Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ihan heikkolahjaisuuden määrä lisääntyvän, kun on ihan sääntö kuin poikkeus valmistua peruskoulusta lukutaidottomana. Ja näiden pitäisi sitten huolehtia maanpuolustuksesta, ikääntyvistä vanhemmista ja yhteiskunnasta.
Ei ne nuoret jaksa enää tehdä pitkiä työpäiviäkään. Tabletti tai älypuhelin, josta katsotaan Netflix-sarjoja ja julkaistaan instaan kuvia ja ruoka tilataan Woltilla kotiovelle ja voi jatkaa taas somettamista. Ja sitä älyluuria todellisuudessa käyttää ne vähemmän älykkäät. Vanhemmat pitävät lasta melkein Einsteinina, kun 3-vuotias oppii liu'uttamaan puhelimella kuvia ja vaihtamaan Youtubesta videota. Puhelinta lapset oppivat aiemmin käyttämään kuin puhumaan. Sellaiset arvot meillä on nykyään.
No mutta ne onkin luotu niin helppokäyttöisiksi, että apinakin oppii sen heti. Aikuisena on myös aikaa oppia sen käyttö toisin kuin puhumaan ja treenaamaan aivoja lukemisella ja liikunnalla. Tätä menoa meillä on oikeasti lukutaidotonta kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaksoisveljen tytöt on oppineet käyttämään älykännykkää jo pienestä saakka ennen kouluikää oppivat käyttämään älykännykkää. Itse en omista älykännykkää. Enkä hanki sellaista. Tavallinen kännykkä käy mulle.
Miten tuollainen vaikuttaa pienen lapsen aivoihin? Koulussa nykyään monilla on keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta, ja samaan aikaan ihmisten keskimääräinen äo laskee.
Minä. Jo vanhempani toitottivat vähän väliä. Pakko kait uskoa.
Putinistit, Putin etunenässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaksoisveljen tytöt on oppineet käyttämään älykännykkää jo pienestä saakka ennen kouluikää oppivat käyttämään älykännykkää. Itse en omista älykännykkää. Enkä hanki sellaista. Tavallinen kännykkä käy mulle.
Miten tuollainen vaikuttaa pienen lapsen aivoihin? Koulussa nykyään monilla on keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta, ja samaan aikaan ihmisten keskimääräinen äo laskee.
Toinen tekijä on kemikalisaatio ja medikalisaatio. Miten esim. ruoan pakkaaminen muovipusseihin ja muovikatonkeihin? Tuhansia keinotekoisia aineita myös käytössä,joita luonto ei tunne.
Mielenterveyslääkkeet voivat myös aiheuttaa muutoksia. Sikiö imaisee äidistään myrkkyannokset.
Eräs jo vanhempi sukulaiseni. Varmasti tämän päivän kriteereillä saisi jonkinlaisen kehitysvamma-diagnoosin, mutta tietääkseni häntä ei vain koskaan ole tutkittu tuon osalta. Jotenkin on onnistunut luovimaan läpi koulut ja hankkimaan ammatinkin itselleen. Ei kuitenkaan ole enää ollut töissä vuosiin sairauksien takia. Eihän se elämä kovin loistavasti ole mennyt, mutta ehkä paljosta voi kiittää sitä, että on pyörinyt lähinnä uskovaisten joukossa ja siksi ehkä välttynyt pahimmilta törmäilyiltä elämässä. Muutama ihminen tosin on onnistunut huiputtamaan ja hyväksikäyttämään aika lailla esim. taloudellisesti. Ihmisenä hän on hirveän hyväntahtoinen ja kiltti, mutta melko rasittava, koska jaksaa vaahdota loputtomiin esim. omista uskonnollisista näkemyksistään, vaikka toinen olisi jo ilmaissut, ettei kiinnosta. Tästä syystä valitettavasti yritän itse pitää jonkinlaista etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tekijä on kemikalisaatio ja medikalisaatio. Miten esim. ruoan pakkaaminen muovipusseihin ja muovikatonkeihin? Tuhansia keinotekoisia aineita myös käytössä,joita luonto ei tunne.
Mielenterveyslääkkeet voivat myös aiheuttaa muutoksia. Sikiö imaisee äidistään myrkkyannokset.
Soijaa ja muita vegaanisia ruokia lapsille, niin varmasti kehitys häiriintyy. Surullisinta ajatella lasten kehityshäiriöitä vanhempien ottaessa kokeellisia riskejä.
