Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
Oon generalisti eli moniosaaja👍
Spesialisti on asiantuntija ja neo generalisti tarkoittaa että jos yleisosaaja erikoistuu johonkin 👍
Esbo= Espoo,Vanda= Vantaa,Helsingfors= Helsinki,Tammerfors= Tampere,Uleåborg=Oulu,Jakobstad= Pietarsaari,Karlepy= Kokkola,Marienhamn=Maarianhamina,Fredriksham=Hamina,Åbo = Turku ja Kajana = Kajaani
Vierailija kirjoitti:
Nyt minä tein taas Tieteen Kuvalehden älykkyys testin ja sain tällä kertaa tulokseksi 124 ja tulos korkeampi kun 94.52 prosentilla väestöstä. Kielellisen osion pisteet oli 124 ja suorituksesta riippuvan osion pisteet 123, visuaalisesta osiosta sain 15/20 keskiarvo,kieliosiosta 16/20, muisti osiosta 17/20,logiikasta 18/20 ja matikasta 13/20. Matikasta oon aina saanut heikoimmat pisteet tuon testin mukaan ja parhaimmat pisteet saan joko muistista,kielestä tai sitten logiikasta. Ehkä vois sanoa että tuo mensan nettitesti on luotettavin älykkyystesti mitä netistä löytyy,kun siinä minä saan yleensä saman tuloksen. Tämä Tieteen Kuvalehden testi on kyllä laajempi, koska siinä on enemmän niitä osioita mutta tulokset vaihtelee jonkun verran 🤗
Noihin älykkyystesteihin pystyy myös treenaamaan. Periaatteessa tulokset paranee mitä enemmän niitä tekee. Mä oon tehny Mensan nettitestin kanssa pariin otteeseen. Kerran niin etten ollut vuosiin tehnyt mitään testejä, silloin tulos oli joku 117. Sitten taas toisen kerran niin, että olin tehnyt testejä edellisviikkoina enemmänkin, tulos olis 142.
Älykkyyttä on niin hirveän monenlaista. Mulla oli peruskoulussa yksi kaveri joka sai kokeissa 4- kun oli nimensäkin kirjoittanut väärin. Koulumenestyksen perusteella oli rumasti sanottuna tyhmä. Sosiaalista älykkyyttä sen sijaan hänellä oli, oli yksi pidetyimpiä ihmisiä mun luokalla, ellei jopa pidetyin. Koko perhe oli aivan ihania ihmisiä, ja heikosti koulussa menestyneitä. Ihan hyvin hän on elämässään pärjännyt, hyvä työ, perhe vaikuttaa mukavalta, ja elämä onnelliselta. Sitten on tosiaan huippuälykäs tuttu joka ei pärjää arkielämässä lainkaan, mutta koulumenestystä riittää.
Noora Lotta Nezirille taas arvokisa pettymys ja em kisat jää välistä 😓
Tylsää tylsää ja vielä kerran tylsää😀😀😀😀😀
Sitä se teettää kun on liian älykäs tyyppi 😓😓😓
Heikkolahjaisella on helpompaa olla
Osteoporoosi = Luukato ja Leukemia on verisyöpä😂😂😂
Ei heikkolahjaisuus ole kadonnut minnekään, päinvastoin lisääntynyt. Toki koulusta valmistuu myös niitä "heikkolahjaisia" johtuen avoimista oppimisympäristöistä. On se nyt aika huolestuttava suunta, että peruskoulusta valmistuu nuoria, jotka eivät osaa lukea. Lukiossakaan ei tunnet esseitä, vaan kirjoitetaan pari lausetta mukamas esseinä.
Myös erilaiset aistiyliherkkyydet ja keskittymishäiriöt ovat lisääntyneet, joista jotkut voi olla juurikin seurausta avokonttorimaisesta luokkatilasta. Ei se ole paras mahdollinen oppimisympäristö terveellekään lapselle, niin miten sitten joku oikeasti mm. lievästi autismin kirjolainen pärjää tuollaisessa.
Ehdottomasti pitäisi pienentää ryhmäkokoja, erityis- ja tukiopetus takaisin jotta saataisiin ajoissa prepattua lukutaitoa. Yli 20 oppilaan luokkatila on silkkaa kidutusta oikeasti heikolle oppilaalle, joka hädin tuskin on oppinut edes lukemaan ja hallitsemaan perustietoja. Niin heikkoihin ei tepsi erityisopettajien taika, vaan apukoulut pitäisi palauttaa takaisin.
Opin mukautetussa aikoinaan jotain asioita. Päässälaskutaito huono. Pitää laskimella laskea . Matematiikka erittäin vaikea aine mulle. Enempi tykkäsin kuvaamataidosta ja musiikista koulussa. Jouduin heikkolahjaisuuden takia mukautettuun. En olis kuulema normaaliluokassa pärjännyt.
Tiedän serkusliittojen kautta. Pitäisi olla yhtä laitonta kuten oman äidin tai isän kanssa kuksiminen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:09"]Et vaikuta heikkolahjaiselta. Heikkolahjaiset eivät pysty noin monimutkaiseen ajatteluun eivätkä tuottamaan kirjoittamaasi tekstiä.
