Voi hyvää päivää! Tuttavaperhe valittaa köyhyyttä...
Siis tänään meinas hajota oikeasti kahvipöydässä, kun erään tuttavaperheen äiti valitti, kuinka on köyhää tämä elämä ja kuinka rahat ei riitä, kaikki on kallista ja minimiäitiyspäivärahalla pitää kituuttaa. Ymmärrän kyllä, että köyhyyttä Suomestakin löytyy ja onhan tuo minimipäiväraha aika pieni, MUTTA kun sitten kysyin, että no mitäs te tienaatte, kävi ilmi, että he tienaavat enemmän kuin me! Siis mun mies on vuoden loppuun koulutuksessa, itse äippälomalla. Heillä mies töissä ja nainen äippälomalla. Eikä mulle ole koskaan tullut olo, että voi kun ollaan köyhiä ja että tukia pitäisi maksaa enemmän. Ei me olla edes tarvittu tt-tukea, vaikka oltaisiin tulojen puolesta siihen oikeutettuja. En siis alkuun ymmärtänyt, miten tämä elämä voi olla niin köyhää heidän tuloillaan, mutta sitten sekin selkisi.
Ensinnäkin heillä on KAKSI autoa. Yhden vielä ymmärrän, molempien lapsuudenperheet asuvat kaukana ja sellaisella sijainnilla, ettei sinne kulje julkisia + että miehen työpaikkaan on sen verran matkaa, että tuonnekin on vaikea julkisilla päästä. Mutta ei siitä toisesta voi kuulemma luopua, kun sitten on perheen äidin liikkuminen hankalaa. Miten niin hankalaa? Kaupungin joukkoliikenne kulkee etuoven edestä, kauppa on tien toisella puolella. Mihin he tarvitsevat oikeasti autoa?
Toisekseen, perheen lapsi ruokitaan pelkästään kaupan purkkiruoilla. Tässähän ei mitään vikaa ole, mutta kyllähän tuokin tulee tosi kalliiksi, kuin se, että itse tekisi. Mutta kun ei luota omaan ruoanlaittotaitoon. Just joo. Se onkin tosi vaikeeta keittää perunaa.
Kolmanneksi perheen vanhemmat syövät mitä sattuu. Kehuvat kuinka tilasivat pitsat tässä yksi päivä ja sitten ruoka tehdään vain yhdelle päivälle koska mies ei tykkää ottaa jääkaapista tähteitä. Niinpä niin.
Lisäksi perheen äiti hamstraa kirpputoreilla kaikkea päätöntä. Siis kaikkea mitä saattaa tarvita, kannattaa kuulemma ostaa nyt kun halvalla saa. Sama muilla kaupoilla käydessä. Tarjouksia hastrataan kun halvalla saa. Joo, mä ymmärrän tarpeeseen tulevat tarjoukset, mutta mikä järki on ostaa jotain sellaista mitä ei tarvitse vain sen takia, että sitä joskus saattaa tarvita?
Tämänkin perheen äiti on sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tukea heitä enemmän. ONhan heillä lapsi! Itse taas olen sitä mieltä, että jos ei käy töissä, on tulot pienet ja silloin niillä pitää pärjätä. Mulla minimi äp-raha tasan sen takia, että opiskelen vielä, mutta lapsen hankkiminen tässä elämänvaiheessa oli tasan mun oma päätös Turha mun on nyt vinkua, että lisää pitäisi saada. Jos mä haluan lisää, mä olisin voinut hankkia lapseni myöhemmin ja käydä töissä tienaamassa lisää äp-rahaa. Ärsyttää tollaset vinkujat. Varsinkin, kun köyhyys on omista päätöksistä kiinni.
Kommentit (59)
... En siis ymmärrä tuota kovasydämisyyttäkään, jollaista täällä palstalla lietsotaan.
Kaikissa elämän ratkaisuissa on niitä sävyjä ja vivahteita. ei ole yhtä oikeaa.
Ilman muuta lapsiperheiden pitää saada tukea, jotta lapset voidaan hoitaa ja kasvattaa mahdollisimman hyvin. Ihan jokaikinen lapsi on tärkeä.
Yhteiskunna kuuluu huolehtia lapsista vanhempien tukena.
Että on ihmisiä, joille oikeasti mikään ei riitä, ja kaikkea pitää aina saada enemmän.
Kyllä se nyt niinkin on, että jos et töihin taivu, ei sulla pidä samaa elintasoakaan kuin työssäkäyvällä.
