Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
Luokallani oli eräs, jota pidettiin aika palikkana. Kuitenkin sai yläasteella edes seiskoja arvosanoiksi ilman mukautuksia, ehkäpä jotain lievää oppimisvaikeutta taustalla. Olisiko sitten varhainen traumatisoituminen koulukiusattuna tuonut sen vaikutelman, että olisi jotenkin heikkolahjainen... Mitä kahden kesken ollaan juteltu, niin vaikutti jotenkin järkevältä puheissaan vaikkei nyt kaikkein älykkäinkään taatusti ollut, ehkä ihan perusälykäs, jota kiusattu rankasti ja näin ollen sulkeutunut ja ujo.
Suomen yleisurheilun em joukkueessa on nyt 20 urheilijaa,eilen valittiin 14 urheilijaa ja aikaisemmin on valittu 6 urheilijaa 👍🤗
Kuulin just radiosta että seitsenottelija Maria Huntingtonin kausi on ohi,hänellä on ollut koronavirus ja sen jälkeinen jälkitauti. Hänet oli valittu em kisoihin 😓
Marianna Kurkea Salkkareissa näytteli Oona Kare
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mennä muualle viisastelemaan? Tee oma keskustelu nippelitiedoillesi.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkakaverini peruskoulussa. Oli vuoden vanhempi eli joutunut kerran luokalleen, joillakin tunneilla kävi erikseen pienryhmässä tai opiskeli koulunkäyntiavustajan kanssa, kieliä ja matemaattisia aineita ainakin. Herttainen ja iloinen tyttö, mutta yläasteellakin todella lapsenomainen, helposti johdateltavissa kaikenlaisiin ilkeisiin jekkuihin. Muistan että hänelle läheteltiin muka "rakkauskirjeitä" jotka olivat luokan kovistyttöjen tekosia että pääsivät ilkkumaan hänen naiiville innostukselleen asiasta :( Kun kusetus paljastus, opettaja sätti tätä tyttöä siitä että ei kaikkea pidä uskoa. Hiton hieno ysärimeno!
Kotitaloudessa desit ja litrat aiheuttivat paljon ongelmia, jos ohjeessa luki 1,5dl nestettä hän kaatoi sitä sekaan 1,5 litraa. Pelkäsi että tulee humalaan ruokalajista joka sisälsi väkiviinaetikkaa ja itki. Ei ymmärtänyt myöskään joitakin aikatermejä kuten varttituntia. Junalla matkustaessa kiipesi vain viereisellä laiturilla olleeseen junaan huolimatta siitä menikö se määränpäähän vai ei, ei käsittänyt laitureiden numeroita tai kuulutuksia.
Jotain avustajan hommia tekee nykyään ja omia lapsiakin on, toivon hänelle kaikkea hyvää koska oli oikeasti yksi mukavimpia tuntemiani ihmisiä.
Luulin, että joku kuvaili minua, mutta tämä olikin 90-lukua. Minulla oli ennestään diagnoosi vaikea-asteisesta dysfasiasta ja autistisista piirteistä, joista jälkimmäinen muuttui viidennellä luokalla autismiksi ja sen lisäksi tuli lievä kehitysvamma-diagnoosi. Kehitysvamman tilalle on tullut laaja-alaiset oppimisvaikeudet ollessani yläasteella.
Olin myös helposti jujuteltavissa ollessani neljännellä ja viidennellä luokalla. En tosin nyt sentään kalliolta hypännyt. Myös yläasteella saatuihin rakkauskirjeisiin uskoin, vaikka epäilin välillä jotain häikkää olevan. Kyllähän se totuus lopulta tuli esiin. Olin niin pennun näköinen vielä yläasteella, mikä lienee äidin tarkoitus ja nyt nuorena aikuisena paikkaan puuttuvaa nuoruuttani alternative-vaatteilla. Muuten minulla on ihan realistinen kuva omasta kehosta. Nykyään vaatisin sanomaan vain suoraan.
Tuo sama ongelma minulla oli alkuun kotitaloudessa, en tuntenut desimittoja. Toisaalta sisäistin kuukaudessa. Mietinkin, että viitanneeko tuo tiedon puute matemaattisiin vaikeuksiin vai oliko kyse sitten harjaantumattomuudesta, kun peruskoululaisena pakenin yksinäisyyttä internettiin. Ihan nyt en pelännyt, että väkiviinaetikkaa sisältävä ruoat humalluttaisi. Kyllähän sitä ala-astelaisena tuli juotua alkoholitonta siideriä.
Nykyään ihme kyllä roolit ovat kääntyneet toisin päin: koulun rumin tyttö onkin oikein miesten ihanne ja kuulen kehuja ulkonäöstäni. Nuorekkuus ja vaaleus onkin ainoa keino kompensoida diagnoosejani, kunhan ei tule mitään pakkomiellettä nuoruuden tavoittelusta.
En usko, että oikeasti heikkolahjainen, alle 85 äo:n omaava, tuottaisi näin selkeää ja jäsenneltyä tekstiä.
Toki menneinä vuosikymmeninä tuli leimatuksi tyhmäksi, jos ei koulu sujunut.
Täysin samaa mieltä! Ehkä sitten on jotain nepsy-vaikeuksia taustalla, mutta ei heikkolahjaisuutta. Joo, voi niitä vääriä diagnooseja tulla vaikka tänä päivänä onkin hyvät tiedot ja taidot asioista. Varhainen traumatisoituminen voi myös näyttäytyä heikkolahjaisuutena muille, jolloin asiantuntijat eivät osaa katsoa asioita toisesta näkökulmasta. Tämä "heikkolahjainen" onkin aikamoinen poikkeus, kun analysoiden kirjoittaa selkeää suomea vaikka onkin lapsuudessa kärsitty vaikeasta dysfasiasta. Ei näe monen ylioppilaankaan enää kirjoittavan noin, vaan kirjoitetan pari virkettä mukamas esseinä. Ja omaan työsähköpostiinkin tulee välillä jopa koulutetuilta ihmisiltä viestejä, jotka on kirjoitettu yhteenpötköönoksennettuna, ettei sellaista jaksa lukea. Hieman ymmärtäisi, jos kyseessä olisi kehitysvamma tai paha lukihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mennä muualle viisastelemaan? Tee oma keskustelu nippelitiedoillesi.
Mulla on omakin keskustelu
Tein just mensan netti älykkyystestin ja sain tulokseksi 106 joka on korkeampi kuin 65.5 prosentilla väestöstä. Olen muistaakseni joskus ennenkin saanut saman tosta testistä. Sitten olen tehnyt monta kertaa tieteen kuvalehden testin ja siitä olen saanut aina jotain 115-120 välillä olevia tuloksia. Joku testi oli kans netissä minkä tein joskus niin sen testin mukaan olin kehitysvammainen. On mulla ainakin korkeampi äo mitä tubettaja metsamanilla on,kattoin äsken sen tekemän videon missä se oli tehnyt mensan nettitestin niin se oli saanut tulokseksi 86,toi lukema taitaa hieman alle keskitasoa. 🤗
Kaikki tietämäni ja tuntemani perussuomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, saman havainnon olen tehnyt.
Nyt minä tein taas Tieteen Kuvalehden älykkyys testin ja sain tällä kertaa tulokseksi 124 ja tulos korkeampi kun 94.52 prosentilla väestöstä. Kielellisen osion pisteet oli 124 ja suorituksesta riippuvan osion pisteet 123, visuaalisesta osiosta sain 15/20 keskiarvo,kieliosiosta 16/20, muisti osiosta 17/20,logiikasta 18/20 ja matikasta 13/20. Matikasta oon aina saanut heikoimmat pisteet tuon testin mukaan ja parhaimmat pisteet saan joko muistista,kielestä tai sitten logiikasta. Ehkä vois sanoa että tuo mensan nettitesti on luotettavin älykkyystesti mitä netistä löytyy,kun siinä minä saan yleensä saman tuloksen. Tämä Tieteen Kuvalehden testi on kyllä laajempi, koska siinä on enemmän niitä osioita mutta tulokset vaihtelee jonkun verran 🤗
Tuo 124 tulos minkä sain nyt niin se on keskimääräistä korkeampi äo tulos🤗👍
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa piireissä liikut, kun kerran tunnet heitä? Itse en tunne yhtäkään perussuomalaista tai vihreää. Minä nimittäin välttelen ääriajattelijoita. He ovat usein (aina) yksinkertaista sakkia. Eivät he muuten olisi ps. tai vihr.
Vierailija kirjoitti:
SOMALIT!
Ne on insinöörejä ja aivokirurgeja. Paperit vain hävinneet jonnekin. No, sattuuhan sitä...
Matikassa ja logiikassa minä pärjään parhaiten älypään aivojumppa pelissä ja sitten hahmottamisessa pärjään heikoiten 👍🤗
Vierailija kirjoitti:
Tein just mensan netti älykkyystestin ja sain tulokseksi 106 joka on korkeampi kuin 65.5 prosentilla väestöstä. Olen muistaakseni joskus ennenkin saanut saman tosta testistä. Sitten olen tehnyt monta kertaa tieteen kuvalehden testin ja siitä olen saanut aina jotain 115-120 välillä olevia tuloksia. Joku testi oli kans netissä minkä tein joskus niin sen testin mukaan olin kehitysvammainen. On mulla ainakin korkeampi äo mitä tubettaja metsamanilla on,kattoin äsken sen tekemän videon missä se oli tehnyt mensan nettitestin niin se oli saanut tulokseksi 86,toi lukema taitaa hieman alle keskitasoa. 🤗
Tarkoittanet Mensan ilmaisversiota? Kaikkein luotettavin on psykologien WISCH/WAIS-testi, joka pitää sisällään monia osa-alueita kielellisistä taidoista yleistietouteen. Ei toki Mensan testikään mikään turha ole, kun kyse on siitä matriisista enkä nyt Mensassa usko ihan älyllisesti kehitysvammaisia tai heikkolahjaisia olevan.
Siis mulla on unohtunut että keskiarvo on kymmenen nuissa osioiden pisteissä 🤗
Valitettavasti en taida tuntea sinua, AP?
Max Verstappen olikin 2021 mestari