Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4733)

Vierailija
2521/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin Henna, riittää jo!

Tarkoitatko sitä AS-Hennaa, joka varmaan noin 5-8 vuotta sitten kirjoitteli täällä lasten hoidosta ja siitä, kuinka häntä ei ymmärretä ja downeja ymmärretään yms. Hänellä oli joku pakonomainen kiinnostuskin Downin syndroomaan.

Luulin sen tyypin kadonneen kuin tuhka tuuleen täältä netistä.

Miksi nämä netissä olevat hullut, pakkomielteiset tai oudot ovat Hennaksi nimettyjä? Ensin tämä as-Henna, joka kirjoitti Aspergeristaan sekä siitä, kuinka down-henkilö saa kaiken anteeksi. Toisena oli Henna, joka koko ajan valitti netissä omalla naamalla, että "taas julkaistaan seksijuttuja, ei kiinnosta". Kolmantena on sitten Henna, joka kirjoittaa omasta mahdollisesta Aspergerista/lievästä autismista Autismiliiton fb-sivuilla tai Suomi24:en palstoilla.

Koska kyseessä on yksi ja sama Henna.

Kyllä ne naiset osasi naamavärkistä erottaa. Ainoa yhdistävä ulkoinen seikka on ylipaino. Toki vaihtoehtona on, että se as-Hennana tunnettu hullu osaa naamioitua toiseksi ylipainoiseksi naiseksi ja vaihtaa paikkakuntaa.

Vierailija
2522/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sairasta siinä muka on jos joku on nekrofiili🤔

No mietihän, miksi. Vai oletko joku vihervasemmiston kannattaja, jonka mielestä kyse on seksuaalisesta suuntautumisesta?

bTietenki oon😂

Sehän sitten selittänee käytöksesi palstalla.

😂

Sitä se teettää, jos nai serkkua tai siskoa/veljeään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2523/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän on jotain Sarjoja/ leffoja joitten näyttelijöiden nimiä mä tiiä🤔

Vierailija
2524/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain hoitolaitoksessa on jäänyt kone ja netti auki.

Vierailija
2525/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Suurtalouskokkeja. Toisella  (50v) on lapsi, toinen (35-38v arviolta) ei halua lasta, koska ei halua lopettaa tupakointia tai viikonloppubiletystä. Rahat menee tupakkaan, viinaan ja aurinkolomiin etelässä. Ja molemmat siis ovat heikkolahjaisia, toinen selvisi juuri ja juuri peruskoulusta, toinen kävi sitten heikkolahjaisten kanssa ylä-asteen, josta sitten ammattikouluun. Vaikka ovat suurtalouskokkeja, tämä ei merkitse, että kaikki ovat sellaisia (pikku disclaimer palstan hysteerisille palsamammoille)

Vierailija
2526/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain hoitolaitoksessa on jäänyt kone ja netti auki.

Niinkö luulet? 😀

Vierailija
2527/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni suvussa monta.

Vaimoni on ns nousukas. Suvustaan ensimmäisenä yliopistoon ja maisteri.

Suvussaan on lähinnä lapioon nojailijoita, avustajia, lähihoitajia tai kaupan kassoja. Ei siinä sinänsä mitä, mutta osalle nekin hommelit tuntuu olevan liian vaikeita, raha-asiat usein solmussa ja toive olisi vaan päästä bensalla pärisevien vehkeiden kanssa tekemisiin ja ”kaljoo juomaan” Karjalalippis päässä, mieluiten liiton rahoilla.

Myös täältä ääni vaimon suvulle.

Siellä esim amiksen käyminen loppuun on ollut muutamille liikaa. Yksi jäi luokalleen (!) vanhamuotoisessa amiksessa. Pari jätti kesken. Tekevät mitä töitä milloinkin löytävät, varastossa, kausiapuna. Välillä työttöminä.

