Concerta-lääkkeestä kokemuksia kellään/kenenkään lapsella??
Poikamme on 5. luokalla ja hänellä todettiin nyt jonkin sortin adhd tai add painotteinen tarkkaavaisuushäiriö.. ei ole niinkään ylivilkas, mutta tarkkaavaisuudessa ja keskittymisessä on ongelmia lähinnä koulussa. Ja tähän lisäksi vielä oppimisvaikeudet matematiikassa sekä lukemisen ymmärtämisessä. Muuten perusterve, sosiaalinen ja urheileva poika kyseessä.
Nyt erikoislääkäri väläytteli ajatusta kokeilla Concerta nimistä lääkettä, lähinnä tuohon kouluaikaan ja läksyjen teon aikaan sijoittuvaa lääkitystä, että keskittyminen olisi mahd hyvää ja poika jaksaisi paremmin olla skarppina koulussa. Olen todella sekaisin asiasta, en tiedä mitä ajattelisin.. toisaalta olisi hyvä jos lääkkeestä olisi apua ja senhän voi lopettaa mikäli apua ei ole. Toisaalta taas ajattelen, että silloin jotenkin konkretisoituu asia, että pojassa on jotain "vikaa" :( aluksi syytin itseänikin, että kasvatus olisi mennyt pieleen jotenkin ja otin asian henkilökohtaisesti.. mutta tiedän, että nämä asiat eivät ole kasvatuksesta johtuvia eivätkä tahallisia.
Haluaisin kuulla kokemuksia kyseisen lääkkeen käytöstä muilta. Onko se auttanut? Onko ollut sivuvaikutuksia? Mite lapsi itse on suhtautunut asiaan ja tietävätkö kaverit asiasta mitään?? Sekin siis mietityttää, että tieto leviää kavereille (tai muille hyvänpäiväntutuille), että lapsi tarvii lääkkeitä ja lapsi näin leimautuu jotenkin hulluksi tai erikoiseksi muuten... :(
Kommentit (87)
"Jos päästä jotain puuttuis, niin kai sitä sinne olis ruiskutettu."
Suosittelisin ensin kokeilla turvallisia , luontaisia aineita . L-teaniini, inositoli ja laadukas omega3-öljy (1500-2000mg ).
Muutenkin panostusta ruokavalioon ja suoliston kuntoon.
Kaikki sokeri pois.
Täällä palstalla on paljon mielialalääkkeitä ihannoivia ihmisiä, joten tälle tulee varmasti alapeukkuja. En ole luontaistuotekaupan myyjä:-)
Kannattaa tutustua noihin haittoihin ennenkuin aloittaa lapselle lääkityksen.
Ja muihin keinoihin hoitaa mielen ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin ensin kokeilla turvallisia , luontaisia aineita . L-teaniini, inositoli ja laadukas omega3-öljy (1500-2000mg ).
Kaikki sokeri pois.
Täällä palstalla on paljon mielialalääkkeitä ihannoivia ihmisiä, joten tälle tulee varmasti alapeukkuja. En ole luontaistuotekaupan myyjä:-)
Ja ymmärrän ,että joskus lääkitys on välttämätön , mutta ei se paljoa vaadi kokeilla turvallisia keinoja ensin , 2-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sokeri pois.
Nuo ruokavalioon pohjautuvat keinot toimivat vain jos ongelman aiheuttaa huono ravinto. Sokerit pois on kyllä kaikin puolin huono keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sokeri pois.
Ja muihin keinoihin hoitaa mielen ongelmia.Ja ymmärrän ,että joskus lääkitys on välttämätön , mutta ei se paljoa vaadi kokeilla turvallisia keinoja ensin , 2-3 kk.
Höpö höpö diettailu kuukausien ajan on plaseboa jos ravinto ei ole todella huonoa.
Miksi ihmiset pelkäävät länsimaista lääketiedettä niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sokeri pois.
Varmaan rauhoittuu lapsi, kun aivot eivät saa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei concertaa saa todellakaan saa antaa lapsille, koska se aiheuttaa riippuvuutta. Se on samankaltaista, kuin amfetamiini ja kun lääkäri huomaa hän lopettaa sen antamisen ja nuori alkaa ostamaan amfetamiinia kaduilta.
Concerta on metyylifenidaatti. Ei lähelläkään amfetamiinia. Edes amfetamiinijohdannaiset joilla ADHD:ta hoidetaan eivät ole kuin "amfetamiini". Niiden kemiallinen rakenne on eriävä tavalla jolla se kulkeutuu aivoissa huomattavasti hitaamminen, ja aiheuttaa tasaisemman vaikutuksen. Lisäksi vaikka stimulantit voivat aiheuttaa riippuvuutta, on tutkimusten mukaan riippuvuussuhde ADHD lääkkeisiin tavallisinta heillä joilla diagnoosia ei ole, johtuen ADHD ihmisten erilaisesta aivorakenteesta.
Suosittelen että jätetään nämä selitykset ja mielipiteet lääkkeistä tutkijoille ja lääkäreille. Vain koska jokin muistuttaa toista ainetta, ei kerro mitään itse lääkkeen vaikutuksista ja toiminnasta potilaalla.
Metyylifenidaatti on luokiteltu huumausaineita ja psykotrooppisia aineita sisältäviin lääkevalmisteisiin. Joten aivan turha on varmaan kenenkään väittää etteikö kysymyksessä ole Huumausaine.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sokeri pois.
Musta tässä pitää nyt erottaa toisistaan 2 asiaa. On totta että esim unenpuute ja huono ruokavalio voivat aiheuttaa adhd:n kaltaisia oireita. Tämä täytyy ensin sulkea pois, ennen kuin aloittaa mitään lääkityksiä.
Mutta jos ihmisellä oikeasti on adhd, ei siihen pelkät vitamiinit yksin auta. Tarvitaan koko paketti: terapiaa, lääkitys ja terveelliset elämäntavat. Esim omega-rasvojen tarve on (ymmärtääkseni) adhd:llä normaalia suurempi, joten toki näistäkin pitää huolehtia muun ohella.
Oikean annoksen löytäessä Concerta alkoi mulla toimia loistavasti. Mulla on vaikea ADHD ja lääkityksen aloitin aikuisiällä. Harmittaa kun mua ei raahattu tutkimuksiin enkä saanut apua jo lapsena, koulumenestys olisi voinut olla vaikka kuinka parempi.
Suvussani on yksi lapsi aloittanut Concertan syönnin hyvin nuorena. Selkeästi auttoi keskittymään ja vähensi hyperaktiivisuutta. Sivuvaikutuksena alkuun ruokahaluttomuus/laihtuminen, mutta tasoittui ajan kanssa. Lopetti syömisen, koska oli niin äkäinen lääkkeen vaikutuksen laskiessa.
Concertassa on se hyvä puoli, ettei mulla ainakaan ole tullut viekkareita ja lääkkeen voi jättää syömättä tuosta noin vaan jos syystä tai toisesta haluaa. Vaikutus ei "pärähdä päähän" mutta heti huomaa pään sisäisestä melskeestä, jos jättää ottamatta. Hirmuisesti ollut itselle tosiaan apua.
Lääkitys ei tarkoita sitä, että pojassa olisi jotskin "vikaa." Lääkityksen avulla on mahdollisesti enemmän toimintakykyinen ja saa koko potentiaalin käyttöön.
Itse punnitsisin tarkkaan haitat ja hyödyt. Jos ongelmat ovat nin pahoja, että esim. vaarana että poika jäisi luokalle niin lääkitystä varmaan kannattaa kokeilla. Jos poika kuitenkin pärjää niin kokeilisin ensin mahdollisesti muita tukitoimia. Lääkityksen voisi ottaa käyttöön esim. yläasteella, joilloin arvosanat alkavat vaikuttamaan jo koko loppuelämäänkin.
Siinä mielessä lääkityksestä on myös hyötyä, jos pojalla on esim. se käsitys, että hän on vain tyhmä eikä siksi osaa niin lääkityksen kanssa voisi saada onnistumisen tunteita. Mutta mielestäni siihen ei tarvita lääkitystä, vaan te vanhempina olette suuressa osassa pojan itsetunnon vahventamisessa.
Itsellä todettiin vasta aikuisiällä ADD ja olen nyt muutaman kuukauden syönyt Concertaa. Alussa oli aivan järkyttävät sivuoireet mutta ne menivät muutamassa viikossa ohi. Edelleen esim. ruokahalu katoaa ja on muitakin oireita. Kasvuikäiselle siinä mielessä aika huono juttu ja lasta pitäisi valvoa todella hyvin, että syö tarpeeksi.
Mutta sinä itse tunnet lapsesi parhaiten, varmasti lääkettä voi kokeilla ja lopettaa sen, jos sitä ei tarvitakaan. Lääkettä voi myös syödä jonkin aikaa, jolloin ehkä oppii uusia toimintatapoja elää ilman lääkkeittäkin. Mutta on myös monia muita lääkkettömiä keinoja tukea lasta opiskeluissa ja elämässä ylipäätään.
Meidän pojalla ainakin auttoi lääkitys huomattavasti. Medikinet käytössä. Koulumenestys ja kaverisuhteet helpottuivat huomattavasti ja poika itsekin sanoi, että on niin paljon helpompi keskittyä. Poika on lomat ja viikonloput ilman lääkitystä eikä mitään vieroitusoireita ole ilmaantunut.
Meille lastenlääkäri sanoi, että ilman lääkitystä monet ajautuvat huonoille teille. Huumeiden käyttö ADHD-nuorilla voi tulla kyseeseen silloin, kun lapsi ei käytä lääkitystä. On myös tehty tutkimus, että vankiloissa on paljon hoitamattomia ADHD-tyyppejä.
Eli kokeilkaa ihmeessä lääkitystä. Meidän pojalla se ainakin auttoi huomattavasti koko elämän mielekkyyteen!
Joku oikeasti väittää siis ,että lapsen aivot tarvitsevat (lisättyä?) sokeria?!?
kummaa porukkaa täällä.
