Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
Olin masennuksen takia kuntouttavassa työtoiminnassa parikymppisenä.
Siellä oli minua hiukan vanhempi nainen jonka oli tosi vaikea erottaa esim . Sarkasmia.
Kerran kahvipöydässä mietti olisiko hänen viimein aika ottaa korvikset mutta millä ne ammutaan? Ja yksi vääräleuka ukko sitten heitti ettå haulikolla,jolloin nainen alkoi itkeä.
Eikä ottanut korviksia.
Haisi usein pahalle,eli hygieniasta oli toivomisen varaa. Kertoi että äiti käy siivoamassa hänen asunnollaan ja pesee hänen pyykkinsä.
Kerran lupasin lähteä tämän naisen kanssa laulamaan karaokea kun oli hänen syntymäpäivänsä ja se reissu oli kyllä . ..
Baariin johon oli sovittu tapaaminen ilmestyi omien siiderien kanssa,ihan avoimesti nosti pussin pöydälle ja korkkasi tölkin ja ihmetteli ,miksi meidät heitetään ulos?
Siirryttiin toiseen baariin jossa tapasi jonkun tutun ja tämä kysyi että no oletko sinä nyt kenenkään kanssa,nainen ei ymmärtänyt kysymystä ja sanoi joo olen tuon Tiinan kanssa.
Kun viimeistä päivää olimme samassa työpaikassa selitti koko ruokalalle ,miten hänelle on nyt asennettu ehkäisykapseli.
Pari vuotta myöhemmin törmäsimme sairaalan labrassa ja hänen kanssaan oli arviolta 60v rollaattorimies jonka esitteli kihlattunaan,tekivät siinä lähtöä ja mies alkoi möykätä ettå pipo päähän on pakkasta..
Nykynuoret, joiden sanavarasto kapanee ja he eivät tunne sanoja kuten niemi, huveta, kieleke, silmu.
Kyllä tunne, nimittäin itseni.
Itseni. Peruskoulun pääsin just ja just läpi. Ei ammattia, siivoustyötä teen koska muuta en osaa ja koska sosiaaliset taidot on olemattomat. Mutta tykkään siivoamisesta ja oon hyvä siinä. Kielipää on ihan hyvä mutta muita vahvuuksia en keksi.
55-vuotias aikamiespoika. Asuu 75-vuotiaan äitinsä kanssa edelleen, ei varmaan osaa tehdä mitään kotitöitä, kun se äiti tekee ne. Ihan lapsen tasolla, joskin on työelämässä aina välillä.
Nykykoululaiset, jotka eivät hallitse perussanastoa, perustaitoja (uimataito, luku- ja kirjoitustaito) ja keskittymiskyky on heillä olematon, kun katsotaan minuutin mittaisia TikTok-videoita.
Niitä syntyy serkkujen tai sisarusten välisistä suhteista.
Heikkolahjainen oli ennen virallinen diagnoosi ihmiselle, jolla esim. neurologisia poikkeavaisuuksia tai vaikkapa erittäin huono näkö.
Jos saa aivovaurion joka aiheuttaa älyllistä tai fyysistä haittaa alle 18 vuotiaana on kehitysvammainen, jos sama tapahtuu 18 vuotta täytettyä saa "vain" aivovaurion.
Imbesilli idiootti kirjoitti:
Heikkolahjainen oli ennen virallinen diagnoosi ihmiselle, jolla esim. neurologisia poikkeavaisuuksia tai vaikkapa erittäin huono näkö.
Jos saa aivovaurion joka aiheuttaa älyllistä tai fyysistä haittaa alle 18 vuotiaana on kehitysvammainen, jos sama tapahtuu 18 vuotta täytettyä saa "vain" aivovaurion.
Tällä logiikalla iso osa on heikkolahjaisia silmälasien käyttäjien ollessa paljonkin.
Ja eikä tasankaan heikkolahjaisista puhuttu ennenkään, jos toiselta puuttui jalat tai käytti silmälaseja. Vielä 90-luvulla heikkolahjaisuus tarkoitti normaalin älykkyyden alinta asteikkoa, mutta ei kuitenkaan ollut edellytyksiä pärjätä keskivertojen tavoin mutta oltiin liian älykkäitä kehitysvammapuolelle. Kyse on kehitysvammaisuuden ja normaalin rajoilla häilyvästä diagnoosista.
Nykyään kun on poliittinen korrektius, niin matala älykkyys on täysin tabu. Samaan aikaan toistetaan "Eläköön erilaisuus", kielletään kuitenkin ihmisten eroavaisuudet. Inkluusio-aatteen nimissä nämä
Kirjoitan yhden miehen kanssa. Mies on tosi ihana. Saa nähdä kauanko juttu kestää. Toivon,että kestää pitkään.