Vierailija
2528/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin mieluummin kehitysvammainen kuin heikkolahjainen ja asperger-piirteinen, joka vain epävarmana ei jaksa kiinnostua mistään, koska lähes kaikki ammatit vaatii nykyään tutkinnon. Kuitenkin minulta löytyy ammattikoulututkinto tavallisesta koulusta ravintola-alalta ja olen päättänyt siinä pysyä, vaikka saisin selkäsairauden. Tiedän, että fyysinen kokonikin toimii hidasteena, vaikka normaalimittainen olen. Normaalipalkkainen työ on minulle todella tärkeää, ja kokisin aikamoisen identiteettikriisin, jos olisin jossain työkeskuksessa ruuveja pussittamassa. Varmaan vammaiseksi haukkuminenkin on saanut minut välttämään työkeskuksia, erityisammattikouluja ja suosimaan vain "normaaleja" kumppaneita tai kavereita, etten vain leimautuisi lisää. Ihmettelen, että miten edes tutustuessa uusiin ihmisiin näin aikuisiällä moni voi olla sokea tyhmyydelleni tai sitten asiaa ei haluta sanoa suoraan. Olen jopa antanut joillekin fiksun ihmisen kuvan itsestäni, vaikka monta kertaa olen koittanut vakuutella, etten ole haka matematiikassa lukuun ottamatta yhteen- ja vähennyslaskuja ja tarvitsin oikeasti siinä aineessa helpotuksia. Hyvä, kun osaan edes laskea 2 + 2 = 4.

Itsepä päätin eristäytyä muista peruskoulussa, koska en jaksanut sitä, kuinka minusta levitettiin perättömiä juoruja. Tämän takia olen toivonut olevani jopa näkymätön ja täysin äänetön. Välillä halusin kavereita, mutta sitten taas muutin mieltäni, koska ajattelin, että enhän minä osaisi keksiä mitään puheenaihetta. Minun ujoa luonnetta ei ole koskaan tajuttu, mutta enhän minä edes asiasta uskaltanut puhua. Olisin halunnut mieluummin tehdä asioita yksin pelätessäni muiden reaktioita. Uskon näiden asioiden edistäneen nettiriippuvuutta peruskoulussa, mutten koskaan saanut siihen vieroitusta, mutta eipä vielä 2010-luvun alussakaan ole nettiriippuvuutta laitettu tautiluokitukseen ja asia ei ole hirveästi tapetilla verrattuna päihderiippuvuuteen, vaikka on jo tiedossa, ettei nettiriippuvuuskaan ole mikään pikku juttu, vaan nettiriippuvaisen aivot ovat identtiset päihderiippuvaisen kanssa.

Jos olisin heikkolahjaisen sijaan kehitysvammainen, niin tietäni olisi varmaan joten kuten tasoitettu. Ihan omin silmin olen tehnyt, että jopa kehitysvammaisiakin arvostetaan enemmän kuin heikkolahjaisia. Kehitysvammainen saa oman alhaisen älykkyytensä anteeksi, vaikka tekisi sen myötä jotain typerää ja harkitsematonta. Ei ole pelkoa, että itse 70-85 äo:lla alkaisin nostamaan pikavippejä, vaan mieluummin sitten köyhäilen ja pidän luottotiedot kunnossa, koska silloin asunnon ja työn saaminen ei muutu entistä vaikeammaksi, tai toimi huolimattomasti ehkäisyn kanssa. Itse asiassa se olen minä, joka on valistanut miehelle ehkäisyn tärkeydestä ja näyttänyt ovea sellaiselle, jolle ei oppi mene perille. En ole mutu-tuntumalta tehnyt tällaista diagnoosia, vaan se on ihan todettu psykologin testeissäkin, että älylliset taidot ovat heikon ja keskitasoa alemman välimaastossa. Olihan siellä pari hyvääkin aluetta, looginen päättelykyky ja yleistietous.

Sinä et oo heikkolahjaista nähnytkään kun kirjoitat noin hyvin😊 Taas psykolologeilta tullut virheellinen diagnoosi😀

Diagnoosi tästä on, mikä oli tehty yläkoulussa, ja ammattikouluaikana tutkittiin myös asiaa. Koulupsykologikin oli sitä mieltö, etten olekaan kehitysvammainen vaan laaja-alaiset oppimisvaikeudet ovat sopivin kuvaus pulmilleni epätasaisine kykyprofiileineen. En ole mutu-tuntumalta tehnyt tällaista diagnoosia.