Mullakin on kaveri, jolla on aina rahat loppu. Päivääkään ei ole tehnyt töitä, mutta valittaa osaa. Ja tosiaaan se rahankäyttö on sitä, että auton pitää maksaa 10 000e ( meillä maksaa autot 3-5000e), lasten pitää päästä joka vuosi 2-4 kertaa risteilylle, ja tietysti sirkus Finlandiaa katsomaan, vaatteiden pitää olla merkkivaatteita jne.
Ja sitten itketään että rahat ei riitä, ja vielä valitetaan, että saataanan neekerit ne vie.
Totuus on, että hänen kaltaisilleen en soisi penniäkään lisää rahaa.
Ja komppi tälle. Juuri tätä hain takaa. En siis suuttunut tuttavalleni, elämänkatsomuksemme ovat vain niin erilaisia. En voi millään käsittää sitä, ettei hän edes yritä saada töitä vaikka tietää vanhempainvapaan olevan loppumassa. Kun onhan sitä kotihoidontuki. Hänellä ei ole mitään ideologiaa, miksi pitäisi olla pitkään lapsen kanssa kotona. Niin nyt vain sattuu saamaan helposti rahaa. Edes vähän. Sitten voi taas valittaa, kun rahat eivät riitä. Haluan, että suomalaisia tuetaan eri elämätilanteissa (työttömyys, opiskelut ymsymsyms...), mutta valitettavasti on olemassa niitäkin, jotka käyttävät yhteiskuntaamme hyödyksi ja sitten valittavat kun mikään ei riitä.
Minusta tuo että tuunaa tomaattikeitosta pastakastikkeen seuraavalle päivälle on fiksua, ja samaan tapaan "saman ruuan syömistä" mitä olisi se että syö kaksi päivää putkeen sitä tomaattikeittoa. Oleellista on se mitä syö (edullista vai kallista) ja se ettei heitä ruokaa roskiin (tekee joko oikean määrän ruokaa, ta syö sitä toisenakin päivänä, tai säveltää ylijääneistä toisen ruuan).
Aika monessa ruuassa menee niin, että sen ylijääneen voi käyttää johonkin toiseen ruokaan, esim. kanaa jos tekee niin ylijääneistä kanasalaatti tai kanakeitto seuraavana päivänä jne. Ruokalistan voi myös laatia niin että seuraavana päivänä voi hyödyntää edellisen päivän jämiä.
Tässä se nyt taas nähdää miksi monilla on tilillä vaan se pari sataa tai pari tonnia. Kun tarvii olla sillä ylellisyyttä.
Myönnän että varmasti suurimmalla osalla on ylellisyystuotteensa, mutta onko ne mitoitettu tuloihin? Opiskellessa mun ylellisyys tuotteet löyty kirpputorilta, dvd tai kirja. Ja kun työaloitin niin edelleen löysin ylellisyys tuotteet kirppurilta, vaikka Gaborit 5 eurolla. Ja nyt hoitovapaalla tuhlaan lapseeni, kirpputorilla tietysti. Tänäänkin ostin nahkakengät vitosella, ei se niitä tarvitse mutta ostinpa vaan.
Kun elää säästeliäästi vuosikausia niin sit on tilillä useampi kymppitonni. Jei, hyvä minä.
tosiasian, että ei kaikki menot ole turhia, että pystyy muka elämään hyvää elämää jollain nollatuloilla. Esim. Tällaset perusasiat (jotka ei mielestäni ole ylellisyyttä vaan perusasioita) nettiyhteys, puhelin molemmilla vanhemmilla, vakuutukset, sähkö, vastikkeet+asuntolaina/vuokra (ei ole halpaa siellä missä on töitä tarjolla), lapsen päivähoitomaksu, tv-lupa, ruoka.. nää nyt vasta alkuun tulee mieleen! Miten edes nämä maksut voi hoitaa ilman velkaantumista jos tulot on aivan mitättömät? Ja lisäksi jos auto on pakollinen, se nielee rahaa aika tavalla, oli uusi tai vanha. Meillä on kahden ihmisen palkkatulot, muuta velkaa ei tällä hetkellä ole kuin asuntolaina, silti rahat saa kyllä menemään ihan jo noihin pakollisiinkin aika hyvin. Ja moniko lapsiperhe Oikeasti asuu pienessä vuokrakaksiossa kaupungin halvimmalla laidalla? Joku sitä kuitenkin ehdottaa :D Ja ei asuta edes omakotitalossa siis itsekään. Kotiruokaa syödään, isoja satseja teen moneksi päiväksi, ei matkustella jne. Mutta en tosiaan valita että olisimme jotenkin köyhiä! Mietin vaan että täällä annetaan sellainen kuva että kuka vaan voi elää pelkällä pyhällä hengellä ilman tuloja :O
että aina kaikesta pitää pihistellä.