Ja entä sitten sukupuolenkorjausprosessin aloittaminen alaikäisenä? Nyt ymmärrän, miksi tätä lobataan. Ne hoidot ei ihan harmittomia ole, ja emme tiedä vielä kaikkea, mitä ne voi aiheuttaa mutta veritulppien, syöpien ja diebeteksen lisäksi on olemassa riskit älylliselle taantumiselle.
Minä olen heikkolahjainen tai siis olisin ilmeisesti lievästi kehitysvammainen, mutta minulla on liian hyvät kielelliset taidot että kehitysvammadiagnoosi voitaisiin laittaa. Koulussa olin aluksi oppimisvaikeuksista kärsivien lasten koulusta, mutta sieltä minut siirrettiin niin sanotusti "normaalikouluun" neljännellä luokalla, jossa kävin tukiopetuksen turvin. Keskiarvo päättötodistuksessa oli vähän alle 8, lukuaineissa hiukan parempi kuin käytännön aineissa. Sitten menin peruskouluun keittiölinjalle, jonka kyllä sain suoritettua loppuun vaikka olikin vaikeaa. No nyt olen mielenterveysongelmien vuoksi pysyvästi työkyvytön, mielenvikainen, psykoottinen, harhainen ja luonnevikainen. Asun yksin, mutta en pärjää kovin hyvin koska en hallitse esimerkiksi raha-asioita kunnolla vaan tarvitsen niihin apua ja välillä olen ollut psykiatrisella osastolla psykoosien takia, siellä minun kai pitäisi nytkin olla koska psykoottiset harhat ovat aina näin talvisin erityisen pahat mutta helpottavat keväällä. Työkykyinen en missään nimessä ole, työpaikalla minusta olisi vain haittaa mutta ei hyötyä. Keskosena aikoinaan synnyin hätäsektiolla, koska olisin muuten ehkä kuollut kohtuun ja yli 2 kuukautta olin sairaalassa ennen kuin vanhemmat saivat minut kotiin. Vaikka ei siinä suurta vahinkoa olisi käynyt, jos minut olisi yksinkertaisesti heitetty heti syntyessäni muiden ongelmajätteiden joukkoon minut jämäpaloista kokoon kyhätty iljettävä luonnoton vähälahjainen narsistinen psykopaatti epäsikiö.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen heikkolahjainen tai siis olisin ilmeisesti lievästi kehitysvammainen, mutta minulla on liian hyvät kielelliset taidot että kehitysvammadiagnoosi voitaisiin laittaa. Koulussa olin aluksi oppimisvaikeuksista kärsivien lasten koulusta, mutta sieltä minut siirrettiin niin sanotusti "normaalikouluun" neljännellä luokalla, jossa kävin tukiopetuksen turvin. Keskiarvo päättötodistuksessa oli vähän alle 8, lukuaineissa hiukan parempi kuin käytännön aineissa. Sitten menin peruskouluun keittiölinjalle, jonka kyllä sain suoritettua loppuun vaikka olikin vaikeaa. No nyt olen mielenterveysongelmien vuoksi pysyvästi työkyvytön, mielenvikainen, psykoottinen, harhainen ja luonnevikainen. Asun yksin, mutta en pärjää kovin hyvin koska en hallitse esimerkiksi raha-asioita kunnolla vaan tarvitsen niihin apua ja välillä olen ollut psykiatrisella osastolla psykoosien takia, siellä minun kai pitäisi nytkin olla koska psykoottiset harhat ovat aina näin talvisin erityisen pahat mutta helpottavat keväällä. Työkykyinen en missään nimessä ole, työpaikalla minusta olisi vain haittaa mutta ei hyötyä. Keskosena aikoinaan synnyin hätäsektiolla, koska olisin muuten ehkä kuollut kohtuun ja yli 2 kuukautta olin sairaalassa ennen kuin vanhemmat saivat minut kotiin. Vaikka ei siinä suurta vahinkoa olisi käynyt, jos minut olisi yksinkertaisesti heitetty heti syntyessäni muiden ongelmajätteiden joukkoon minut jämäpaloista kokoon kyhätty iljettävä luonnoton vähälahjainen narsistinen psykopaatti epäsikiö.
Ettei vain olisi mielenterveydellisiä ongelmia ja esim. varhaista traumatisoitumista? Masentuneilla ja ahdistuneilla nuorillakin esiintyy laajoja oppimisvaikeuksia, vaikka olisi ollut kuinka terävä syntyessään. Juuri tuo heikkolahjaisuus-diagnoosi voidaan lätkäistä sillä perusteella, ettei asiantuntijat katso kokonaistilannetta, ja masennus jää huomaamatta ja luullaan nuoren vaikeuksien johtuvan oppimisvaikeuksista.
