Voi hyvää päivää! Tuttavaperhe valittaa köyhyyttä...
Siis tänään meinas hajota oikeasti kahvipöydässä, kun erään tuttavaperheen äiti valitti, kuinka on köyhää tämä elämä ja kuinka rahat ei riitä, kaikki on kallista ja minimiäitiyspäivärahalla pitää kituuttaa. Ymmärrän kyllä, että köyhyyttä Suomestakin löytyy ja onhan tuo minimipäiväraha aika pieni, MUTTA kun sitten kysyin, että no mitäs te tienaatte, kävi ilmi, että he tienaavat enemmän kuin me! Siis mun mies on vuoden loppuun koulutuksessa, itse äippälomalla. Heillä mies töissä ja nainen äippälomalla. Eikä mulle ole koskaan tullut olo, että voi kun ollaan köyhiä ja että tukia pitäisi maksaa enemmän. Ei me olla edes tarvittu tt-tukea, vaikka oltaisiin tulojen puolesta siihen oikeutettuja. En siis alkuun ymmärtänyt, miten tämä elämä voi olla niin köyhää heidän tuloillaan, mutta sitten sekin selkisi.
Ensinnäkin heillä on KAKSI autoa. Yhden vielä ymmärrän, molempien lapsuudenperheet asuvat kaukana ja sellaisella sijainnilla, ettei sinne kulje julkisia + että miehen työpaikkaan on sen verran matkaa, että tuonnekin on vaikea julkisilla päästä. Mutta ei siitä toisesta voi kuulemma luopua, kun sitten on perheen äidin liikkuminen hankalaa. Miten niin hankalaa? Kaupungin joukkoliikenne kulkee etuoven edestä, kauppa on tien toisella puolella. Mihin he tarvitsevat oikeasti autoa?
Toisekseen, perheen lapsi ruokitaan pelkästään kaupan purkkiruoilla. Tässähän ei mitään vikaa ole, mutta kyllähän tuokin tulee tosi kalliiksi, kuin se, että itse tekisi. Mutta kun ei luota omaan ruoanlaittotaitoon. Just joo. Se onkin tosi vaikeeta keittää perunaa.
Kolmanneksi perheen vanhemmat syövät mitä sattuu. Kehuvat kuinka tilasivat pitsat tässä yksi päivä ja sitten ruoka tehdään vain yhdelle päivälle koska mies ei tykkää ottaa jääkaapista tähteitä. Niinpä niin.
Lisäksi perheen äiti hamstraa kirpputoreilla kaikkea päätöntä. Siis kaikkea mitä saattaa tarvita, kannattaa kuulemma ostaa nyt kun halvalla saa. Sama muilla kaupoilla käydessä. Tarjouksia hastrataan kun halvalla saa. Joo, mä ymmärrän tarpeeseen tulevat tarjoukset, mutta mikä järki on ostaa jotain sellaista mitä ei tarvitse vain sen takia, että sitä joskus saattaa tarvita?
Tämänkin perheen äiti on sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tukea heitä enemmän. ONhan heillä lapsi! Itse taas olen sitä mieltä, että jos ei käy töissä, on tulot pienet ja silloin niillä pitää pärjätä. Mulla minimi äp-raha tasan sen takia, että opiskelen vielä, mutta lapsen hankkiminen tässä elämänvaiheessa oli tasan mun oma päätös Turha mun on nyt vinkua, että lisää pitäisi saada. Jos mä haluan lisää, mä olisin voinut hankkia lapseni myöhemmin ja käydä töissä tienaamassa lisää äp-rahaa. Ärsyttää tollaset vinkujat. Varsinkin, kun köyhyys on omista päätöksistä kiinni.
Kommentit (59)
Joulu lähestyy ja monessa perheessä ostellaan lapsille niitä toivottuja elektroniikkapelejä, puhelimia, tabletteja, läppäreitä yms uusinta uutta ja kallista. Vuodet kuluu ja vaatimukset kasvaa ja pian ollaankin nuoria aikuisia ja tarve saada uusinta uutta ja muodikkainta vain jatkuu.. vaikka ei olisi tuloja tarpeeksi, sitten ollaan pulassa tai ainakin ihmeissään.
