Te äidit joiden lapsiluku on täynnä: Miksi ette hanki enää lisää lapsia?
Kyselee vapaaehtoiseti lapseton :)
P.S. Mielenkiintoista nähdä, mitkä syyt ovat "hyväksyttyjä" syitä jättää lapsi tekemättä...
Kommentit (99)
Meillä on 4 lasta ja aamusta iltaan ihan hirveä hulina. Kaikki muksut ovat olleet toivottuja ja olen niin kiitollinen siitä että minulla on 4 ihanaa vaikka välillä niin rasittavaa lasta. Paukut eivät enää riitä enempään, eikä keho kestä raskauden mukanaan tuomaa rasitetta. Tähän on hyvä lopettaa. Seuraavana otamme lemmikin.
riskialtista. Todennäköisyys, että jonkinlaista (vaikkakin ehkä pientä) ongelmaa tulee raskaudessa on todella suuri (tyyliin 50 %) ja todennäköisyys vauvan vakaviin vammoihin on huomattavasti kohonnut. Samoin todennäköisyys keskenmenolle, vauvan kuolemalle ym.
Jos mahdollista, ehkä joku päivä voisi jollain erikoiskeinolla yrittää lasta, mutta jos ei, niin kahteen lapsiluku jää.
ja siis tarkoitan pikkulapsiaikaa, ei ole yhtään sopivaa minulle. Siksi lapseni (palstan mukaan onneton) kohtalo on olla ainokainen.
Pelkään vähän koko ajan, että mieheni alkaa haluta lapsia.
Nyt kun olen siitä jo muutaman vuoden toipunut niin omakin syy on, että ikä alkaa painaa enkä tiedä jaksaisinko aloittaa taas alusta. Tämä on ollut miehen syy koko ajan, mä en vain ollut samassa pisteessä vielä silloin muutamia vuosia sitten. Ikä ei tuntunut painavan, ja ajatus taas yhden pienen ihmisen kanssa alusta aloittamisesta oli silloin vielä ihana. Nyt se väsyttää.
Meillä ei ole varaa kolmanteen lapseen.
Meillä on iso talo ja farmariauto. Mutta siihenkään autoon ei mahdu kolmea turvaistuinta. Eli pitäisi ostaa tila-auto. Kahden lapsen päiväkotimaksut vie aika paljon euroja, entäs sitten kolmannen... Tämän toisen lapsen vanhempainvapaakauden aiheuttamaa vajetta budjetissa saadaan paikkailla aika pitkään (kaikki omat hankinnat jäissä nyt 10kk, töihin palatessa on pakko hankkia esim. uusia vaatteita kun vartalo on raskauden myötä muuttunut, nyt mennään niillä mitkä mahtuu päälle). Pieninä lapsille kelpaa kirpparivaatteet ja -lelut, mutta kuinka kauan ja entäs sitten jos kaikki haluavat harrastaa jotain jääkiekkoa, ratsastusta tai jotain muuta kallista, mutta hyödyllistä - en halua joutua sanomaan, ettei meillä ole varaa.
Mistään jokavuotisista etelänlomista en haaveile, mutta siitä kyllä, ettei vuodesta toiseen tarvitsisi kituuttaa ja laskea jokaista euroa.
on jo tarpeeksi lapsia, joten meille riittää vain yksi lapsi. Yhden lapsen kanssa myös taloutemme on vakaalla pohjalla ja pystymme tarjoamaan lapsellemme parempaa, kuin mitä itse aikanamme saimme. Yhden lapsen pystymme myös varmuudella elättämään yllättävän työttömyyden tms. sattuessa ilman, että tarvitsee ruinata yhteiskunnalta tukia.
Jep, aika hyvin tässä.
Ja, koska voin valita ja koska olen onnellinen ja tyytyväinen näin sekä pystyn olemaan hyvä vanhempi lapsilleni sekä parisuhdekin on kestänyt tämän määrän lapsia, ei aleta kaivaa verta nenästä kun ei ole mitään tarvetta. :)
En jaksa enää raskautta, yövalvomista, uhmaikää jne jne. Lisäksi kaksi lasta mahtuu nykyiseen autoon ja asuntoon.
P.S. Mielenkiintoista nähdä, mitkä syyt ovat "hyväksyttyjä" syitä jättää lapsi tekemättä...
Olisin halunut vähintään 10 lasta, mutta pääsin lastentekoon vasta niin myöhällä iällä(28v)
2 nuoremmalla iällä tehtyjä ja nuorimman lapsen olen saanut 38-vuotiaana. Kyllä noi kolme ihanaa tervettä muksua riittää ja ikäkin tulee jos vastaan.
vaikka en haluiskaan. Saatiin ihan luomusti, mutta sen jälkeen ei ole onnistunut edes hoidoilla.
