Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne väärin antaa 4-vuotiaan pelata

Vierailija
15.12.2011 |

iphonella koulun joulujuhlassa, tietysti äänettömällä, kun lapsi muuten metelöisi, tömistelisi ja juoksentelisi ympäriinsä, vai onko iphonen käyttö huonoa kasvatusta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kännykkää mukaan 5v:lle. Nyt se kiemurteli mun sylissä ja kuiskaili mulle koko ajan että koska tää loppuu. Onneksi ei sentään muita häirinnyt kuin mua.

Vierailija
2/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjelmaa??

Meillä ei joka paikassa tarvitse olla viihdykettä, noin iso osaa olla paikallaan hetken varsinkin kun on ohjelmaa, ei se joulujuhla pitkään kestä.

Mutta jokainen tyylillään...nykyään lapsilla pitää aina olla joku härpäke kädessä että pysyy paikoillaan...meillä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se ihan hyvä opettaa lapselle tapoja. Eli on paikkoja, missä pitää olla paikoillaan ja hiljaa. Minusta tuo pelien pelaaminen on juhlissa hävettävää !

Vierailija
4/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä hätävarana menee puhelinkin. Koettaisin kuitenkin ensin muita keinoja.

Vierailija
5/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menty perinteisillä "rusinoita, piirustuslehtiö (pieni), kyniä, pikkukirjoja" menetelmällä :)

Pieneltä ihmiseltä ei pitäisi vaatia liikaa. Toki on niitä tosi rauhallisiakin, jotka jaksavat istua N hetkeä rauhallisesti, mutta myös niitä, joille pidempi joulujuhla yksinkertaisesti on liikaa - jos ei ohjelma ole innostavaa koko ajan.

Meillä ollut molempia :)

Vierailija
6/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan rupesi huutelemaan, että tylsää, koska tää loppuu. Meillä oli vähän huonot paikat eikä nähty mitä lavalla tapahtui. Mies kaivoi iphonen taskusta ja poika syventyi sen pelaamiseen. Minulle tuli tietysti syyllisyys kun nyt olisi pitänyt käyttää hetki hyväksi ja opettaa lapselle tylsyyden sietämistä ja käytöstapoja. Mukava että teillä lapset on kiltimpiä ja jaksavat istua tunnin hiljaa paikallaan.

Vierailija
7/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyajan" lapset meni pikkaisen pieleen :-). Ystäväni äiti, pedagogi ja kasvatuksen ammattilainen, lanseerasi jo vuosikausia sitten, omien lastensa ollessa pieniä (nyt nuorinkin heistä on 40+) käsitteen "reissureppu". Siinä kulki mukana viihdykettä juuri sellaisiin tilanteisiin, joissa oli hankala jaksaa istuskella pitkään paikallaan ja kuunnella/katsella.

Lapsi on rauhassa ja hiljaa, vaikka piirtäisikin huomaamattomasti. Se on ihan fiksua käytöstä tietyissä tilanteissa.

Vierailija
8/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan rupesi huutelemaan, että tylsää, koska tää loppuu. Meillä oli vähän huonot paikat eikä nähty mitä lavalla tapahtui. Mies kaivoi iphonen taskusta ja poika syventyi sen pelaamiseen. Minulle tuli tietysti syyllisyys kun nyt olisi pitänyt käyttää hetki hyväksi ja opettaa lapselle tylsyyden sietämistä ja käytöstapoja. Mukava että teillä lapset on kiltimpiä ja jaksavat istua tunnin hiljaa paikallaan.

Jos joulujuhlissa kasvatat niin se todennäköisesti häiritsee muita aivan liikaa huutamalla jne. Ja kyllä se 4v. vielä ehtii kärsivällisyyttä oppia.

Vierailija
9/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tietysti syyllisyys kun nyt olisi pitänyt käyttää hetki hyväksi ja opettaa lapselle tylsyyden sietämistä ja käytöstapoja.

Lapsi oppii kyllä "tylsyyden sietämistä" ja käytöstapoja, vaikka saisikin kehitystasonsa ja keskittymiskykynsä mukaisesti kasvaa sietämään tylsyyttä ja oppimaan niitä käytöstapoja :).

Meillä nyt jo isommat lapset ovat kukin oman luonteensa mukaisesti joko a) istuneet kuin tatit äidin sylissä tunnin katsomassa esitystä ihan pienestä lähtien tai vaihtoehtoisesti b) ístuneet äidin vieressä kirjaa selaten, piirrellen ja minun tunkiessani rusinoita suuhun tasaisin väliajoin hiljaisuuden takaamiseksi. lapsesta ja hänen luonteestaan riippuen.

Jokaikinen heistä on kouluikään mennessä osannut ns käyttäytyä :) ja sietää tylsyyttä. Isompana ovat peräti olleet ihan kehuttuja käytökseltään.

t. edellä vastannut, olinkohan 6, jolla lapsia 5 ikähaitarilla 7-22

Vierailija
10/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää itseänne tylsään kokoukseen. Kyllä tekin siellä keksitte itsellenne viihdykettä: piirtelette paperin kulmaan, fantasioitte pomostanne jne. Sama juttu, lapsi vain tarvitsee hieman konkreettisempaa "korvikeaskartelua".

Vierailija
11/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotteko että MISSÄ tilanteissä sitten aiotte opettaa että viihtyä voi ilman jotain härpäkkeitä?

Mun mielestä jotian kokousta ja joulujuhlaa ei oikein voi verrata toisiinsa. Selvää on että otan 6v mukaan esim. minun fysioterapiaan värityskirjan, mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa saa pärjätä ja opetella olemaan ilman sitä.

Eli mitkä on ne tilaisuudet joissa sitten lapselle opetetaan sitä käyttäymistä?

Vierailija
12/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotteko että MISSÄ tilanteissä sitten aiotte opettaa että viihtyä voi ilman jotain härpäkkeitä? Mun mielestä jotian kokousta ja joulujuhlaa ei oikein voi verrata toisiinsa. Selvää on että otan 6v mukaan esim. minun fysioterapiaan värityskirjan, mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa saa pärjätä ja opetella olemaan ilman sitä. Eli mitkä on ne tilaisuudet joissa sitten lapselle opetetaan sitä käyttäymistä?

Käytöksen opettelua on jo se, että kertoo etukäteen, että nyt mennään kulta isosiskon joulujuhlaan. Siellä pitää olla nätisti ja hiljaa, että kunnioitamme esiintyjiä ja puhujia. Se kestää kahden pikkukakkosen verran (1 h). Ja äidillä on laukussa sinulle sitten piirustusvihko ja kynät (nämä tässä *näyttää*), jotka sinä voit ottaa esille sitten jos sinulle tulee tylsää. Mutta siellä ei saa meluta eikä puhua, piirtää kyllä voit hiljaa jos haluat.

Mikäs tuon toteuttamisessa on mielestäsi huonoa käytöstä?

Vierailija
13/13 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jotian kokousta ja joulujuhlaa ei oikein voi verrata toisiinsa. Selvää on että otan 6v mukaan esim. minun fysioterapiaan värityskirjan, mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa saa pärjätä ja opetella olemaan ilman sitä.

Eli mitkä on ne tilaisuudet joissa sitten lapselle opetetaan sitä käyttäymistä?

mutta et joulujuhlaan. Sinä erottelet tilaisuudet, me muut emme.