Nämä tulokset ovat ihan tältä vuosisadalta, jos joku syntymävuottani utelee. 26 vuotta on ikää, joten ei pitäisi tänä päivänä olla pelkoa saada turhaan tyhmän papereita. Ainoa asia, johon en ole koskaan saanut vastausta, on epäily masennuksesta ollessani yläkoululainen. Olen satavarma, että olin lievästi masentunut - ilman diagnoosia.

Epäilin myös sosiaalisten tilanteiden pelkoa pelätessäni liikkua pienellä paikkakunnalla kiusaajien takia, jotka aukoi minulle päätä, mikä toi aina ikävät muistot mieleen. Ehkä olen vieläkin traumatisoitunut, mutta ihan eri asiasta - koulusta johtuen pakollisista tutkinnon osista, joista yksi oli vastenmielisin lautasten kantelun takia. Se oli suoraan sanoen painajaista, ja sängystä nouseminen oli vaikeaa selkäkivun kanssa. Muista valinnaisista suoriuduin ok:sti ilman, että olisin valittanut, miten kamalaa se oli. Toki eräälle työpaikkaohjaajalle kerroin rehellisesti, että miksi olin omissa ajatuksissa oikastaakseni väärän kuvan minusta. Hän kun ensin luuli minun pärjäävän vain sellaisessa paikassa, jossa olisi muita, vaikka olen ennenkin pärjännyt yksin ja nytkin olen työkokeilussa perheenjäsenen yrityksellä, jossa on työskenneltävä yksin ja tämä sopinee minulle.

Voi tulla koska Psykologit ei tiedä näistä uudenajan Indigoihmisistä. Minulla on itsellä on kans laaja-alaiset oppimisvaikeudet diagnoosi ja minä en kyllä omasta mielestä ole mikään heikkolahjainen 😊

Vai oikein indigoihminen? Piti äkkiä googlettaa ja kuten arvelinkin, niin löytämieni tietojen mukaan näennäistieteen mukaan luotu new age-käsite, jolla viitataan epätavallisia psyykkisiä kykyjä omaaviin lapsiin. Kuulostaa niin samalta kuin jotkut enkeliterapiat ja yksisarvishoidot eli huuhaalta. Voin uskoa vielä Aspergerin oireyhtymän, autismin ja adhd:n olemassaoloon tunnistaessa itsekin ensimmäisen nepsy-oireyhtymän oireet itsessäni.

En siis usko moiseen pseudotieteeseen, vaikka olenkin heikkolahjainen. Enemmän uskon psykologin sanaa ja mahdollisesti tulevien neuropsykologien sanaa, minne olen päättänyt mennä omasta tahdosta. Tosin ainoana lääketieteen vitsauksena pidän tämän päivän ravitsemussuosituksia ja mahdollisesti koronarokotettakin maskien lisäksi, kunhan nyt saan vielä kunnolla siitä näyttöä, että tuleeko enemmistö ihmisistä kuolemaan rokotteeseen vai Koronaan.

En ihan usko, että tapaamani psykologit olisivat olleet puoskareita. Kyllä sen itsekin näen, että kykyprofiilini on epätasainen. Matematiikassa hallitsen vain yhteen- ja vähennyslaskut laskimen kanssa, mutten mitään lukion matematiikkaa, enkä osaa edes kaikkea yläkoulun matematiikkaa.

Saan ihan päinvastaisen kuvan: sullahan on ilmeisesti järki päässä kun et aina tanssi toisten pillin mukaan. Nykyään ihan moni normaalilla älyllä varustettu nielee kaiken totuutena mukisematta, mitä media ja viralliset terveystahot suosittelee.

No, mitä tuohon nyt sanoisi... Onhan se aika ironista, kun tällainen laaja-alaisilla oppimisvaikeuksilla diagnosoitu (joka siis kääntyy suomen kielellä heikkolahjaiseksi) arvostaa enemmän rationaalisuutta kuin tunteellisuutta. Se on aivan sama, miten raadolliselta totuus kuulostaa, mutta mieluummin sitä arvostan sitä kuin elelen jossain omissa haavemaailmoissa.