Meillä mies on töissä, asutaan asumisoikeusasunnossa, minä lapsen kanssa kotiäitinä. Tietty rahaa tulee vähemmän kuin jos olisimme kumpikin töissä, mutta tämä on meidän valitan.
Mulla on myös osamaksusopimuksella ostettu puhelin. Mulla on viimeiset 10 v ollut vanha, käytetty puhelin ja kun se hajos halusin uusinta uuden mallin kaikilla herkuilla. Muuta mulla ei olekaan.
En osta itselleni ikinä mitään ja nyt onkin kiva kun tulee joulu. Vaihdan monen ystäväni kanssa joululahjoja. Saan monta uutta kivaa juttua aina lahjaksi ja tällä taas pärjää vuoden ostamatta mitään itselle.
Ei vähävaraisen tarvitse aina kulkea huonoimmissa ryysyissä, ostaa aina halvinta. Voi välillä vähän sijoittaa itseensä.
Mun kk-diili on 25 e kuussa ja siihen sisältyy puhelinlaskukin, eli tuskin nyt järkyttävän paha juttu on.
Miten niin muka joku purkkiruoka tulee kalliiksi? Noin pieni syö vielä niin vähän ja ne kaikkein pienimpien purkkiruuat maksavat jotain 0,30 cent /purkki. Näillä palstoilla aina esitetään, että purkkiruuan syöttäminen lapselle ajaa henkilökohtaiseen konkurssiin, mutta eipä se kyllä niin ole. Niissä purkkiruuissa on paljon sellaisia aineksia, joita ei ehkä muuten saa, tai ovat kalliita. Itse tehdyssä myös hävikki on isompi, elleivät vanhemmat itse syö sitä ylijäänyttä mössöä.
Ja sekään ei ole mitään tuhlausta, jos tekee ruokia pieniä määriä kerrallaan - niin mekin teemme. Yhtä ruokaa syömme 1-2 päivää, ja yleensä se toinen päivä on sellainen, että siitä riittää vain lapselle lounaaksi (me vanhemmat emme välttämättä syö kahta lämmintä ateriaa).
Toiseksi - jos nainen on äitiyslomalla, niin miten se vauva jo nyt syö kiinteitä ruokia? Alle 3 kk:n ikäinen? Vai tarkoititko vanhempainvapaalla?
se, että valitetaan että ollaan köyhiä, mut sit kuitenkin on "varaa" tilata sitä pizzaa tai lähteä monta kertaa vuodessa laivareissulle perheen kanssa tai tehdä keittiöremontti...
laivareissujahan saa ihan ilmaiseksi tai jollain ihan pikkusummalla (tyyliin 10 eur). Eikä joku pitsa silloin tällöin mitään ylettömän kallista ole.
"Pienituloisella, köyhästä nyt puhumattakaan, ei ole varaa mihinkään ylellisyyteen."
sitä ylellisyyttä voi saada halvallakin. Esim. itse olen ostanut todella hienoja ja kauniita vaatteita kirpputorilta (onneksi olen S-kokoinen nainen, niitä vaatteita on kirpputorit väärällään, ainakin täällä Helsingissä). Ja jonkun mollaamia risteilyjä on koko ajan tarjolla pilkkahinnalla esim. laivayhtiön clubilaisille. Ihan pari esimerkkiä vaan. Ja
lasten pitää päästä joka vuosi 2-4 kertaa risteilylle, ja tietysti sirkus Finlandiaa katsomaan, vaatteiden pitää olla merkkivaatteita jne.
sirkus on kerran vuodessa ja risteilyjä saa lähes ilmaiseksi. Joten eivät nuo mitään sellaista ylellisyyttä ole, mikä pitäisi luokitella hirveäksi tuhlaamiseksi.
niitä risteilyitä saa ILMAISEKSI, mutta se laivalla oleminen yleensä maksaa, ihan siis ruoka ja muut. Toki on ihmisiä joilla on eväät mukana, mutta ne katteet tulevat laivayhtiöille muusta (ei siitä ilmaisesta hytistä) eli siitä kun ostetaan kahvi kahvilasta/olut baarista, syödään laivan ravintolassa, ostetaan lapsille karkkia ja itselle ehkä alkoholia/tupakkaa, pelataan pelikoneella jne.