Kaikkia OnlyFansia, tubetusta ja some"vaikuttamista" työnään harjoittavat. Kaiken on pitänyt olla niille helppoa ja mukavaa.
Tunnen ihmisen, joka on käynyt lukion ok papereilla ja opiskellut tutkinnon sen jälkeen eli ei varmasti ole heikkolahjainen siinä mielessä kuin lääketiede termin ymmärtää.
Jotakin erityistä hänessä kuitenkin on. Hän vaikuttaa paljon ikäistään nuoremmalta, jutut ja puuhat ovat kuin varhaisteinillä, vaikka on siis jo reilusti yli 20-vuotias. Jutellessa huomaa nopeasti, että "ei ole kuin muut". Hän asuu vanhempiensa luona, kun yksinasuminen ei jostakin syystä onnistunut, eikä ole työllistynyt minnekään. Kavereita ei oikein ole.
Jos en tietäisi, että hän on esim. kirjoittanut ylioppilaaksi, niin kyllä ensimmäinen ajatus olisi, että hän on jotenkin heikkolahjainen.
Hei! Ei heikkolahjaisuus oo paha asia. Se täytyy vaan hyväksyä. Mun lähipiirissä kaikki hyväksyy sen mun heikkolahjaisuuden. Sen kanssa oon sinut heikkolahjaisuuden. Ihanaa viikonloppua kaikille .
Julius Kivimäki, siis tämä Vastaamon tietomurron tehnyt. Ei pärjännyt koulussa lainkaan, suuruuden hulluja kuvitelmia itsestään. Nytkin luuli olevansa joku huippunero, mutta kuinkas sitten kävikään. Jo koulussa huomattiin ettei pysy muiden perässä.
T. Entinen luokkakaveri
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen, joka on käynyt lukion ok papereilla ja opiskellut tutkinnon sen jälkeen eli ei varmasti ole heikkolahjainen siinä mielessä kuin lääketiede termin ymmärtää.
Jotakin erityistä hänessä kuitenkin on. Hän vaikuttaa paljon ikäistään nuoremmalta, jutut ja puuhat ovat kuin varhaisteinillä, vaikka on siis jo reilusti yli 20-vuotias. Jutellessa huomaa nopeasti, että "ei ole kuin muut". Hän asuu vanhempiensa luona, kun yksinasuminen ei jostakin syystä onnistunut, eikä ole työllistynyt minnekään. Kavereita ei oikein ole.
Jos en tietäisi, että hän on esim. kirjoittanut ylioppilaaksi, niin kyllä ensimmäinen ajatus olisi, että hän on jotenkin heikkolahjainen.
Kyllä älykkäitäkin on kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Olisikohan mielenterveydellisiä ongelmia?
23-vuotias mies.
Peruskoulu läpi arvosanoilla 5-6, vaikka yritti paljon ja käytös hyvä. Erityisesti kielet ja matematiikka vaikeita. Ei vain oppinut. Esim kaksinumeroisten lukujen yhteenlasku vaikeaa.
Nyt: toimii itsenäisenä yrittäjänä, eräänlaisena mökkitalkkarina; tekee erilaisia pienehköjä kiinteistönhuolto jne töitä. Lumitöitä, ajaa ihmisten nurmikoita jne.
Elättää itsensä, asuu itsenäisesti, pärjää arjessa.
Tunnen, on käynyt hyvin mukautetun koulupolun, ei nytkään mitenkään pystynyt laskemaan esim veroprosenttia, tai siis mitä jää verojen jälkeen. Hyvin ylipainoinen , sillä lailla epäsuomalaisissa mitoissa lähemmäs kahta sataa kuin yhtä. On kuitenkin ihan ok saanut työpätkiä ja puhuu kauniisti lapsistaan joiden hoitoon on kuitenkin tarvinnut apua. Kiltti ihminen on. Mietin missä se keva-raja menee vai meneekö enemmän ikäluokissa pikemminkin. Ennen ei vaan tunnistettu mitään jos ei ollut aivan ilmeinen keissi.
Suomalaiset keskimääräisesti.
Kyllä, itseni. En pärjää elämässä itseni mielestä, mutta olen kuitenkin yrittäjä omalla toiminimellä ja niin teen töitä ja maksan verot eli en ole kelapummi. Ärsyttää olla näin tyhmä joskus. Tämän tyhmyyden saanut äidiltäni, vaikka hirveää sanoa näin. Onneksi minulla on ainakin hyvät sosiaaliset taidot niin olen hyvä asiakaspalvelussa ja minulla on monta hyvää ystävää. Muussa en olekaan yhtään hyvä.