Miten niin muka joku purkkiruoka tulee kalliiksi? Noin pieni syö vielä niin vähän ja ne kaikkein pienimpien purkkiruuat maksavat jotain 0,30 cent /purkki. Näillä palstoilla aina esitetään, että purkkiruuan syöttäminen lapselle ajaa henkilökohtaiseen konkurssiin, mutta eipä se kyllä niin ole. Niissä purkkiruuissa on paljon sellaisia aineksia, joita ei ehkä muuten saa, tai ovat kalliita. Itse tehdyssä myös hävikki on isompi, elleivät vanhemmat itse syö sitä ylijäänyttä mössöä.
Ja sekään ei ole mitään tuhlausta, jos tekee ruokia pieniä määriä kerrallaan - niin mekin teemme. Yhtä ruokaa syömme 1-2 päivää, ja yleensä se toinen päivä on sellainen, että siitä riittää vain lapselle lounaaksi (me vanhemmat emme välttämättä syö kahta lämmintä ateriaa).
Toiseksi - jos nainen on äitiyslomalla, niin miten se vauva jo nyt syö kiinteitä ruokia? Alle 3 kk:n ikäinen? Vai tarkoititko vanhempainvapaalla?
Ai ppurkkiruoat 30 senttiä? Muistaakseni ne on paljon enemmän, ehkä pelkät soseet voikin olla noin vähän.
Anteeks vaan mutta pidän typerinä niitä vanhempia jotka eivät osaa/viitsi muuta kuin ottaa kaupan hyllystä purkkiruokia lapselle.
Ja sitten ihmetellään kun lapseen menee niin paljon rahaa.
Vauvalle ei oikeastaan tarvitse juuri mitään ostaa,se syöminen on niin pientä.
Ja soseita voi tehdä itsekin.
Ja se mitä ihmettelen: miksi te ostatte puuron kaupasta? Eikö se nyt hyvänen aika ole kaikista helpoin ja nopein tehdä??
Ja se mitä ihmettelen: miksi te ostatte puuron kaupasta? Eikö se nyt hyvänen aika ole kaikista helpoin ja nopein tehdä??
Kun se vauvan suu ei niele niitä leseitä. Niin sen takia tarvitaan sitä puuroa. Ja onhan se nyt hyvänenaika tosi kätevää se sellainen jauhe mitä vain veden sekaan heitetään. Kun leseistä tehtävä oikea puuro on niin paljon vaikeempaa! :D
Ai ppurkkiruoat 30 senttiä? Muistaakseni ne on paljon enemmän, ehkä pelkät soseet voikin olla noin vähän.
Soseista tässä onkin kysymys. Ap:n mainitsema tyyppi oli äitiyslomalla, joten kyse lienee aika pienestä vauvasta. Me olemme kasvissyöjäperhe, joten emme ole koskaan ostaneet niitä soseiden jälkeen syötäviä ruokia, vaan siinä vaiheessa lapsi alkoi syödä kotona tehtyjä - ja pikku hiljaa alkoi maistua muutkin kuin mössöt.
Anteeks vaan mutta pidän typerinä niitä vanhempia jotka eivät osaa/viitsi muuta kuin ottaa kaupan hyllystä purkkiruokia lapselle.
No meidän kohdalla lapsi ei syönyt kotona tehtyjä soseita, ainoat soseet mitkä menivät, olivat kaupan soseet. Tätä kesti jonkin aikaa, sitten tilanne muuttui. En tiedä, mitä sitten olisi pitänyt tehdä - pakottaa syömään vai testata, juuttuuko taas se kotiruoka kurkkuun. Ei sitä kakomistakaan ollut kiva katsella. Lääkärin mukaan lapsella oli ahtautta nielussa tai jossain, sanoi tilanteen paranevan ajan kanssa - kuten paranikin.