Ei tullut kuin yksi enkä hyväksy avustettua raskautumista. Nyt, kun lapsi on kasvanut varhaisteiniksi, olen todella tyytyväinen, ettei ole muita lapsia.
Lapsiluku siis on täynnä. En halua enempää lapsia, en jaksaisi enää pienen kanssa aloittaa ja sitä paitsi ikää on liikaa (40 v).
Lääkärin mukaan kolmannessa raskaudessa joutuisin sairaalaan jo aiemmin. J atoisekseen ne kaksi lasta jo jotka on, ovat molemmat erityislapsia )asperger + adhd diagnoosi sekä autismi, kehitysvamma ja adhd diagnoosi). Eli ihan oma jaksaminenkin on tässä kyseessä.
19- 17- ja 14-vuotiaat. Nyt voin sanoa että sitä iltatähteä ei tule, joskus aiemmin vielä epäröin. Ikää on 40-vuotta ja ei huvita aloittaa enää mitään vaipparumbaa.
Onneksi kuitenkin mun sisaruksilla on pieniä lapsia, niin saan hoitaa välillä pikkusiakin.
niin se yleensä tarkoittaa sitä ettei hankita enää lapsia. Hassu kysymys.
Olen aina halunnut lapsia, mutta en ole mikään suurperhe-ihminen kuitenkaan. Haluan, että arki on sopivan vaivatonta, jotta jaksan tehdä monenlaista.
Saimme kaksi ihanaa poikaa 2v ikäerolla ja sitten tuntui, että tämä on tässä. Pojista oli toisilleen leikkiseuraa ja kahden kanssa oli helppo reissata, jaksoin loistavasti ja iloitsin kovasti pikkuisistani. En sen kummemmin miettinyt asiaa, mutta puhuimme miehen kans pari kertaa, että näin on hyvä.
Tulin kuitenkin yllättäin raskaaksi (meillä oli raju vatsatauti, enkä tajunnut / muistanut, että voi vaikuttaa e-pillereiden tehoon). Kun vanhemmat pojat olivat 5v ja 3v, meille syntyi kolmas poika, kullanmuru. Aivan erilainen lapsi kuin veljensä, sellainen rauhallinen tuumailija. Arki muuttui aika paljonkin; kolmen kanssa oli jo raskaampaa hoitaa esim. kauppakäynnit ja autossa oli ahdasta. Silti en olisi ikinä kuvitellut, kuinka onnellinen olin kolmannesta lapsesta.
Olin jo menossa sterlisiaatioon, mutta lääkäri sanoi, että miettikääpä vielä (olin 24v). Laitoin hormonikierukan.
Pojat kasvoivat ja arki helpottui, mutta ei koskaan käynyt neljäs lapsi mielessä. Kunnes tajusin kuuluvani siihen 0,02 % joilla hormonikierukka pettää.
Nyt meillä on neljäs poika, 3kk ikäinen. Vanhemmat pojat ovat nyt 11, 9 ja 6v. Arki muuttui taas, mutta huomattavasi vähemmän kuin kolmannen syntyessä. Isommat ovat jo oikeasti isoja, pärjäävät keskenään kotona kauppareissut ja eivät heräile öisin. Eivät juurikaan enää sairastele ja kaksi vanhempaa harrastaa & käyvät koulussa -> olen paljon kahden nuorimman kanssa kotona.
Niin onnellinen kuin tästä iltatähdestä olenkin, oli päätös sterilisaatiosta tosi helppo.
Meillä on sopivasti asuntolainaa, emmekä halua muuttaa isompaan asuntoon ja ottaa lisää lainaa. Nyt meillä on 99m2 ja se riittää, mutta ei tähän yhtään henkeä enempää mahdu.
Minulla on koira, jonka kanssa haluan jatkossakin harrastaa aktiivisesti. Se ei onnistuisi, jos lapsia tulisi vielä lisää.
Enää en ajattele reissaamisia, kuten aiemmin. Lasten myötä minusta on tullut enempi koti-ihminen, ja ollaan me pari reissuakin tehty, jopa 4 lapsen kanssa yksi. Ja hyvin se sujui.. tosin ei se ihan niin rentouttavaa ollut kuin aikanaan kahden kans ;)
Ikä ja kohduttomuus.
syyt on luvallisia olla tekemättä lapsia. En minä ole lupia keneltäkään kysellyt. Mutta tosiaan ilman kohtua on vaikea lapsia enää tehdä.
mieheltä, jos ette asiasta yhdessä keskustelleet.Törkeä suorastaan! mitähän muuta hän tekee selkäsi takana?
Siinä suurin ja painavin syy.
Mä halauaisin 1 tai 2 lisää, mut ei tuu.
Ikäkin tosin alkaa jo tulen vastaan. Oon nyt 38v.
3 lasta riittää nyt, vaikka alun perin suunnittelimme 4-5 lasta.