Eikö sinua häiritse ruumiiden syönti?
Tarkoitan siis lihansyöntiä. Tunnetko huonoa omaatuntoa siitä, että eläimiä joukkoteurastetaan ja syödään. Mietitkö edes sitä vaihtoehtoa, että näin ei olisi pakko tehdä?
Kommentit (30)
toisin kuten vaikkapa keski-euroopassa. Joten elukat ovat siinä pinteessä aika pitkään. Jonkun Sveitsin läpi ajat jo neljässä tunnissa. Siinä ajassa olet pääkaupunkiseudulta päässyt vasta Jyväskylän korkeudelle.
häiritsee, jatkuvasti, joka päivä.
Turha siinä on vedota mihinkään hampaistoon (joka muuten on taltta) tai " onnellisiin" tuotantoeläimiin. Mäkin myönnän, että haluan syödä kalaa, koska se on terveellistä. Muuta lihaa en syö eettisistä ja terveydellisistä syistä.
Riittävän määrän B12 vitamiinia saa esim puolesta desistä maitoa vuorokaudessa lapselle. Aikuisella tarve vähäisempi. B12 (syakobalamiini) varastoituu eli juomalla vaikka joka neljäs päivä 2 dl maitoa saisi riittävästi B12 vitamiinia. Tämän voi korvata juustoilla, munilla jne.
B12 on äärettömän tärkeä vitamiini ja lapsille ja raskaanaoleville sikiön kannalta ihan elintärkeä, sen puutos aiheuttaa hermostollisia ongelmia ja anemiaa. Mutta sen puutos on ÄÄRETTÖMÄN harvinainen ja vaikea aiheuttaa.
Olin noin kolme vuotta nuoruudessani syömättä lihaa, ja sain huomata, että kasvisruokavalio ei sovi minulle. Se vain ei riittänyt. Olen rotevarakenteinen ja harrastan paljon liikuntaa ja olen huomannut voivani ja jaksavani paljon paremmin karppisuuntaisella ruokavaliolla.
Ja miksi en höpisisi onnellisista eläimistä? Kyllä minulle on tärkeää, miten ruokani tuotetaan.
Siis ihan oikeasti? Muutenkin kuin kuulopuheiden ja mutu-tiedon perusteella?
Maalla kasvaneena on sikälikin hyvä olla, että näkee asiaoista monta puolta. Tietää, miten niitä teuraseläimiä ihan oikeasti kohdellaan, tietää, miten lehmät elää elämäänsä, miten niitä kuljetetaan, miten teurastetaan jne.
Joten ei, minua ei häiritse ruumiiden syönti. Tiedän, että Suomessa suurin osa teuraseläimistä on saanut ihan hyvän kohtalon. Enkä totta tosiaan jaksa surkutella sitä, että joku nauta tai possu on kärsinyt stressiä pienen hetken ennen teurastusta. Kyllä minun sympatiani menevät ihan toiseen kohteeseen.
minä en ainakaan ole väittänyt, että eläimiä kohdellaan koko ajan älyttömän julmasti, mutta ei välttämättä myöskään parhaalla mahdollisella lajinomaisella tavalla. Oletko itse käynyt koskaan häkkikanalassa? Väitätkö todella, että kanan on hyvä kököttää verkon päällä vieri vieressä toisten kanojen kanssa pääsemättä juurikaan liikkumaan? Itsekin olen maalta, ja joo, 70-luvulla esim. lehmien olot olivat aika lailla toiset (paremmat) kuin nykyään suurnavetoissa.
En siis tosiaan puolusta häkkikanaloita, vaan lähinnä puhuin nyt isoista eläimistä, naudoista ja sioista.
Ja tietoni ei ole mistää 70-luvulta, en sentään niin vanha ole, että silloin olisin viimeksi navetassa käynyt :) Kaikissa tietämissäni teuraseläinten kasvatuspaikoissa asiat on ihan hyvin. Samoin kuljetukset ainakin täällä päin Suomea on vielä ihan inhimillisen mittaiset.
mutta se kylläkin, miten tuotantoeläimiä kohdellaan. Joku väitti, että Suomessa ei kohdella huonosti, mutta se ei kyllä pidä paikkaansa. Vai onko häkkikanalassa kasvava kana muka onnellinen? Tai lehmä, joka on aina kiinni parressaan, eikä pääse edes kesällä ulos laitumelle?