Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
4661/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älykkyystestit on laadittu niin, että kaksi prosenttia ihmisistä saa niistä alle 70 pistettä. Jos henkilö kuitenkin käy töissä ja on perheellinen, häntä ei hevin määritellä kehitysvammaiseksi. Käytännössä erittäin heikon tuloksen saaneista vain ani harva pärjää nyky-yhteiskunnassa, koska entisajan helppoja työtehtäviä ei ole enää juuri tarjolla.

Nykyään entistä useammalla arvioidaan olevan lievä tai määrittämätön kehitysvamma. Kehitysvammalääkärien puheenjohtaja Jarmo Körkkö ei silti usko, että diagnooseja olisi annettu liian kevyellä kädellä.

Kyllä kehitysvamman takia Kelan asiakkaiksi tulleet ovat todellisia tapauksia. Ongelma on paremminkin niin päin, ettei diagnoosia uskalleta tehdä."

Kehitysvammaisten määrä lisääntyy: https://suomenkuvalehti.fi/paajutut/suomessa-on-luultua-enemman-kehitys…

Diagnosoidaan siksi kun suomalaiset ovat liian sisäsiittoisia. Kannattaa vaan kuksia sukulaisten kanssa.

Vierailija
4662/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi valita millaiseksi syntyy. Olen saanut kärsiä paljon heikkolahjaisuudestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4663/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fiksut ihmiset hyväksyy heikkolahjaiset tähän maailmaan.

Vierailija
4664/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini testattu äo on 140, mutta uskoo litteään maahan.

Vierailija
4665/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Persujen kannattajien ydinjoukkoa.

Vierailija
4666/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kaverini. En oikeastaan tiedä onko hän varsinaisesti "heikkolahjainen", mutta hän on jotenkin... outo. Pärjäsi koulussa keskiverrosti, asuu avoliitossa ja pärjää ihan hyvin työssä ja elämässä muuten. Välillä vaan tuntuu että hänen logiikkansa on ihan eri planeetalta kuin muiden ihmisten. Hän on ikään kuin vähän vainoharhainen, sillä hän kuvittelee usein muiden ihmisten kuvittelevan hänestä jotain jonkin yhdentekevän kommentin tai eleen takia. Hän on irtisanoutunut ainakin kahdesta työpaikasta tämän takia. Hän on yltiösosiaalinen, mutta hienovarainen ei sitten yhtään, sanoo välillä liiankin suoraan omat ajatuksensa eikä ymmärrä, että muut saattavat loukkaantua. Ja hän itse loukkaantuu, jos hänelle puhuu hänen omalla tyylillään. Välillä kuvittelee liikoja itsestään ja sen takia joutuu kiusallisiin tilanteisiin. Hankki paimenkoiran kerrostalokaksioon, epäilen vahvasti ettei koira saa tarpeeksi liikuntaa. Lapsia hänellä ei onnek

Samaistun itse aika paljon tähän kuvaukseen. Luulin jopa hetken, että puhuit minusta, mutta paimenkoiraa ei mulla oo. Varmaan oon sitten vainoharhainenkin ;D

Syitähän voi olla monia ja en oo lääkäri, joten voi olla vaarallista sanoa, mutta mun mielestä tuo kuulostaa vähän autisminkirjolta. En toki tiedä koko tarinaa ja tämä on vain yksi kirjoitus koko ihmisestä.

Sanon nyt rehellisesti, että ei pidä noiden piirteiden perusteella olettaa, ettei toinen olisi hyvä vanhempi. Vaikka suoraan et niin sanonut, mutta itselleni ainakin sellainen viesti tuosta kommentista välittyi. Vanhemmuus ja lapset ovat hyvin arka aihe monelle. Eli aika ikävästi särähti mun korvaan tuo kommentti onneksi hänellä ei oo lapsia . Koska tunnen paljon sympatioita tuota henkilöä kohtaan kuvauksen perusteella. Haluan itse joskus lapsia.

Vierailija
4667/4732 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on useita kuvailuja ihmisistä, jotka eivät ole heikkolahjaisia. Myöskin monessa kertomuksessa esiintyy oireita jostain aivan muusta. Vähän vaikuttaa siltä, että moni kirjoittaja on vain mutuillut jonkun olevan heikkolahjainen sen perusteella, kun ei tykkää jonkun tavasta tehdä asioita tai toinen elää vähänkin erilaista elämää kuin itse. Tulee surullinen olo, miten ahdasmielisesti moni ajattelee tässäkin ketjussa.

Vierailija
4668/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaiset on hyviä omana itsenään.

Vierailija
4669/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat tässä ketjussa kuvatut eivät ole heikkolahjaisia. Ei joku yksittäinen ongelma tee ihmisestä heikkolahjaista.

