Kuinka raskaasti voi hävettää..
Tulin juuti pojan eskarin joulujuhlasta. Siellä oli perinteinen joululahjasysteemi, että kun vie lahjan niin saa myös. Poika viikolla puhui että se on semmoinen, jossa viedään joku oma vanha mutta ehjä lelu, niin saa vastalahjaksi jonkun toisen vastaavan. Ja minähän uskoin,ajattelin että hieno ja ekologinen idea. Ja niin poika valitsi lelunsa. Mentiin juhlaan, ja tuli pakettien jakoaika. Kun paketit avattiin niin kuinkas olikaan, kaikki ihan uusia, paketeissa olevia. Ja meidän poitsu vei mäkkärihärpäkkeen, ehjä ja ihan hauska, mutta mäkkärihärpäke. Voin vain kuvitella sen lapsen (=vanhemman) pettymystä kun paketin avasi. Oli pakko purkaa kun ei kehtaa kelleen tunnustaa. Olen puhunut.
Kommentit (34)
Tuo käytettyjen lelujen vieminen lahjaksi! Siis rahaa ja luontoa säästyisi ja lapset olisivat joka tapauksessa tyytymättömiä ja tyytyväisiä, kukin tavallaan.
Poikasi taitaa olla ihana tapaus jos tuon itse keksi :)
olet TOSI nolo.
Vai että teki VÄÄRIN, se toinen. Huhhuh
mun lapsi tuli pikkujoulusta itku silmässä, kun se pieni lahja huolella valittiin ja paketoitiin ja oli sellaine, että poika olis itselleenkin halunnut samanlaisen. Ja sit saaja alkaa suureen ääneen määkimään kuinka tyhmä ja huono lahja oli!!! Lapset on siis 3-4 luokkalaisia, eli jotain käytöstapojakin luulis jo juurtuneen... Paha mieli oli :(
kun varmasti tunnistaa mäkkärilelun. Siksi oletan että voi olla pettynyt, kun ei ole missään "uuden lelun paketissa" vaan ihan nätisti lahjapaperiin kääritty örvelö. Toivon hartaasti että sen saanut lapsi tykkää. Meidän poitsu sai lahjaksi tarratullapaketin, jonka lahjoitti sitten kotona pikkusiskolleen... Ja juu on pohdiskeleva, kierrätystietoinen poika olemassaan :)
kotimatkalla. Kannattaisi varmaan ottaa asia puheeksi hanen kanssaan, ilman syyttelyita mutta siihen tyyliin etta 'varmaan ihmiset olivat tajunneet sen lahjaidean vahan eri tavalla, mutta sita ei kannata miettia eika murehtia, olivathan kaikkien lahjat erilaisia ja jotkut saajille mieluisempia ja jotkut vahemman mieluisia. Nimittain poikakin saattaa tuntea syyllisyytta ja hapeaa ihan kuin sina, ja asia voi jaada hanta kaivelemaan pitkaksi aikaa. Auttaa asiaa jos vakuuttelet hanelle etta vaarinkasityksia sattuu kaikille eika juttua kukaan muu enaa ensi viikolla muista jos nyt yleensa huomasikaan.
Yritin olla "reipas", sillä tavalla pokerina ettei hän huomaisi asian minua vaivaavan, tosin hän on sellainen tunnetutka että tietää tasan missä mennään vaikka olisin kuinka hilpeä päällepäin. Onneksi häm osaa myös puhua ja ilmaista ajatuksensa ja tunteensa. Kunhan saadaan rauhallinen hetki niin kaappaan kainaloon juttelemaan asiasta :)
eihän tuosta nyt nolostua kannata, ei kukaan tiedä että se oli just sun paketti :)
Jos mulle sanottaisi että "käytetty lelu kierrätykseen pikkujoulupaketissa" niin en kyllä välttämättä kehtaisi laittaa mäkkärin lelua, vaan jonkun ns. kunnon lelun, jolla lapsi ei enää leiki. Lapsi saisi itse valita lelun ja oppia samalla luopumisen tuskaa :)
mutta ainakin meillä ne on usein niitä eniten leikittyjä - lapset tosin vasta 2-4v. Ennen joulua valittiin lasten kanssa joitakin leluja pois annettaviksi (ennen kuin joulupukki tuo taas uusia) ja eihän niitä mäkkärihärpäkkeitä kukaan raaskinut pois antaa :D Kiertoon lähtivät ihan muut lelut.
eihän tuosta nyt nolostua kannata, ei kukaan tiedä että se oli just sun paketti :)
Jos mulle sanottaisi että "käytetty lelu kierrätykseen pikkujoulupaketissa" niin en kyllä välttämättä kehtaisi laittaa mäkkärin lelua, vaan jonkun ns. kunnon lelun, jolla lapsi ei enää leiki. Lapsi saisi itse valita lelun ja oppia samalla luopumisen tuskaa :)
Kierrätystavara pikkujoululahjana on munkin mielestäni loistoidea. Kerran pikkujoulussa oli sellainen lahjonta, ja olivat hyvin mielenkiintoisia kaikki lahjat. Joku, joka oli tuonut uutta tavaraa, ei saanut ollenkaan samanlaista huomiota kuin käytetyt roinat, joihin aina tuntui liittyvän mukava tarina. Toki täm oli aikuisten kesken.
hiljainen siksi, koska sitä harmittaa saamansa tarrat. Kuka nyt tahtoisi jotain helvetin tarroja, kun vieruskaverina ollun Nico-Petteri sai tsutsupetsin ja mäkkärilelukin meni sille ärsyttävälle Amalialle joka keksi sen kanssa kivan leikin, jota itsekin olisi tahtonut leikkiä jos olisi keksinyt.
Mun mielestä sun toiminnassa, ap, ei ole mitään moitittavaa. Ja jos vastalahjana on tarroja, eipä ole sen kummempia kuin mäkkärilelutkaan.
Ehkä ne ei edes tienneet että on käytetty lahja??
partion pikkujouluissa sanottiin, että tehkää vaikka itse jotain pientä lahjaksi sopivaa, ja suurella vaivalla väsäsin sellaisen pienen pehmoelukan lahjaksi. Ei se ollut hieno, mutta työllä ja vaivalla tehty, ja koska paketoinkin sen itse, oli paketti ruma ja ryppyinen.
Minä otin tämän kertomuksen ihanana muistutuksena todellisesta joulumielestä. Kiitos kun kerroit! :)
Ja palaute lähti eteenpäin, ikävä kyllä. Oli sen verran harmissaan lapsi kotona sen lahjansa kanssa. Siitä tulikin varsinainen show ja alkuperäinen lahjanantaja "joutui" hankkimaan lapselleni uuden lahjan...
Ap:n ei todellakaan tarvi hävetä yhtään mitään. Voihan juttu olla juurikin niinkuin lapsi sanoi, muut sitä vain eivät ole noudattaneet.
Mutta tämän vastaajan sietää katsoa peiliin ja hävetä, todella hävetä käytöstään jos oikeasti on toiminut kuten kirjoitti.