Minulla on perustelunikin esim. maskin käyttämättömyydelle ihan jo sen, että minkälaista painajaista oli työskennellä pari viikkoa maski naamalla: hengästyin, aloin voida pahoin ja päähän koski lievästi. Ja mitä enemmän olen lukenut siitä, kuinka herkät aivot on hapenpuutteelle, sitä vakavammasta asiasta on kyse: oppimisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia, väsymystä, huimausta ja päänsärkyä jne. Lisää syitä vain tulee olla maskitta. Ehkä näillä tiedoilla ja kiinnostuksen kohteilla (yhteiskunnalliset asiat, kulttuurit, politiikka ja historia) annan itsestäni jotenkin viisaan kuvan, vaikka peruskoulusta saatu koulutodistus osoittaa aivan muuta: arvosanat vaihteli 6-8 ja suurin osa näitä oli tosiaan ilman tähtimerkintöjä lukuun ottamatta sitä matematiikkaa. 

Koulun arvosanat ei ole mikään merkki älykkyydestä. Enemmän peruskoulu perustuu ulkolukuun. Tiedän ihan lievästi kehitysvammaisiakin, jotka kykenevät muistamaan ulkoa vaikkapa kirka sisällön, mutta eivät ymmärrä sen sisältöä ja vieraita sanoja.

Täällä eräs itseään heikkolahjaiseksi epäilevä. Olen itsekin miettinyt koulumenestyksen merkitystä, koska minun tilanteenihan on se, että en pärjää melkein missään töissä ja kaikki opinnotkin olen joutunut jättämään (mm. lähihoitajaopinnot). Olen kyllä työssä vaikka palkallani en tulekaan toimeen. Mutta jos tämän työn menetän niin uutta en takuulla saa enkä myöskään pärjää monissa muissa saman alan töissä (olen kokeillut). Erittäin paha hahmotushäiriö minulla on ainakin, samoin tarkkaavaisuushäiriö ja joitakin asperger-piirteitä. Olen kuitenkin alkanut epäillä, että voisin olla ihan suomeksi sanottuna heikkolahjainen. Tähän johtopäätökseen on vaikea olla tulematta koska olen kykenemätön suoriutumaan niin monista yksinkertaisistakin töistä. En huomaa itsestäänselviä asioita, en kykene soveltamaan oppimaani enkä toimimaan muuttuvissa tilanteissa. Muisti on myös huono.

Kuitenkin pärjäsin peruskoulussa ihan hyvin, sain useimmista lukuaineista kiitettäviä. Kirjoitin ylioppilaaksikin vaikka kirjoitukset eivät hyvin menneetkään, ja yleensähän heikkolahjaisilla uskotaan olevan suuria vaikeuksia jo peruskoulussa. Tämän lisäksi minulle on sanottu, että en voi olla heikkolahjainen koska kykenen kirjoittamaan sujuvasti ja analysoimaan tilannettani tarkasti. Mutta kuinka voin sitten olla tässä tilanteessa?

Olen yrittänyt päästä työkyvyn arviointiin, mutta sitä en saa koska olen tällä hetkellä työssä. Yksityisen puolen tutkimuksiin minulla ei ole varaa.

Vierailija
2529/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku idiootti poistaa mun kirjoituksia😥 Selkään sietäsi saada😀

No ei ihmekään että on poistettu koska olet täyttänyt ketjua trolliviesteilläsi sivukaupalla. Täällä on ihmisiä, joita tämä aihe voi henkilökohtaisestikin koskettaa (esim. minä, olen todennäköisesti itse heikkolahjainen) jotka haluaisivat keskustella vakavasti, mutta sinun häiriköintisi karkottaa keskustelijat.

Vierailija
2530/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajuus - tai mikään muukaan ammattitutkinto tai ammatti sinällään ei merkitse heikkolahjakkuutta, olen itse lähihoitaja, mensan jäsen ja on pari akateemistakin tutkintoa. mieheni niin ikään mensan jäsen ja tekee siivojan töitä, kun häntä ei yksinkertaisesti inspiroi mikään - kuten minä. vapaa-ajalla sitten harrastetaan yhdessä älyllisiä.

Vierailija
2531/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko hymiötrolli tehdä vaikka oman ketjun höpinöillesi. Tämä ketju on kuivunut kasaan sinun takiasi, koska kukaan ei enää jaksa kahlata läpi sinun viestejä ja etsiä ketjun aihetta käsitteleviä kirjoituksia sieltä joukosta.

Mitä sinä tästä saat?

