Voisiko kynttilöiden haju olla peruste kaupanpurulle?
Ostin eilen tiiviisti pakattuja kynttilöitä, eikä missään varoitettu, että ne ovat hajustettuja. Ostin ne kaupasta, jossa ei ole palautusoikeutta.
Kotona avasin yhden pakkauksen ja voi kamala mikä haju sieltä levisi. Yhtä voimakas kuin haju kuin venäläisessä huorassa. Joku ällöimelä hajuvesi, joka tekee pahan olon ja saa pään särkemään.
Kävin kaupassa tänäaamuna ja kysyin ihan kohteliaasti, että voisiko näitä palauttaa kun missään ei lukenut, että kynttilät ovat hajustettuja. Myyjä tokaisin (todella epäystävällisesti), että ei me mitään oteta takasi eikä ruveta näistä mitään lappuja kirjoittaanmaan, ei ainakaan tuosta avatusta! Olisi ollut edes kohtelias...
Ja kynntilöiden ympärillä on vain tavallinen sellofaani ja semmonen muovitettu rautalanganpätkä. Eikä kynttilät edes mitään kalliita olleet, yhteensä 15 euroa.
Mutta siis haju on todella voimakas, vastaa täysin ihan uuden wunderbaumin voimakkuutta.
Kommentit (35)
Haju ei ole vika, ellei paketissa lue, että hajuton.
Tuskin voi palauttaa. Lienee oma mokasi. Kauppa niitä ei ilmeisesti ottanut vastaan ja jos nyt meinaat lähteä ristiretkelle niin sitten johonkin kuluttajalautakuntaan tms. yhteyttä, mutta eipä kannata 15eur kynttilöiden vuoksi ja tuskin tuon jutun vuoksi mitään tekevät. Se nyt ei ole periaatteessa niiden kynttilöiden vika ettet satu pitämään hajusta. Tuskin ne nyt miltään venäläiseltä huoralta aidosti tuoksuvat.
Haju ei ole purkamisperuste. Et voi palauttaa kynttilää, jonka sävy ei sovikaan lautasliinoihin. Tai kynttilää, joka on väärää mallia kynttilänjalkoihin tms.
Haju ei ole vika, ellei paketissa lue, että hajuton.
Käyn kuitenkin vielä inttämässä, josko saisi edes vaihtaa johonkin tuotteeseen. Itse en pysty noita kyllä käyttämään enkä kehtaa kellekkään ees antaa.
Myyjä muuten vielä sanoi, että yritä vaan ite käyttää jossain kun sanoin, että hajusta tulee migreeniä.
Taidankin antaa ne sille myyjälle hurmaavasti hymyillen joululahjaksi :D
ap
tuote on viallinen jos sitä ei voi käyttää
Vierailija - 14.12.11 10:13 (ID 13895527)
et voi vaihtaa tyynyäkään vetoamalla siihen, että se ei olekaan kiva käytössä.
Anna vaikka lahjaksi. Tuskin kannattaa hirveesti nähdä vaivaa. Jos tuotteessa ei lue hajuton, niin sillon ei palautusoikeutta.
sellaiselle TODELLA voimakkaalle hajuvedelle, josta tulee oksettava olo. En tosiaankaan itse pysty käyttämään niitä.
Mut joo, ymmärrän että periaatteessa ovat ihan toimintakuntoisia ja annan ne tosiaan joululahjaksi sille myyjälle, joka oli epäkohtelias :P
hajusaippuan, joka haisi liikaa. Hän ei sitä voinut käyttää ja toi avatun, ei sentään käytetyn, saippuan liikeeseen vaatien noin 4 euroa takaisin. Aikansa asiakas intti, että "tuote on viallinen, jos sitä ei voi käyttää". Kuulemma hajusaippuakaan ei saa haista liikaa.
Rahojaan ei saanut takaisin, kuluttajaviranomaisiin otti yhteyttä. Kauppias antoi vastineen, mutta ei sieltä mitään vaihtoa ehdottavaa suositusta tullut.
Asiakas on vastuussa ostoksistaan. Kauppias ei voi tietää, mikä haisee liikaa ja mikä liian vähän.
Tällaisessa tilanteessa kuitenkin viisas kauppias ottaa ilman muuta tuotteet takaisin tai vähintään ehdottaa vaihtamista johonkin muuhun. Ihmeellisen huonoa asiakaspalvelua. Tyytyväinen asiakas on aina kullanarvoinen, vaikka kauppias joutuisi ottamaan takaisin 15 euron kynttilät. Ei varmaan ap:lle jää kovin hyvät fiilikset tästä kaupasta ja ehkä jopa kertoo eteenpäinkin.
Eikä näissä tapauksissa tarvitse olla isosta asiasta kyse, ainoastaan se, että jollekin jää kurja mieli jostain ostoksesta voi maksaa satoja euroja tai enemmänkin pidemmän päälle kaupalle.
