Jouluaterian kustannusten jako
Vietetään meillä joulua isommalla porukalla ja tarkoitus on jakaa aterian kustannukset, eli me ei tarjota vieraille kaikkea, vaikka meillä ollaankin.
No, minä ajattelin, että en kuitenkaan pyydä vanhalta äidiltäni mitään vaan tarjoamme aterian hänelle. Vastaavasti mies oli sitä mieltä ettei sitten hänen yksinhuoltajasiskoltakaan voi kyllä rahaa oottaa. Ihan kiva, siskolla on 2 teinipoikaa ja miesystävä. Miehen vanhemmat maksaisi siis heidän osuutensa (2/10) ja me loput. Ei tääkään nyt ihan tasan mene.
Kommentit (54)
Ihan kaikki vieraat ovat olleet halukkaita tuomaan jotakin tullessaan, vaikka emme ole sitä pyytäneet.
mulla on juntit sukulaiset.
ap.
Miksi ylipäätään haluat juhlia joulua junttien sukulaistesi kanssa? Eikö olisi parempi olla vain perheen kesken, ei tulisi narinaa siitä kuka maksaa.
Mistä peräisin ajatus kulujen jakamisesta?
pienituloinen se miehesi siko sitten on? Kyllä hänen omat vanhempansa varmasti tarjoutuvat maksamaan tyttärensä ja lapsenlapsiensa osuuden jos teillä ei ole varaa...
Meillä on aattona kylässä omat vanhempani, ja heidän kanssa aina sovimme ennen joulua, mitä he tuovat mukanaan, koska heidänkin mielestään olisi kohtuutonta, jos me maksaisimme kaiken. Varsinkin, kun kaikki haluavat aina syödä todella hyvin jouluna, mätiä, lohta, maksapasteijaa , kuohuviiniä yms.
Tapaninpäivänä tapaamme aina isommalla sukulaisporukalla ja silloin toimimme nyyttäriperiaatteella: kutsumisvuoro kiertää, ja lisäksi jokainen tuo jotakin etukäteen sovittua tullessaan. Kutsuja yleensä tarjoaa kinkun, juomat yms. ja vieraat tuovat sitten laatikoita, lohta, jälkkäriä, rosollia yms.
En kehtaisi mennä jouluna kylään, jos en kantaisi korttani kekoon tarjoiluissa.
Vanhalla äidilläsikin on varmasti jokin oma bravuuri jonka haluaisi varmasti tehdä yhteiseen joulupöytään jos vain pyytäisit.
Mutta kukin tavallaan.
vaan nykyään sen kokkaukset on ihan mitä sattuu, ikä varmaan tekee tehtävänsä =(
Miehen sisko ostaisi laatikot ja rosollit kaupasta, jos pyytäisi sitä tuomaan.
ap.
sitten sellaista mikä ei haittaa vaikka olisi valmista. Leipää, pipareita, torttuja, limpparia, maitoa, suklaata, juustoja, glökiä jnejne.
kuin käytöstapojen puutteesta.
Kutsuja maksaa, aina. Tämä koskee niin treffejä kuin juhliakin. Jos tahtoo pitää juhlat kaikkien kustannuksella, silloin pidetään nyyttärit, sovitaan mitä syödään (yhdessä!) ja päätetään mitä kukin tuo. Ei ikinä niin, että yksi päättää mitä syödään ja muut sitten maksavat hänelle. Noin toimii ainoastaan ravintola!
Tehkää tarjottavat sen mukaan, mihin teillä rahat riittää ja jättäkää joulumaksun kerääminen pois.
Toistan aiempaa kirjoittajaa. Eli jaat kustannukset neljällä(te, sisko, äiti, appivanhemmat). Sitten maksat äitin ruuat omasta pussista. Miehesi saa maksaa siskon ruuat, jos haluaa. Tähän ei ole kivaa ratkaisua, mutta tämä on reiluin.