Vierailija
2532/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vaimoni ja toinen lapsistamme.

Ex vaimo pärjää tuilla normiduunaria paremmin, joten eiköhän lapsikin jotenkin selviä.

Vierailija
2533/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku idiootti poistaa mun kirjoituksia😥 Selkään sietäsi saada😀

No ei ihmekään että on poistettu koska olet täyttänyt ketjua trolliviesteilläsi sivukaupalla. Täällä on ihmisiä, joita tämä aihe voi henkilökohtaisestikin koskettaa (esim. minä, olen todennäköisesti itse heikkolahjainen) jotka haluaisivat keskustella vakavasti, mutta sinun häiriköintisi karkottaa keskustelijat.

Sinä olet vaan huonoitsetuntoinen etkä mikään heikkolahjainen🤗

Ei se pelkkää huonoa itsetuntoa ole jos ei pärjää useimmille ihmisille itsestäänselvissä asioissa. Minua on nuorempana tutkittukin, mutta lopputulos oli se, ettei saatu selville mistä on kyse, tarkkaavuuden ja hahmottamisen ongelmia lukuunottamatta. Nyt olen pyrkinyt työkyvyn arviointiin, mutta se tyssäsi siihen että sitä saa vain jos on työtön.

Kyllä minua on ihmetelty esimerkiksi opintojen työharjoittelujaksolla kun minulle ei vain mene jakeluun monta kertaa toistettu yksinkertainen asia.

Aiemmin kuvittelin itsekin, että oppimisvaikeuteni eivät ole niin pahoja, mutta nyt olen lopulta joutunut myöntämään, että ne ovat erittäin pahoja. Tavallaan se on helpotuskin, vuosien yrittämisen ja epäonnistumisen ja liian vaikeiden asioiden kanssa pään seinään hakkaamisen jälkeen.

Vierailija
2534/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lähihoitajuus - tai mikään muukaan ammattitutkinto tai ammatti sinällään ei merkitse heikkolahjakkuutta, olen itse lähihoitaja, mensan jäsen ja on pari akateemistakin tutkintoa. mieheni niin ikään mensan jäsen ja tekee siivojan töitä, kun häntä ei yksinkertaisesti inspiroi mikään - kuten minä. vapaa-ajalla sitten harrastetaan yhdessä älyllisiä.

Olet lähihoitaja ja vaikka mitä muutakin, ja silti et tiedä, että lähihoitajan tutkinto EI ole ammattitutkinto?

Hyvin sä vedät. 

Vierailija
2535/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. On muun syyn takia henkilökohtaisia avustajia ja paljon omaisia jatkuvasti auttamassa, joten heidän avullaan selviää monista pulmista. 

Vierailija
2536/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko hymiötrolli tehdä vaikka oman ketjun höpinöillesi. Tämä ketju on kuivunut kasaan sinun takiasi, koska kukaan ei enää jaksa kahlata läpi sinun viestejä ja etsiä ketjun aihetta käsitteleviä kirjoituksia sieltä joukosta.

Mitä sinä tästä saat?

Se taitaa olla Tiina, joka on potkittu ulos kaikista mahdollisista Facebookin ryhmistä eikä enää keksi mitään muuta paikkaa, jossa voi trollata. 

Keski-ikäinen nainen kyseessä, mutta käyttäytyy kuin vammainen teini. 

Vierailija
2537/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lähihoitaja ja vaikka mitä muutakin, ja silti et tiedä, että lähihoitajan tutkinto EI ole ammattitutkinto?

Hyvin sä vedät. 

Mikä se sitten on?

Vierailija
2538/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämä ketjun tukottava tyyppi olla lähellä otsikossa kuvailtua...

Vierailija
2539/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tämä ketjun tukottava tyyppi olla lähellä otsikossa kuvailtua...

Niin olenkin mutta vaan psykologien mielestä😂

Vierailija
2540/4733 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä tästä saat?

Se taitaa olla Tiina, joka on potkittu ulos kaikista mahdollisista Facebookin ryhmistä eikä enää keksi mitään muuta paikkaa, jossa voi trollata. 

Keski-ikäinen nainen kyseessä, mutta käyttäytyy kuin vammainen teini. 

Saahan sitä niin luulla😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi