Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
2941/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin 14vuotianaa laaja-alainen oppimishäiriö, sen jälkeen kun minua oltiin heitelty koulusta, luokasta toiseen olin mm. 2 vuotta tarkkisella ja opin vain kiroilemaan  sekä tupakoimaan (11vuotiaana!). Tilanne parani kun muutimme Mikkeliin jossa toimi vanamon erityiskoulu, aloitin yläasteen siellä ja vaikka koulunkäynti edelleen takkusi, mukautetut kirjat ja pieni  luokka helpotti oppimista.

Koulun jälkeen opiskelin siivous-alaa, ei se napannut yhtään ja jätin opiskelut kesken. 25vuotiaana pääsin eläkkeelle kun useiden työkokeilijen jälkeen todettiin, etten ole työkykyinen enkä kuntoutettavissa sellaiseksi. Tästä  olen hiukan katkera sillä jos olisi saanit adhd  diagnoosin aiemmin, olisin saanut lääkkeet ja voinut jatkaa työelämässä!  Ei kukaan halua nuorena eläkkeelle.

Sain siis  adhd diagnoosini 31vuotiaana kun  tuolloin 6v lapseni kävi tutkimuksssa ja hänelläkin todettiin adhd.  

Kaiken tämän kylkiäisenä on tullut vakava masennus.   Elämä tuntuu tyhjältä. Mieheni käy töissä, lapseni koulussa ja minä  makaan kaikki päivät sohvalla katsomassa netflixiä.

No minä olen halunnut nuorena eläkkeelle,minusta on just kiva kun ei oo kiirettä mihinkään ja voi keskittyä omiin juttuihin🤗

Mitä kerrot lapsellesi asiasta? Taidat olla lapseton sinkku. Silloin on helppoa jäädä nuorena eläkkeelle. Muuten koulussa kysellään ja lapsen kaverit kyselee.

Vierailija
2942/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin 14vuotianaa laaja-alainen oppimishäiriö, sen jälkeen kun minua oltiin heitelty koulusta, luokasta toiseen olin mm. 2 vuotta tarkkisella ja opin vain kiroilemaan  sekä tupakoimaan (11vuotiaana!). Tilanne parani kun muutimme Mikkeliin jossa toimi vanamon erityiskoulu, aloitin yläasteen siellä ja vaikka koulunkäynti edelleen takkusi, mukautetut kirjat ja pieni  luokka helpotti oppimista.

Koulun jälkeen opiskelin siivous-alaa, ei se napannut yhtään ja jätin opiskelut kesken. 25vuotiaana pääsin eläkkeelle kun useiden työkokeilijen jälkeen todettiin, etten ole työkykyinen enkä kuntoutettavissa sellaiseksi. Tästä  olen hiukan katkera sillä jos olisi saanit adhd  diagnoosin aiemmin, olisin saanut lääkkeet ja voinut jatkaa työelämässä!  Ei kukaan halua nuorena eläkkeelle.

Sain siis  adhd diagnoosini 31vuotiaana kun  tuolloin 6v lapseni kävi tutkimuksssa ja hänelläkin todettiin adhd.  

Kaiken tämän kylkiäisenä on tullut vakava masennus.   Elämä tuntuu tyhjältä. Mieheni käy töissä, lapseni koulussa ja minä  makaan kaikki päivät sohvalla katsomassa netflixiä.

Kannattaa keksiä joku mielekäs harrastus itsellesi niin ei tunnu elämä sitten varmaan niin tyhjältä🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2943/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen halunnut nuorena eläkkeelle,minusta on just kiva kun ei oo kiirettä mihinkään ja voi keskittyä omiin juttuihin🤗

Mitä kerrot lapsellesi asiasta? Taidat olla lapseton sinkku. Silloin on helppoa jäädä nuorena eläkkeelle. Muuten koulussa kysellään ja lapsen kaverit kyselee.

No minä olen lapseton sinkku🤗

Vierailija
2944/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, mutta muuten "vammaisia" tulee ihan joka puolella vastaan tuiki tiheään...

Vierailija
2945/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne, mutta muuten "vammaisia" tulee ihan joka puolella vastaan tuiki tiheään...

Tästä ilmiöstä on kirjakin "Surrounded by idiots".

Vierailija
2946/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ilmiöstä on kirjakin "Surrounded by idiots".

Mahtaa sekin olla melkoinen kirja🤗

Vierailija
2947/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ainakaan heikkolahjaisena ole mitään hätää kun minä olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä🤗

Ei työkyvyttömyyseläkettä myönnetä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien perusteella paitsi heimopukulaisille.

No minulle on myönnetty 🤗

Tai sitten sinulla on joku fyysinen tai mielenterveydellinen syy eläkkeeseen, tai olet poikkeus eläkkeelle päässeistä ihmisistä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien perusteella. Kyllä ne monet heikot notkuvat työkkärin listoilla ja ihmetellään, miksi toinen ei työllisty tai kouluttaudu. Ovat ihan heitteillä aikuisinakin.

Vierailija
2948/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tyhmät näyttää jopa menestyvän yrittäjinäkin. Jos on tyhmä ja ahne, niin voi todella röyhkeästi ajaa omaa etuaan, eikä vaivaannu yhtään siitä minkälaisen vaikutelman antaa muille.

Vierailija
2949/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksessa on monta sellaista.

Vierailija
2950/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ainakaan heikkolahjaisena ole mitään hätää kun minä olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä🤗

Ei työkyvyttömyyseläkettä myönnetä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien perusteella paitsi heimopukulaisille.