Pitsan tilaaminen on joskus halpaa joskus ei, riippuu siitä mitä muuten söisi. Jos itse tekee pellisen pitaa (jauhoa, öljyä, hiivaa, tomaattisosetta, kinkkua, ananasta, juustoa) halavaksi tulee, tai kalliiksi (aurinkokuivattujatomaatteja, vuohenjuustoa, kananrintaa...) ja sekin vaikuttaa miten isolle porukalle pitsaa tekee/tilaa ja mihin vertaa. Jos tilaa pitsat kotiin saa täällä kotiin kaksi isoa pitsaa n. 15€, mikä halpa siihen että menisi perheen kanssa ravintolaan, jossa _vähintään_ tuo 15€/HLÖ/annos.
Miten niin muka joku purkkiruoka tulee kalliiksi? Noin pieni syö vielä niin vähän ja ne kaikkein pienimpien purkkiruuat maksavat jotain 0,30 cent /purkki. Näillä palstoilla aina esitetään, että purkkiruuan syöttäminen lapselle ajaa henkilökohtaiseen konkurssiin, mutta eipä se kyllä niin ole. Niissä purkkiruuissa on paljon sellaisia aineksia, joita ei ehkä muuten saa, tai ovat kalliita. Itse tehdyssä myös hävikki on isompi, elleivät vanhemmat itse syö sitä ylijäänyttä mössöä.
Ja sekään ei ole mitään tuhlausta, jos tekee ruokia pieniä määriä kerrallaan - niin mekin teemme. Yhtä ruokaa syömme 1-2 päivää, ja yleensä se toinen päivä on sellainen, että siitä riittää vain lapselle lounaaksi (me vanhemmat emme välttämättä syö kahta lämmintä ateriaa).
Toiseksi - jos nainen on äitiyslomalla, niin miten se vauva jo nyt syö kiinteitä ruokia? Alle 3 kk:n ikäinen? Vai tarkoititko vanhempainvapaalla?
Mitä itse tekemällä ei muka saa? Joo jotain mangoa nyt en itse alkaisi soseuttamaan, mutta jos jätetään nämä ulkomaalaiset hedelmät laskuista pois? Ja jos nyt ajatellaan, että ei se lapsi niillä pelkillä 30 sentin kasvispurkeilla koko ikää elä. Ehkä ensimmäisen kuukauden, jos siis aloitaa kiinteät ennen puolta vuotta. Niin ja jos nyt ajatellaan, että puurotkin ostaa vauvapuuroina, niin kyllä sitä rahaa kuluu. Ja oletko koskaan kuullut pakastimesta? Niitä itsetehtyjä voi myös pakastaa. Kyllä meilläkin purkkeja kuluu, mutta pääsääntöisesti teemme itse, koska se on halvempaa.
Ja noihin vapaisiin en ota kantaa, kun en oo ap.
...Mutta ei siitä toisesta voi kuulemma luopua, kun sitten on perheen äidin liikkuminen hankalaa. Miten niin hankalaa? Kaupungin joukkoliikenne kulkee etuoven edestä, kauppa on tien toisella puolella. Mihin he tarvitsevat oikeasti autoa?
Ja kaiken lisäksi ainakin pääkaupunkiseudulla vaunujen kanssa voi matkustaa ILMAISEKSI!
niitä risteilyitä saa ILMAISEKSI, mutta se laivalla oleminen yleensä maksaa, ihan siis ruoka ja muut. Toki on ihmisiä joilla on eväät mukana, mutta ne katteet tulevat laivayhtiöille muusta (ei siitä ilmaisesta hytistä) eli siitä kun ostetaan kahvi kahvilasta/olut baarista, syödään laivan ravintolassa, ostetaan lapsille karkkia ja itselle ehkä alkoholia/tupakkaa, pelataan pelikoneella jne.
sehän on ihan oma valinta, mitä siellä tekee. Ei kannatakaan lähteä pelkästään laivalle, vaan mieluummin päiväksi Tukholmaan, jolloin ei tule tunnetta, että siellä laivalla pitäisi "tehdä" jotain erityistä.
Lapsiperhe tuskin istuu koko iltaa dokaamassa, ja toisaalta pari olutta nyt ei taaskaan ole kovin suurta tuhlaamista. Jos lapset leikkivät leikkihuoneessa, niin siellähän pitää olla mukana, elleivät lapset ole jo riittävän isoja.
