Jouluaterian kustannusten jako
Vietetään meillä joulua isommalla porukalla ja tarkoitus on jakaa aterian kustannukset, eli me ei tarjota vieraille kaikkea, vaikka meillä ollaankin.
No, minä ajattelin, että en kuitenkaan pyydä vanhalta äidiltäni mitään vaan tarjoamme aterian hänelle. Vastaavasti mies oli sitä mieltä ettei sitten hänen yksinhuoltajasiskoltakaan voi kyllä rahaa oottaa. Ihan kiva, siskolla on 2 teinipoikaa ja miesystävä. Miehen vanhemmat maksaisi siis heidän osuutensa (2/10) ja me loput. Ei tääkään nyt ihan tasan mene.
Kommentit (54)
Tilaatte pitopalvelusta laatikot, salaatit ja kalat??? KYMMENELLE hengelle???
Jos te tarjoatte kaiken muun niin eihän nuo loput siihen enää paljoa maksa (ellei sitten ole niin hölmö ja tilaa niitä pitopalvelusta...)
Viettäkää joulua tahoillanne jos on noin vaikeaa.
ja kukaan sukulainenkaan ei ole tarjoutunut tuomaan, niin sitten ne ostetaan. Kaupan valmiita en sentään kelpuuta, siksi pitopalvelusta.
ap
Me mennään taas siskolleni.
Viemme juustot ja jonkin verran juotavaa. Viiniä ja kaljaa. aikuisia 6 lapsia 7.
Meidän viemiset maksavat ~150€
kukaan ole koskaan sanonut mitä mikäkin on maksanut, mutta kait tuo ihan kohtuu osuus on.
Tilaatte pitopalvelusta laatikot, salaatit ja kalat??? KYMMENELLE hengelle???
Jos te tarjoatte kaiken muun niin eihän nuo loput siihen enää paljoa maksa (ellei sitten ole niin hölmö ja tilaa niitä pitopalvelusta...)
Viettäkää joulua tahoillanne jos on noin vaikeaa.
ja kukaan sukulainenkaan ei ole tarjoutunut tuomaan, niin sitten ne ostetaan. Kaupan valmiita en sentään kelpuuta, siksi pitopalvelusta.
ap
Olisit pyytänyt yhtä vierasta tuomaan viiniä yhteiseen pöytään, toista tuomaan leivät, kolmatta juustot ja piparit jne. Jos HALUAT tehdä ja hankkia kaikki itse (jotain tiettyä merkkiä tai laatua esim.), niin siinä tapauksessa on vain oikein, että maksat myös haluamasi tarjoomukset.
kukaan ei KOSKAAN omatoimisesti tarjoudu tuomaan tai kysy mitä voisivat tuoda.
Ihan sama, me joka tapauksessa maksamme kaiken. Jotenkin tuntuis reilummalta, jos vastaavasti meitä kutsuttais joskus syömään, mutta erityislapsen takia ei juuri kutsuta =(
ap.
ettei edes mummolaansa pääse, niin ehkä on ihan oikein, että ap maksaa kaiken. Muut sitten antavat osuutensa sillä, että sietävät sitä kakaraa sen illan.
Kaupan valmiita en sentään kelpuuta, siksi pitopalvelusta.
ap
eivät kaikki pitopalvelutkaan tee itse laatikoitaan :D Saat todennäköisesti vain kaupan laatikoita pitopalvelun kautta kiertäneenä
Kaupan valmiita en sentään kelpuuta, siksi pitopalvelusta.
apeivät kaikki pitopalvelutkaan tee itse laatikoitaan :D Saat todennäköisesti vain kaupan laatikoita pitopalvelun kautta kiertäneenä
ap.
Kaupan valmiita en sentään kelpuuta, siksi pitopalvelusta. ap
eivät kaikki pitopalvelutkaan tee itse laatikoitaan :D Saat todennäköisesti vain kaupan laatikoita pitopalvelun kautta kiertäneenä
Ne ei todellakaan ole sen kummoisempia. Olen jopa törmännyt siihen että sesonkiaikaan pitopalvelu on ostanut Lidlin pakasteita ja tuonut niitä paistettuna. Kunnon kaupan kalatiskiltä saa taatusti yhtä hyvät kalat ja salaatit kuin jostain pitopalvelusta.
ettei edes mummolaansa pääse, niin ehkä on ihan oikein, että ap maksaa kaiken. Muut sitten antavat osuutensa sillä, että sietävät sitä kakaraa sen illan.
aika noloa minusta ruveta joulutarjoilusta rahaa nyt perimään. Olisin moiset juhlat sopinut nyyttikestiperiaatteella, kuten joku jo ehdottikin. Olen monet juhlat tehty sillä periaatteella, että emäntä tarjoaa paikan, kahvit ja pullat ja vieraat tuo sovitusti ruokia. Se köyhempi on tuonut jotain halpaa, kuten limonaadit ja keksejä. Otappa jatkossa onkeen.