No minulle on myönnetty 🤗

Tai sitten sinulla on joku fyysinen tai mielenterveydellinen syy eläkkeeseen, tai olet poikkeus eläkkeelle päässeistä ihmisistä laaja-alaisten oppimisvaikeuksien perusteella. Kyllä ne monet heikot notkuvat työkkärin listoilla ja ihmetellään, miksi toinen ei työllisty tai kouluttaudu. Ovat ihan heitteillä aikuisinakin.

No minulla ei ole mitään fyysisiä vaivoja ja mitään mielenterveysongelmiakaan ei ole todettu. Enhän minä mikään poikkeustapaus ole kun tällä sivustolla on pari muutakin tyyppiä sanonut että heillä on heikkolahjaisuus diagnoosi ja päässeet eläkkeelle🤗

Vierailija
2951/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tyhmät näyttää jopa menestyvän yrittäjinäkin. Jos on tyhmä ja ahne, niin voi todella röyhkeästi ajaa omaa etuaan, eikä vaivaannu yhtään siitä minkälaisen vaikutelman antaa muille.

Ei ole tyhmä jos menestyy yrittäjänä🤗

Vierailija
2952/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havanna on Kuuban pääkaupunki🤗

Vierailija
2953/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bangkok on Thaimaan pääkaupunki🤗

Vierailija
2954/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manila on Filippiinien pääkaupunki ja Kuala Lumpur on Malesian pääkaupunki🤗

Vierailija
2955/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Singaporen pääkaupunki Singapore ja Indonesian pääkaupunki on Jakarta🤗

Vierailija
2956/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvänpäiväntuttu oli vuosia sitten eräässä realityohjelmassa, niin sen käytöksen ja ulosannin nähtyäni aloin tosissani epäillä heikkolahjaiseksi.

Jakaa somessa asioita kirjakielellä kirjoittaen, kuin pikkulapsi kertoisi päivästään.

"Tänään menimme torille ja näimme siellä lokin", ja joku vino kuva.

Vaikuttaa kuitenkin onnelliselta, paljon onnellisemmalta kuin minä itse, eli kuka sitten tässäkin on lopulta voittaja :D

Vierailija
2957/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse aivan hämilläni, kun joku kertoo laaja-alaisista oppimisvaikeuksistaan eli heikkolahjaisuudestaan hyvällä, selkeällä suomen kielellä niin, että jää jopa lukiolainenkin kakkoseksi. Pilkut, pisteet ja isot alkukirjaimet ovat oikeilla paikoilla. Ei ole kyse vain yksittäisestä tapauksesta, vaan montakin tullut vastaan täällä netin ihmeellisessä maailmassa. Sitä kyllä ihmettelen, että näinkö helposti nuorille kirjoitetaan heikkolahjaisen paperit tehden samalla hallaa nuoren itsetunnolle ja identiteetille, vaikka vaikeuksien takana on todennäköisesti nepsy-oireyhtymä, hahmotushäiriö, oppimisvaikeus tai mielenterveydelliset ongelmat. Sitten ihmetellään samaan aikaan, kun kelkasta putoaa täysin heikkoja vailla ymmärtävää luku- ja kirjoitustaitoa. Olenko ollut liian hyväuskoinen nykyisen lääketieteen suhteen? Luullut, että kyllä nykyään tiedetään ja osataan suhtautua asioihin eri lailla.

Kiinnittänyt samaan huomiota ja kirjoituksien mukaan ollaan lukiota käyty minne heikkolahjaiset ei todellakaan mene saati pärjää siellä. Tavallinen ammattikoulukin on heille taistelua ja silti ohjataan opiskelemaan kokeiksi tai jopa lähihoitajiksi.

On jotkut vanhemmat tulleet palstalle kirjoittamaan, kuinka lapsella on diagnoosina adhd/asperger/lukihäiriö sekä laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja samassa lauseessa puhutaan lapsen hyvästä tai kohtuullisesta koulumenestyksestä ilman suurempia helpotuksi ja siitä, ettei kukaan muu ole pitänyt tyhmänä ja on jopa lukio suoritettu. Ehkä on epäilty, mutta luulisi jo ettei ammattilaiset pimitä tällaisia tietoja ja pidä vanhempia pihalla luullen, että lapsella on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia luullen niiden olevan vain oppimisvaikeuksia.

Vai meneekö oikeasti käsitteet ihmisillä sekaisin, jopa ammattilaisilla? Kuitenkin jo matalasta älykkyydestä puhuminen on tehty hyshys-asiaksi, ja jätetään ne oikeasti kehitysvammaisen ja normaalin rajamailla olevat itsekseen taistelemaan aineessa kuin aineessa koulussa.

Vierailija
2958/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräisen irakilaisen äo on sama kuin heikkolahjaisilla.

Vierailija
2959/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi=Helsinki,Ruotsi=Tukholma,Norja=Oslo,Tanska=Kööpenhamina,Venäjä=Moskova,Viro=Tallinna,Latvia=Riika,Liettua=Vilna,Valko-Venäjä=Minsk,Ukraina=Kiova,Unkari=Budapest,Puola=Varsova,Saksa=Berliini,Tsekki=Praha,Itävalta=Wien,Sveitsi=Bern,Slovakia=Bratislava,Slovenia=Ljubljana,Kroatia=Zagreb,Liechtenstein=Vaduz,Yhdistynyt kuningaskunta=Lontoo,Irlanti=Dublin,Bulgaria=Sofia,Belgia=Bryssel,Alankomaat=Amsterdam,Ranska=Pariisi,Monaco=Monaco,Italia=Rooma,Espanja=Madrid,Portugali=Lissabon,Makedonia=Skopje,Kreikka=Ateena,Serbia=Sarajevo.

Vierailija
2960/4732 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin moni ei heikkolahjaisen papereilla oleva osaa Melkein kaikki Euroopan pääkaupungit? 🤗