Ja tax freestä ei ole pakko kantaa kassikaupalla tavaraa. Jotain, mitä muutenkin ostaisi, voi toki ostaakin, jos saa halvemmalla.
Mutta ihme käsitys, että ihminen ei muka kontrolloisi itseään laivalla. Itse käytän laivaa vain kulkuvälineenä, toiseen paikkaan siirtymiseen. En tykkää laivojen ruuista, ja lähinnä on vaan kiva saada vaihtelua ja mennä päiväksi vaikka Tukholmaan tai Tallinnaan. Niistä voi etsiä halpoja ruokapaikkoja tai ostaa ruuat kaupasta. Minusta laivan aktiviteetit ovat sillä lailla tylsiä ja moneen kertaan nähtyjä, että on ihan kiva viettää iltaa lapsen kanssa leikkihuoneessa, ottaa kuvia hänestä pallomeressä, ja aamulla lähteä heti Tukholmaan kun laiva on saapunut satamaan. Tukholmassa voi käydä kirpputorilla, kävellä kaupungilla, ehkä syömässä (yksi kerta ei kovin kalliiksi tule, kun katsoo missä syö), jne.
Eli laivallakin VOI halutessaan päästä halvalla. On ihan oma päätös, mitä sieltä ostaa vai ostaako mitään.
onhan se niinkin mitä joku kirjoitti, että ilmapiiri on nykyisin aika kovasydäminen. Ei kukaan voi varautua kaikkiin sairauksiin, siihen, että luotettu puoliso osoittautuukin petolliseksi tms. kriisejä, mitkä voivat myös kasaantua. Kyllä he empatiaa ansaitsisivat. Mutta kun osa köyhistä on näitä, jotka itkevät köyhyyttään kahdensadan neliön omakotitalossa, ymmärrän ilmapiirin kiristymisen.
Jännä ilmiö on se, että joskus puhutaan tuloista, jotka jäävät laskujen yms. jälkeen. Mitä nämä laskut ovat? Joillekin ihmisille asuntolainan lyhennykset, puhelinlaskut, lehtitilausten laskut ym. tulevat aivan yllättäen, ikään kuin he eivät olisi niihin itse mitenkään vaikuttaneet.
Olen itse viisastunut raha-asioissa vasta aikuisiällä. Joskus parikymppisenä elin vielä siinä harhassa, että on oikeus hemmotella itseään ostamalla sitä sun tätä vain siksi, että muutkin niin tekevät. Itse asiassa jopa oma äitini (!) yllytti siihen. Myöhemmin olen alkanut kyseenalaistamaan omia kulutustottumuksiani, ja esimerkiksi omat lapseni eivät saa kaikkea uutta vain siksi, että sellaista on tullut markkinoille. Eivätkä ole joutuneet kiusatuiksi, mikä kortti tässä vaiheessa yleensä vedetään esiin.
Mitä itse tekemällä ei muka saa? Joo jotain mangoa nyt en itse alkaisi soseuttamaan, mutta jos jätetään nämä ulkomaalaiset hedelmät laskuista pois?
Lähinnä ulkomaisia hedelmiä tarkoitinkin. Miksi ne pitäisi jättää tästä keskustelusta pois? Toisaalta eipä päärynääkään ympäri vuoden saa, tai jotain marjoja. Oma lapseni söi puolukkaa purkista, mutta ei tuoreena. Kaikilla ei ole puolukkaakaan edes saatavilla. Tai ruusunmarjaa. Maissia voi olla hankala saada soseutettua riittävän hienoksi itse. Jne.
Ja jos nyt ajatellaan, että ei se lapsi niillä pelkillä 30 sentin kasvispurkeilla koko ikää elä. Ehkä ensimmäisen kuukauden, jos siis aloitaa kiinteät ennen puolta vuotta.
Siis ei kai kenenkään mielestä pitäisikään elää niille ikuisesti? Ja miksi pidät oletuksena, että kiinteät aloitetaan ennen puolta vuotta? Suositus on 6 kk - vai onko se jo muuttunut?
Me yritimme muuten omalle lapselle syöttää itse tehtyjä. Soseutimme sauvasekottimella huolellisesti, ja SILTI siitä ei saanut riittävän hienoa, ja ruoka tarttui vauvan kurkkuun. Vauva huoli vain purkkiruokaa. Tuntui tosi turhauttavalta nähdä hirveä vaiva: kuoria perunaa ja porkkanaa, pilkkoa ja keittää ne ja kukkakaalia ja parsakaalia, soseuttaa ne, laittaa lautaselle - ja sitten lapsi ei syönytkään. Itselle jäi vain käsitiski ja jälkien siivoaminen. Vasta vähän myöhemmin alkoi kotitekoinen ruoka maistua.