Hm, kiitos vastauksesta. Syyn täytyy siis olla jossakin toisaalla. Epäilin siis tuota Aspergerin syndroomaa, koska sosiaaliset taitoni ovat jossakin määrin vajavaiset, ja ovat johtaneet siihen että olen kokenut sosiaalista torjuntaa ja koen vieläkin. Saatan sanoa asioita jotka eivät mitenkään sovi tilanteeseen, valita täysin epäkiinnostavia puheenaiheita tai paljastaa itsestäni liikaa. Muut sitten pitävät "hölmönä". Olen joskus myös liian suorapuheinen. Nuorena ongelmana oli se, etten koskaan tajunnut, kuinka tärkeää olisi puhua ja käyttäytyä "muodikkaasti", eli siis sen ajan nuorten tapaan. Enkä osaa tätä kyllä vieläkään, tällaiset muodit tarttuvat minuun kovin heikosti. Ja tämäkin on tärkeää, seurata muotia tässä asiassa, koska jokaisella ajalla on omat tapansa puhua ja käyttäytyä, oman laisensa kehonkieli, sanavarastot sekä jopa tapa lausua sanoja. Kuullostaa ehkä oudolta mutta olen tämänkin havainnut pohtiessani millä tavoin olen erilainen kuin muut. Mutta varmaan sitten menee kuitenkin tuonne autismin suuntaan, suvussamme on lievästi autistisia henkilöitä ja tästä on sanottu että näissä tapauksissa myös suvun muilla jäsenillä voi olla lievään autismiin liittyviä piirteitä vaikka ne eivät diagnoosin tekoon riitäkään.
Vanhemmilleni minun on tätä kuitenkaan turha selittää. Setäni sekä isäni serkku ovat lievästi autistisia, mutta vanhempani eivät halua ajatellakaan tällaista että heidän oma lapsensa olisi autistinen (edes lievästi). Eivätkä he voi edes uskoa tällaista että yliopistossa opiskelevassa henkilössä voisi olla jotakin vialla, ovat sen verran iäkkäitä ja täysin kouluttamattomia. Paras siis karttaa koko aihetta ja käydä vain pistäytymässä. :)
Minusta kuulostat vaan ihan tavalliselta introverttiluonteelta, jonka kannattaisi vaan hyväksyä ominaispiirteensä eikä etsiä diagnooseja ja sairauksia itselleen...
Olen itse hyvin pitkälle samanlainen kuin mitä kuvaat, mutta en ajattele olevani mitenkään ongelmainen tai sairas vaan vain introvertti. Lapsena ja nuorena se oli toki kurjaa kun kiusattiin eikä päässyt porukoihin, mutta aikuisena en enää kaipaa ihmisten seuraa juurikaan ja on ihanan vapauttavaa kun saa olla mikä on, ilman yhtään välittämättä mitä muut siitä ajattelee.
Olen kyllä tätäkin miettinyt, että jos ongelmani johtuvatkin vain siitä, että minuakin kiusattiin lapsena ja nuorena, enkä pystynyt kehittymään sosiaalisesti samoin kuin muut. Toisaalta, en ole enää nuori, ja minun olisi pitänyt pystyä jo oppimaan nuo ennen oppimatta jääneet asiat, esim. kuinka käyttäydytään uusien ihmisten seurassa, ilman että heidän täytyy alkaa pitää minua "hölmönä". Tuosta en osaa sanoa, että olenko introvertti vaiko en. Lapsena viihdyin hyvin yksin, leikin mieluummin yksin kuin toisten seurassa, koska koin että muiden "väliintulo" rikkoo oman fantasiani. Toisaalta saatoin hyvin estottomasti mennä juttelemaan täysin vieraille ihmisille ja olin myös "kova puhumaan", erityisesti aikuisten kanssa. Mutta sitten minusta tuli koulukiusattu ja hyvin arka. Nykyisin viihdyn paremmin yksin kuin seurassa, sillä sosiaaliset tilanteet aiheuttavat liikaa stressiä. Syyt tähän ovat psyykkiset ja juontuvat kiusaamiskokemuksista tai sitten jostakin muusta. Sen olen ainakin huomannut, että kun keskustelen, ajatteluni häiriintyy jos katson toista silmiin. Mutta toisaalta tämäkin voi olla ns. posttraumaattinen stressireaktio kiusaamisesta. Mutta ehkä tosiaan kannattaisi mennä terapeutille, ihan noista kiusaamisasioitakin käsittelemään.
Traumaperäinen stressihäiriö voi näyttäytyä muiden silmissä heikkolahjaisuutena tai nepsy-oireyhtymänä, mitä tulee esim. alisuoriutumiseen. Jotenkin epäilen joidenkin kohdalla varhaista traumatisoitumista kiusattuna kuin heikkolahjaisuutta, mitä tänne nyt on jotkut "heikkolahjaiset" kirjoittaneet analysoiden. Sellainen on aika haitallista henkilölle, jos asiantuntijat tulkitsevat väärin. Se vaikuttaa paljonkin normaaliälyisen minäkuvaan, jos elelee väärillä heikkolahjaisen papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän serkusliittojen kautta. Pitäisi olla yhtä laitonta kuten oman äidin tai isän kanssa kuksiminen.
Eräs eläkeläisporukka nussii serkkuja. Sen takia ovat niin heikkolahjaisia.
Pääministerit ovat olleet tähän asti heikkolahjaisia, erityisesti Stubb, Katainen ja Marin.
Eihän ne kaikki oo ruudinkeksijöitä nuo pääministerit olleet. :(
Suomalaiset nuoret, jotka ovat olevinaan niin sivistyneitä sekoittamalla suomea ja englantia keskenään puheissaan.
Tieteen kuvalehden äo testi taitaa olla liian helppo tai sitten sen on tehnyt vaan oikeesti huippuälykkäät ihmiset 👍🤗