykenevä pitämään huolen ruoka-asioistaan ilman ulkopuolisen tekemiä kaappitarkastuksia. Ja niin olen minäkin. Kele.
Minua ärsyttää tuommoinen, että toisten ihmisten talouksiin menee päsmäröimään >:(
pyydät mummolta anteeksi ja viet evästä tilalle.
Ja vastaisuudessa kaikille yli-innokkaille mummon "passaajille": monet läheiset tekevät isovanhemmilleen/vanhemmilleen kotiruokaa pakasteeseen, saa sitten mummo/pappa ottaa pakastimesta ruokaa syödäkseen ettei tarvitse eineitä syödä jokapäivä. Silloin rasian kylkeen kirjoitetaan pakastuspäivä.
Ei sen pitäisi olla liian vaikeaa. Ihan varmuuden vuoksi. Voihan joskus olla, että joku toinen tosiaan tulee huusholliinne eikä voi mistään tietää, että vuoden 1998 mansikat on itseasiassa vuodelta 2011.
Minä lähden siitä ajatuksesta että kukaan ei tule huusholliini ruokia penkomaan.
Minulle riittää, että itse tiedän milloin mansikat ja lihat on pakastettu.
Meidän pakasteessa voi merkitä lokeroon päivämäärät (niissä on semmoiset pyöriteltävät osoittimet joiden avulla on kätevä merkitä lokeroiden sisällöt ja päivämäärät).
Typerää vaatia, että minun pitäisi vielä lisäksi merkkailla kaikki pakkaukset erikseen siltä varalta että joku(?!) tulee pakastintani tai jääkaappiani penkomaan.
Tai no t iedän kyllä, että pojan tyttöystävä syynää meillä jokaisen mahdollisen kaapin ja laatikon, mutta pyrin olemaan paikalla heidän tullessaan käymään ja vaikka voimakeinoin estän sen, että jääkaapissani nuuskitaan.
Hyväähän se ap vaan ajatteli. Ehkä ei ajatellut ihan loppuun saakka, mutta ajatuksena oli vilpitön halu auttaa vanhaa. Olisihan se mummo voinut sanoa, että anna olla niiden ruokien.
Hyväähän se ap vaan ajatteli. Ehkä ei ajatellut ihan loppuun saakka, mutta ajatuksena oli vilpitön halu auttaa vanhaa. Olisihan se mummo voinut sanoa, että anna olla niiden ruokien.
ja sillä aikaa ap tyhjensi jääkaapin. Ap vaikka lupasi mennä keittämään kahvit tms. ja samalla päätti, että tämä mummo ei ruokia tarvitse. Nälkääkun näkee niin perintökin tulee ripeämmin.
Tai no t iedän kyllä, että pojan tyttöystävä syynää meillä jokaisen mahdollisen kaapin ja laatikon, mutta pyrin olemaan paikalla heidän tullessaan käymään ja vaikka voimakeinoin estän sen, että jääkaapissani nuuskitaan.
ja joku muu ruokkii lapsiasi. Tai jotakin sellaista vastaavaa.
meillä on ikäeroa siis 2 v ja ollaan ihan alle 40v aikuisia kumpikin.
Mulla oli just takana ero, olin ihan maassa. Sisko laittoi mut kylpylään ja "siivosi" sillä aikaa.
Laittoi kaikki mm jauhot roskiin. Ok, jossain oli päiväys mennyt vähän aikaa sitten vanhaksi, mutta siis puhutaan max 2 kk ja se ei ole mikään aika jauhoissa.
LIsäksi oli joku kampanja, olin ostanut vehnäjauhoja ja tyhjentelin ne pusseihin ja pussit laitoin vaikka tyhjään kauraryylilaatikkoon. Sisko vaan katsoi vanhaa on ja heitti roskiin.
Siellä meni varmaan n 150 euron edestä ihan oikeesti hyviä raaka-aineita roskiin ja kun suutuin, suuttui siskoni, kun hän oli hyvää tarkoittanut.
Meillä homma meni niin että siskoni järkkäs mulle kyydin kylpylään, laittoi mut autoon ja jäi lapsien kanssa kotiin. Siivosi ja kun lähdin seuraavana päivänä kylpylästä sain laskun maksaa listahintaisen yöpymisen ja hoidot, en siis edes tajunnut että yö ei olisi ollut lahja ja kun James oli parkkipaikalla odottamassa, piti minun maksaa sekin. Lisäksi kotona odotti tyhjät kaapit.
Kallis lastenhoito kun rahaa paloi tonni. Siinä sitten poltettiin syksy kynttilöitä kun päätin säästää sähkölaskuissa.
Siskoni on siis miljönäärin kanssa naimisissa ja minä jätetty köyhäillinen.
Ja edelleen ei ymmärrä että teki jotain väärin. Kun hyvää tarkoitti.
ja joku muu ruokkii lapsiasi. Tai jotakin sellaista vastaavaa.
joka osaa maistaa ja haistaa, onko ruoka syötävää vai ei. Hanki sinäkin oma ETM niin havaitset, että ne kaupan päiväykset on viitteellisiä.
nuoren naisen tarmolla. Mitä tuota nyt haukkumaan. Hyvä että siivosi!!
Näkisittepä mun tyttären millä tarmolla siivoaa mulle käydessään ja minä olen vielä työelämässä mukana enkä kovinkaan sotkuinen! Kaikki lentää mikä viittaakin menneeseen aikaan mausteista lähtien. Sen jälkeen kaikki desinfioidaan keittiössä, sitten ihaillaan puhtoista keittiötä. Että silleen:)
Etkö sinä todellakaan edes kysynyt mummolta, että mitä nämä ovat?
Ja oletko niin päivämäärän orja, että täällä kyselet "piimä vanheni 18.12, voiko vielä käyttää leipomiseen"?
Anteeksi nyt, mutta se oli todella erittäin tyhmästi tehty, jos vain heitit pois mutta et
A) kysynyt mummolta, mitä näissä on ja milloin tuotu
B) et edes avannut pakastepurkkeja ja tarkistanut, mitä niissä on.
Etkö sinä tiedä, että pakastepurkkeihin laitetaan PAKASTUSpäivä?
Voi olla, että anoppi on PAKASTANUT ne lokakuussa. Jos on oli edellisenä päivänä vienyt ne mummon jääkaappiin sulamaan, niin ruuasta riippuen olisi voinut olla syötäväksi kelpaavaa vielä pitkään.