Kaikki kasvis- ja hedelmäsoseet olivat juuri noita halpoja. Me olemme kasvissyöjiä, joten niiden lihamössöjen hinnoista en tiedä - me aloimme sitten sekottaa soijarouhetta tms vihannessoseisiin siinä vaiheessa, kun proteiini tuli ajankohtaiseksi. Toisaalta imetin myös aika paljon ja aika pitkään.
Niin ja jos nyt ajatellaan, että puurotkin ostaa vauvapuuroina, niin kyllä sitä rahaa kuluu.
Ainakin ap:n tekstistä käsitin, että ostivat vain PURKKEJA, ei siis puuroa. Puuroa mekin soseutimme sillä sauvasekottimella, se meni ihme kyllä alas. Jotain puuroa meillä oli valmiinakin kiireisiä päiviä varten, mutta ei se muistaakseni mitään kallista ollut. Mitä se sitten muka maksaa? Muistelisin, että suunnilleen saman hintaista oli kuin tavallinen puuro, vai muistanko väärin?
Ja oletko koskaan kuullut pakastimesta? Niitä itsetehtyjä voi myös pakastaa. Kyllä meilläkin purkkeja kuluu, mutta pääsääntöisesti teemme itse, koska se on halvempaa.
No sehän edellyttää, että tosiaan on se pakastin. Kaikille ei ole. Me tosiaan pakastimmekin, mutta eipä se hyödyttänyt, kun ei lapsi niitä syönyt :(
OMENA osoittautui erityisen vaikeaksi soseuttaa.
Tämä soseutusongelma ei tietysti varmaan ole kaikilla, koska kaikkien vauvoja ei palat häiritse. Meillä oli sellainen, jota häiritsi. Ja oli ikävä tilanne, kun vauva alkoi kakoa ruokaa kurkustaan. Pakkohan se ruoka silloin oli saada mahdollisimman hienojakoisena, kun ei lääkäriltäkään muita neuvoja saanut.
Minä en käy risteilyllä, vihaan niitä. En ymmärrä miksi pitäisi mennä laivalle, nukkua "ahtaassa ja likaisessa" hytissä jne. kun samaan hintaan (jos laskee kaikki kulut) saa yö Tukholmassa/Tallinnassa matkoja myös. Ja laivalla jos menee syömään, se maksaa paljon enemmän/perhe mitä maissa. Olen siis ihan samaa mieltä kanssasi, mutta siinä ero, että en ymmärrä miksi joku ns. köyhä lähtee risteilyille (missä ollaan yö laivalla jne.) koska jos ei omia puuroja hytossä keittele se matka maksaa. Samaan hintaan saa paljon muutakin ja LAADUKKAAMPAA, vaikka ei edes shoppailisi erityisemmin taxfreessä.
Kannattaa ostaa kunnollinen tehosekoitin, sillä saa ihan kunnon soseeksi IHAN KAIKKI ruuat. On ihan sama koostumus kun kaupan pilteissä. Jos marjoja missä siemeniä, ne voi ensi soseuttaa ja painaa lusikalla soseen siivilän läpi niin siemenet jäävät siivilään.
Moni tekee lasten ruuat itse siksi, että tietää tasan tarkkaan mitä niissä on. Toki lastenruokia valvotaan tarkkaan, mutta kun itse tekee tietää vielä tarkemmin.
Että on ihmisiä, joille oikeasti mikään ei riitä, ja kaikkea pitää aina saada enemmän.
Kyllä se nyt niinkin on, että jos et töihin taivu, ei sulla pidä samaa elintasoakaan kuin työssäkäyvällä.
Mullakin on kaveri, jolla on aina rahat loppu. Päivääkään ei ole tehnyt töitä, mutta valittaa osaa. Ja tosiaaan se rahankäyttö on sitä, että auton pitää maksaa 10 000e ( meillä maksaa autot 3-5000e), lasten pitää päästä joka vuosi 2-4 kertaa risteilylle, ja tietysti sirkus Finlandiaa katsomaan, vaatteiden pitää olla merkkivaatteita jne.
Ja sitten itketään että rahat ei riitä, ja vielä valitetaan, että saataanan neekerit ne vie.
Totuus on, että hänen kaltaisilleen en soisi penniäkään lisää rahaa.