Keho valmistaa aivojen tarvitsemaa glukoosia vaikka syödystä kaurapuurosta tai porkkanoista.
Teollinen moska , lisäaineet ja sokeri taas pilaavat ja tulehduttavat suolistoa ja sitä kautta lisääntyvät mielialaongelmat, adistuneisuus ja masennus. Serotoniinia muodostuu hyvin paljon suolistossa.
Ei se ole mitään uskomustiedettä vaan ihan tutkittua tietoa.
Siitäkin oli tutkimus ,että keliakia aiheuttaa hoitamattomana lapsilla , alle kolmivuotiailla erilaisia psyykkisiä ongelmia.
Liian sokeripitoinen ja ravinneköyhä ruokavalio ja ravintoaineyliherkkyydet voivat aihettaa lapsella myös keskittymisvaikeuksia ja muita käytösongelmia.
Lisäksi pitäisi tarkistaa unen laatu ja määrä ja ruutuaika ennekuin pistetään lapsi mahdollisesti aivojen kehitystä vahingoittavalle lääkitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sokeri pois.
Miksi puhut mielen ongelmista? ADD/ADHD:lla ei ole psyykkinen ongelma. Toki siihen voi monesti liittyä esim. masennusta ja ahdistusta. Mutta ap:n poikahan oli muuten sosiaalinen ja urheilevan poika. Tarkkaavaisuushäiriöt ovat neurologisia ongelmia. Toki luontaistuotteista ei mitään haittaakaan ole mutta ei esim. sokerittomalla ruokavaliolla tarkkaavaisuushäiriöistä paranneta.
Mulla diagnosoitiin ADD 13-vuotiaana, yläasteesta selvisin Concertan avulla kunnialla läpi. Alkuun väsytti jumalattomasti, parissa viikossa meni ohitse. Lopetin lääkkeen 16-vuotiaana ja itse selvisin ilman vieroitusoireita. Eikä minusta tullut huumeidenkäyttäjääkään. Diagnoosi ja lääke olivat minulle helpotus, en päässyt vaikeista aineista pienryhmäopetukseen, sillä en ollut ns. "häirikkö" tai saanut kokeista hylättyjä, olin vaan turhautunut, kun tiesin pystyväni parempaan, kuin kutosiin ja seiskoihin, mutta lukiessa mikään ei vaan jäänyt päähän. Ystävänikin tiesivät minun käyttävän ko. lääkettä, eivätkä olleet moksiskaan. Nykyään olen siis 22-vuotias ja tämä on vain oma kokemukseni.
Ymmärrättehän että Concerta on metamfetamiinia,ei samankaltaista tai sen johdannaista vaan metamfetamiinia. En lapsilleni syöttäisi vaikka olisikin ADHD,tutustuisin vaihtoehtoishoitoihin.
Concerta on toki viihdekäytössä mukavaa,metamfetamiini toki koukuttaa ja tuhoaa neuroneja koska on neurotoksinen.
Vierailija kirjoitti:
Joku oikeasti väittää siis ,että lapsen aivot tarvitsevat (lisättyä?) sokeria?!?
kummaa porukkaa täällä.
Keho valmistaa aivojen tarvitsemaa glukoosia vaikka syödystä kaurapuurosta tai porkkanoista.
Teollinen moska , lisäaineet ja sokeri taas pilaavat ja tulehduttavat suolistoa ja sitä kautta lisääntyvät mielialaongelmat, adistuneisuus ja masennus. Serotoniinia muodostuu hyvin paljon suolistossa.
Ei se ole mitään uskomustiedettä vaan ihan tutkittua tietoa.
Siitäkin oli tutkimus ,että keliakia aiheuttaa hoitamattomana lapsilla , alle kolmivuotiailla erilaisia psyykkisiä ongelmia.Liian sokeripitoinen ja ravinneköyhä ruokavalio ja ravintoaineyliherkkyydet voivat aihettaa lapsella myös keskittymisvaikeuksia ja muita käytösongelmia.
Lisäksi pitäisi tarkistaa unen laatu ja määrä ja ruutuaika ennekuin pistetään lapsi mahdollisesti aivojen kehitystä vahingoittavalle lääkitykselle.
No kelpaa muutkin hiilarit, mutta glukoosia siitä tulee ja se on sokeria, eikä lisätty sokeri ole erilaista. Mitä teollinen moska on? Lisäsineet ovat todella ympäripyöreä, että yleistys on typerää. Keskitymisongelma ei ole käytöshäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättehän että Concerta on metamfetamiinia,ei samankaltaista tai sen johdannaista vaan metamfetamiinia. En lapsilleni syöttäisi vaikka olisikin ADHD,tutustuisin vaihtoehtoishoitoihin.
Concerta on toki viihdekäytössä mukavaa,metamfetamiini toki koukuttaa ja tuhoaa neuroneja koska on neurotoksinen.
Kyllä concertaan kehittyy riippuvuus siinä missä metamfetamiiniin.
Itse käsken adhd-lapsen erittämään enemmän dopamiinia, kuten teen myös diabeetikoille heidän insuliininsa kanssa.