Ja jos puhut isompien ruuista, niin aika harva varmaan enää isommille syöttää PELKKÄÄ purkkiruokaa.
Vauvalle ei oikeastaan tarvitse juuri mitään ostaa,se syöminen on niin pientä.
Ja soseita voi tehdä itsekin.
Niin kuin me teimmekin - vain huomataksemme, ettei lapsi syö niitä. Ehkä olisi sitten pitänyt ostaa se monitoimikone, tosin en silloin tiennyt, että se toimisi ehkä paremmin kuin sauvasekoitin. Mutta harmi kyllä meillä ei olisi ollut varaakaan niin isoon kodinkonehankintaan.
"En tykkää laivojen ruuasta" Mielenkiintoista. Laivoilla saa jopa ihan gourmet-tason ruokaa. Minusta ei oikein voi yleistäää "laivaruokaa" yhtään sen enempää kuin "ravintolaruokaa".
itse en oikein tykkää, siellä on aika vähän ruokia kasvissyöjälle, eivätkä ne ole koskaan oikein olleet minun makuuni. Sitä seisovaa pöytää emme viitsi maksaa, koska se ainakin ruokalistan perusteella oli enemmän tarkoitettu niille, jotka syövät myös lihaa ja kalaa. Ainoa, minkä olemme joskus ottaneet, on se buffet-aamiainen, ja sekin vain siksi, ettei heti kotiin saapuessa tarvitse ruveta kokkaamaan, kun lapsi on syönyt itsensä täyteen aamiaiselle. Mutta eipä sekään mikään kovin erityinen minusta ole.
Meidän on pakko ostaa kauopasta. Katsos kun meillä ei ole omaa peltoa saati puimakonetta, joten meidän on kyllä pakko ostaa hiutaleet tai leseet kaupasta. Vai mitä tarkoitat - sinä tietysti tulkitsit, että ostamme jotain valmispusseja, niinkö? En itse asiassa edes muistanut sellaisten olemassaoloa, kun en koskaan käytä.
Lapselle tosiaan oli ostettu jotain riisipuuroa valmiina, lähinnä niitä iltoja varten, jolloin iltapalalle tulee kiire. Suurimmaksi osaksi tosin teimme tavallista puuroa (niistä kaupasta ostetuista hiutaleista) ja soseutimme sen joidenkin marjojen kanssa. Mutta muistaakseni se vauvapuuro oli suunnilleen samassa hintaluokassa kuin nuo tavalliset puurohiutaleet. Tai ainakaan hintaero ei ollut mikään hurja, kai.
<a href="http://www.iltalehti.fi/perhe/201112160143309_pr.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/perhe/201112160143309_pr.shtml">http://www.iltalehti.fi/perhe/201112160143309_pr.shtml</a>
MÄ en ihan oikeasti ymmärrä, että jos mies on työtön ja naisellekin tulee minimiäitiyspäiväraha, niin hittoako sitä pitää lasta sellaiseen tilanteeseen tehdä? Se, että saa minimit kertoo siitä, että äiti on silloin opiskelija, työtön tai jotain muuta joka elää kelan tuilla. Sit hankitaan kuitenkin se lapsi ja valitetaan kun Suomessa ei lapsiperheitä tueta! kyllä mä mielelläni tuenkin niitä perheitä joilla on vaikeaa ihan oikeista syistä, mutta niitä en halua tukea, jotka omasta periaatteesta ovat yhteiskunnan loisia ja ovat päättäneet jäädä kotiin.