Noh, jaat menolukeman koko porukan määrällä, niin saat paljonko on ruoka/lärvi, ja sitten veloitat niiltä sen summan, joilta veloitat. Ja loput maksat itse.
Olisit pyytänyt yhtä vierasta tuomaan viiniä yhteiseen pöytään, toista tuomaan leivät, kolmatta juustot ja piparit jne. Jos HALUAT tehdä ja hankkia kaikki itse (jotain tiettyä merkkiä tai laatua esim.), niin siinä tapauksessa on vain oikein, että maksat myös haluamasi tarjoomukset.
kukaan ei KOSKAAN omatoimisesti tarjoudu tuomaan tai kysy mitä voisivat tuoda.
Ihan sama, me joka tapauksessa maksamme kaiken. Jotenkin tuntuis reilummalta, jos vastaavasti meitä kutsuttais joskus syömään, mutta erityislapsen takia ei juuri kutsuta =(
ap.
tuntuisi, että rahan pyytäminen se vasta hankalaa olisikin? Mutta ymmärrän kyllä, jos olette jo 10v olleet teillä niin luulisi muidenkin haluavan osallistua. Tekisin kanssa niin, että parempituloisilta pyytäisin viiniä + juustoja ym arvokkaampaa, ja siltä yh siskolta vaikka sitten laatikot tai rosollit tai leivät, jotka on edullisia tehdä... Vanhalla äidilläsikin on varmasti jokin oma bravuuri jonka haluaisi varmasti tehdä yhteiseen joulupöytään jos vain pyytäisit.
Mutta kukin tavallaan.
MINÄ ajattelin...Miehen vanhemmat maksaa, sinun ei. Ei tosiaan mene tasan.
Vanhalla äidilläsikin on varmasti jokin oma bravuuri jonka haluaisi varmasti tehdä yhteiseen joulupöytään jos vain pyytäisit.
Mutta kukin tavallaan.
vaan nykyään sen kokkaukset on ihan mitä sattuu, ikä varmaan tekee tehtävänsä =(
Miehen sisko ostaisi laatikot ja rosollit kaupasta, jos pyytäisi sitä tuomaan.
ap.
miehen vanhemmat on varakkaita ja ovat vielä työelämässä. EI mene tasan ei.
ap.
Entä, jos miehesi ajattelisi, että hänen sukulaisensa eivät maksa, mutta sinun maksavat? Ihan sama juttu...
Ihan on omassa vallassa, millaisen eläkkeen kerää.
jos kustannusten jakaminen on tärkeää ja vaikeaa.
Me ollaan perinteisesti kutsuttu sukua joulunviettoon kotiimme.
Ihan kaikki vieraat ovat olleet halukkaita tuomaan jotakin tullessaan, vaikka emme ole sitä pyytäneet. Yksi tuo rosollin, toinen tuo leivonnaisia, kolmas tuo salaattia, neljäs tuo karkkia/suklaata jne.
Meillä tuo toimii hienosti. Kukaan ei rasitu liikaa eikä jää rahastuksen maku suuhun yhteisestä juhlasta.
Pyytäkää vieraita mieluummin tuomaan jotakin syötävää tai juotavaa tullessaan niin ei tarvitse alkaa rahoja laskemaan ja meittimään kuka maksaa mitäkin.
Entä, jos miehesi ajattelisi, että hänen sukulaisensa eivät maksa, mutta sinun maksavat? Ihan sama juttu...
Täti veti pussillisen jouluherneitä nenään, kun mies ajatteli, ettei hänen siskonsa maksa.
eikä äitisi tekemää ruokaa "koska se on mitä sattuu". Jos haluat leikkiä täydellistä kotihengetärtä, jonka sädekehä kiiltää, niin todellakin tajoat kaikille jouluruoat ja teet kaiken itse.
Ilman valituksia.