Itsellä on rahaa aivan helvetisti, joten en pyytäisi itse muilta mitään. Ymmärrän kyllä täysin sinua tästäkin huolimatta. Älä pahoita mieltäsi foorumin vakiomammoista, joiden empaattisuus on suljetun osaston pitkäaikaispotilaan tasoa.
Kutsuja maksaa, aina.
'Kai me taas tänä vuonna ollaan teillä kaikki?'
Kutsuja maksaa, aina.
'Kai me taas tänä vuonna ollaan teillä kaikki?'
Miksi aloitte maksaa joulun?
Tekisin näin, että sopisin ensi jouluna kuka tuo minkäkin ruuan, muu ei teilllä oikein toimi. Rahan antaminenkin on vähän vaivalloista, koska aina joku olisi saannut kinkun tai laatikot kaverilta halvemmalla ja sitten sitä hatuttaa maksaa liikaa.
Ei ole reilua, etteivät itse tajua tulla vastaan, jos olette noilla menneet 10 v.
Kutsuja maksaa, aina.
Entäs jos ne sukulaiset on itse itsensä kutsuneet meille? 'Kai me taas tänä vuonna ollaan teillä kaikki?'
Sitten sinä joko sanot, että "valitettavasti tänä vuonna ei käy" (= ei tule vieraita, eikä tarvi maksaa), tai sanot että "tottakai, tervetuloa klo sejase" (= olet kutsunut heidät, kutsuja maksaa).
Kutsuja maksaa, aina.
Entäs jos ne sukulaiset on itse itsensä kutsuneet meille? 'Kai me taas tänä vuonna ollaan teillä kaikki?'Sitten sinä joko sanot, että "valitettavasti tänä vuonna ei käy" (= ei tule vieraita, eikä tarvi maksaa), tai sanot että "tottakai, tervetuloa klo sejase" (= olet kutsunut heidät, kutsuja maksaa).
Jos perhe on läheinen niin viktoriaanisen ajan protokollasta voi hieman tinkiä. ;) On ihan sopivaa sanoa rennosti, että sopiiko, että sinä hankit laatikot, sinä lihat ja sinä kalat?
Ellei koko perheenne ole jäykkkää ja seipäänniellyttä porukkaa, niin uskallan neuvoa, että poikkeatte edellisen kirjoittajan säännöistä ja jaatte kustannukset. Meillä on mukava suku, koska jokaiselle on itsestäänselvyys, että kolme päivää syömme yhteisiä ja kimpassa hankittuja ruokia isovanhemmilla.
jos sama meno on jatkunut jo 10 vuotta eikä kukaan ole saanut suutaan auki saati ehdottanut auttavansa ap:n perhettä, ja jos ap ottaa paineita siitä, että sukulaiset itse kutsuvat itsensä eikä hän tiedä miten toimia siinä tilanteessa, vai mitä luulet..?
Kutsuja maksaa, aina.
Entäs jos ne sukulaiset on itse itsensä kutsuneet meille? 'Kai me taas tänä vuonna ollaan teillä kaikki?'Sitten sinä joko sanot, että "valitettavasti tänä vuonna ei käy" (= ei tule vieraita, eikä tarvi maksaa), tai sanot että "tottakai, tervetuloa klo sejase" (= olet kutsunut heidät, kutsuja maksaa).
Jos perhe on läheinen niin viktoriaanisen ajan protokollasta voi hieman tinkiä. ;) On ihan sopivaa sanoa rennosti, että sopiiko, että sinä hankit laatikot, sinä lihat ja sinä kalat?
Ellei koko perheenne ole jäykkkää ja seipäänniellyttä porukkaa, niin uskallan neuvoa, että poikkeatte edellisen kirjoittajan säännöistä ja jaatte kustannukset. Meillä on mukava suku, koska jokaiselle on itsestäänselvyys, että kolme päivää syömme yhteisiä ja kimpassa hankittuja ruokia isovanhemmilla.
mulla on juntit sukulaiset.
ap.