MÄ en ihan oikeasti ymmärrä, että jos mies on työtön ja naisellekin tulee minimiäitiyspäiväraha, niin hittoako sitä pitää lasta sellaiseen tilanteeseen tehdä? Se, että saa minimit kertoo siitä, että äiti on silloin opiskelija, työtön tai jotain muuta joka elää kelan tuilla. Sit hankitaan kuitenkin se lapsi ja valitetaan kun Suomessa ei lapsiperheitä tueta! kyllä mä mielelläni tuenkin niitä perheitä joilla on vaikeaa ihan oikeista syistä, mutta niitä en halua tukea, jotka omasta periaatteesta ovat yhteiskunnan loisia ja ovat päättäneet jäädä kotiin.
no jos et noin yksinkertaista asiaa tajua, niin sitten maailmankuvasi on hieman rajoittunut.
MÄ en ihan oikeasti ymmärrä, että jos mies on työtön ja naisellekin tulee minimiäitiyspäiväraha, niin hittoako sitä pitää lasta sellaiseen tilanteeseen tehdä? Se, että saa minimit kertoo siitä, että äiti on silloin opiskelija, työtön tai jotain muuta joka elää kelan tuilla. Sit hankitaan kuitenkin se lapsi ja valitetaan kun Suomessa ei lapsiperheitä tueta! kyllä mä mielelläni tuenkin niitä perheitä joilla on vaikeaa ihan oikeista syistä, mutta niitä en halua tukea, jotka omasta periaatteesta ovat yhteiskunnan loisia ja ovat päättäneet jäädä kotiin.no jos et noin yksinkertaista asiaa tajua, niin sitten maailmankuvasi on hieman rajoittunut.
Perustele.
jos et kykene ymmärtämään, miksi opiskelija ja työtön tekee lapsia, ja toisaalta miksi heitäkin pitää tukea taloudellisesti.
Kahden auton omistamista minäkin voisin arvostella, mutta kaikki muut pikkujutut mitä mainitset: ei ole ihan normaalia miettiä noin tarkkaan miten joku muu käyttää rahaansa. Vai kehtaatko ilmaista ystävällesi mielipiteesi suoraan, näytä vaikka tämä ketju?
Ymmärrän että välillä mietitään ystävien tapoja, jotka tuntuvat omasta mielestä oudolta, mutta sinä otat nyt asian hieman liian vakavasti. Ehkä jos kyseessä olisi esim. sisko, jota haluaisit auttaa raha-tilanteessa, tällaisen vatvomisen ehkä ymmärtäisin. Mutta jotenkin kuulostat kateelliselta, onko heillä jotain mitä et itse saa? Kyllä jokainen ihminen saa kuluttaa rahansa mihin tahtoo, ostakoon purkkiruokia tai pizzaa tms!!!
Lainat, maksut? Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Ja hei: mikä ihmeen yhden naisen kansantribunaali sinä ap muka olet? Mikä sinä olet kieltämään joltakin oikeuden kokea subjektiivisesti rahatilanteensa huonoksi? Hä? Kysehän on aina siitä, millaiseen elintasoon on aiemmin tottunut ja siitä, mitä elämältä toivoo VERRATTUNA senhetkiseen tulotasoon. Rikaskin voi siis kokea olevansa tiukilla, kun ei pysty hankkimaan sellaisia tarpeelliseksi kokemiaan asioita, joihin on tottunut. Jos sinun logiikkaasi ap vedetään tarpeeksi pitkälle, EI KUKAAN VOI SUOMESSA VALITTAA KÖYHYYTTÄ. Kun täällä ei kumminkaan kukaan kuole nälkään kuten jossain Somaliassa.... Aina siis voisi vertailla loputtomiin ja vetää kaapista jonkun, jolla menee vieläkin heikommin ja väittää, että HEI, ette te mitään köyniä ole, kun teillä on varaa pari kertaa kuussa käydä kahvilla baarissa... Summa summarum: köyhyys on AINA subjektiivinen kokemus.
Köyhyys voi olla subjeltiivinen kokemus, mutta ei esim yhteiskunnalla ole velvollisuutta tukea ihmisiä sen mukaan millaiseen elintasoon on tottunut, tai kuinka kiinnostunut on venyttämään penniä ja syömään tähteitä jääkaapista.