Mutta kun matematiikka ei avaudu millään, englannin sanat ei jää päähän, oikeinkirjoitus on mysteeri, yhteiskunnan tapa toimia on käsittämätön, KELA-hakemuksen täyttö ylivoimaista, sopimusteksti hebreaa, silloin puhutaan heikkolahjaisesta. Kyseessä tyttäreni, ei ole kehitysvammainen.

Työssä? Miten voisi olla, kun ei edes osaa hakea töitä? Kotityöt? No jaa, jos normitaso olisi 100, niin pääsee ehkä tasoon 20. Rahankäyttö? Tarvitsee ulkopuolisen ohjauksen.

Huokaus. Mitä näille pitäisi tehdä?

Kuvailit mua! Ei musta mitään uraohjusta tullut, tienaan alle 4 tonnia kuussa, mutta pärjään sillä oikein hyvin, säästöön jää helposti tonni kuussa. 

Kelan hakemukset on edelleen ylivoimaisia, lukihäiriö vaikeuttaa

En silti keulisi alle 4 tonnin palkalla, tuo on ihan normaali liksa tukityöllistetyille kehitysvammaisille. Ihan kiva että on jotain puuhaa, mutta ei sustakaan ikinä tuottavaa kansalaista tule.

Vierailija
4670/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somaleista on vaikea sanoa kumpia he ovat. Kuitenkin he vetävät 9000 euron tuet kuukaudessa. Tosin he eivät osaa itse hakea mitään tukea mutta Kelan asuantuntijat neuvovat auliisti miten maksimoida tuet.

Samaa tekee heimopukukansa. Ei niiden tarvitse edes vaivautua sossun luukulle, vaan tuet tulevat ilman vaivannäköä. Monella jopa luku- ja kirjoitustaitokin heikko.

Vierailija
4671/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon psykoosisairauden myötä nykyään heikkolahjaisen/kehitysvammaisen tasolla. Koulussa sain vielä stipendejä, yliopistoonkin pääsin, mutta työnteosta ei sairastumisen jälkeen ole tullut mitään vaan joka paikassa missä olen ollut on vaan huudettu ja valitettu kun en muista mitään, eksyn joka paikkaan, en osaa mitään... Oon jonkun huonekasvin tasolla lähinnä. Jos saisin eutanasian, ottaisin sen. 

Vierailija
4672/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foorumi täynnä moisia. Minä mukaanlukien.

Vierailija
4673/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä tunnen yhden työssäkäyvän (helppo homma) ja joka kerta se ihmettelee mitä suunnilleen kynällä tehdään. 

Päiväni murmelina.

Vierailija
4674/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kaikki autisti vammaiset

Vierailija
4675/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei saa syrjiä älyn perusteella.

Vierailija
4676/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut syntyy erilaiseks tänne. Se ei oo huono juttu.

Vierailija
4677/4732 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut syntyy erilaiseks tänne. Se ei oo huono juttu.

On se, t "erilainen"

Vierailija
4678/4732 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älykkyystestit on laadittu niin, että kaksi prosenttia ihmisistä saa niistä alle 70 pistettä. Jos henkilö kuitenkin käy töissä ja on perheellinen, häntä ei hevin määritellä kehitysvammaiseksi. Käytännössä erittäin heikon tuloksen saaneista vain ani harva pärjää nyky-yhteiskunnassa, koska entisajan helppoja työtehtäviä ei ole enää juuri tarjolla.

Nykyään entistä useammalla arvioidaan olevan lievä tai määrittämätön kehitysvamma. Kehitysvammalääkärien puheenjohtaja Jarmo Körkkö ei silti usko, että diagnooseja olisi annettu liian kevyellä kädellä.

Kyllä kehitysvamman takia Kelan asiakkaiksi tulleet ovat todellisia tapauksia. Ongelma on paremminkin niin päin, ettei diagnoosia uskalleta tehdä."

Kehitysvammaisten määrä lisääntyy: https://suomenkuvalehti.fi/paajutut/suomessa-on-luultua-enemman-kehitys…

Onko diagnosoitujen joukossa meidän moniosaajat? Niillä tunnetusti äo keskimäärin 65 ja korkeimmillaan 75. 

Vierailija
4679/4732 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee paskat geenit lapselle, kun naiset tekevät mulattilapsia ja niistä havaittavissa oleva on äo:n laskeminen. Jonkun itäaasialaisen ja valkoisen sekoituksen voi vielä sulattaa, tulee taatusti hyvin koulussa pärjääviä ja älykkäitä jälkeläisiä. 

Vierailija
4680/4732 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa myötämielisiä erilaisia ihmisiä kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan