4.asteen repeämä synnytyksessä
Hei!
Synnytin reilu kaksi viikkoa sitten ihanan poikalapsen. Poika oli iso ja synnytys nopea. Niimpä tuloksena oli 4. asteen repeämä eli sulkijalihas repesi täydellisesti ja lisäksi suolta vähän matkaa. Vaivaani ei huomattu heti synnytyssalissa, vaan vasta muutaman päivän päästä synnytyksestä, kun ulostaminen ei onnistunut. Korjausleikkaus tehtiin heti, ja siitä on nyt siis vajaa 2 viikkoa aikaa.
Miten olette toipuneet vastaavasta? Onko vaivoja jäänyt? Itselläni toipuminen muuten hyvää, en tarvitse esimerkiksi kipulääkkeitä enää, mutta vessaan tulee todella kiire ja pari kertaa on vahinko sattunut, kun ei ole ehtinyt vessaan. Molemmilla kerroilla uloste on kyllä ollut todella löysää...Pelottaa, että vaiva jää loppuiäksi? Vieläkö tästä on toivoa toipua?
Kommentit (2)
Hei, ystävälleni kävi samoin aiemmin tänä vuonna, tosin repeämät olivat 3. asteen. Häntä ei ohjattu kuntoutukseen, koska sairaalassa säästettiin. Sai sen lopulta, kun itse vaati. Eli, jos sinua ei ole ohjattu kuntoutukseen, niin kannattaa itse olla aktiivinen!
Mulla on kokemusta parin vuoden takaa, tosin vaivoja ei ihmeemmin ole jäänyt.