Ja niinhän AP aloituksessaankin vain sanoi, että ärsyttää kun valitetaan köyhyydestä vaikka kyse on vain laiskuudesta tai taitamattomasta rahankäytöstä.
Joulu lähestyy ja monessa perheessä ostellaan lapsille niitä toivottuja elektroniikkapelejä, puhelimia, tabletteja, läppäreitä yms uusinta uutta ja kallista. Vuodet kuluu ja vaatimukset kasvaa ja pian ollaankin nuoria aikuisia ja tarve saada uusinta uutta ja muodikkainta vain jatkuu.. vaikka ei olisi tuloja tarpeeksi, sitten ollaan pulassa tai ainakin ihmeissään.
Usein puhutaan siitä, miten pienille lapsille halutaan ostaa paljon ja juuri lapsen toivomaa, ja sitten ollaan teinien kanssa pulassa, kun toiveet ovatkin tosi kalliita. Mutta ajatuksenkulkua ei tosiaan tarvitse edes siihen pysäyttää. Kun teini joskus 19-20 -vuotiaana vaikka muuttaa omilleen, olisi kotiinkin hankittavaa. Ja sitten on kaikki se elektroniikka ja jatkuvasti vaihtuvat muotivaatteet mihin on totuttu! Aikuisenkin on vaikea muuttaa kulutustottumuksiaan, saati sitten nuoren.
Ystäväni itkee rahapulaansa mutta hän saa käteen kolme neljäsosaa siitä, mitä minun mieheni tienaa meidän koko 3 hlö perheelle. Sitten kun kyselet, mitä ostaa, niin ystävä valitsee aina vain parhaita fileitä kaupasta ja nirsoilee ruoan kanssa muutenkin. Ei tahdo syödä kahdella ruokailulla samaa ruokaa (meillä soppa kestää 2-3 päivää ja maku vain paranee), leipä on yöks jne.
se, että valitetaan että ollaan köyhiä, mut sit kuitenkin on "varaa" tilata sitä pizzaa tai lähteä monta kertaa vuodessa laivareissulle perheen kanssa tai tehdä keittiöremontti... siis nyt puhun omasta tutustani, tai ravata baareissa joka viikonloppu ja kulkea taksilla ne matkat (maaseudulla kun välimatkat pitkiä ei tuo ole halpaa vaan kyse kymmenistä euroista matkoihin)
Me tienataan ihan hyvin mutta meillä ei silti ole rahaa, syynä siihen on se että minä laitan kaiken menemään mitä tulee ja toinen syy se että miehellä hitosti velkaa jota joutuu makselemaan pois, nurin menneestä firmasta.
Mutta en mä silti ihmisille kehtaa sanoa että ollaan köyhiä, ei sillon oo köyhä jos tulot on kohdillaan mut ei vaan osaa käyttää sitä rahaa oikein.
Eli ostetaan kallista vaikka edullisemmallakin pärjättäisiin. Moni perinteinen kotiruoka on hyvää ja terveellistä, eikä tule kalliiksi. Jos vaikka ajatellaan lohikeittoa ei se tule kovin kalliiksi/kattilallinen, vert. esim. tacot, ja vielä edullisemmin pääsee jos tekee hernekeittoa tai vaikka kinkkukiusausta jne.
Moni elää myös yli varojen, eli oletetaan että tottakai pitää olla kaksi auto, tottakai pitää asua isossa asunnossa, tottakai pitää ostaa kalliita huonekaluja ja kodinelektroniikkaa, tottakai pitää ostaa merkkilaukku jne. vaikka rahaa ei olisikaan. Eli eletää koko ajan yli varojen, ja kun siihen tottuu on tavasta vaikea päästä eroon.
Mielenkiintoista. Laivoilla saa jopa ihan gourmet-tason ruokaa. Minusta ei oikein voi yleistäää "laivaruokaa" yhtään sen enempää kuin "ravintolaruokaa".