Tällaisessa tilanteessa kuitenkin viisas kauppias ottaa ilman muuta tuotteet takaisin tai vähintään ehdottaa vaihtamista johonkin muuhun. Ihmeellisen huonoa asiakaspalvelua. Tyytyväinen asiakas on aina kullanarvoinen, vaikka kauppias joutuisi ottamaan takaisin 15 euron kynttilät. Ei varmaan ap:lle jää kovin hyvät fiilikset tästä kaupasta ja ehkä jopa kertoo eteenpäinkin. Eikä näissä tapauksissa tarvitse olla isosta asiasta kyse, ainoastaan se, että jollekin jää kurja mieli jostain ostoksesta voi maksaa satoja euroja tai enemmänkin pidemmän päälle kaupalle.
ja kärsi kukkarossaan sitä, että asiakas teki ihan itse virhehankinnan! Suomalainen kuluttaja on totutettu liian hyvään. Jossan briteissä ei tule edes mieleen, että asiakas voi kotona vaihtaa mieltään ja palauttaa tavaraa kauppaan siksi, että ei enää satukaan sitä haluamaan.
Tämä juttu kertoo enemmän ap:sta kuin kauppiaan pikkusieluisuudesta.
mun mielestä aika kalliita kynttilöitä kyllä.
Ikävä kauppa, kun ei anna tuotetta vaihtaa.
Tällaisessa tilanteessa kuitenkin viisas kauppias ottaa ilman muuta tuotteet takaisin tai vähintään ehdottaa vaihtamista johonkin muuhun. Ihmeellisen huonoa asiakaspalvelua. Tyytyväinen asiakas on aina kullanarvoinen, vaikka kauppias joutuisi ottamaan takaisin 15 euron kynttilät. Ei varmaan ap:lle jää kovin hyvät fiilikset tästä kaupasta ja ehkä jopa kertoo eteenpäinkin. Eikä näissä tapauksissa tarvitse olla isosta asiasta kyse, ainoastaan se, että jollekin jää kurja mieli jostain ostoksesta voi maksaa satoja euroja tai enemmänkin pidemmän päälle kaupalle.
ja kärsi kukkarossaan sitä, että asiakas teki ihan itse virhehankinnan! Suomalainen kuluttaja on totutettu liian hyvään. Jossan briteissä ei tule edes mieleen, että asiakas voi kotona vaihtaa mieltään ja palauttaa tavaraa kauppaan siksi, että ei enää satukaan sitä haluamaan. Tämä juttu kertoo enemmän ap:sta kuin kauppiaan pikkusieluisuudesta.
Mutta itse olen silti samaa mielta aikaisemman kanssa, etta joskus _viisas_ kauppias nielee harminsa tuollaisessa asiassa ja joustaa. Nimittain se 15 EUR menetys on pieni summa, jos silla saa asiakkaan tulemaan vastakin (nythan on aika epatodennakoista etta ap tulee tuossa kaupassa enaa koskaan asioimaan - eika varmasti suosittele ystavilleenkaan) ja luultavasti viela kehumaan muillekin ystavallista palvelua...
ja kärsi kukkarossaan sitä, että asiakas teki ihan itse virhehankinnan! Suomalainen kuluttaja on totutettu liian hyvään. Jossan briteissä ei tule edes mieleen, että asiakas voi kotona vaihtaa mieltään ja palauttaa tavaraa kauppaan siksi, että ei enää satukaan sitä haluamaan.
Tämä juttu kertoo enemmän ap:sta kuin kauppiaan pikkusieluisuudesta.
minä, joka otan ymmärtäväisesti vastaan ap:n kamalanhajuiset kynttilät ja maksan tai ehdotan kiertelemään katsomassa jos löytyisi vaikka tuoksuttomia kynttilöitä, vai sinä, joka tylysti ilmoitat, että ei voi mitään!?
Ketä luulisit opettavasi ja hyödyttäväsi käytökselläsi? Juu, viisautta ei voi kaupasta ostaa.
ei kaupassakaan lukenut niiden kohdalla mitään hajuttomuudesta...
isoja pallokynttilöitä, joita meinasi asetella lautaselle. Mulla oli selvä visio jo tästä mun hienosta sisustuksellisesta ideasta. :D
Neljä niitä ostin.
Mut mulla ei ole lyhtyä, sit pitäis ostaa semmonen, sankossa tehty jäälyhty on liian pieni, eikä ole edes pakkasta. Sisälle en enää noita kynttilöitä tuo.