Kumman kanssa sitten todellisuudessa olisi helpompaa; monioireisen nepsyn, joka olisi kuitenkin normaaliälyisen kirjoissa, vai heikkolahjainen/kehitysvammainen? Jälkimmäisiä pystytään paremmin ymmärtämään, jos henkilöllä on oikeasti matala äo, jolloin saa huononkin käytöksen anteeksi. Työelämässäkin todennäköisesti arvostetaan enemmän lievästi kehitysvammaista sosiaalisuuden takia toisin kuin lievästi autistista, vaikka se autistinen olisi muita koulutetumpi ja osaava alallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietämäni ja tuntemani perussuomalaiset.
Kyllä, saman havainnon olen tehnyt.
Saman havainnon olen tehnyt vihervasemmistolaisista.
No kyllä niitä näkee ja kuulee. Nainen niistää töräytti kuin norsu junassa valtavalla volyymilla eikä edes tajunnut mitä teki.
Idioluutio ja mulatisaatio! Totta!
Vierailija kirjoitti:
Idioluutio ja mulatisaatio! Totta!
Sehän onkin eliitin tarkoitus. Mitä enemmän edesautetaan idioluutiota mulatisoimalla ja veganisoimalla ihmisiä, sitä heikkolahjaisempia valkoisista tulee. Valkoisista tehdään eliitille nöyriä palvelijoita.
Onko heikkolahjaisuus työkyvyttömyyseläkkeen peruste? Joutuuko holhouksen alaiseksi jos sellaisen diagnoosin saa?
suomen nyky ministerit ovat oikeita heikkolahjaisten airuita aloittaessaan löivät oikein ylä femmoja. hei me näytetään niille että mekin voimme olla ministereitä kaikki saavat vaalien jälkeen heikkolahjaisten sopeutumis rahaa 7v.
Miten määritellään heikkolahjainen? Tyhmä, ei-menestynyt, höynäytettävissä oleva höpsö, vai minkälainen? Olenko minä sellainen kun ei koulut kiinnostaneet, lapsia siunaantui 3 ja ammatin opiskelin vasta 25-vuotiaana? Matalapalkka-ala, tulot köyhyysrajalla. Asun vuokralla, en harrasta mitään. En käy kulttuuririennoissa kuten teatterissa tai konserteissa. Mielenkiintoisia termejä täällä käytetään, hohhoijaa.
Nosillälailla kirjoitti:
Miten määritellään heikkolahjainen? Tyhmä, ei-menestynyt, höynäytettävissä oleva höpsö, vai minkälainen? Olenko minä sellainen kun ei koulut kiinnostaneet, lapsia siunaantui 3 ja ammatin opiskelin vasta 25-vuotiaana? Matalapalkka-ala, tulot köyhyysrajalla. Asun vuokralla, en harrasta mitään. En käy kulttuuririennoissa kuten teatterissa tai konserteissa. Mielenkiintoisia termejä täällä käytetään, hohhoijaa.
Älykkäitä on kaikissa ammateissa hoitajista alkaen, kun taas tyhmiä ei niinkään. Älykkäistä löytyy yhtä paljon laiskojakin kuten tyhmistäkin.
Heikkolahjaisuus on ihan tieteellisestä näkökulmasta myönnetty asia, tosin diagnoosi on silloin laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Kyse on siis normaalista, mutta vähäisestä älykkyydestä, joka ei täytä vielä kehitysvammaisuuden kriteerejä.
Kyse on lähes keva-tasoisesta diagnoosista, sillä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevat ovat pulassa ihan arkisten asioidenkin kanssa. He eivät vain saa samanlaisia palveluja, tukitoimia ja eläkettä, vaikka ovat yhtä pihalla ja ammattikoulut keskeytyvät tai sitten päästetään armosta läpi. Käytännössä vaikeudet tulevat esiin työelämässä, jolloin seurauksena on potkut.
Osa noista laaja-alaisista oppimisvaikeuksista voi selkeytyä myöhemmin lieväksi kehitysvammaksi, mikä on henkilön kannalta parempi ovien avautuessa vammaispalveluiden puolelle. Varmasti lieviä keva-tapauksia löytyy lisää, mutta ilman diagnoosia. Jos vanhemmilla olisi vain kanttia ottaa vastaan tarjottu apu ja tutkimukset keva-poliklinikalla, mutta kun se olisi niin raskasta teinille tajuta, minne on "joutunut" tutkittavaksi.