Annan ne siis sille myyjälle ja kiitän hyvästä asiakaspalvelusta ihanasti hymyillen. Se myyjä olisi voinut edes pahoitella asiaa sanoa kohteliaasti, että valitettavasti emme voi ottaa näitä takaisin. (Kuulin eilen miten se samainen myyjä puhui eräälle mummolle, joka ihmetteli kun erikokoisissa kengissä oli eri hinnat, että "no kone ne antaa, ei me sille mitään voida ja se nyt vaan on niin" tylyllä äänensävyllä.)
ap
ap
ja kärsi kukkarossaan sitä, että asiakas teki ihan itse virhehankinnan! Suomalainen kuluttaja on totutettu liian hyvään. Jossan briteissä ei tule edes mieleen, että asiakas voi kotona vaihtaa mieltään ja palauttaa tavaraa kauppaan siksi, että ei enää satukaan sitä haluamaan. Tämä juttu kertoo enemmän ap:sta kuin kauppiaan pikkusieluisuudesta.
minä, joka otan ymmärtäväisesti vastaan ap:n kamalanhajuiset kynttilät ja maksan tai ehdotan kiertelemään katsomassa jos löytyisi vaikka tuoksuttomia kynttilöitä, vai sinä, joka tylysti ilmoitat, että ei voi mitään!? Ketä luulisit opettavasi ja hyödyttäväsi käytökselläsi? Juu, viisautta ei voi kaupasta ostaa.
turhia palautuksia. Tuo on pelkkä legenda. Asiakas tuohtuu hetkeksi, mutta asiakkuus jatkuu.
Eurooppalaisittain suomalaisia pidetään hankalina asiakkaina, koska olemme oppineet, että kaikki kaupat voi perua 14 vrk sisällä. Näinhän se ei ole. Brittiläiset postimyyntifirmat ihmettelevät suomalaisia, jotka tilaavat 20 vaatetta ja palauttavat 18 - tai palauttaisivat, mutta kun joutuvat itse maksamaan postimaksut, niin ryhtyvät pitkään ja piinalliseen sähköpostienvaihtoon vedoten suomalaiseen järjestelmään.
Jos asiakas ostaa tuotteen, joka ei kelpaa, on se asiakkaan ihan oma ongelma. Mitä useampi kauppias kieltäytyy vaihdosta, sitä paremmin asiakkaat oppivat, että heillä on vastuu ostosta, ei sillä kauppiaalla.
Tiedätkö, kauppias ei menetä asiakkaita, vaikka ei ota vastaan
Jos asiakas ostaa tuotteen, joka ei kelpaa, on se asiakkaan ihan oma ongelma.
edesauttaa joustamaton asenne, jonka perustat johonkin olettamaan, että "suomalaiset ovat hankalia asiakkaita" ja "briteissä tehdään näin"? Aivan älytöntä ;)
Jos putiikkisi vieressä on kilpailija, joka myy samoja tuotteita ja on ystävällisen joustava, mihin luulet asiakkaiden suuntaavan? En minäkään tiedä, öh, luultavasti sinun kauppaasi..?
On myynnin perusasioita, että ensinnäkin asiakas on (normaalisti) aina oikeassa, ja toisaalta hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas. Eikä tosiaan tarvitse tehdä hirmutekoja, että on negatiivisia vaikutuksia kaupankäyntiin. Moni kauppias ei liittoudu kaltaistesi kanssa, koska pitävät pikkuasiana palautettua 15 euron kynttiläsettiä ja tajuavat kaikkien yhteisen edun asiassa. Ja se on hyvä asiakassuhde.
Aivan hölmöä väittää, ettei kauppa menetä asiakkaita jostain tuollaisesta, kun ihan selväsanaisesti voi tässäkin ketjussa lukea osan ihmisistä ärsyyntyvän vastaavasta ja varmasti äänestävän jaloillaan. Vaikkei tietoista päätöstäkään tekisi, kun miettii mihin menee ostoksille, nämä kokemukset vaikuttavat takaraivossa.
Olen itse jättänyt eräästä kaupasta lukemattomat kerrat ostamatta siksi, koska kauppias kerran vaati minulta maksua minulta hänen oman virheensä takia vahingossa rikkoutuneesta tuotteesta. Meni vain maku ko. kaupasta.
ajatusmaailmassa on asiakkaan ja kaupan vastakkainasettelu. Ihan kuin asiakkaat olisivat jotain epämiellyttäviä taistelukumppaneita, jotka pitää nujertaa. Toivon totisesti ettet ole kaupan alalla yrittäjänä, koska sinulla on todella paljon opittavaa.
hajukynttilat joissa ei sanottu hajusta mitaan. Suomesta en tieda, mutta taalla 'normaali'kynttilat ovat hajuttomia, eika niissa tosiaan tarvitse lukea etta on hajuton. Hajukynttilat ovat erikseen, ja niissa on se pakkauksessa mainittu, samoin yleensa se etta mika tuoksu niissa on. Ei kai kukaan nyt hajukynttiloitakaan ostaisi mista ei tieda yhtaan haiseeko havumetsalle vai ruusulle?
Ja taalla menee kuluttajalaki niin etta jos tuote on viallinen, asiakkaalla on oikeus saada joko uusi (sama, toimiva) tuote, tai rahat takaisin. Muussa tapauksessa myyjalla on oikeus antaa credit note jolla voi samasta kaupasta ostaa ko. summalla muita tuotteita.
onko jokin pikkuyrittäjän kauppa vai jonkin ketjun myymälä?